Gå til innhold

Jeg klarer ikke å bli glad i kroppen min..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er overvektig. Ikke sånn kjempefeit (trodde jeg i allefall før jeg leste alle trådene her på kg om hvordan en kvinne skal se ut), men jeg burde nok gå ned en del kilo. Til tross for alle rådene om å bli glad i kroppen din, aksepter deg selv slik du er osv så klarer jeg ikke det. Jeg er en voksen skilt kvinne med barn, god jobb, gode venner, ok utseende og generelt godt likt. Men dette begynner virkelig å slite på selvtiiliten min.

Jeg har bak meg flere forsøk på å gå ned i vekt, men det sprekker hver gang. Og selvfølelsen får seg nok en knekk. Jeg hater å se meg selv naken og det er utenkelig å vise meg naken for en mann. Det igjen gjør at jeg blir ennå mer trist.

Jeg trodde engentlig ikke at jeg så så aller verst ut før jeg leste en del tråder her på kg. Her blir kvinner som har en kropp jeg kunne dødd for å ha betegnet som lubne, chubby, feite osv. Hva i all verden ville kommentarene vært dersom de så min kropp? Med valker på ryggen, "håndtak" på sidene og mage?

Føler at jeg ikke er verd en dritt.

Anonym poster: d04e0069e67fb34c50d0b0a3f9cb3c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du en frisk kropp som er sykdomsfri, frisk og fungerer som den skal?

Tenk på alle som har kreft, er lam, har amputert armer og ben?

Vær takknemlig, og vær glad i deg selv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er trist at en voksen kvinne definerer sitt egenverd utifra fasongen på kroppen sin...

Du har bare to alternativer. Enten å jobbe for å få den kroppen du drømmer om, eller å jobbe for å akseptere deg selv som du er. Jeg ville gått for det siste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har forskjellige preferanser og jeg kan love deg at det er noen der ute som synes du er sexy! Men personlig mener jeg utstråling er det viktigste for å være heit og da må en gjerne være fornøyd med sin egen kropp, selv om den ikke veier 50 kg..

Så du har ca to valg. Enten jobbe med kroppen din, gå ned i vekt og så kommer selvtilliten etterpå, eller jobbe med psyken din og lære deg å drite i hvordan kroppen din ser ut og hva andre mener om den.

Anonym poster: 9a8bf6b3f135b43f4cca2083110fa263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bare to alternativer. Enten å jobbe for å få den kroppen du drømmer om, eller å jobbe for å akseptere deg selv som du er. Jeg ville gått for det siste...

Eller man kan kombinere disse to alternativene til et tredje et, som går ut på at man jobber for å få den kroppen man drømmer om, samtidig som man jobber for å akseptere seg selv slik man er til enhver tid.

Som en annen nevner her TS, så er det aller viktigste at du er sunn og at din kropp fungerer som den skal. Alle andre komplikasjoner er ting vi mennesker har skapt oss av idealer og de er lette å forkaste eller ignorere om man bestemmer seg for det, og jeg synes absolutt at du skal vøre stolt av en velfungerende kropp som trolig kan gradvis formes etter ditt ønske og. Går du inn for en 'vær fornøyd'-innstilling og tar steget å vise deg frem som du er, så blir det hakket lettere å se at utseendemessige-idealer egentlig ikke er av noen verdi i det heile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å tren, for det økte iallefall min selvtillit. Ble i mye bedre humør, og kroppen min ble i tillegg finere. Om du ikke orker å trene, så vil du det rett og slett ikke nok. Det er bare viljestyrken din det står på :)

Om ikke trening er et alternativ, så må du nok bare lære å like kroppen din. Den er sikkert ikke så ille som du skal ha det til :) Begynn å spis sunt, da vil du iallefall få resultater, om du ikke orker å trene.

Anonym poster: 2e6942927075d7abbc742ba065043941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kommer jeg til å bli hudset, men enten får du gå ned i vekt eller så får du godta kroppen din.

Anonym poster: 7e9eead3b603f84821ca1a84bbf6d148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

For det første, ikke la selvbildet ditt henge på hva folk vrenger ut av seg på KåGe. Det er mye rart her..

For det andre, du er verdt noe. Uavhengig av størrelsen på kroppen din.

For det tredje, om du ikke trives med deg selv, så må du prøve å jobbe med deg selv. Enten med å akseptere deg selv slik du er. Eller for å gå ned i vekt. Jeg ser du har prøvd, og ja, det er vanskelig. Men det er ikke umulig. Man må være motivert, og ikke gi opp. Når det først løsner, så går det også lettere. Sett deg et realistisk delmål, og gi deg selv en liten belønning når du når det. På den måten er det lettere å oppleve mestring, og det er igjen bra for motivasjonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candy Pie

Det er ikke lett å være misfornøyd med kroppen, jeg er det selv og har spiseproblemer, i litt forskjellig grad.

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg forstår hvor vond den følelsen er.

Jeg føler meg så lite verdt, jeg føler at jeg ikke kan gå dit, gjøre det, kjøpe det, ønske det osv kun fordi jeg er noen kilo større enn jeg ønsker. Men det verste er at jeg har en normal vekt, men noe "kosefett" blanda med noe "valpefett" som jeg prøver å lure meg selv til å tro kan henge igjen...

Nå vet jeg ikke hvor stor du er, men om du er overvektig eller ikke, så føler jeg med deg. Jeg vet at folk kanskje kan tenke ditt og datt om meg som klager over kroppen min, og faktisk ikke tør å leve et normalt liv pga jeg ikke er fornøyd. Det finnes folk der ute som faktisk ER store, og som går på jobb, har venner osv. Og her er jeg, kutter ut venner frivillig fordi jeg ikke føler meg god nok, ikke tør å søke jobb pga jeg tenker at de vil mene det samme som jeg mener om meg, turte ikke gå på skole pga jeg vet jeg ikke passer inn, redd for å gå i butikker alene pga jeg ikke har rett til å være der. Ikke gå ute i gata eller på treningssenter, pga jeg er i veien for andre.

Sånne følelser er vonde. ALT jeg ønsker er å fjerne "kulemagen" min. Magen passer ikke inn til resten av kroppen, det har ødelagt så mye i livet mitt, og jeg begynner nesten å lure på om jeg egentlig bare er uffatlig dum.

Men en annen ting, IKKE ta hva kgbrukere mener som en fasit. Noen her mener kanskje at enkelte er lubbene selv om de fleste andre ikke mener det, noen liker å kødde med andre fordi de VET det blir krangel og diskusjon ut av det. Både du og jeg er like mye verdt som alle andre, vi må bare finne en måte å innse det på.

Jeg har dessverre ikke noen tips å komme med, for jeg vet hva som hadde hjulpet meg, men er ikke nødvendigvis sikkert at andre som har ca samme problem ville blitt ok av det.

Også skriver du at du har barn, jeg tør love deg at de elsker deg AKKURAT som du har. Du har en jobb, og hvorfor har du fått den? Jo, fordi du var god nok:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller man kan kombinere disse to alternativene til et tredje et, som går ut på at man jobber for å få den kroppen man drømmer om, samtidig som man jobber for å akseptere seg selv slik man er til enhver tid.

Jeg er helt enig med deg i at dette er det beste. Men utsagn som

Jeg trodde engentlig ikke at jeg så så aller verst ut før jeg leste en del tråder her på kg.

sa meg at det var innstillinga, ikke kroppen, som måtte jobbes med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg i at dette er det beste. Men utsagn som

Jeg trodde engentlig ikke at jeg så så aller verst ut før jeg leste en del tråder her på kg.

sa meg at det var innstillinga, ikke kroppen, som måtte jobbes med ;)

Det har du selvsagt rett i.

TS, det er sjeldent trygt å bruke sosiale nettverk som den her som en 'mal' på hvordan du 'skal' eller ikke bør se ut. I det hele tatt burde det ikke være noen andre enn deg som skulle ha noe å si angående hvordan du skal se ut så sant din gode helse er i behold, men dersom man først skal følge en 'mal', så bør man se seg rundt i lokalsamfunnet heller enn i gjennom media. Media følger ofte opp mot det ideal som allerede finnes, og selv i forum som dette hvor fri vilje og variasjon er en selvfølge, så er det nogenlunde samme former og fasonger som dominerer når bilder blir lagt ut. Dermed kan synet på saken bli nokså ensidig, og jeg håper du kan jobbe deg opp mot en innstilling hvor du kan så objektivt som mulig se ditt eget utsende uavhengig av ditt inntrykk her og andre steder i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri ha som mål å slanke deg. Skal du gjøre noe så finn en aktiv livsstil som du vil trives med.

Det er kjempeviktig. Jeg likte aldri kroppen min mens den var ung, men så begynte jeg med en hobby som jeg digger og som medfører at jeg er aktiv, og nå er kroppen akkurat som jeg ønsker!

Ellers er jeg enig at man bør akseptere seg slik man er, selv om det ikke alltid lar seg gjøre å bare bytte ut sine egne holdninger. Drit i hva andre sier. Jeg ble litt farga av alle disse "vær slank" holdningene selv, men i disse dager er jeg hodestups forelska i ei som mildt sagt er overvektig - men med verdens herligste personlighet. :)

Anonym poster: 1b8f60d2a1c93e781181e8bd8722a27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gå ned i vekt er nok ikke nødvendigvis løsningen. Selv fant jeg nye ting å sutre over, som feks slapp hud og ingen pupper og hengeræv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...