vicble Skrevet 9. august 2012 #1 Del Skrevet 9. august 2012 Hei Skal flytte på hybel snart men oppdaget at hybelvert har skrevet i husleiekontrakten i punkt 4 "særskilte merknader" at det ikke er lov å ha noen overnattingsgjester. Har lest litt rundt og virker som om hybelverten ikke har lov å sette slike regler. Står underst i feltet " *Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er midre gunstige for leieren enn det som følger i husleieloven, jfr. Husleielovens §1-2. Se side 2 for utrdag av loven" På side 2 står ikke denne paragrafen oppgitt en gang. håper på svar ~vicble Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #2 Del Skrevet 10. august 2012 Vel, om du får besøk av kjæreste, venninne, mor eller søster, så går jeg ut ifra at de får lov å sove over. Det er jo ikke noe hybelvert kan ha kontroll over.. Anonym poster: 4f6160686a09f3c239c71689f5e2680b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hermoine Skrevet 10. august 2012 #3 Del Skrevet 10. august 2012 Merkelig. Har hørt at det ikke er lov for den som leier å ha besøk kjempelenge, at den personen nærmest har flytta inn. Men overnattingsbesøk en helg eller en påskeferie bør da ikke være et problem... du får spørre utleier da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #4 Del Skrevet 10. august 2012 utleier prøver seg, regner med at du er ung og student? da tror nemlig utleiere de kan gjøre akkurat som de vil. utleier har tydeligvis lagt sitt eget eksemplar av husleieloven, du har helt rett angående den paragrafen. Hva er det med dagens utleiere, som tror de kan bestemme alt? dette er ikke noe du skal rette deg etter, ha besøk så mye du vil Anonym poster: 59e3a0f1a80c5133331e83acbabae32a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Doh Skrevet 10. august 2012 #5 Del Skrevet 10. august 2012 Dette kan ikke huseier nekte deg. Spør han/hun om han/hun kan utdype dette og så kan du si at dette ikke er noe du ønsker å godta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #6 Del Skrevet 10. august 2012 Merkelig.. Jeg bor også på hybel og kjæresten min er på overnatting ca. 3 dager i uken, noen ganger hele uken (men så er han også borte i 1-2 måneder fordi han jobber i utlandet). Og hybelvertene mine har ikke reagert på det i det hele tatt. Kanskje de ikke vil ha bråk og tror det blir bråk med overnatting? Anonym poster: b18b89f8157802effd78649215f3cc6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 10. august 2012 #7 Del Skrevet 10. august 2012 Poenget med husleieloven i likhet med arbeidskontrakter er at arbeidsgiver/utleier ikke kan gi deg dårligere betingelser enn de som er oppført i loven. Ethvert forsøk på brudd på dette kan i ytterste konsekvens si at kontrakten for utleier er ugyldig. Altså du har ditt på det tørre og har dine rettigheter - men utleier kan da selv miste sine rettigheter som oppsigelsestid osv. Det er riset bak speilet. Det er som du sier ulovlig å kreve at leietager ikke kan ha besøk/overnatting. Det står faktisk spesifikt om jeg ikke husker feil at nærmeste familie har lov å flytte inn uavhengig av hva utleier måtte mene om saken. Dette innebærer samboer, barn, søsken. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #8 Del Skrevet 10. august 2012 Hvis det er snakk om en hybel, og ikke separat hybelleilighet, vil jeg være overrasket om eier ikke kan sette slike betingelser. Sett deg inn i eiers sted. Hvis plutselig fremmede personer skal overnatte, med ekstra vannbruk, okkupering av bad, ekstra støy, m.v. uten at eier kan hindre det, er dette urimelig for boligeieren! Hvis dette derimot er en utleieleilighet, er situasjonen en annen. Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 10. august 2012 #9 Del Skrevet 10. august 2012 Utleier kan ikke sette slike kriterier uansett. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #10 Del Skrevet 10. august 2012 Utleier kan ikke sette slike kriterier uansett. Ikke? Les denne brosjyren fra Sogn og Fjordane Fylkeskommune: Du bør snakke med utleigar om det gjeld spesielle reglar for hybelen. Oftast er det også betre å spørje på førehand dersom du er usikker på om noko er lov. Kanskje har du ikkje lov til å ha overnattingsgjester? Kanskje vil utleigaren at det skal vere ro i huset kl 23? Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 10. august 2012 #11 Del Skrevet 10. august 2012 Hvis det er snakk om en hybel, og ikke separat hybelleilighet, vil jeg være overrasket om eier ikke kan sette slike betingelser. Sett deg inn i eiers sted. Hvis plutselig fremmede personer skal overnatte, med ekstra vannbruk, okkupering av bad, ekstra støy, m.v. uten at eier kan hindre det, er dette urimelig for boligeieren! Hvis dette derimot er en utleieleilighet, er situasjonen en annen. Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080 Spiller absolutt ingen rolle. Leietaker er leitetaker og ikke noen leilending eller tjener som bor på nåde. Definasjonen av å leie en bolig er at den i en begrenset periode er "din". Du kan med andre ord gjøre alt du vil der såfremt du ikke med viten og vilje skader og ødelegger boligen utover vanlig bruk og slitasje. At husverten ikke har tatt høyde for noen kroner ekstra i strøm er dennes problem med dagens lovregulering. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 10. august 2012 #12 Del Skrevet 10. august 2012 Ikke? Les denne brosjyren fra Sogn og Fjordane Fylkeskommune: Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080 At en landsens journalist med utdannelse 1 år på folkehøgskole i 93 tror h*n kan noe om utleielovverket har ingenting med denne debatten å gjøre. Les www.lovdata.no og ikke referer til feilaktige kilder. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #13 Del Skrevet 10. august 2012 At en landsens journalist med utdannelse 1 år på folkehøgskole i 93 tror h*n kan noe om utleielovverket har ingenting med denne debatten å gjøre. Les www.lovdata.no og ikke referer til feilaktige kilder. Så søk selv på nettet. Du finner mange eksempler med restriksjoner, selv på studentby: Hva med besøk på hybelen? Selvfølgelig kan du ha besøk. Men ingen kan bo sammen med deg på hybelen. Dette fordi det vil gå utover bad og kjøkkenkapasiteten for deg og de andre beboerne som du deler fellesareal med. Med tillatelse fra kjøkken- og bad-naboene kan du ha overnattingsgjest i boligen inntil maksimalt 1 uke. Du må selv være tilstede under besøket, av hensyn til våre beboerlister, brann osv. Gud bedre! Mange av dere unge er så naive, kravstore og uerfarne at jeg syns synd på hybelverter. Selvfølgelig må boligeier få fastsette regler i eget hjem! Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 10. august 2012 #14 Del Skrevet 10. august 2012 Så søk selv på nettet. Du finner mange eksempler med restriksjoner, selv på studentby: Gud bedre! Mange av dere unge er så naive, kravstore og uerfarne at jeg syns synd på hybelverter. Selvfølgelig må boligeier få fastsette regler i eget hjem! Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080 Så det faktum at jeg kan finne masse feil i aviser og på nettsider skulle tilsi at loven ikke stemmer og at disse lekfolkene har rett ? Sannheten er heldigvis ikke demokratisk. Igjen, les lovdata.no du. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoftKitty Skrevet 10. august 2012 #15 Del Skrevet 10. august 2012 Det er forskjell på om man leier en egen leilighet/boenhet eller om man leier et rom i en annens bolig altså, så det er ikke helt rett når du sier "leietaker er leietaker" Guybrush. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #16 Del Skrevet 10. august 2012 Så det faktum at jeg kan finne masse feil i aviser og på nettsider skulle tilsi at loven ikke stemmer og at disse lekfolkene har rett ? Sannheten er heldigvis ikke demokratisk. Igjen, les lovdata.no du. Poenget er at hybel er ikke det samme som en utleieleilighet! Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 10. august 2012 #17 Del Skrevet 10. august 2012 http://no.m.wikipedia.org/wiki/Leilighet#section_1 Sakset fra Husleieloven: § 7-1. Opptak i husstand Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alille Skrevet 10. august 2012 #18 Del Skrevet 10. august 2012 Det er fortsatt husleieloven som gjelder, så lenge du betaler leie for hybelen. Du har lov med overnattingsgjester (innen rimelighetens grenser så klart). Det er mer naivt å tro at loven kan drite og dra bare fordi huseier skal kunne bestemme i eget hjem. Velger huseier å bedrive utleie fraskriver han også fra seg noen rettigheter. De er naive hvis de tror at de kan bestemme som før og samtidig tjene penger på det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 10. august 2012 #19 Del Skrevet 10. august 2012 Jeg TROR forøvrig også at "rimelighetens grenser" ble definert til ca 14 dager med oppfordring om å vise skjønn.... Men dette husker jeg ikke hvor jeg leste... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alille Skrevet 10. august 2012 #20 Del Skrevet 10. august 2012 Så søk selv på nettet. Du finner mange eksempler med restriksjoner, selv på studentby: Gud bedre! Mange av dere unge er så naive, kravstore og uerfarne at jeg syns synd på hybelverter. Selvfølgelig må boligeier få fastsette regler i eget hjem! Anonym poster: efeb5d55ffcb6f3698fb98e875944080 Når eier leier ut deler av sin bolig, er ikke den delen av bolig lenger eiers "eget hjem" - det blir nå leiers hjem, og husleieloven gjelder. Det er jo hele konseptet med å leie ut noe... Og betaler man leie så er man leietaker, uansett om du bor på 2 kvm eller 100. Når gjelder husleieloven? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå