Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter noen års sengeleie pga sykdom har det åpenbart fulgt med muskelsvinn, og jeg må særlig trene opp kjernemuskulaturen. Jeg svømmer når jeg har anledning, men har ikke regelmessig tilgang til svømmehall. Jeg prøver derfor å gå turer i ulendt terreng o.l, men trenger å ha mer fokus på styrke i tillegg. Finnes det noen øvelser som anbefales særlig for kjernemuskulaturen? Planken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje pilates? Det finst gode instruksjonar på nett, og det krever ikkje utstyr.

Skrevet

Jeg opplever at pilates er for tøfft enda, så jeg tenkte meg noen enkle øvelser for en som nesten kommer rett fra sengeleie. Er vanlige situps OK i tillegg til planken?

Skrevet

Er ingen treningsekspert, så du får sikekrt bedre råd fra andre. Men google slyngetrening. Det er nemlig lett å rigge til i de fleste hjem :) Dog, om du fester kroker i taket kan det nok se litt misstenkelig ut :gjeiper:

Skrevet

Er ingen treningsekspert, så du får sikekrt bedre råd fra andre. Men google slyngetrening. Det er nemlig lett å rigge til i de fleste hjem :) Dog, om du fester kroker i taket kan det nok se litt misstenkelig ut :gjeiper:

Slyngetrening har jeg hørt skal være bra ja :)

Skrevet

Dropp situps, de er ikke bra for kroppen, særlig ikke med tanke på at de fleste gjør de feil (ifølge fysoterapaut og andre jeg har snakket med). Planken derimot er fin! Her er en fin oversikt som jeg har brukt.

Skrevet

Dropp situps, de er ikke bra for kroppen, særlig ikke med tanke på at de fleste gjør de feil (ifølge fysoterapaut og andre jeg har snakket med). Planken derimot er fin! Her er en fin oversikt som jeg har brukt.

Takker! Hvordan vet man om man gjør situpsene feil eller ikke?

Skrevet

Takker! Hvordan vet man om man gjør situpsene feil eller ikke?

Det er jeg ikke sikker på, men det beste er å bare droppe de uansett. Finnes bedre øvelser som ikke belaster rygg på samme måte, deriblant planken.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å trene ved hjelp av en fysioterapeut? Noen steder så har de eget treningsrom. Sjekk ut muligheten om du kan få gratis fysioterapi. Jeg fikk det i 6 mnd pga et brudd. Det er utrolig viktig at du gjør ting på den riktige måten og har fagfolk som kan pushe deg der du kanskje stopper. Med det så mener jeg at når jeg trente så var jeg både svak i musklaturen og hadde smerter. Fysioterapeuten min viste meg hvor mye jeg faktisk kunne ta i uten at det var farlig. Hadde jeg trent på egenhånd så hadde jeg stoppet lenge før.

Anonym poster: d8b95d24b10cfa15366f9c066532bbb7

Skrevet

Hva med å trene ved hjelp av en fysioterapeut? Noen steder så har de eget treningsrom. Sjekk ut muligheten om du kan få gratis fysioterapi. Jeg fikk det i 6 mnd pga et brudd. Det er utrolig viktig at du gjør ting på den riktige måten og har fagfolk som kan pushe deg der du kanskje stopper. Med det så mener jeg at når jeg trente så var jeg både svak i musklaturen og hadde smerter. Fysioterapeuten min viste meg hvor mye jeg faktisk kunne ta i uten at det var farlig. Hadde jeg trent på egenhånd så hadde jeg stoppet lenge før.

Anonym poster: d8b95d24b10cfa15366f9c066532bbb7

Jeg skal få gjort dette etterhvert, men det er en mølje med NAV. Jeg er ikke redd for å ta i, men det hadde likevel vært greit med oppfølging.

Hva med disse litt tyngre rockeringene?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever at pilates er for tøfft enda, så jeg tenkte meg noen enkle øvelser for en som nesten kommer rett fra sengeleie. Er vanlige situps OK i tillegg til planken?

Pilates er faktiskt opprinnelig sykegymnastikk!

Hvis du skal gjøre noe på egen hånd og være forsiktig, tror jeg pilates er det mest skånsomme du kan finne.

Men du må selvsagt finne en skånsom variant som er egnet for forebygging/opptrening og ikke eventuelle "power"-varianter for wanna-be Madonna'er.

Anonym poster: 6aec3cbf1cefc57de22b7d0adb1e0e99

Skrevet

Hvis du skal gjøre noe på egen hånd og være forsiktig, tror jeg pilates er det mest skånsomme du kan finne.

Men du må selvsagt finne en skånsom variant som er egnet for forebygging/opptrening og ikke eventuelle "power"-varianter for wanna-be Madonna'er.

Jeg har helt sikkert blitt utsatt for en røffere variant :ler:

Har snakket med fysioterapeut i dag. Skal bruke rockering, gå turer og da særlig i bakker (men huske å ha veldig rett rygg i oppoverbakker og ikke lene forover som mange gjør), og svømme de gangene jeg har mulighet til det. Skal også ta planken, også skal jeg bruke et par øvelser jeg lærte på yoga-timer som er lite anstrengende, men likevel veldig effektivt.

Ellers bekreftet han det som ble sagt om at situps var en uting, så jeg styrer unna det :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Virkelig?

Jeg har nemlig lært at pilates i sin spede begynnelse var mye brukt av dansere for å trene kjernemuskulaturen, men jeg har aldri hørt at det ble utviklet som opptrening/sykegymnastikk :klo:

(Dette er selvfølgelig helt OT, beklager TS :gjeiper:)

Endret av Wolfmoon
AnonymBruker
Skrevet

Virkelig?

Jeg har nemlig lært at pilates i sin spede begynnelse var mye brukt av dansere for å trene kjernemuskulaturen, men jeg har aldri hørt at det ble utviklet som opptrening/sykegymnastikk :klo:

(Dette er selvfølgelig helt OT, beklager TS :gjeiper:)

Dette er vel kortversjonen av det jeg har hørt om opprinnelsen: During World War I, Pilates was interned due to his nationality and it was during this time that he designed exercise apparatus used to rehabilitate injured war victims, eller her.

Altså at det opprinnelig ble brukt for opptrening av skadede etter 1. verdenskrig, og at det senere ble populært i ballettmiljøer for forebygging og behandling av skader. Det er også det som står i pilatesboken jeg har.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Denne øvelsen, men legg overkroppen ned i gulvet, og spark sakte med bena som om du sykler. Lange, sakte bevegelser.

Denne klassikern er topp

Planken og sideplanken er også supre!

Skrevet

Denne øvelsen, men legg overkroppen ned i gulvet, og spark sakte med bena som om du sykler. Lange, sakte bevegelser.

Denne klassikern er topp

Planken og sideplanken er også supre!

Takker! :)

Øvelse nr 1, er det mulig å gjøre den feil, sånn i forhold til vanlig situps?

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Daglig planke og sideplanke er et must. Planking kan du gjøre forran TV'n eller når som helst. Jo lengre du står, jo bedre.

Og cat-slide er genialt også for den daglige hjemmetrim. Ligg på ryggen med rumpa opp og legg cat-slide (eller ullsokker, kjøkkenkluter eller noe annet som sklir lett på guvet) under føttene, og skli ut og tilbake. Legg deg ned som ved planke, men ha armene på sofaen, og cat-slide under føttene. Dra rumpa opp og føttene mot deg, og gli tilbake.

Kjør hard på de forskjellige øvelsene. Altså ikke hvil imellom settene, men bytt øvelsene hurtig.

Her kan du lese mer om Cat-Slide - http://www.catslide.no/

Skrevet

Jeg må presisere at jeg har vært sengeliggende i flere år og ikke skal gå for hardt ut. Jeg tror rockering, gå rolig i bakker med rak rygg, svømming når jeg har mulighet, og planken får være en grei start.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Takker! :)

Øvelse nr 1, er det mulig å gjøre den feil, sånn i forhold til vanlig situps?

Det eneste du skal passe på er at korsryggen er nede i gulvet hele tiden. Og ikke løft hodet/overkroppen. Bare ligg og se i taket mens du sykler sakte av gårde. :)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

OG gratulerer med å bli såpass frisk! Du har allerede kommet kjempelangt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...