waco Skrevet 9. august 2012 #1 Skrevet 9. august 2012 Mange vil ha strengere straffer uten og reflektere noe særlig over hva de egentlig mener med strengere straffer. Derfor ønsker de strengere straffer sånn som i amerika, - velvel, her er en kort reportasje om hvordan amerikanere sammenligner norske og amerikanske straffer, og hvilkene av dem som er best egnet til og disiplinere mennesker i ønsket atferd. Dressur vet dere, det er noe av det vi mennesker synes er aller mest festlig, det er sant, jeg så på dressurridning på OL, de har fått hester til og danse takt etter abba. Det er ingen som er så effektive som mennesker til og oppdra, bare tenk på vinmononopolet, det er ikke det at myndighetene som disiplinerer mennesker i en ønsket atferd som er det værste, men at folk flest er stort sett enige om kontrollatferden til staten! 1
didem86 Skrevet 9. august 2012 #2 Skrevet 9. august 2012 Jeg er enig at det skal være strenge straffer her i Norge. det er så dumt at en person som begår noe kriminelt blir straffet lik. eks om en dreper en er like mye om en ha drept 69 personer som Breivik. Her brukte de 10 uker på å dømme en person som skulle vært dømt før et år siden. De burde ikke satt i gang så lang rettssak for noe som er så synlig for alle sammen. Han har begått noe veldig kriminelt og mot alle i Norge så han burde fått livstid og punktum. men nei da han ska bli hørt, gitt oppmerksomhet til, er på avisenes forside her eneste jævla dag og uke. Hvem bryr seg hvem Breivik ha vært sammen med eller noe. HAN ER EN MASSEMORDER og bør bli behandlet som en. Jeg stemmer for livstid for de som begår drap. Uansett hvem det er Og her i Norge å gå til fengsel er som å dra på ferie. Egen rom, tv, internett tilgang og mulighet til å bli noe inni fengsle. Så ja for strengere straff.
waco Skrevet 9. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 9. august 2012 Så du dokumentaren? Forøvrig helt enig med at breivik skal i fengsel, egentlig burde fengsel kun være for sånne som breivik. Er forresten uenig i at breivik skal behandles annerledes enn andre fanger. Han burde fått de samme soningforhold. Livstid for drap? Hmm, om du kjører bil og det er glatt så kan man være uheldig og kjøre ihjel i en gikk i veien, skal man virkelig sitte inne resten av livet da?
TheHairyToothfairy Skrevet 9. august 2012 #4 Skrevet 9. august 2012 Man kan jo også gjøre seg et tankespinn hva det vil koste samfunnet å øke straffene. Det koster faktisk deg og meg noen kroner å ha folk inne til soning.
waco Skrevet 9. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 9. august 2012 (endret) Nå er jo dette her først og fremst en debattside for de som ser seksminuttersinnslaget, og slik jeg forstår det- er det meget interessant og se hvordan amerikanere oppfatter norske straffer... Endret 9. august 2012 av waco
didem86 Skrevet 9. august 2012 #6 Skrevet 9. august 2012 Wac Så du dokumentaren? Forøvrig helt enig med at breivik skal i fengsel, egentlig burde fengsel kun være for sånne som breivik. Er forresten uenig i at breivik skal behandles annerledes enn andre fanger. Han burde fått de samme soningforhold. Livstid for drap? Hmm, om du kjører bil og det er glatt så kan man være uheldig og kjøre ihjel i en gikk i veien, skal man virkelig sitte inne resten av livet da? Ok jeg formulerte setningen lit feil. eg mener drap som blir drept fysisk med vilje. Det er ikke drap å dø i en ulykke. derfor kalles det ulykke. Men det e min mening at han e massemorder og burde aldri slippes ut av fengsel. Det tas så mye hensyn til ham men lurer på om han noe gang tenkte på familien til ofrene eller alle de som han tok liv av. Eg blir kvalm av å snakke om ham. så derfor lar eg ham råtne i sin egen samvittighet om det finnes i ham.
Gjest Skogmann Skrevet 9. august 2012 #7 Skrevet 9. august 2012 I motsetning til DIdem86 så jeg dokumentaren Waco, og jeg må si meg enig, noe jeg egentlig alltid har vært. Problemet til arbeiderklassen i USA, og fordelen for de rike som tjener penger på fengsler, er at det er privatisert i USA. Jo flere fanger jo mer penger til de som eier fengslene. For å forstå hele konsekvensbildet, så må man først og fremst forstå og skjønne at næringslivet påvirker politikken i mye mye større grad enn folk flest er klar over, og i mye større grad i USA hvor politikken er like mye en økonomisk kamp som en kamp for argumentene. Dersom fengselsbransjen er tilstrekkelig stor, så har den også stor påvirkningskraft på politikken. Politikerne trenger deres penger og støtte, og derfor kan, i dette tilfellet, fengselsbransjen, påvirke politikerne. Det man ser i USA (og også england nå) er at folk, gjerne de minst ressurssterke (sorte, white trash osv) blir fengslet for nærmest bagatellmessig kriminalitet som og gå på rødt lys, tute agressivt mot muslimer (britisk sak), alkohol, hasj osv. Resultatet er statistikken som det vises til i videoen, nemlig at i USA så kommer 70% av alle som har sittet i fengsel - tilbake i fengsel etter løslatelse. Grunnen til det er at i så store fengsler så er det mindre kontroll. Man møter andre, ofte mye mer kriminelle, man kan selge og kjøpe dop, mange av fengselsbetjentene er korrupte osv. Problemet til Norge er ikke fengselspolitikken. Den er ganske fornuftig. Vi kan dessuten i spesielle saker forvare folk i opptil 5x21 år, dvs livstid. Men vi tar ikke i fra folk håpet om å kunne en gang slippe ut. Det er viktig. Dersom du får 50 år i fengsel så er alt håp ute. Om du får 21 år, så kan du forbedre deg, forandre deg, og til og med kanskje gjøre noe godt for samfunnet den dagen du slipper ut. Problemet til Norge er schengen, EU og åpne grenser som resulterer i at nesten halvparten av alle innsatte i norske fengsler er utlendinger.
Gjest meh Skrevet 10. august 2012 #8 Skrevet 10. august 2012 (endret) Og her i Norge å gå til fengsel er som å dra på ferie. Egen rom, tv, internett tilgang og mulighet til å bli noe inni fengsle. Så ja for strengere straff. Er din oppfatning av "ferie" fullstendig frihetsberøvelse? Internettilgang har også bare innsatte i fengsler med lavt sikkerhetsnivå, såkalte "åpne fengsler". All datastrøm blir overvåket. I slike fengsler så er det i all hovedsak folk med kortere fengselsstraffer, de som har blitt dømt for grov kriminalitet ender opp i fengsel med høyt sikkerhetsnivå, hvor eneste mulighet til begrenset internettilgang er spesiell tillatelse i utdanningssammenheng. Breivik f.eks vil aldri få tilgang til Internett utenom utdanningssammenheng hvor det kontinuerlig er noen som følger med. Mulighet til å utdanne seg eller jobbe i fengselet burde da også være en selvfølge, flesteparten av de innsatte skal ut en gang, og da er det da utvilsomt en fordel at de har noe å bedrive tiden med når de slipper ut. Et alternativt system med strengere straffer og høyere sikkerhet gjennom mer bruk av lukket soning koster også en god del mer enn systemet vi fører per i dag i Norge, og har statistisk sett dårligere effekt når det gjelder å forhindre tilbakefall. Hvorfor vil så mange gå over til et slikt system når det så og si bare har negative konsekvenser for samfunnet? Se til Bastøy fengsel, det er et av de mest åpne fengslene vi har i Norge, hvor de innsatte lever relativt fritt på øya, jobber med gårdsdrift og bedriver fritidsaktiviteter sammen osv. Gjett hva? Bastøy fengsel har en tilbakefallsprosent på 16% for innsatte, som er det laveste i Norge og i verdenstoppen når det gjelder minst tilbakefall. Og nei, det er ikke bare småkriminelle som soner på Bastøy, der finner du også folk som er dømt til lange fengselstraffer for grove forbrytelser. Gjennomsnittsprosenten på tilbakefall for innsatte i Norge ligger også på omtrent 20%, USA har 50-60% (innen tre år) dette til tross for at Norge ofte bruker alternative straffemetoder som hjemmesoning og samfunnsstraff for yngre og førstegangskriminelle, med andre ord så er det naturlig å tenke at de som fengsles i Norge har et utgangspunkt med mer tilbøyelighet for å falle tilbake til kriminalitet enn de som fengsles i USA, hvor folk ofte fengsles for bagateller. Endret 10. august 2012 av meh 1
waco Skrevet 11. august 2012 Forfatter #9 Skrevet 11. august 2012 Dersom man vet med seg selv at man hadde blitt skadet av og sitte i fengsel, at det og sitte innestengt hadde gjort vondt verre, - hvordan kan man da årsaksforklare for seg selv at det er riktig og sitte i fengsel? Man vet med sikkerhet at det og innesperre mennesker er farlig. Hadde det og sperre folk ikke i rom vært ansett som et gode, - ja da hadde det vært lov og låse unger inn på rommene deres. Så lenge det er straffbart og låse mennesker inn på celler, og rom så må vi anta at fengsel, er et onde som er ment som et onde. http://www.nrk.no/skole/klippdetalj?topic=nrk:klipp/839790
AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #10 Skrevet 11. august 2012 http://www.tv2.no/ny...er-3275211.html Vi trenger noe mer avskrekkende. Punktum. Anonym poster: 6478306b45ca12268b4504eda235e04f
waco Skrevet 11. august 2012 Forfatter #11 Skrevet 11. august 2012 http://www.tv2.no/ny...er-3275211.html Vi trenger noe mer avskrekkende. Punktum. Anonym poster: 6478306b45ca12268b4504eda235e04f Det er fordelingen av velstand som er hovedproblemet her. Hvordan fordele midlene slik at mennesker ikke finner det hensiktmessig og bryte seg inn i andre mennesker hjem for og ta materille verdier!??
AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #12 Skrevet 11. august 2012 Det er fordelingen av velstand som er hovedproblemet her. Hvordan fordele midlene slik at mennesker ikke finner det hensiktmessig og bryte seg inn i andre mennesker hjem for og ta materille verdier!?? Jeg vet ikke jeg, vi får vel bare gi dem mer penger da. Anonym poster: 6478306b45ca12268b4504eda235e04f
waco Skrevet 11. august 2012 Forfatter #13 Skrevet 11. august 2012 (endret) Jeg vet ikke jeg, vi får vel bare gi dem mer penger da. Anonym poster: 6478306b45ca12268b4504eda235e04f Det er ikke stas og være innbruddstyv tror jeg. Selv om man bruker lue og hanser på jobb og hele tiden kan bli innbragt av politiet. Dersom det er sant at disse østeuropeerne ikke er redd for norske fengsler, hvorfor bruker de lue og hansker da? Vet ikke hva manskal gjøre med kriminelle som stjeler, i fengsel får de opplæring.. Endret 11. august 2012 av waco
AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #14 Skrevet 11. august 2012 Lol Waco, hvor gammel er du? Anonym poster: 6478306b45ca12268b4504eda235e04f
AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #15 Skrevet 11. august 2012 og mulighet til å bli noe inni fengsle. . Jeg synes det ser ut som du mener det er en dårlig ting. Hvorfor det? Får de utdanelse så er det jo litt mindre sansynlighet at de begår nye kriminelle handlinger når de kommer ut i gjen. Er ikke det bedre det da enn de skal bli behandlet som dyr og bli 10 ganger verre? Anonym poster: 671a825e2382db48a8dbe8d4d8c2051c
waco Skrevet 11. august 2012 Forfatter #16 Skrevet 11. august 2012 Lol Waco, hvor gammel er du? Anonym poster: 6478306b45ca12268b4504eda235e04f Jeg er gammel nok til og stille spørsmål med straffens hensikt, og om strengere straffer faktisk hjelper?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå