Loff Skrevet 5. august 2012 #1 Skrevet 5. august 2012 Noen som har oppskrift på bearnais og peppersausen derfra eller ligende De lager så gode sauser, jeg vil virkelig greie å lage noe sånt selv! Får vann i munn av å tenke på hvor god mat de har der!
Gjest Borghild Skrevet 5. august 2012 #2 Skrevet 5. august 2012 Big Horn bruker Toro og Knorr de. Så du klarer det nok like bra eller bedre selv. 4
Loff Skrevet 5. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 5. august 2012 Big Horn bruker Toro og Knorr de. Så du klarer det nok like bra eller bedre selv. De bruker hvertfall ikke toro eller knorr for har begge sausene hjemme og de smaker ikke det samme!
Gjest Kim Skrevet 5. august 2012 #4 Skrevet 5. august 2012 pulver bearnaise, har ingen ting med the real thing å gjøre.
Gjest Borghild Skrevet 5. august 2012 #5 Skrevet 5. august 2012 En jeg kjenner som jobber der sa at de bruker pulver. Sorry, men det er bare sånn det er. Jobber ingen mesterkokker på big horn gitt. Må nok på dyrere stede skal du få ekte vare. Sorry, men det er harde fakta. Kanskje sausen blir bedre fordi de bruker ekstremt mye smør i sausen. Er dessverre ofte sånn at jo fetere en saus er jo bedre smaker den. Selv tåler jeg ikke smør og kan derfor ikke spise på steder som big horn. Da må jeg be om ingen saus i så fall og det er jo kjedelig. :D 1
Loff Skrevet 5. august 2012 Forfatter #6 Skrevet 5. august 2012 Det er ganske dyrt på big horn, så tror neppe på at de bruker pulver der. Hvertfall ikke i byen her jeg bor..
Ryvre Skrevet 5. august 2012 #7 Skrevet 5. august 2012 Kjenner en som er kokk der og han sier de lager den selv (ingen pulver) Om jeg prater med ham i løpet sv uka så skal jegbe om oppskriften...har fått den tidligere også, men har mistet den og husker den ikke:(
AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #8 Skrevet 5. august 2012 En jeg kjenner som jobber der sa at de bruker pulver. Sorry, men det er bare sånn det er. Jobber ingen mesterkokker på big horn gitt. Må nok på dyrere stede skal du få ekte vare. Sorry, men det er harde fakta. Kanskje sausen blir bedre fordi de bruker ekstremt mye smør i sausen. Er dessverre ofte sånn at jo fetere en saus er jo bedre smaker den. Selv tåler jeg ikke smør og kan derfor ikke spise på steder som big horn. Da må jeg be om ingen saus i så fall og det er jo kjedelig. :D Jeg har jobba som servitør på Big Horn, og på den hvor jeg jobba laga de sausene selv, men kjøkkensjefen fortalte at bearnaisen er "litt juks" iom at de bruker sitron som syre og ikke hvitvin, feks. Kraften til blant annet peppersausen er også laget på stedet. MEN, dette varierer helt sikkert fra restaurant til restaurant, og jeg ser ikke bort fra at andre i samme kjeden kan finne på å gjøre ting annerledes. Anonym poster: 0f33bcd735d124e9ba52446f17298a06
Loff Skrevet 6. august 2012 Forfatter #9 Skrevet 6. august 2012 Kjenner en som er kokk der og han sier de lager den selv (ingen pulver) Om jeg prater med ham i løpet sv uka så skal jegbe om oppskriften...har fått den tidligere også, men har mistet den og husker den ikke:( Så bra, tusen takk! :D Er evig takknemelig om jeg får den! :D
Mixelite Skrevet 6. august 2012 #10 Skrevet 6. august 2012 En jeg kjenner som jobber der sa at de bruker pulver. Sorry, men det er bare sånn det er. Jobber ingen mesterkokker på big horn gitt. Må nok på dyrere stede skal du få ekte vare. Sorry, men det er harde fakta. Kanskje sausen blir bedre fordi de bruker ekstremt mye smør i sausen. Er dessverre ofte sånn at jo fetere en saus er jo bedre smaker den. Selv tåler jeg ikke smør og kan derfor ikke spise på steder som big horn. Da må jeg be om ingen saus i så fall og det er jo kjedelig. :D Man blir vant til å være uten saus. Nå har jeg ikke spist på Bighorn på denne siden av milenniumet, men det må da være mulig å f.eks få en rødvinssaus uten smør og div. ?
Gjest Borghild Skrevet 7. august 2012 #11 Skrevet 7. august 2012 (endret) Man blir vant til å være uten saus. Nå har jeg ikke spist på Bighorn på denne siden av milenniumet, men det må da være mulig å f.eks få en rødvinssaus uten smør og div. ? Ja, så klart kan man det, men mye saus inneholder hvetemel og jeg tåler ikke det heller. Pleier å spørre hva sausen inneholder, men ofte vet de ikke siden de får den ferdig og de som bruker pose ser jo at hvetemel er nevnt på posen. Så tryggest uten saus da gitt. Dyrere restauranter erstatter ofte melet med maizenna eller liknende, men billige steder som Big Horn osv gjør nok ikke det. Og posesausen er det ihvertfall hvetemel i. Så foretrekker dyrere steder som vet hva maten inneholder om jeg skal spise biff. For det er jo best med saus så klart. Hehe, har ikke vært på Big Horn siden 90-tallet jeg heller. :D Ikke tenkt meg dit heller, syns ikke det er så storslagent. Er omtrent like lite eksklusivt som Egon spør du meg. Endret 7. august 2012 av Borghild 4
Pria Skrevet 7. august 2012 #12 Skrevet 7. august 2012 Jeg kjenner en som jobber på kjøkkenet på Big Horn og han sier at de lager sausen selv, det gjelder både bernaise- og peppersausen. Jeg har smakt begge og det er definitivt ikke pulversaus.
Edie Skrevet 7. august 2012 #13 Skrevet 7. august 2012 (endret) Jeg har ingen formening om Big Horn eller sausene, men har bare en liten kommentar til innlegget over her. Må restauranten være eksklusiv for at maten skal være god? FIkk nemlig det inntrykket av det du skrev.. Sorry om det er feil, men jeg skjønner meg virkelig ikke på snobberi. Edit: Kom et innlegg i mellomtiden; innlegget til Borghild jeg tenkte på.. Endret 7. august 2012 av Aricept
venus_ Skrevet 7. august 2012 #14 Skrevet 7. august 2012 Det er ganske dyrt på big horn, så tror neppe på at de bruker pulver der. Hvertfall ikke i byen her jeg bor.. Nå får du servert hermetisk mais og en halv tomat som tilbehør til maten også da, så tror ikke du skal gå så mye etter prisen når det gjelder akkurat Big Horn. Høy pris betyr ikke alltid høy kvalitet. 5
Pria Skrevet 7. august 2012 #15 Skrevet 7. august 2012 Big Horn varierer MYE fra by til by. Jeg har spist herlig på den som ligger på Majorstuen og fått servert den samme retten helt jævlig på den som er i Trondheim.
Loff Skrevet 7. august 2012 Forfatter #16 Skrevet 7. august 2012 Nå får du servert hermetisk mais og en halv tomat som tilbehør til maten også da, så tror ikke du skal gå så mye etter prisen når det gjelder akkurat Big Horn. Høy pris betyr ikke alltid høy kvalitet. Det er faktisk forskjell på maten fra by til by, her i byen er maten hvertfall utrolig god. Skal du overleve som resturant må du tilby mat som har god kvalitet, ellers kommer ikke kundene tilbake.
venus_ Skrevet 7. august 2012 #17 Skrevet 7. august 2012 Det er faktisk forskjell på maten fra by til by, her i byen er maten hvertfall utrolig god. Skal du overleve som resturant må du tilby mat som har god kvalitet, ellers kommer ikke kundene tilbake. Jeg har også opplevd å få god biff på Big Horn, men resten som blir servert på tallerkenen hører ikke sammen med prisen du betaler for det. Sist jeg var på Big Horn bestilte jeg ytrefilet, men den var full av sener og slintrer (er det et ord? ). Da jeg lærte om stykningsdeler så var ytrefilet rent kjøtt.
SoftKitty Skrevet 7. august 2012 #18 Skrevet 7. august 2012 Åh jeg vil også gjerne ha oppskrift på bernaisesausen deres, den er kjempegod
Ryvre Skrevet 7. august 2012 #19 Skrevet 7. august 2012 Han har visst sluttet som kokk på Big Horn og husket ikke helt hvordan han laget den, men oppskriften var visst veldig standard. Sånn ca hva han gjorde: Steke sjarlottløk og sukker, har i hvitvin og lar det koke ned Visper egg og har i kraften av det som ble stekt tidligere Ha det over et vannbad og visper til det tykner mens han har i litt smør av gangen og har så i estragon
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå