Gå til innhold

Dårlig betalt oppdrag - hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg midlertidig står uten jobb eller noen form for støtte fra det offentlige. Jeg har de siste 1,5 året finansiert mitt livsopphold med inntekt fra mange småjobber, oppdrag og tidsbegrensede engasjement. Jeg var student frem til juni 2012, uten å få støtte fra Lånekassen (For å gjøre en lang historie kort så skyldes det faglig forsinkelse). Dette har gjort at jeg har måttet jobbe deltid. Når jeg mistet min faste deltidsjobb uten å lykkes i å finne meg en ny, har jeg begynt å ta freelance-oppdrag og korte engasjement.

Nå har det seg slik at jeg har blitt tilbudt å være statist på en reklamefilminnspilling imorgen og tjene 500 kr. Det skulle bli satt opp fellesavreise kl. 08 imorgen tidlig. Idag rundt kl 11 fikk jeg beskjed om at oppmøte er flyttet fra kl. 08 til så tidlig som 06.30 (!) og at vi er ferdig så sent som kl. 18.45... Dette gir jo en arbeidsdag på over 12 timer, med en snittlønn på 40 kr timen. Slike jobber innebærer ofte mye venting, men man blir jo sliten av det også. Særlig når oppmøtet er så tidlig.

Jeg og min venninne trenger sårt penger, men dette syntes vi var litt ille. Det er jo ikke akkurat enkelt med transport så tidlig, og vi må da stå opp midt på natten.

Vi er kjent med at enkelte småjobber er underbetalt men ikke til en så stor grad som dette. Vi har prøvd å forhandle oss frem til både å få høyere lønn for dagen, at vi kan få komme senere direkte på sett, og om vi kan få refundert reisekostnader om vi kommer på egenhånd. Det eneste vi klarte å forhandle oss frem til, var å få lov å møte 2,5 timer senere direkte på sett. Men vi får ikke refundert reisekostnader på 90 kr per pers, og da lønner det seg nesten ikke...

Har vi noen rettigheter i det hele tatt?

Vi har ikke skrevet noe kontrakt, bare satt oss opp på en liste, så egentlig kan de ikke kreve at vi kommer i det hele tatt. I tillegg har jeg pådratt meg en mild forkjølelse som er ekstra slitsom tidlig på morgenen. Det er flere som også har reagert på de dårlige rutinene til dette selskapet, og alle som har krevd høyere betaling har fått avslag.

Men ærlig talt, det er da ikke lov å la folk arbeide for 40 kr timen? Det strider jo mot arbeidsmiljøloven, selv om man fysisk ikke arbeider alle de timene. Å sitte og vente og kjede seg er faktisk enda verre enn å gjøre noe...

Hva gjør jeg, som er i denne pengenøden? Jeg trenger jo hver eneste krone jeg kan få, men samtidig føler jeg det er etisk uforsvarlig av meg å støtte en industri som utnytter mennesker på denne måten. Så jeg og min venninne er virkelig fortvilet over situasjonen og vet ikke hva vi skal foreta oss. På den ene siden trenger vi penger, på den andre siden ønsker vi ikke å la oss utnytte.

Noen som har tips eller innspill til hva vi bør gjøre, og hvem vi eventuelt kan kontakte? Hittil har jeg kun hatt kontakt med vedkommende som er ansvarlig for å skaffe folk, og har ingenting med hverken økonomi eller rutinene å gjøre.

På forhånd takk.

Anonym poster: 6f0d7146a2257551730da31d5088ed24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest alille

Selvfølgelig er det lov? Hvor i loven mener du det står at man ikke har lov å betale lite?

Mange statistjobber er ikke betalt en gang.

Om du synes det er verd det må du jo selv avgjøre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det strider ikke mot AML. Man kan avtale lav lønn om man vil det.

Det du tenker på er tariffavtaler som man finner i mange bransjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at det strider mot arbeidsmiljøloven?

De kan gi deg 50 øre timen om de ønsker det, dessverre.

Anonym poster: 15deaceec9cd71cde949f9914457870d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Hvis du hadde brukt like mye energi som du har brukt her på noe som er lovlig og er ment for å være gøy for folk på å søke vanlige jobber eller bestå nok eksamener til å få Lånekassestøtte, kanskje du hadde hatt bedre økonomi? Halvannet år med studier burde da være nok til å hente seg inn ifht. Lånekassestøtte, hvis ikke er du kanskje ikke ment for å studere. Det er dessuten flust av jobber.

Anonym poster: c4d9caa640cc82dca0ad01e5fd1da42f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at det strider mot arbeidsmiljøloven?

De kan gi deg 50 øre timen om de ønsker det, dessverre.

Jeg har hørt det av noen bare... Jeg vet at mange gjør sånne ting gratis, for moro skyld, men da vet man i det minste at man jobber gratis før man melder seg på... Jeg lever faktisk av dette, til en viss grad, pga en situasjon jeg ufrivillig har havnet i.

Jeg er egentlig A-menneske, men det fins da grenser for hvor tidlig et forkjøla A-menneske orker å stå opp også :fnise:

Når man får 500 kr og på toppen av alt må skatte av de så sitter man igjen med 350 kr for en 12-timers dag med grytidlig oppmøte, så det gadd vi ikke og meldte avbud.

Men takk for alle svar :blush:

Anonym poster: 6f0d7146a2257551730da31d5088ed24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må man skatte av det? Er det ikke noe regler om at man kan jobbe for under 1000 eller 2000 for én arbeidsgiver uten å skatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et honorar ja, skattefritt opptil 4000kr. F.eks. for musikere som tar spilleoppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du ikke følte dette oppdraget var verdt å bruke en hel dag på.

Bor du i Oslo eller omegn? Meld deg i så fall inn i panel.no eller lignende gruppesamtale-arrangører. Da får du samme sum som gavekort skattefritt for et par timer + pizza. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...