Gå til innhold

Fordeling av boligverdi ved samlivsbrudd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi eier bolig sammen, 50/50. Jeg ønsker å gå ut av forholdet men ikke h*n.

Hvordan gjør man det i praksis hvis den andre ikke ønsker det? bank / papier / salg

Jeg har økonomi til å bli boende, men ikke h*n.

Kan den andre personen kreve at jeg må flytte også?

H*n har ett barn fra tidligere, vi har ett felles. Vårt felles barn blir det jeg som kommer til å ta meg av.

Med dagens leiepriser er det nesten umulig for h*n å leie til en ok pris. Jeg kan jo ikke bare kaste h*n på dør heller. Så det er også ett problem..(eller kanskje h*n får penger hvis jeg må kjøpe h*n ut)

Noen som har tilsvarende erfaring? :sjokkert:

*Anonym i dag

Anonym poster: 3aca2085e636d1d3d12d71eea6872e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere er gift, kan du kreve såkalt "offentlig skifte". Det vil si at tingretten er ansvarlig for skiftet/fordelingen av materielle verdier.

Når det gjelder boligen, kan du kreve tvangsoppløsning av sameiet i boligen (uavhengig av om du har vært gift.)

Du kan også løse tvister på den vanlige måten, nemlig ved søksmål. Er du ikke gift, er dette måten du må benytte om du ikke klarer å bli enig med eksen på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Vi er samboere. Så da blir det nok evt det du nevnte sist som gjelder.

Anonym poster: 3aca2085e636d1d3d12d71eea6872e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sameieloven står det ganske greit hva som skjer ved oppløsning av sameiet. Det står blant annet i §11 at hvis den ene ønsker å oppløse sameiet, så har den andre forkjøpsrett. Det vil si at den som har pengene, får huset i dette tilfellet. Hvis bare du har økonomi til å løse ut den annen part, så kan ikke denne nekte deg det ..... Det blir jo selvsagt et spørsmål om hvordan dere skal taktstere eiendommen for verdigrunnlag, men det vanlige er vel at hver av dere finne en takstmann, så tar dere den summen som blir gjennomsnittet fra disse to....

Sameieloven:

http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-006.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...