Gå til innhold

Selvrespekt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man bygge opp den igjen?

Jeg har veldig problemer med å balansere hva som er greit og hva som ikke er greit i forhold til endel folk. Noen ganger er jeg urimelig og blir fornærmet av ting som ingen mente noe galt med. Andre ganger lar jeg meg tråkke skikkelig på, og vil ikke være "svak" og ikke "takle det".

Trenger å finne ut av når noen sier/gjør noe til meg som jeg tolker negativt, men de mener positivt/nøytralt, at jeg takler den på en god måte og ikke blir lei meg/overanalyserer.

Og når jeg bare må komme meg vekk fra en situasjon hvor noen faktisk går såppas over streken at jeg ikke trenger å forklare for dem engang, fordi det sier seg selv...

Jeg ser nå at et forhold jeg hadde tidligere gjorde at selvrespekten min dalte og dalte. Jeg har alltid lurt på hva som foregår i hodet til damer som blir værende i nedbrytende forhold med voldelig/psykopat-aktig mann. Nå er jeg en av dem og vil ha tilbake respekten for meg selv.

Noen som kan gi meg gode råd? Tror det er flere enn meg som sliter med dette.

Anbefalte bøker om temaet f.eks?

Anonym poster: 973bd84f071bdf4cd026b80801aafbfd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At du er klar over det selv er en god start. Gå ut ifra at dine nærmeste vil deg vel. Hvis du er usikker på hva de mener når de sier noe, er det bedre å spørre hva de mener enn å gruble og komme frem til mulige svar selv.

Vær åpen med de rundt deg, så de kan ta litt hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...