AnonymBruker Skrevet 13. august 2010 #1 Skrevet 13. august 2010 Jeg drikker ikke alkohol, og skal nå begynne på universitetet. vet at det er en del drikking og sånn i fadderuka, så lurer på om folk kommer til å se på meg som en freak hvis jeg (sier at jeg) ikke drikker? er det bare aktiviteter som innebærer drikking av alkohol? Hvis ikke, hva annet er det som skjer i fadderuka? gruer meg, håper noen kan svare.....
amusam Skrevet 13. august 2010 #2 Skrevet 13. august 2010 Jeg tror ikke at du skal bekymre deg om dette. Som regel pleier fadderarrangementene å være alkoholfrie om dagen. De få arrangementene som involverer alkohol er frivillige og ofte om kvelden. Du bør ikke føle deg som en freak. Er avholds selv og har aldri fått noen reaksjoner på dette den gang jeg hadde fadderuke eller mens jeg studerte. De serverer brus på alle drikkestedene. Generelt dreier fadderuka om å bli kjent med universitetet og medstudenter. Omvisninger, gode råd fra faddere, byråkratiske ting som semesterregistrering og morsomme arrangementer som quiz eller forelesninger. Alt dette avhenger veldig av hvor engasjerte faddere du har, slik at det varierer fra år til år. Gratulerer med starten på ditt studie. Dette blir morsomt!
AnonymBruker Skrevet 13. august 2010 #3 Skrevet 13. august 2010 Takk, og takk for svar:) Men kan det ikke lett bli sånn at hvis jeg ikke deltar på de kvelds arrangementene så faller jeg litt utenfor klassemiljøet? håper ikke det, men ser jo liksom for meg at de som drar på fylla sammen fortere danner et vennskap...
Gjest Vampen Skrevet 13. august 2010 #4 Skrevet 13. august 2010 Takk, og takk for svar:) Men kan det ikke lett bli sånn at hvis jeg ikke deltar på de kvelds arrangementene så faller jeg litt utenfor klassemiljøet? håper ikke det, men ser jo liksom for meg at de som drar på fylla sammen fortere danner et vennskap... Nei, det er ikke sånn. Jeg styrte klar av alle fadderopplegg av den enkle grunn at jeg nærmer meg 30 og har forpliktelser utenfor skolen. Jeg var heller ikke den eneste i mitt kull som gjorde nettopp det. Jeg har aldri følt at jeg har fallt utenfor klassemiljøet av den grunn. Der hvor jeg går var fyll og fest en ganske stor del av opplegget, så det fristet lite. Så , mitt råd, dra på det du har lyst til å være med på, ikke vær redd for å si at du er avholds og ikke bekymre deg for at du skal falle utenfor om du ikke drikker eller er med på alt. Du har masser av tid til å bli kjent med dine medstudenter, fadderuke eller ei. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2010 #5 Skrevet 13. august 2010 Ok, det var godt å høre Jaja, da får jeg bare puste rolig og slutte å grue meg så fælt. Takk for svar
AnonymBruker Skrevet 13. august 2010 #6 Skrevet 13. august 2010 Jeg er glad for at jeg var med på fadderuka, og jeg er glad for at jeg var med på det som skjedde om kvelden også. For selv om man kan bli kjent med folk på forelesninger ol på dagtid, så er det ikke samme "bondingen" som foregår om kvelden. Majoriteten av mitt store nettverk er folk jeg har jobbet med på kveldstid i studentkulturen og drukket øl med på fest og nachspiel, folk man fester med og blir godt kjent med, og kan bruke i jobbsammenheng senere. Jeg gikk etterhvert over på et studie der mange var opptatt på hjemmefronten, eller valgte bort det typiske "studentlivet", og de har i dag et lite nettverk å spille på i jobbsammenheng, og dermed færre muligheter. Hører ofte "hvor hørte du om det?" eller "hvordan fikk du oppgaven/jobben/kurset?", og det er nettopp fordi jeg spiller på de jeg kjenenr fra tidligere, selv om vi ikke henger sammen til dagen nå lenger. Man bør ikke undervurdere betydningen av kjentsfolk og sto kontaktflate (jeg vet mange føyser av det under studiene), fordi man ikke vet hvem man kan trenge senere. Anbefaler derfor at du er med på kvelden og, selv om du ikke drikker og kan bli sett på som gørrkjedelig, så blir du i alle fall kjent med folk, og de får sjans til å bli kjent med deg. Dessuten er det lettere å skaffe jobb ved siden av studier, bolig under studiene o.l. hvis du kjenner noen som kjenner noen.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2010 #7 Skrevet 13. august 2010 Bare vær med på det du har lyst til, og vær åpen og blid og vis interesse (selv om du kanskje er sjenert?), så sklir du nok raskt inn i de miljøene du ønsker. Om noen tar'n helt ut utover kvelden så er det jo bare å dra, eller å holde deg til dem som kjører samme løp som deg (du er neppe alene om å ikke drikke). Det er uansett en fordel å delta litt her og der, slik at folk får en sjanse til å bli kjent med deg. Tro meg, du er ikke alene om å føle seg usikker som nykommer! Prøv å slappe av, by på deg selv og ta initiativ til prat, du har ingenting å tape på det
MissStiles Skrevet 14. august 2010 #8 Skrevet 14. august 2010 Du må ikke drikke alkohol når du er med på aktivitetene. Bare vær deg selv og drikk det du har lyst til. Fadderuka er det for at man skal bli kjent med skolen, andre klassekamerater og ha det gøy. Jeg hadde det kjempegøy når jeg var fadderbarn, og jeg har vært fadder 2 ganger. Kan absolutt anbefale å være med sånn at du blir kjent med folk.
lillemia Skrevet 14. august 2010 #9 Skrevet 14. august 2010 Jeg ville absolutt anbefale å være med på kveldsarrangementene selv om du ikke drikker, spesielt de første dagene når folk blir kjent med hverandre. Litt vanskeligere å bli med i gjengen på et senere tidspunkt. Så lenge du er med på alt og har det gøy sammen med de andre, har det ingenting å si at du ikke drikker. Det viktigste er at du er sosial og hyggelig som person. Selv kjenner jeg flere som er avholds, og de er kjempefestlige mennesker som slår seg løs og har det moro til langt på natt Hvis du derimot dropper kveldsarrangementene, kan du nok bli oppfattet som litt rar (ikke nødvendigvis, men mange i den alderen syns at alt som ikke er "normalt" i deres øyne er sært og annerledes, dessverre).
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #10 Skrevet 14. august 2010 Vær med på det du har lyst til du. Jeg har familie, så for min del begrenset aktivitetene seg selv under fadderuka. Jeg var med på noe på dagtid mens barna var på skolen, men på kvelden ble det lite. Når man er nærmere 40 år så blir det uansett litt sært å gå på barhopping sammen med folk som er halvparten så gamle som du.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #11 Skrevet 14. august 2010 Ingen dauer av en pils eller tre. Drekk drekk drekk 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #12 Skrevet 14. august 2010 Ingen dauer av en pils eller tre. Drekk drekk drekk Ingen dauer av å la være, heller. Man drikker det man har lyst til. 4
Gjest WendyClear Skrevet 14. august 2010 #13 Skrevet 14. august 2010 Jeg drikker heller ikke, men har tenkt å bli med på det som skjer om kvelden fordet. Er jo bare å dra når folk har fått i seg så mye at de ikke husker at du var der uansett. Men jeg vil tro at alkohol ikke er såå sentralt, folk er jo blitt voksne 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #14 Skrevet 14. august 2010 Fadderuken er ganske slitsom for de fleste, og i min gruppe (som kom godt overens og var like gamle) var det mange som dro hjem ganske tidlig på kveldene, før de ble ordentlig fulle. Enten skulle de tidlig opp, var generelt slitne, hadde ting å ordne med bolig/skole eller hadde vondt i hodet. Alle drakk altså i gruppen min, men noen kvelder tok vi bare en eller to øl og koste oss sammen før vi dro hjem. Så jeg ville i det minste møtt opp, sett an stemningen til de andre og eventuelt bare gått hvis jeg ikke følte meg komfortabel. Det var i hvert fall på kveldene vi knyttet bånd, ikke så mye på dagen, da opplegget vårt sjeldent begynte før kl. 17.
Rumohra Skrevet 14. august 2010 #15 Skrevet 14. august 2010 Jeg skal inn i min andre fadderuke på to år nå og synes den første var kjempefin. Har jo byttet universitet nå, men regner med at det blir bra nå også. Du trenger absolutt ikke være med på alt, men det skader ikke å bli med heller. Ikke tenk på det med alkoholen, tror få legger merke til om du drikker eller ikke uansett.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #16 Skrevet 14. august 2010 Jeg ville ikke ha bekymret meg Selv om det blir arrangementer med alkohol, betyr det jo ikke at man må drikke selv. Du kan jo ta et glass vann eller brus i stedet og bli med de andre allikevel? Så kan du eventuelt dra hjem hvis du er ukomfortabel, det blir jo arrangert mange forskjellige aktiviteter så det er mange muligheter til å bli kjent med andre selv om barhopping ikke er din greie. Var jeg deg ville jeg bare prøvd å bli med uten å gjøre noen stor sak ut av at du ikke drikker. Så lenge du ikke ser ned på folk som drikker er det neppe mange som har noe problem med det. Det er mange forskjellige folk som begynner på universitetet og skal bli kjent med hverandre, jeg tror folk generelt aksepterer litt større forskjeller i denne alderen enn de kanskje gjorde da de var yngre, og du er nok ikke den eneste som ikke drikker seg full
Kråkesaks Skrevet 14. august 2010 #17 Skrevet 14. august 2010 Da var student bestod store deler av fadderuka av drikking, men jeg var med selv om jeg ikke drakk. Jeg ble kjent med folk og hadde det koselig. En del fortsatte drikkingen og jeg ble lei, men jeg fant meg venner som ikke var like opptatt av alkoholen og jeg hadde en fin studietid.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #18 Skrevet 14. august 2010 Null stress. Det handler ikke om man drikker eller ikke, men hvordan man fungerer sosialt. Vær deg sjøl, vær bli, snakk. I gruppa mi kom vi alle overens FRA FØRSTE dagen og vi festa og stod på. Ett år siden fant jeg plutselig ut at ei som jeg klikka supert med og festa med hele tiden var totalt avholds. Hun var muslim-light og alkohol var totaaalt uaktuellt. Og jeg har ikke lagt merke til dette i løpet av ett år. Fordi hun er dritkul og omgjengelig og klarer å feste og ha det moro selv om hun ikke er sørpefull som meg. Vær deg sjøl og stå på. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #19 Skrevet 14. august 2010 TS her.. Jeg er hverken kjedelig eller sjenert, og kan ha det like gøy uten alkohol. Grunnen til at jeg er avholds er at jeg har hatt problemer med rus og alkohol før. Har absolutt ikke noe problem med at andre drikker, men jeg kan ikke drikke. Jeg vet at jeg ikke vil ha problemer med å ha det gøy hvis jeg drar ut, jeg er bare redd for at andre skal se på meg som sær og kjip osv.. Ikke gøy å starte med å gi dårlig intrykk, eller falle utenfor "gjengen". Men takk for mange gode svar, det hjalp å få forskjellige synspunkt på saken! Tror jeg bare skal delta på det jeg orker, også kveldene, og ikke gjøre noe nummer ut av at jeg ikke drikker! forhåpentligvis legger ingen merke til det engang
Rumohra Skrevet 14. august 2010 #20 Skrevet 14. august 2010 Nå har du riktig innstilling, TS. Og de som synes du er teit fordi du ikke drikker, om de i det hele tatt legger merke til det, er ikke verd å spare på. Lykke til! For alt jeg vet skal vi på samme fadderuka mandag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå