Gjest Maria_Marihøne Skrevet 4. august 2012 #21 Skrevet 4. august 2012 Merkelig dette. Hvis du går fra bilen din med nøklene i tenningen så sier forsikringsselskapet at det er din skyld hvis den blir stjålet. Det samme sier politiet. Hvis du drar hjemmefra med ulåst dør så får du høre det samme hvis noen gjør et innbrudd. Merkelig dette at det er så vanskelig å tenke litt før var når det gjelder voldtekt. Anonym poster: e91352a6dc6dac672e910329656e6a3a Så det du sier er at hvis du går forbi et ulås hus eller bil så har du rett til å stjele? Hvis du går forbi en naken kvinne så har du rett til å voldta? Nå mener jeg ogå at det å stjele en bil og det å voldta noen ikke er sammenlignbart i det hele tatt. Jeg mener også at man kanskje har utvist dårlig dømekraft hvis man går naken gjennom en mørklagt park i Oslos gater en fredagskveld. Men jeg mener også oppriktig at hvis denne kvinnen så er det ikke hennes feil. Det er voldtektsmannen, og kun han. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2012 #22 Skrevet 4. august 2012 Hvis du går fra et ulåst hus eller en ulåst bil så har du selv skyld i at noen bryter seg inn eller stjeler fra deg. Det gir ingen rett til å stjele, men du var dum som lot bilen stå med nøklene i tenningen. En full kvinne som drar hjem til fem fremmede menn hun møtt på byen er dum. Det gir dem ikke rett til å voldta, men hun burde tenke litt hun også. Anonym poster: e91352a6dc6dac672e910329656e6a3a
AnonymBruker Skrevet 4. august 2012 #23 Skrevet 4. august 2012 Og hvis en mann er full i drosjekø i Oslo sentrum nattestid, er det hans egen skyld om han blir slått helseløs. Han burde ha holdt seg hjemme, eller i hvert fall holdt seg edru. Anonym poster: 6e7fe1743a1f56ec6f53ab8d160919bc 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2012 #24 Skrevet 4. august 2012 Og hvis en mann er full i drosjekø i Oslo sentrum nattestid, er det hans egen skyld om han blir slått helseløs. Han burde ha holdt seg hjemme, eller i hvert fall holdt seg edru. Lavpanne! Jeg skrev at hun har et ansvar for å ikke utsette seg for situasjoner hvor hun kan bli voldtatt. Ikke at voldtekten var hennes feil. På samme måte må en fyr som står i en drosjekø la være å stirre på fremmede folk, la være å legge seg i hva andre prater om, og så videre. Man har et ansvar faktisk. Anonym poster: e91352a6dc6dac672e910329656e6a3a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #25 Skrevet 5. august 2012 Når fetteren til frank, helge avtaler en møte neste helg, så kan du også dra og møte ham, fordi i følge enkelte her er det jo aldri din feil hva som vil skje i bilen, og det er jo ikke din feil at ville møtes kun for sex, - fordi du tror jo at helge skal vise den nye samsung galexy III ikkesant? Merkelig dette. Hvis du går fra bilen din med nøklene i tenningen så sier forsikringsselskapet at det er din skyld hvis den blir stjålet. Det samme sier politiet. Hvis du drar hjemmefra med ulåst dør så får du høre det samme hvis noen gjør et innbrudd. Merkelig dette at det er så vanskelig å tenke litt før var når det gjelder voldtekt. Anonym poster: e91352a6dc6dac672e910329656e6a3a For det første så har jeg jo allerede sagt at det var mye min skyld, og at jeg har følt skyld for dette i 5 år, og for det andre.. Hvor kom dette med å stjele en bil inn? Sammenigner du virkelig voldtekt og tyveri? Sammenligner du også drap med piratkopiering av filmer da? "De ga jo ut filmen, på tross av at de vet at folk laster dem ned og kopierer dem.. Da er det deres egen feil, de burde jo vite bedre" - Jeg var 15 - 16 år, og hadde like liten dømmekraft som en vanlig 15 - 16åring som drikker seg dritings i skogen og nasker i butikken. Det er veldig enkelt å angre seg når du blir tatt, men du tenker bare på spenningen i øyeblikket når det skjer. Grunnen til at jeg skriver dette her, er ikke fordi jeg vil ha sympati, jeg ønsker at unge jenter her skal lære av mine feil, og at foreldre skal bli mer bevisste på hva som KAN skje.. Jeg vil virkelig ikke at noen skal gå gjennom det samme som meg, i allefall ikke alene. Anonym poster: c42c045d8a05516d7a14861e70532751 1
waco Skrevet 5. august 2012 #26 Skrevet 5. august 2012 Anonym poster: c42c045d8a05516d7a14861e70532751 Uten at jeg vet det bevisst så kan jeg tenke meg at det er nok ikke så kult og være en frank bundet av sin egen brunstlyst sånn at han må presse seg på småjenter på seksten på parkeringsplasser. Og jeg som ikke en gang synes det er noe romantisk på parkeringsplasser..!
AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #27 Skrevet 5. august 2012 Uten at jeg vet det bevisst så kan jeg tenke meg at det er nok ikke så kult og være en frank bundet av sin egen brunstlyst sånn at han må presse seg på småjenter på seksten på parkeringsplasser. Og jeg som ikke en gang synes det er noe romantisk på parkeringsplasser..! Så det du egentlig prøver å si er at han må gå med en plakat på maven som sier "Pass på småjentene deres, jeg kan ikke kontrollere meg!" Eller mente du at jeg skulle ha visst det på forhånd? Eller mener du at det også er min skyld at han ikke kunne kontrollere lystene sine, slik at når jeg skrek "nei" så var han så full av brunst at han ikke hørte det? Jeg skjønner ikke helt hva du mener.. Anonym poster: c42c045d8a05516d7a14861e70532751
waco Skrevet 5. august 2012 #28 Skrevet 5. august 2012 Jeg aner ikke noe om deg, jeg bare forestiller meg at jeg hadde synes det hadde vært et nederlag som mann og måtte presse meg på damer i min bil på parkeringsplasser. Et voldsomt slit hadde jeg tenkt. Det og bli oppfattet som en voldtektsmann av de jeg har hatt sex med i ettertid hadde nok ikke gjort selvtilliten eller selvbildet mitt bedre vil jeg tro? Men hva skal jeg si? Jeg vet ikke hva som skjedde, kanskje behovet ditt for og være uskikkelig og gjøre noen sprell oppveier frank sine behov i sin ensomme verden hvor han er alene? Eller kanskje det er du som føler deg alene her i verden og blir utnyttet av frank sitt behov for og være uskikkelig? Når ens egen brunst blir en last. Ja da er det ikke særlig kult mer, bare tenk hvor mange timer i døgnet vi mennesker bruker på og være attraktiv i andre menneskers øyne i for brunstens skyld. Helt skummelt. Da og når hender at jeg blir lei meg og sint på grunn av handlinger jeg selv har begått sammen med andre mennesker, - da pleier jeg og trøste meg med at livet er ikke lett for noen mennesker, - at det er ingen som ba om og bli født, - og allesammen har den samme angsten for og dø. Det er en skjebne menneske alle deler, - og det gjør meg tryggere og vite at ingen slipper unna menneskehetens evige angst.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #29 Skrevet 5. august 2012 Ja, du var ganske dum som innledet kontakt med en som var så mye eldre, og satte deg inn i den bilen. Hadde ikke foreldrene dine advart mot fremmede menn? Man får vel også informasjon i media og ellers i samfunnet om at man ikke skal gjøre sånt. Eller kanskje det bør settes av tid i grunnskolen til et sex og samlivsfag? Men å tenke at du er skyld i at han voldtok deg, er like dumt. Ingen som blir voldtatt har skyld i det selv. Anonym poster: 82791163457cbfc663f2cdc5968a90ca
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #30 Skrevet 8. juni 2013 Det er en stund siden jeg postet dette innlegget, og etter å ha lest en del av kommentarene dere skrev valgte jeg å sende historien inn til avisa. Det har også hjulpet meg en del i prosessen, jeg føler ikke like stor skyld for det som skjedde lenger, selv om jeg fremdeles mener at jeg tok mange gale valg. Desverre er jeg enda ikke klar for å dele historien min med de rundt meg, men jeg har spart på avisen der artikkelen kom på trykk, og venter til den dagen jeg er klar. Vil bare si takk til alle som har skrevet her. Å ha delt historien og fått høre deres objektive meninger har lettet byrden en del.http://www.adressa.no/meninger/snakkut/article4515029.ece Anonymous poster hash: 5eedd...3c3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #31 Skrevet 9. juni 2013 Det er en stund siden jeg postet dette innlegget, og etter å ha lest en del av kommentarene dere skrev valgte jeg å sende historien inn til avisa. Det har også hjulpet meg en del i prosessen, jeg føler ikke like stor skyld for det som skjedde lenger, selv om jeg fremdeles mener at jeg tok mange gale valg. Desverre er jeg enda ikke klar for å dele historien min med de rundt meg, men jeg har spart på avisen der artikkelen kom på trykk, og venter til den dagen jeg er klar. Vil bare si takk til alle som har skrevet her. Å ha delt historien og fått høre deres objektive meninger har lettet byrden en del.http://www.adressa.no/meninger/snakkut/article4515029.ece Anonymous poster hash: 5eedd...3c3 Wow... Jeg håper du har det bra. Kan du fortelle hvordan livet ditt er nå, og hvordan det er blitt påvirket etter denne hendelsen? Hvordan var livet ditt etter dette, hvordan tanker og følelser hadde du da og nå? Anonymous poster hash: 9abf8...f88
Tibbie Skrevet 9. juni 2013 #32 Skrevet 9. juni 2013 Du skal ha respekt for den kritiske holdningen din, TS! (Og for at du er flink å skrive/fortelle!) En voldtektsmann vil jo ikke være en voldtektsmann, men noen er det. Jeg liker at du har skjønt det! Men fremdeles er det ikke du som bør sitte med skyldfølelse. Ja, han fikk vell forhåpninger og klarte ikke styre seg. Det er mange som er sånn, men det er også mange som klarer å holde igjen. Du var uheldig og møtte en som ikke hadde utviklet den evnen. Her virker det som om han har mest å jobbe med. Du var ung og naiv. Sjangsen for at du visste bedre var liten, og det visste han. Det gjør deg til offeret. Du bør ikke sitte med skyldfølelse...
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #33 Skrevet 9. juni 2013 Wow... Jeg håper du har det bra. Kan du fortelle hvordan livet ditt er nå, og hvordan det er blitt påvirket etter denne hendelsen? Hvordan var livet ditt etter dette, hvordan tanker og følelser hadde du da og nå? Anonymous poster hash: 9abf8...f88 Den første tiden lot jeg som ingenting, holdt det for meg selv. Hadde jo venner som visste at vi skulle møtes, så jeg lot som om alt hadde gått bra, og gikk i fra det til å unngå å snakke om han. Tror ikke jeg helt forsto det før en stund etterpå, og så kom skyldfølelsen, og da ville jeg i allefall ikke snakke om det. Jeg har i alle år gjort det jeg har kunnet for å se på det på en objektiv måte slik at det ble lettere å håndtere. Blitt kald. Har hatt diverse psykiske plager opp igjennom, men det er veldig feil av meg å si at det stammer utelukkende i fra denne episoden, selv om det nok har hjulpet på. Av en eller annen merkelig grunn har jeg heldigvis ikke fått varige men av det. Jeg tåler fint at mennesker tar på meg, og søker gjerne fysisk kontakt selv, og jeg er fortsatt glad i sex. Det eneste er at jeg har en noe svekket tro på mennesker, jeg stoler ikke like mye på mennesker nå som jeg gjorde før. Men der igjen er det også veldig mye annet som spiller inn. Jeg begynte å jobbe litt med det når jeg lagde denne tråden til å begynne med. Begynte å tenke litt, fortalte det til kjæresten.. Så når jeg nå har kommet litt over skyldfølelsen så føles det lettere å leve med. Tenker ikke så mye på det i grunn. Anonymous poster hash: 5eedd...3c3
Adam- Skrevet 10. juni 2013 #34 Skrevet 10. juni 2013 (endret) Godt å høre at det går bedre med deg Maria. Å snakke om det og dele historien hjelper veldig ofte. Leste nylig "Hvordan takle traumer i forholdet" type utroskap osv.. Det beste tipset var å snakke det ihjel, til det ble ufarlig. Det har jeg hatt gode erfaringer med på endel områder selv. Kan se ut som denne effekten har slått til for din del også. Som jeg skrev tidligere har du 0 skyld i denne saken, husk at det han gjorde ville vært ulovlig selv om det var frivillig fra din side, da du etter det jeg har forstått var under den seksuelle lavalder. Det du bør tenke grundig gjennom er forskjellen på skyld og det å utsette seg for risiko. Låser du deg inne bak pansrede dører og gjemmer deg under senga har du LAV risiko for å bli voldtatt. Sjanlger du dritings gjennom slottsparken iført kun bikini etter en sommerfest kl 4 på natta er risikoen betydelig forhøyet. SKYLDEN ligger uansett ALLTID på gjerningsmannen. At man er et lettere bytte flytter ikke på skylden. Så ja, du utsatte deg for noe forhøyet risiko ved å møte en fremmed mann og sette deg i bilen hans, men skylden ligger 100,0% på han. Som jeg også skrev tidligere fremstår det for min del veldig tydelig at dette ikke var et innfall Frank fikk pga. forvetninger, men en plan han hadde hatt hele veien, og sannsynligvis ganske lenge i forveien. Det at han kjørte direkte til et øde sted og var så direkte og hardthendt uten å prøve seg på en "normal" måte først underbygger dette kraftig. Det å møte noen fra internett er også i de aller fleste tilfellene en trygg afære, så jeg mener heller ikke at du utsatte deg for en alt for stor risiko, forhøyet, ja, men ikke veeeldig stor. Et ekstremt stort antall jenter har gjort det samme som deg uten å bli utsatt for noe ubehagelig. Håper du en dag kan finne ro i sjela og bli kvitt skyldfølelsen, for den er virkelig veldig unødvendig at du går og bærer på i tillegg til traumene fra voldtekten. Endret 11. juni 2013 av Adam-
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå