Gå til innhold

Oppstart av firma, AS, ENK eller NUF?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg planlegger å starte opp firma til neste år ved siden av jobb og gradvis jobbe meg oppove med bedriften.

Jeg skal tilby tjenester hos andre bedrifter og vil begynne i det små.

Min sjef i den jobben jeg har nå, mener det er lurest å starte AS med en gang, spesielt siden egenkapitalen gikk ned til 30 000 nå så er det bare småpenger i forhold til summen som var før på 100 000.

Da må jeg mest sannsynlig ta opp lån for de 30 000 eller bruke en god stund på å spare og da vil det ta lengre tid før jeg får startet opp.

Og i tillegg til at fordelene er mye flere ved et AS enn ENK, så vil det kanskje være det lureste. Men så har jeg lest litt om NUF, altså norsk registrert utenlandsk firma.

Man har de fordelene som i et AS, men kanskje også noen ulemper med tanke på lån o.l.

Er det noen her inne som kan litt om temaet og har noe å komme med? :)

Anonym poster: 4af1cd24bb5e4866c480f62ee18e5a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NUF er sett på som heller suspekt av de fleste banker, kredittinstitusjoner og potensielle kunder og leverandører. Dette er fordi systemet har blitt misbrukt i stor stil.

Få deg kveldsjobb, lev på et eksistensminimum, lån om du må, men gjør det du kan for å skrape sammen penger til et AS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt det samme angående NUF. Enkelt og billig å starte opp, men er ofte forbundet med useriøse aktører og skattefusk (les: fiktive navn, fiktive selskap, pyramidsespill, særdeles vågale stunt i finansakrobatikk a la kjøp av eiendommer som like gjerne også er luftslott i utlandet, samt plassering av penger i kontoer i Brazil som gir deg 15% -/+ i rente, og annet snusk der bankene gir deg enorme lån som betales ned med heftig rente mens banken "girer" for deg. Går det bra mot alle odds kan du spa inn noen titalls millioner svarte kroner, men er du uheldig kan du få lov til å male sammen med Odd Nerdrum i fengsel) i følge en forretningsadvokat jeg kjenner.

Nei, det beste er å starte et ærlig AS og spille rent.

Endret av Pene sko...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt AS, du vil bli tatt seriøst i høyere grad og trenger ikke blande inn privatøkonomien i like stor grad. Særlig nå når egenkapitalkravet er senket så mye. Å bruke tid på å spare kan være greit det også, da du får god tid på å forberede, planlegge og starte opp bedriften praktisk sett. Nå jeg vet jeg ikke om du har alt klart allerede, men det å kunne jobbe fullt fra dag 1 er gull verdt. Hva skal du jobbe med? :)

Selv har jeg lyst til å starte opp et kurssenter for IT-bedrifter, men har ikke nok år på baken ennå. En dag derimot :)

Anonym poster: 036a43254d5ad30c95a3ebf058d1ae2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært der selv.

AS er definitivt best mtp rettigheter osv, men krever at du ansetter deg selv (evt så kan du fakturere aset som konsulent, men da er du like langt). Problemet er at du må ha regnskapsfører for å komme deg igjennom papirmølla når du begynner med momsregistrering, arbeidstakere osv. Det er mao mye kostnader med et AS over et ENK, men det har de to store fordelene at det ser bra ut og at du er økonomisk beskyttet om det skulle gå galt.

Derfor ville jeg kjørt oppdrag via ENK noen ganger så du får føle på hva det er å selge samt prøvekjøre budsjettene (gitt at arb giver godtar at du gjør dette). Er marginene små burde du kanskje droppe hele greia ettersom det å jobbe fat gir ekstra trygghet, er marginene greie så er det bare å kjøre på med et AS. De fleste slike bedrifter holder seg <7 ansatte ettersom flere krever en del koordinering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Det høres ut som det er tryggest å starte AS så da får jeg sikte på det som tenkt :)

Tenkte bare å undersøke litt mer om hva NUF går ut på.

Det er alle de kostnadene som jeg er skeptisk på, men nå kan jeg en del regnskap siden jeg jobber med det nå til daglig. Kan jeg da gjøre det meste av regnskapet selv?

altså, fakturering, billagsregistrering, og den "enkle" delen av regnskapet. Tenker på å bruke programmet fakt2000, siden det ser rimeligst ut og enklest.

mens regnskapsføreren får ta seg av de litt mer kompliserte tingene.

Kan jeg spare en del på den biten da?

Jeg skal starte kontorvirksomhet å tilby det jeg kan, bruke enkle programmer for å effektivisere arbeidet hos firma som trenger hjelp til å organisere arbeidet sitt i tillegg til at de kan hyre meg for å få ting gjort. ting som de ikke har lyst til å ansette noen for å gjøre. så har jeg mange ideer rundt dette da :) sånn i korte trekk.

ts

Anonym poster: 4af1cd24bb5e4866c480f62ee18e5a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at eget firma betyr stor usikkerhet, i dårlige tider blir de minste ofte skviset ut først.

Ang regnskap avtaler du med regnskapsfører hva som passer deg best. Du kjøper dermed et personlig forhold så finn en du liker og som jobber i et større firma så det alltid er noen som kan levere uavh av sykdom.

Vi gjorde det slik at vi attesterte billag, betalte dem, og så sendte dem til regnskapsfører i en perm. Regnskapsføreren punsjet det deretter i eget program og fikk ut alle rapporter til revisor (som det vel ikke er krav om lenger). I tillegg hadde regnskapsfører ansvar for lønnsutbetaling. Du kan og avtale å få ferdigutfylte skjemaer ettersom regnskapsfører er uendelig mye mer effektiv enn alle oss (din lønn på 1400kr timen er mye høyere enn den ufaglærte til 250kr timen som punsjer hos regnskapsfører).

Vi gikk i fellen selv og brukte idiotisk mye tid på dette. Så gjør det du kan best, markedsfør, selg og gjør oppdrag. Gjør du alt det andre blir det bare "internfakturering" som ikke gir penger i kassa. Jeg tror det som sjokkerte oss mest var vanskeligheten av å holde ordreboken full, og er den halvfull så er livet surt. Ha derfor en plan og vær sikker på at du kan tjene pengene du trenger. En god vei er å ha langsiktige avtaler med kunder som har store marginer før du starter firmaet (men det er ca umulig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan stare et ENK og når det er kommet litt inntekt inn der som er trygt å bruke i egenkappital i As f.eks og litt annen sikkerhet kan du slette ENk og starte et AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å etablere et NUF er ikke så belemret som enkelte skal ha det til over. IF skadeforsikring er eksempelvis et NUF. Spørsmålet er om du ser for deg at du trenger veldig lange utvidede kreditter og lån på kort sikt før du har bygd deg opp noen års regnskap å vise til. Isåfall er en bank langt mer skeptisk siden du ikke har noe krav om å legge frem regnskapet offentlig her til lands.

Du kan heller aldri overføre et NUF til et AS - det går rett og slett ikke ann. Dette vil da været et stort problem senere om du ønsker å konvertere.

ENK gir deg ingen rettigheter med tanke på pensjon/sykepenger etc. AS gir de samme fordelene med tanke på avskrivninger og kostnadsføring på skatten. Du kan også ansette deg selv og på den måten inneha alle fordeler i trygdefondet osv.

De første 50 000 du omsetter for skal du IKKE momse av. Bare så du vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...