Gå til innhold

Kostnader ved bytting av navn


Ryvre

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg å finne ca pris på kort og annet som må byttes ved navneendring? (helt grusomt å prøve å søke når man sitter på telefonen og er dårlig nettforbindelse :( )

Det jeg må bytte er vel:

-visakortet (DNB)

-førerkortet

-pass

-våpenkort (1stk)

Er det noe jeg har glemt da?

Og må jeg kontakte alle og si ifra om navneendring, eller holder det med at det blir registrert i folkeregisteret eller hvor det nå blir registrert?

Om jeg må "varsle" instanser, hvordan gjøres dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kostnadsfritt å bytte Visa hos DNB (hvertfall for meg da jeg byttet navn).

Å så bra :)

Da blir lommeboka mi glad :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resten kan jeg ikke svare for, dessverre. Pass tror jeg blir vanlig passbytte, jeg måtte få nytt pass med de vanlige kostnadene det førte meg seg (ligger vel på 500kr for et pass nå??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg venter med å bytte navn til jeg likevel må ha et nytt pass. Tenkte det var enklest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Pass koster vel ca 450 kr, og førerkort 250 kr. Jeg hakket hos DnB, og det kostet meg ikke noe å få nyttkort der, mener må forsikre deg om at de sletter det gamle kortet, det gjorde de ikke med meg, og jeg måtte betale 250 kr i årsavgift for et kort jeg hadde klippet og kastet, men de ordnet det så jeg fikk tilbake pengene for det.

Min erfaring er at du må si i fra over alt selv. Jeg har et problem med at legekontoret ikke klarer å endre navnet mitt slik at resepter kommer i nytt navn. Jeg har vist dem mitt nye pass sikkert hundre ganger,men neida, og det er snart 3 år siden jeg skiftet navn.

Bare ring over alt hvor navnet ditt er registrert. Jeg fikk beskjed om at de oppdaterer jevnlig med folkeregisteret for å sjekke at navnet adresse stemmer,men at det er fint at man sier ifra selv.

Håper det hjalp :) bare ring og si at du har endret navn,og at de dobbelsjekke i folkeregisteret.<br /><br /> Anonym poster: b7800ab0ad5a53bbae6dfa33fbae20ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah! Dette med navnebytte hos leger/tannleger og lignende er et mareritt. Jeg har bare gitt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Da blir vel det viktigste å ringe nav, leger, strømleverandør, huseier og telefonabonnementet.

Er vel ikke så forferdelig mange andre som har behov for å vite det

Men da blir det ikke så ille dyrt da.

250 for førerkortet

Passet trenger jeg ikke bytte med en gang siden jeg ikke har noen planer om å reise lengre enn til Sverige i nærmeste fremtid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RamaLama

Busskort, bibliotekkort, treningskort, kinokort, kredittkort, visittkort. Alle kort du har i lommeboka i dag med navnet ditt på :) Du kan fort regne med mellom 50 og 200 kr per kort. Jeg betalte forresten 200 kr i gebyr for nytt kort når jeg byttet til studentkonto bl.a, og har alltid betalt akkurat den summen for nytt kort i DNB. Forskjellbehandling! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! Dette med navnebytte hos leger/tannleger og lignende er et mareritt. Jeg har bare gitt opp.

Tannlegen ja...må skrive opp han på lista over personer jeg må ringe

Hvordan skapte de problemer for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Busskort, bibliotekkort, treningskort, kinokort, kredittkort, visittkort. Alle kort du har i lommeboka i dag med navnet ditt på :) Du kan fort regne med mellom 50 og 200 kr per kort. Jeg betalte forresten 200 kr i gebyr for nytt kort når jeg byttet til studentkonto bl.a, og har alltid betalt akkurat den summen for nytt kort i DNB. Forskjellbehandling! :P

:fnise:

Jeg har ikke så mange kort jeg da.

Har førerkort, visakort, våpenkort, adr-bevis og kjørebevis (men de to siste haster ikke da jeg ikke jobber som tungbilsjåfør lengre)

Våpenkortet burde ikke koste all verden å få byttet tror jeg, men kan ta en telefon ned til politiet og høre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri skapt noen problemer for meg, egentlig. Men jeg har beholdt første fornavn og siste etternavn og endrer på det i mellom.

Jeg vet ikke om du skal endre navn fra Kari Nordmann til Brita Olsen, eller om du bare skal legge til/trekke fra/bytte ut noen navn.

Om første fornavn og siste etternavn beholdes, tror jeg ikke det vil skape problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bare beholde første fornavn. Mellomnavn og etternavn byttes.

Får krysse fingrene for at det går så problemfritt det bare kan da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...