Gå til innhold

Lover om overnatting på hybel


vicble

Anbefalte innlegg

Når eier leier ut deler av sin bolig, er ikke den delen av bolig lenger eiers "eget hjem" - det blir nå leiers hjem, og husleieloven gjelder. :) Det er jo hele konseptet med å leie ut noe...

Og betaler man leie så er man leietaker, uansett om du bor på 2 kvm eller 100.

Når gjelder husleieloven?

Det er det påstand. Det underbygges ikke av kilden i linken din. Beklager!

Denne tråden må jo bare være den mest effektive advarselen om ikke å leie ut til hvem som helst, og helst ikke unge! Bare krav og ingen innsikt i andres behov.

Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når studentsamskipnadene for sine hybler begrenser adgang til overnattingsgjester, er det åpenbart at private som leier ut rom i egen bolig, kan gjøre det.

Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eier leier ut deler av sin bolig, er ikke den delen av bolig lenger eiers "eget hjem" - det blir nå leiers hjem, og husleieloven gjelder. :) Det er jo hele konseptet med å leie ut noe...

Og betaler man leie så er man leietaker, uansett om du bor på 2 kvm eller 100.

Når gjelder husleieloven?

Det er det påstand. Det underbygges ikke av kilden i linken din. Beklager!

Denne tråden må jo bare være den mest effektive advarselen om ikke å leie ut til hvem som helst, og helst ikke unge! Bare krav og ingen innsikt i andres behov.

Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080

La meg være enda mer spesifikk. Nettopp i brosjyren du lenker til står det:

Når gjelder husleieloven? For at husleieloven skal gjelde må det være

en avtale mellom leier og utleier om at leier skal få bruke en bolig mot å

betale for bruken.

Altså: at leier skal få bruke en bolig mot å betale for bruken! Én bolig!

En del av en annens bolig er ikke "en bolig"!

Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det påstand. Det underbygges ikke av kilden i linken din. Beklager!

Denne tråden må jo bare være den mest effektive advarselen om ikke å leie ut til hvem som helst, og helst ikke unge! Bare krav og ingen innsikt i andres behov.

Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080

er det en påstand at en som betaler leie er en leietaker? hvilke behov skal leietaker ta hensyn til? at utleier ikke synes det passer seg med overnattingsbesøk?

Anonym poster: 59e3a0f1a80c5133331e83acbabae32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det påstand. Det underbygges ikke av kilden i linken din. Beklager!

Denne tråden må jo bare være den mest effektive advarselen om ikke å leie ut til hvem som helst, og helst ikke unge! Bare krav og ingen innsikt i andres behov.

Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080

og du verden for en påminnelse for at enkelte utleiere tror de kan detaljstyre leietakerens liv, og at de er noen slags konger på haugen mens leietakere må ta til takke med hva som helst

Anonym poster: 59e3a0f1a80c5133331e83acbabae32a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer dette? Jeg har vurdert å leie ut et soverom (lage et slags kollektiv) i leiligheten min siden det er boligkrise i byen jeg bor i, men det er uaktuelt å leie ut dersom jeg plutselig risikerer å dele leilighet med to stykker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk.Franzen

Du bor ikke sånn tilfeldigvis i Tromsø og leier av en eldre mann som har et navn på G? Han har visst flere leiligheter i byen som han leier ut ettersom jeg forstod. Jeg leide leilighet i fjor av han, og jeg fikk heller ikke lov til å ha overnattingsgjester. Han begrunnet dette med at han leide ut overetasjen til sykepleiere eller noe slikt fra Sverige osv som jobbet turnus og de ifølge arbeidsavtalen sin ikke fikk ha overnatting. Han mente det skulle være likt for alle. Han ble dessuten sur da brannalarmen gikk, det måtte absolutt ikke skje igjen. Når jeg flyttet måtte jeg først støvsuge veggene hver for seg og deretter gå over med klut på veggene. Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Franzen

Stemmer dette? Jeg har vurdert å leie ut et soverom (lage et slags kollektiv) i leiligheten min siden det er boligkrise i byen jeg bor i, men det er uaktuelt å leie ut dersom jeg plutselig risikerer å dele leilighet med to stykker..

Tror de fleste respekterer det derom du sier at leietakeren helst ikke skal ha så masse overnatting. Går sikkert fint. Og i tillegg til å gjøre en god gjerning så får du jo litt ekstra penger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer dette? Jeg har vurdert å leie ut et soverom (lage et slags kollektiv) i leiligheten min siden det er boligkrise i byen jeg bor i, men det er uaktuelt å leie ut dersom jeg plutselig risikerer å dele leilighet med to stykker..

Siden det ikke regnes som hverken hybel eller leilighet, så blir det kanskje andre regler? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og du verden for en påminnelse for at enkelte utleiere tror de kan detaljstyre leietakerens liv, og at de er noen slags konger på haugen mens leietakere må ta til takke med hva som helst

Anonym poster: 59e3a0f1a80c5133331e83acbabae32a

Du avslører at du er fullstendig umoden og mangler innlevelsesevne i andres situasjon. Det er ikke boligeieren som skal styre leietagerens liv, men boligeierens rett til å bestemme over egen bolig og eget privatliv!

Stemmer dette? Jeg har vurdert å leie ut et soverom (lage et slags kollektiv) i leiligheten min siden det er boligkrise i byen jeg bor i, men det er uaktuelt å leie ut dersom jeg plutselig risikerer å dele leilighet med to stykker..

Selvfølgelig stemmer ikke dette. Når hybler på studentbyer er underlagt strenge regler for overnattingsgjester, er det innlysende at du som privat hybelutleier som leier ut del av egen bolig, selv kan definere betingelsene.

Potensiell leietager står fritt til å avslå tilbudet, om vedkommende ikke liker betingelsene. Jeg håper du slipper leietagere som enkelte i denne tråden!

Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste respekterer det derom du sier at leietakeren helst ikke skal ha så masse overnatting. Går sikkert fint. Og i tillegg til å gjøre en god gjerning så får du jo litt ekstra penger. :)

Det er vel nettopp det som er poenget. Eieren skal vel ikke krysse fingrene og ydmykt håpe på at leietager gidder å ta hensyn til hennes behov. Hun må selv kunne ha den trygghet at hun bestemmer reglene for leieforholdet i boligen hun selv har investert i. Det er tross alt et grunnleggende begrep kalt privat eiendomsrett.

Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du avslører at du er fullstendig umoden og mangler innlevelsesevne i andres situasjon. Det er ikke boligeieren som skal styre leietagerens liv, men boligeierens rett til å bestemme over egen bolig og eget privatliv!

Selvfølgelig stemmer ikke dette. Når hybler på studentbyer er underlagt strenge regler for overnattingsgjester, er det innlysende at du som privat hybelutleier som leier ut del av egen bolig, selv kan definere betingelsene.

Potensiell leietager står fritt til å avslå tilbudet, om vedkommende ikke liker betingelsene. Jeg håper du slipper leietagere som enkelte i denne tråden!

Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080

og her avslører du at du lager dine egne betingelser, og så håper du å finne en som er desperat eller ung nok til å finne seg i det

Anonym poster: 59e3a0f1a80c5133331e83acbabae32a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dette er lov eller ikke, men en dame jeg leide hos laget denne regelen en gang. Kjæresten min jobbet til sent på kveld, og jeg gikk skole på dagtid. Det var sånn i flere måneder, så vi måtte jo få til å møtes. Han lå over hos meg en gang på hybelen. Etter den gangen, laget utleier en regel om at jeg ikke fikk ha overnatting. I tillegg fikk jeg ikke lov til å ha besøk etter 11 (uansett om vi var stille, jeg bodde i 1.etasje og de i 2.etasje). Dette førte jo til at vi nesten aldri fikk til å møtes, når han sluttet senest 9 om dagene, ofte 10, og det tok litt tid å kjøre til meg. Dessuten kunne vi ikke være ute hele natten heller. I tillegg laget utleier flere regler etterhvert, som at jeg ikke kunne dusje på morgenen eller tidlig kveld, fordi da skulle de dusje, og vi delte samme varmtvannstank etc etc.. Jeg ble lurt og utnyttet, så ung og dum jeg var! Flyttet vel og merke ganske kjapt, men det var ikke noen artige måneder.. men nå sporer jeg av! Vil bare si at noen utleiere prøver på det meste. Dette er ikke den eneste utleieren som har gjort ting mot meg, som iallefall jeg ikke mener er lov. F.eks, hvis vi flytter ut. Vi har ikke gitt tilbake nøkkelen enda, og drar tilbake den siste gangen for å vaske ned. Utleier har gått inn i leiligheten, og begynt å rive ut kjøkken og diverse annet, for å PUSSE opp. Vi har ikke flyttet ut siste pikkpakk, ikke levert nøkkel, og ikke vasket ned enda. DET er vel ikke lov?

Nå sporer jeg av igjen, beklager, blir bare litt hissig :)

Endret av Silkepote
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk.Franzen

Det er vel nettopp det som er poenget. Eieren skal vel ikke krysse fingrene og ydmykt håpe på at leietager gidder å ta hensyn til hennes behov. Hun må selv kunne ha den trygghet at hun bestemmer reglene for leieforholdet i boligen hun selv har investert i. Det er tross alt et grunnleggende begrep kalt privat eiendomsrett.

Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080

Joda, hadd jo vært greit å hatt den tryggheten. Men det er tydeligvis ikke noen lover som tilsier at huseieren kan ha slike regler, og da må man nesten se an leietakeren og håpe på at leietakeren respekterer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde på studenthybel var det en regel om at det ikke var lov med flere enn 14 overnattinger i semesteret. Men det var få som overholdt regelen og ingen som sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når studentsamskipnadene for sine hybler begrenser adgang til overnattingsgjester, er det åpenbart at private som leier ut rom i egen bolig, kan gjøre det.

Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080

Mange samskipnader er unntatt loven. De begrenser dessuten overnatting, de nekter det ikke.

Og jo, en hybel er også en bolig. Les 1. paragraf i loven, så ser du at den gjelder hybler også. Google denne problematikken, så ser du også at utleier ikke kan nekte overnatting. Det er ganske selvsagt - ved å leie ut er ikke du lenger den eneste som bestemmer.

Og til den som vil leie ut rom i leiligheten: nei, hvis du vil nekte din leieboer å ha overnattingsgjester innimellom, så ikke lei ut! De kan nemlig med retten på sin side ta med seg kjæreste/venn/ons hjem (Jepp, ved å leie ut blir det deres hjem også) like mye som du kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke hvorfor AB gidder å forsvare sin personlige mening som fakta, uten å kunne legge frem troverdige kilder på hva som definerer utleieobjekt, eller jusen rundt dette? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra en av ørten andre tråder om samme tema, hvor konklusjonen alltid er at utleier ikke kan nekte overnatting:

Et leie av en bolig er i følge Husleieloven en avtale om bruksrett til husrom mot vederlag. Det er dermed leietager som sitter med den eksklusive rettigheten til å bruke rommet - i følge loven har utleier ikke annen befatning med husrommet enn vedlikehold. Om utleiers rett til å sette regler og påbus står det følgende i kap 5, §5-2:

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden.

Å nekte overnattingsbesøk kan vanskelig defineres som et "rimelig påbud". Dette gis det også uttrykk for fra ulike instanser. Kommunal- og regionaldepartementets preposisjon Om Husleieloven sier følgende:

Departementet vil foreslå at utleieren i leietiden skal ha plikt til å holde ro og orden i eiendommen om ikke annet er avtalt. I denne forbindelse bør han kunne fastsette vanlige ordensregler og rimelige påbud som leierene må følge. (...) Det bør bare være vanlige husordensregler som leieren må respektere. Urimelige regler, for eksempel forbud mot besøk etter kl 20, bør leieren ikke være forpliktet til å respektere.

Huseierforeningen har også uttalt seg om besøksforbud i leiebolig:

Å ha besøk er en del av leiers rett og er den del av den eksklusive bruksretten som følger av leieavtalen. Det kan være familie, venner eller kjæreste som er på besøk, med eller uten overnatting. Med mindre det går over grensen mot opptak i husstanden eller fremleie, kan utleier ikke gjøre mye med dette, hvis leier og gjester for øvrig oppfører seg bra. Men det er leiers ansvar å se til at gjestene overholder de vanlige husordensreglene som gjelder for leieren selv. Og gjentatte problemer med leiers gjester kan bli regnet som mislighold som kan føre til sanksjoner mot leier selv

Husbanken har uttalt følgende:

Utleier kan ikke sette opp ordensregler for boligen som vil være urimelige. Slike regler kan for eksempel være bestemmelser om hvem du får ha på besøk.

Og Leieboerforeningen har sagt dette:

(...) leieboeren har plikt til å respektere vanlige ordensregler og rimelige påbud. Leieboeren må opptre hensynsfullt og ivareta vanlig ro og orden selv om det ikke er fastsatt ordensregler.

Som utgangspunkt er det er en uvanlig og en urimelig ordensregel dersom det settes opp regler for hvem leieboeren kan ha på besøk. Det er hensynet til gode boforhold for fellesskapet som må begrunne ordensreglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke regnes som hverken hybel eller leilighet, så blir det kanskje andre regler? :klo:

Husleieloven gjelder uansett.

Utleiere må lære seg at utleie ikke er noe enkelt man kan drive på med for å tjene penger på en enkel måte. Med utleie følger det faktisk mye ansvar og krav, og det er derfor utleie f.eks ikke anbefales til folk som har en trang økonomi. Leier har mange rettigheter, og når leier først bryter loven tar det lang tid å bli kvitt denne, selv om leie ikke betales.

Utleie krever at man setter seg godt inn i loven, og respekterer denne. Takk gud for at vi har husleieloven, hvis ikke hadde det vært enda verre enn det er nå å leie på det private markedet, hvor man møter all mulige slags urealistiske krav.

Man har rett på et hjem med litt frihet selv om man ikke eier egen bolig! Er man så heldig å eie egen bolig må man BARE leie ut hvis man er villig til å gi fra seg litt av denne friheten til noen andre. Enkelt og greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overnattinger 'ved behov' hadde ikke vært noe problem, men en kjæreste som flyttet inn er ikke aktuelt. Da blir det nok ikke utleie på meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...