Gå til innhold

Fadderuka


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ordner seg sikkert. Der jeg gikk var alkohol og festing en ganske stor del av fadderopplegget så vi ble etterhvert en hel gjeng av folk som ikke orket å gå på byen hver eneste kveld uten at det gikk utover samholdet med de som var mer heppen på barrunder. Det er mange slags folk som begynner å studere, så du finner sikkert noen å henge med.

At du ikke drikker er din sak og din sak alene. Det har andre ikke noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du skal være redd for dette. Dessverre mulig noen vil synes det er rart, men du er sikkert ikke alene, og dessuten tror jeg folk stort sett vil respektere valget ditt. Har selv vært gjennom en fadderuke og erfaringen er stort sett at folk er opptatt av å bli kjent med folk de skal studere med. Hvem du faktisk er er av mye større betydning. Du skal også vite at selv de mest utavdendte er sjenerte første dagen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg begynner snart på UiB, og jeg gruer meg til fadderuka! Jeg drikker nesten ingenting, jeg hater å kle meg ut samt holde på med diverse leker, og jeg blir litt stressa av store sosiale sammenkomster (russetiden kunne ikke vært over fort nok for min del). Av og til lurer jeg på om jeg er 35 i steden for 19, men jeg er vel bare litt mer av den seriøse, kjedelige typen. Vil egentlig bare komme i gang med studiene!

Er det sånn at man kan velge hva man vil være med på? Vil jo gjerne møte opp første dagen for info og se hvordan det er, men om noen skal ha meg med på barrunder eller rebusløp i kostymer så fordufter jeg, haha! Etter det jeg har forstått er det bare 20-30 stk på studiet mitt, så man blir jo kanskje kjent med folk underveis, men samtidig kan jo de fort bli veldig sammensveiset i fadderuka?

Noen som vil dele sine fadderuke-opplevelser?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man skal være med på bestemmer man helt selv. Jeg var ikke med på noen ting, men fikk meg allikevel venner gjennom å jobbe sammed med dem på gruppeprosjekter, og fordi noen av de som gikk i klassen min "tok meg inn i varmen" til tross for at jeg er en stille og lite sosial person. Men det var nok lettere å bli kjent med folk for de som deltok på Fadderuka, og de jeg kjenner som gjorde det, vet hvem absolutt alle er, mens jeg ikke har peiling på hvem som er hvem sett bort fra de få vennene jeg har fått meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner snart på UiB, og jeg gruer meg til fadderuka! Jeg drikker nesten ingenting, jeg hater å kle meg ut samt holde på med diverse leker, og jeg blir litt stressa av store sosiale sammenkomster (russetiden kunne ikke vært over fort nok for min del). Av og til lurer jeg på om jeg er 35 i steden for 19, men jeg er vel bare litt mer av den seriøse, kjedelige typen. Vil egentlig bare komme i gang med studiene!

Er det sånn at man kan velge hva man vil være med på? Vil jo gjerne møte opp første dagen for info og se hvordan det er, men om noen skal ha meg med på barrunder eller rebusløp i kostymer så fordufter jeg, haha! Etter det jeg har forstått er det bare 20-30 stk på studiet mitt, så man blir jo kanskje kjent med folk underveis, men samtidig kan jo de fort bli veldig sammensveiset i fadderuka?

Noen som vil dele sine fadderuke-opplevelser?:)

Hei kjære deg :)

Jeg har deltatt på fadderuka flere år, både som fadderbarn og fadder. Jeg kan dele litt av mine tanker og opplevelser!

Å være fadderbarn

Fra videregående var jeg ikke en person som festet og drakk mye. Jeg var sjenert og litt nervøs for fadderuka. Men jeg bestemte meg på forhånd at jeg skulle være med på stort sett alt, selv om jeg visste det ville oppstå situasjoner der jeg heller ville være hjemme. Jeg var veldig innstillt på at jeg skulle ha det gøy og bli kjent med mange nye mennesker. Jeg måtte til tider litt utenfor min komfortsone, men jeg tok sjangsen og jeg hadde det kanonkjekt :D

Jeg fikk mange nye venner: jeg vart godt kjent med de som begynte på samme studie som meg og fikk også venner fra andre studieretninger. Dette kom godt med - det var disse jeg samarbeidet med om fagene senere. I tillegg ble jeg kjent med flere studenter fra 2., 3. og 4. året. Dette er svært nyttig, da man kan spørre dem om alt fag, studentorganisasjoner og praktisk ting når man møter dem på Universitetet og ellers :)

Å være fadder

Som fadder må man gjennom et laaangt orienteringsmøte som har fokus på at ALLE skal inkluderes, også slike som deg ;) Fadderene er veldig opptatt av at det ikke skal være drikkepress og det skal alltid være en eller flere faddere som ikke drikker alkohol. Fadderene er også oppmerksome på personer som kanskje ikke er de mest utadvente, og prøver å gjøre det så kjekt som mulig for disse også. Som fadder merker du lett hvem som kan "dyttes frem" når man trenger noen frivillige til ulike aktiviteter og hvem som føler seg mer komfortable litt lenger bak i flokken. Fadderuken i Bergen inneholder også fjelltur og tur til Akvatriet. Ellers er kos i parken med grilling og ballspill ting som er fint å få med seg!

Min anbefaling er å delta så mye som du orker ;) Tørr å ta noen sjangser - du vil får det gøy! Jeg har merket at det er de som deltar mest som sitter igjen som den mest sammensveisa gjengen! Og noe av det viktigste med studentlivet (synes jeg) er å trives også når man ikke studerer.. altså etter du har lukket boken for dagen eller når du trenger en pause fra forelesninger og lesesal.

Husk at fadderene er der for at du skal ha det bra ;) Lykke til!

Hva skal du studere forresten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har å vært student i seks år og har aldri deltatt på en eneste fadderuke, med noen unntak hvor man nesten var nødt.

Personlig synes jeg det egentlig bare er tull, men så drikker jeg lite og har ikke interesse av å drikke meg mest mulig drita eller være med på pup-til-pub-quiz. De har fått slike "rolige faddergrupper", men det hjelper lite når få av de man skal studere med velger et slikt alternativ. Synes det er synd at man ikke kan velge noe for de som både drikker og de som ikke drikker.

Og ikke drikkepress? Nja, faddere kan si hva de vil, men man føler det nå allikevel. Personlig dropper jeg hele fadderuka og bruker tiden på andre ting. Jeg flyttet til nytt studiested og ny by, og jo, det tok litt tid før jeg fikk venner, men jeg fikk ihvertfall noen gjennom jobb, studiene og frivillig arbeid.

Fadderuke har aldri vært et must og kommer nok aldri til å bli det heller for min del. Vil du ikke så ikke dra, gjør heller noe du har lyst til. Kanskje det er en organisasjon eller andre aktiviteter som passer bedre?

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg droppa stort sett hele skiten i fjor, bortsett fra en rolig tacokveld med film, og en hyttetur der jeg tok den skikkelig ut og heldigvis hadde det veldig gøy. Av en eller annen grunn varte fadderuka vår i to uker, og det var mest latterlig kleint og masse drikking og teite leker.

Jeg foretrekker å bli kjent med folk gradvis og fordi jeg har interesse av dem som person, og ikke fordi vi tilfeldigvis havna på samme gruppe og dermed plutselig må avsløre våre innerste hemmeligheter til hverandre gjennom "nødt eller sannhet".

Så nei, jeg kommer ikke til å være delaktig i år heller. Kjent med folk blir jeg nok uansett, så jeg gidder ikke bekymre meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coarvi

Jeg var med på hele fadderuka, hadde det veldig gøy (og litt drikkepress var det ja), men to uker senere hilste jeg knapt på de jeg var på gruppe med... Så vennene jeg har, er folk jeg ble kjent med gjennom gruppearbeid. Så selv om fadderuka i seg selv er moro er man ikke garantert å få seg venner der, man kan ende opp på en gruppe med folk man rett og slett ikke kommer helt overens med.

I år er jeg fadder for andre gang, og synes det er enda mer moro. Hvordan fadderopplegget er kommer mye an på fadderne dine. Som faddere er jeg og mine venner opptatt av å finne på ting som ikke bare innebærer alkohol (jeg klarer ikke alkohol hver dag i en uke jeg... :sjenert: ), så noen dager drar vi alle ut og spiser, har spillkveld, drar på quiz (hvor de som vil drikke, drikker) osv. Jeg sørger for at ALLE (som har meldt seg på gruppa) får beskjed om alle aktiviteter, hvis noen f.eks ikke har vist seg de to første dagene (der det er mest alkohol), gir jeg likevel hver gang det skjer noe som involverer alkohol eller ei.

Jeg synes du skal involvere deg mest mulig, gå inn med et åpent sinn. Hva er det verste som kan skje? At du kjeder deg, ikke liker noen og ønsker å dra hjem? Vel, da er du hvertfall en erfaring rikere! :) Oppmuntre gjerne fadderne dine til å finne på noe mer rolig (spillkveld!) noen dager... :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av personlig erfaring anbefaler jeg deg på det sterkeste å delta på fadderuka!

Jeg har selv aldri vært den mest utadvente, og var ganske spent før fadderuken ifjor begynte. På et helt nytt sted med ingen venner, fant jeg ut at det var viktig å sosialisere deg tidlig for å få noen venner å være sammen med iallefall de første ukene til man kommer ordentlig inn i det og blir kjent med flere. Det er ofte drikking under fadderuka, men jeg tror virkelig ingen bryr seg om hva du drikker eller om du drikker i det hele tatt. Det viktigste er å bli kjent med personene i gruppa di, og det blir du lett i løpet av en fadderuke.

Kveldene begynner gjerne tidelig, og om du ikke ønsker å være med etter at folk har begynt å bli litt fulle er det jo bare til å ta turen hjemover, ingen tvinger deg til noenting, men det er absolutt gull verdt å få med seg de første 3-4 timene for å bli bedre kjent :) Som tideligere nevnt handler det også om å tøye sin egen komfortsone. De jeg ble best kjent med under fadderuka var de som ble mine beste venner gjennom skoleåret. Enkelte av de som ikke deltok på noe under fadderuka satt også alene gjennom resten av forelesningene, true story. Mener ikke at dette gjelder alle som ikke deltar på fadderuka, men hos oss var det iallefall noen av dem. Det er myyye enklere å bli kjent gjennom et slikt program, og jeg er helt sikker på at både du (og flere av de som har svart at de ikke deltok på sin) vil like mange av arrangementene og bli kjent med mange flotte mennesker! Jeg er selv ikke en person som drikker mye, og har som tideligere nevnt litt ikke den mest oppmerksomhettssyke, men fadderuke er supergøy!

Begynner på nytt studie i en annen by denne høsten, og JEG skal iallefall være med!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest white tiger

For min del er fadderuka en litt vanskelig periode. Jeg har barn, og i tillegg så bor jeg i en annen kommune enn skolen ligger i (og her går sjelden busser, ingen nattbuss og jeg vil ikke kjøre for da kan jeg ikke drikke..). På skolen jeg går er det alltid noe som skjer i hele fadderperioden. Og så er det jo en del undervisning i tillegg. Jeg vil egentlig ha med meg det meste, og hadde jeg hatt friheten ville jeg nok deltatt mye mer enn jeg har gjort. Nå krever det så mye planlegging. Jeg må skaffe barnevakt både for ettermiddagen, kvelden og natten, jeg må finne en buss som passer sånn jeg kommer meg til byen, og jeg må finne en måte å komme meg hjem på.. På grunn av dette "stresset" så gruer jeg meg litt, men samtidig så ønsker jeg å delta mest mulig for å ikke falle utenfor på det sosiale planet. Jeg er ikke sånn kjempe sosial fra før, så da blir det ekstra viktig å delta i fadderuka tenker nå jeg.

Jeg har deltatt på fadderuke før, men da kun på 3-4 arrangementer/fester. Likevel hadde det sine fordeler. Jeg ble litt kjent med og lærte navnene på de andre på studiet som deltok, og dermed ble det mye lettere å ta kontakt med dem når jeg var på skolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!:) Jeg vil jo gjerne få med meg litt, og spesielt begynnelsen. Er det første dag man skriver seg opp på faddergruppene? Er det noe big deal om jeg ikke møter opp på alt det planlagde selvom jeg har meldt meg på? :)

Vil ikke si eksakt hva jeg skal studere, men er ved det samfunnsvitenskapelige fakultetet på UiB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!:) Jeg vil jo gjerne få med meg litt, og spesielt begynnelsen. Er det første dag man skriver seg opp på faddergruppene? Er det noe big deal om jeg ikke møter opp på alt det planlagde selvom jeg har meldt meg på? :)

Vil ikke si eksakt hva jeg skal studere, men er ved det samfunnsvitenskapelige fakultetet på UiB.

Jeg er student ved UIB, men ved et annet fakultet.

Første dag er allerede alle de nye studentene delt inn i klasser etter studieretning. Faddergruppene består av hele klasser. Så du kommer i en gruppe med alle de andre som skal studere det samme som deg. Du får masse informasjon første dagen =)

Vil anbefale å møte opp på det planlagte, du får mye info og hjelp med å komme igang med alt av registreringer etc.

Lykke til som student! Det blir kjekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns fadderuka mi var veldig grei :) Var ikke med på alt, spesielt ikke all drikkinga, selv om det ble litt av det også. Men de som jeg er best venner med nå, er de jeg hilste på under immatrikuleringa og satt i kantina sammen med første dagen. Det er ikke sånn at man går glipp av alle vennemulighetene selv om man ikke er med på alt!

Men jeg anbefaler likevel å være med på en del tidlig på kvelden, for det er fint å bli kjent med sine medstudenter. Det gjør det lettere å sette seg ned ved siden av noen i forelesning. Og hvis du velger å ikke delta, sett deg ved siden av noen i forelesninga likevel. Kom gjerne bare et par min før forelesning starter, så er det ikke hundre ledige plasser i salen, da har du en fin "unnskyldning" til å sitte ved siden av en fremmed. Slå av en prat før professoren begynner, og slå av en prat i pausen. Hils på folk!

Men fadderuker er ikke bare drikking, altså. Da jeg var ung og fersk hadde vi en del alkoholfrie aktiviteter også!

Går ikke på UiB, da. Men fadderuker pleier jo stort sett å inneholde det samme overalt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynner på NTNU nå, og tror jeg kommer til å delta på det som er på dagen. Jeg drikker ikke, og trives ikke å omgås med fulle folk. Derfor gidder jeg ikke delta på kvelden. Jeg håper jeg klarer å finne meg en kollokviegruppe til tross for at jeg ikke deltar.

Jeg har gått på HiO tidligere, og deltok ikke på fadderuka. Grunnen var at jeg mislikte faddergruppa sterkt, da det eneste som sto for tur var drikking drikking og drikking (og dette gjorde de klart og tydelig), selve studiet var tydligvis ikke et fokus, og de hadde såvidt kommet seg gjennom 1. året selv. At jeg ikke deltok resulterte i at jeg ikke ble kjent med noen, og fikk derfor ikke blitt med på kolloviegruppe med de få som dannet det i klassen.

Håper det er bedre på NTNU! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært fadderbarn en gang og fadder 2 ganger mens jeg studerte. Synes det var utrolig gøy. Ble fortere kjent med folk. Ja, det ble mye drikking og alkohol. Men det var flere ganger hvor jeg ikke drakk i det hele tatt. Fordi jeg kan ha det like gøy uten alkohol og. På høyskolen var det forskjellige aktiviteter. Både leker, grilling i parken, filmkveld, rebusløp, pub-til-pub runde++ Mange ble fort fulle men men... Det var mange som ikke var med på fadderuka i det hele tatt. Jeg orket heller ikke å være med hver dag siden jeg måtte jobbe av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved UIB nå er det fokus på at det skal være mindre alkohol i fadderuka, bare så det er sagt :) Og det går vel ann å være med på bar-til-bar og drikke et glass cola f.eks? Har både vært fadderbarn og fadder, jeg synes det er kjekt å feste men synes ikke opplegget var lagt opp til at man måtte gjøre det. På HF (der jeg var fadder/fadderbarn) er det også mer tradisjon for å gå på en roligere pub enn å gå på de stedene der trancemusikken overdøver alle forsøk på samtale. På rebusløpet vi hadde drakk noen, og noen gjorde ikke - men ingen ble fulle, og alle deltok i samtale osv uavhengig av alkoholinntak :P Så vil anbefale deg å være med på ting altså! Det går jo fint ann å delta på deler av kvelden, også heller gå hjem hvis du synes at de andre begynner å bli merkbart berusa.

Første året begynte i Bergen, og ikke kjente en eneste sjel fikk ikke studiet mitt fadder. Med litt iniativ fra en medstudent ble vi en gjeng som lagde vår egen fadderuke, og det er jeg utrolig glad for - det er disse menneskene jeg fortsatt er venn med nå, 5 år etterpå. Har ikke alltid vært slik at jeg har blitt kjent med noen på forelesning osv heller - har jo mye med egen innsats å gjøre, har tenkt litt at "jeg har jo venner, orker ikke bli kjent med noen her".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Noen som skal starte på NTNU dragvoll i Trondheim i høst, og som gruer seg til fadderuken? Håper jeg treffer noen som ikke vil drikke hver eneste dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv med å arrangerer fadderuka iår, og vi har masse aktiviteter som er uten alkohol :) Det har helt sikkert mange andre skoler også! Tittet på programmet for fadderuka i byen jeg kommer fra (nysgjerrig) og så at de arrangerte masse der som var uten alkohol også! Så tror ikke du skal bekymre deg.

Uansett er det ikke krise å dukke opp edru på fest heller, 20-åringer flest er ikke så duster at de syns det er harry at folk ikke drikker. Bare møt opp, prat med folk, også kan du evt dra hjem igjen når folk begynner å bli for fulle. Er nok flere som ikke drikker som møter opp også:)

Kan hende du får spørsmål om det, men da er det bare å svare som det er! De fleste respekterer det. Er ikke alle som spør for å være frekke, men som faktisk bare er litt nysgjerrige.

Selv drakk jeg under min fadderuke, men hang gjerne med de som var der som ikke drakk! Syns det bare var fint at de møtte opp jeg, så hadde jeg en mulighet til å snakke med de og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 31 og drikker ikke heller. Ikke på grunn av religion eller kultur, men fordi jeg ikke føler noen som helst nød å gjøre det. Skal begynne å studere igjen og gruer meg litt siden så mange er så pass yngre enn meg og kanskje opptatt med andre ting enn oss, som er 10-12 år eldre, med familie og etablerte liv. Som regel er jeg ikke altfor flau og sjenert, men lurer på om jeg kan "fit in" naturlig i en gjeng 18-åringer.

Så ja, jeg vil gjerne lese erfaringer fra studenter i min alder og hvordan deres fadderuke og studier gikk med hensyn til alderforskjellen.

Anonym poster: 53691be93ed7873672b2036e9887bd02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...