Gå til innhold

Mor på sykhjem og huslån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min og min søsters mor er kommet på sykehjem. Hun har frem til nå bodd hjemme i sitt eget hus. Nå er både jeg og min søster litt usikre på hva som vil skje med barndomshjemmet vårt. Vår mor har et nokså stort huslån (om man tar hennes alder i betraktning) og vi lurer på hva som vil skje med lånet og huset dersom vår mor blir værende på sykehjem.

Vi forstår det slik at store deler av mors inntekter blir "tatt" for sykehjemsplassen. Gjelder det også hennes formue? Vil hun få muligheter til å betjene lånet sitt, selv om hun blir boende på sykehjem?

Vi lurer litt på om vi (søstrene) skal ta over huset og lånet på det, for selv å betale det ned ved å leie ut huset, slik at leieinntektene dekker avdragene. Er det en mulighet som kan fungere?

Vi er ganske grønne på dette området, og forstår at vi nok helst bør snakke med noen som kan dette, men vi ville først forhøre oss litt her.

Anonym poster: 456b41a2542515e61d61cb815add46e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hun fått innvilget langtidsplass, eller er det foreløpig korttidsplass?<br /><br /> Anonym poster: 77a975c6d710522e8ca0d9393ec9ad10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun fått innvilget langtidsplass, eller er det foreløpig korttidsplass?<br /><br /> Anonym poster: 77a975c6d710522e8ca0d9393ec9ad10

Kortidsplass foreløpig, men det er 99 % sikkert at hun blir værende og får en langtidsplass, noe hun pr. nå står på venteliste for.

Anonym poster: 456b41a2542515e61d61cb815add46e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ekspert på dette, men da min mor var på sykehjem,så kostet sykehjemsplassen 80% av mors inntekt ,alså hennes pensjon.

Huset hadde stor gjeld, og ble solgt med genvist på 50 000 som er under beløpgrensen for arveskatt.

Som jeg forstår av slikt man hører rundtomkring så overfører foreldre huset til barna før sykehjem, for ellers "tar staten huset" i form av sykehjemsplassen koster etter evne,så har man stor formue i form av hus, så koster sykehjemsplassen mer enn om man kun har pensjonen sin.

Anonym poster: 00faf6b6d363be3d82a9dc2c433cae58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ekspert på dette, men da min mor var på sykehjem,så kostet sykehjemsplassen 80% av mors inntekt ,alså hennes pensjon.

Huset hadde stor gjeld, og ble solgt med genvist på 50 000 som er under beløpgrensen for arveskatt.

Som jeg forstår av slikt man hører rundtomkring så overfører foreldre huset til barna før sykehjem, for ellers "tar staten huset" i form av sykehjemsplassen koster etter evne,så har man stor formue i form av hus, så koster sykehjemsplassen mer enn om man kun har pensjonen sin.

Anonym poster: 00faf6b6d363be3d82a9dc2c433cae58

Ok. Så det beste for oss vil bli at mor overfører huset til oss barna før hun får fulltidsplass?

Må man da ta det via advokat eller?

Anonym poster: 456b41a2542515e61d61cb815add46e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med advokat så får korrekt svar. Arv er et infløkt tema. Det er mange wannabe jurister på KG.

Anonym poster: b67a3c95b98691647fd1d2fc5435b200

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge lov om helsetjenesten i kommunene, så kan kommunen ta 75% av folketrygdens grunnbeløp (= grunnpensjonen) i betaling for langtidsplass. Har hun tilleggspensjon, samt leieinntekter, renter av formue eller inntekter på feks aksjer, betaler hun 85% av dette. Det betyr at hun bør overføre boligen til dere før hun innvlges langtidsplass, slik at hun ikke får leieinntekter. Det tas ikke hensyn til evt. låneutgifter hun har når det beregnes betaling for institusjonsplass.

Har hun hatt korttdsplass i 100 dager, beregnes betalingen som om hun har langtidsplass.. Så i praksis har dere 100 dager på dere til å bestemme dere for hva dere skal gjøre videre. Mitt råd er å overdra boligen til dere barn, slik at hun blir sittende igen med minst mulig formue. Formuen øker kommunens mulighet for å beregne mere betaling for plassen.

Hilsen en som har to nære pårørende i sykehjem.

Anonym poster: 0ccf82195e67b9dc409dc7d17dfd3108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge lov om helsetjenesten i kommunene, så kan kommunen ta 75% av folketrygdens grunnbeløp (= grunnpensjonen) i betaling for langtidsplass. Har hun tilleggspensjon, samt leieinntekter, renter av formue eller inntekter på feks aksjer, betaler hun 85% av dette. Det betyr at hun bør overføre boligen til dere før hun innvlges langtidsplass, slik at hun ikke får leieinntekter. Det tas ikke hensyn til evt. låneutgifter hun har når det beregnes betaling for institusjonsplass.

Har hun hatt korttdsplass i 100 dager, beregnes betalingen som om hun har langtidsplass.. Så i praksis har dere 100 dager på dere til å bestemme dere for hva dere skal gjøre videre. Mitt råd er å overdra boligen til dere barn, slik at hun blir sittende igen med minst mulig formue. Formuen øker kommunens mulighet for å beregne mere betaling for plassen.

Hilsen en som har to nære pårørende i sykehjem.

Anonym poster: 0ccf82195e67b9dc409dc7d17dfd3108

Takk for svar. Da er det slik som vi hadde sett for oss. Da er det bare å hive seg rundt å ordne alt det praktiske.

Anonym poster: 456b41a2542515e61d61cb815add46e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et veldig bra tips å kontakte advokat. Slik at dere kan få overført hus, gjeld og arv riktigst mulig for både nå og fremtiden. Det er mange feller å falle i når det gjelder arv.

Anonym poster: fcb6fe3bc33a2b17cb76d886c1e0a60a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...