Gå til innhold

Lover om overnatting på hybel


vicble

Anbefalte innlegg

Kanskje du kan høre med foreningen for utleiere (vet ikke hva den heter, men du finner det vel på google) hvilke regler som gjelder i ditt tilfelle, Porcelain?

Akkurat den paragrafen kan jeg lite om, men den sier jo at samboer har rett til å flytte inn. Men en kjæreste er jo ikke samboer - samboere er man jo ikke før man faktisk bor sammen. Så jeg lurer på om praksis tilsier at loven også gjelder kjærester, eller om den kun gjelder faktiske samboere? Det kan jo hende at du har loven på din side når det gjelder akkurat det? :) Evt. at rommet du leier ut tilsier at den blir overbefolket hvis flere enn en bor der?

Det er uansett en god ide å melde seg inn i en slik forening og be om råd hvis man vurderer utleie, spesielt når det blir så tett innpå hverandre som du vurderer (at noen skal bo MED deg)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man leier ut et rom i egen leilighet/hus så kan man i praktisk forstand sette de reglene man ønsker selv om husleieloven sier noe annet. Grunnen er at du kan si opp folk uten grunn i denne situasjonen, og med 1 måneds oppsigelsestid... Så om de ikke gidder å følge dine regler kan du bare kaste dem ut:P (I motsetning til hvis du leier ut feks et hus til noen, da er det 3 måneder og må være god grunn osv osv)

(Mener ikke at man skal være kjip da, jeg hadde ikke godtatt å bli nektet å ha overnattingsgjester der jeg leide.. begrensninger kan jeg forstå)

Endret av SoftKitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dette er lov eller ikke, men en dame jeg leide hos laget denne regelen en gang. Kjæresten min jobbet til sent på kveld, og jeg gikk skole på dagtid. Det var sånn i flere måneder, så vi måtte jo få til å møtes. Han lå over hos meg en gang på hybelen. Etter den gangen, laget utleier en regel om at jeg ikke fikk ha overnatting. I tillegg fikk jeg ikke lov til å ha besøk etter 11 (uansett om vi var stille, jeg bodde i 1.etasje og de i 2.etasje). Dette førte jo til at vi nesten aldri fikk til å møtes, når han sluttet senest 9 om dagene, ofte 10, og det tok litt tid å kjøre til meg. Dessuten kunne vi ikke være ute hele natten heller. I tillegg laget utleier flere regler etterhvert, som at jeg ikke kunne dusje på morgenen eller tidlig kveld, fordi da skulle de dusje, og vi delte samme varmtvannstank etc etc.. Jeg ble lurt og utnyttet, så ung og dum jeg var! Flyttet vel og merke ganske kjapt, men det var ikke noen artige måneder.. men nå sporer jeg av! Vil bare si at noen utleiere prøver på det meste. Dette er ikke den eneste utleieren som har gjort ting mot meg, som iallefall jeg ikke mener er lov. F.eks, hvis vi flytter ut. Vi har ikke gitt tilbake nøkkelen enda, og drar tilbake den siste gangen for å vaske ned. Utleier har gått inn i leiligheten, og begynt å rive ut kjøkken og diverse annet, for å PUSSE opp. Vi har ikke flyttet ut siste pikkpakk, ikke levert nøkkel, og ikke vasket ned enda. DET er vel ikke lov?

Nå sporer jeg av igjen, beklager, blir bare litt hissig :)

Merk jeg er den AB som insisterer på hybelutleiers bestemmelsesrett, men i ditt tilfelle som leietager, støtter jeg deg på alle punkt. Utleier kan ikke lage regler etter hvert, -de skal være en del av leieavtalen.

Og utleier kan ikke påbegynne oppussingsarbeidet så lenge leieforholdet ikke formelt er avsluttet, med mindre det var avtalt med deg.

Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, hadd jo vært greit å hatt den tryggheten. Men det er tydeligvis ikke noen lover som tilsier at huseieren kan ha slike regler, og da må man nesten se an leietakeren og håpe på at leietakeren respekterer det.

Det er ingenting som tilsier at du ikke kan bestemme over egen eiendom for husleieloven gjelder ikke for utleie av et rom.

Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husleieloven gjelder uansett.

Utleiere må lære seg at utleie ikke er noe enkelt man kan drive på med for å tjene penger på en enkel måte. Med utleie følger det faktisk mye ansvar og krav, og det er derfor utleie f.eks ikke anbefales til folk som har en trang økonomi. Leier har mange rettigheter, og når leier først bryter loven tar det lang tid å bli kvitt denne, selv om leie ikke betales.

Utleie krever at man setter seg godt inn i loven, og respekterer denne. Takk gud for at vi har husleieloven, hvis ikke hadde det vært enda verre enn det er nå å leie på det private markedet, hvor man møter all mulige slags urealistiske krav.

Man har rett på et hjem med litt frihet selv om man ikke eier egen bolig! Er man så heldig å eie egen bolig må man BARE leie ut hvis man er villig til å gi fra seg litt av denne friheten til noen andre. Enkelt og greit.

Jeg tror absolutt ingen utleier en hybel for "lettjente" penger. For de som gjør det er det snarere en dyd av nødvendighhet. Og jo, selvfølgelig gjelder andre regler for utleie av et rom. Hvis husleieloven skulle gjelde for også dette, ville eier ikke kunne hindre f.eks. at leietager har husdyr, som selvsagt er absurd.

Jeg skal love deg at for utleier er de fleste leietagere en burde ved at det kommer et fremmed individ i din bolig. Du er kanskje litt ung til å skjønne det.

Jeg har heldigvis aldri selv vært i den situasjonen at jeg måtte leie ut deler av egen bolig. Jeg har en gang leid ut min hele min bolig til en drittsekk som nektet å erstatte at han hadde brent hull i inventar. Jeg var dum nok til å følge loven mht depositumskonto, hvilket medførte at han i lang tid nektet å gjøre opp for seg. Utleiere er de som trenger beskyttelse. Det er de som har dårlig rettvern. Men selvfølgelig, i egen bolig bestemmer eieren!

Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt ingen utleier en hybel for "lettjente" penger. For de som gjør det er det snarere en dyd av nødvendighhet. Og jo, selvfølgelig gjelder andre regler for utleie av et rom. Hvis husleieloven skulle gjelde for også dette, ville eier ikke kunne hindre f.eks. at leietager har husdyr, som selvsagt er absurd.

Jeg skal love deg at for utleier er de fleste leietagere en burde ved at det kommer et fremmed individ i din bolig. Du er kanskje litt ung til å skjønne det.

Jeg har heldigvis aldri selv vært i den situasjonen at jeg måtte leie ut deler av egen bolig. Jeg har en gang leid ut min hele min bolig til en drittsekk som nektet å erstatte at han hadde brent hull i inventar. Jeg var dum nok til å følge loven mht depositumskonto, hvilket medførte at han i lang tid nektet å gjøre opp for seg. Utleiere er de som trenger beskyttelse. Det er de som har dårlig rettvern. Men selvfølgelig, i egen bolig bestemmer eieren!

Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080

Det var da måte på arroganse da!

....men du tar feil ;) <br /><br /> Anonym poster: 5a933454da88f754e01ce53722ee9612

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingenting som tilsier at du ikke kan bestemme over egen eiendom for husleieloven gjelder ikke for utleie av et rom.

Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080

Jaha? Kilde?

Loven spesifiserer at den ikke gjelder leie av rom i pensjonat eller hotell - hvordan kan du da tro at den heller ikke gjelder vanlig rom i hus/leilighet? Ønsketenkning?

Endret av alille
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, om det finnes noen griske, slue, kalkulerende jævler der ute er det de som leier ut "hybler" privat. Jeg hadde aldri trodd at folk kunne oppføre seg som en del av disse utleierne gjør, så de får overhodet ingen sympati fra min side. Jeg har vært på visninger hvor utleier har ment at 6000 i mnd er en "utrolig god pris" for snaue 8 kvm uten fellesareal, med felles bad på ca 2 kvm. Visst faen er dette lettjente penger - de 4000 studentene som står i boligkø i Oslo (f.eks.) må jo ha et sted å bo, og det vet de som leier ut privat. Priser meg lykkelig for at jeg har bolig gjennom samskipnaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på om man leier en egen leilighet/boenhet eller om man leier et rom i en annens bolig altså, så det er ikke helt rett når du sier "leietaker er leietaker" Guybrush.

utleier bor ikke selv i bygget ;) det er et gammelt kontorbydd som jeg og to venner deler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sannsynligvis bare sagt "ok" og gitt faen i å følge regelen, hvordan skal han kunne kontrollere det uannsett hvis han ikke bor der?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ikke lov!!

Det er hjemmet ditt! Man skal ikke ha det strengere når mangler voksen og flytter for seg selv enn når man bor hjemme og er umyndig!<br /><br /> Anonym poster: 5a933454da88f754e01ce53722ee9612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...