Gå til innhold

hestesport, dyreplageri?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Satt og så på OL-sending i går og de viste bilder fra heste"idrett". Ser jeg de stakkars hestene tvinges til å hoppe over hinder og noen av dem faller også. Syns dette grenser til dyreplageri og ett eneste fall kan få alvorlige konsekvenser for dyrene. Hva mener dere?

Anonym poster: e08b8c9ce8682c668aff898568e656fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan nesten ingenting om hestesport, så da er det vanskelig å uttale seg så veldig.

Men jeg tviler ikke på at det i hvert fall deler av diverse hestesporter er kritikkverdige. Er jo mye penger som står på spill, og da blir folk gjerne litt koko.

Skrevet

Hestene som er med i disse konkurransene (jeg regner med at det er feltritten du tenker på?) er toppatleter som blir fulgt opp på alle mulige måter. Dyrevelferden er veldig godt ivaretatt og hestene har både veterinærer som sjekker de opp og ned både før og etter de har vært i ilden. Jeg kan godt skjønne at det ser brutalt ut, men hestene hadde ikke prestert om ikke de hadde likt "jobben" sin.

Tonje: Ja, det finnes mennesker med svin på skogen i hestesporten som i alle andre sporter. Det kommer man ikke unna.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dyreplageri er det når de har syre på huden over hovene for å få hestene til å løfte bena høyere. Og disse løpene http://www.dagbladet...ments_container .

Hestesport er farlig, til tider ekstremsport, men jeg mener at oppsettet i OL ikke er dyreplageri. Klart finnes det skittent mel i endel melposer, men i normale omstendigheter så ville ikke en hest som hatet terrengløp vært med i OL for å si det slik, og dermed ikke bli tvunget til noe. Disse hestene i løpene er ikke av typen du finner på naboens eng.

Anonym poster: 25229a21a3beb5d8021168fd47cda341

Skrevet

Det er jeg helt enig i AB... Den linken du linker til er jo bare grusom...

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

For en del av disse hestene, er det mer dyreplageri og la de gå uten jobb på en eng. De elsker jobben sin over alt og ville misstrives om de ikke fikk lov å utføre denne. De blir nøye sjekket av veterinærer under konkurransen og eierene har også egne veterinærer og behandlere (kiropraktor ol).

Men klart noen idioter finnes det her, som alle andre steder. Men de skyter seg selv i foten ved ikke å behandle hestene godt. En hest, som ikke trives, vil heller ikke prestere like bra.

Det kan kanskje se ut som noen av hestene tvinges over hinderene, men det er ikke slik. Det kan være et hinder hesten er litt usikker på og trenger derfor en ekstra puff fra rytter for å tørre å gutse. Rytteren sier "stol på meg - dette går bra" Men da skal rytteren også love hesten at det vil gå bra, om ikke så mister hesten tilliten til rytteren og de kan ikke prestere mer. Det er et veldig skjørt sammarbeide der hesten virkelig må stole på sin rytter. Og rytter må derfor også være uhyre nøye på at denne tilliten ikke blir brutt.

Feltrittbanen under OL var teknisk snill. Hinderene var enkle hele veien. Men banen var fysisk tung og løpe igjennom. Så det var en trygg bane der sikkerheten var satt i høysete.

PS: I dag begynner dressuren. Det er nærmere dyreplageri enn feltritt dessverre. Den sporten er ute å kjører litt. Heldigvis rir Siril sin Dorina på en veldig myk og fin måte.

• Liker 9
Skrevet

Jeg får vondt hver gang jeg ser en rytter som sager bittet frem og tilbake i munnen på hesten ved å dra og rive i tøylene.

AnonymBruker
Skrevet

For en del av disse hestene, er det mer dyreplageri og la de gå uten jobb på en eng. De elsker jobben sin over alt og ville misstrives om de ikke fikk lov å utføre denne. De blir nøye sjekket av veterinærer under konkurransen og eierene har også egne veterinærer og behandlere (kiropraktor ol).

Men klart noen idioter finnes det her, som alle andre steder. Men de skyter seg selv i foten ved ikke å behandle hestene godt. En hest, som ikke trives, vil heller ikke prestere like bra.

Det kan kanskje se ut som noen av hestene tvinges over hinderene, men det er ikke slik. Det kan være et hinder hesten er litt usikker på og trenger derfor en ekstra puff fra rytter for å tørre å gutse. Rytteren sier "stol på meg - dette går bra" Men da skal rytteren også love hesten at det vil gå bra, om ikke så mister hesten tilliten til rytteren og de kan ikke prestere mer. Det er et veldig skjørt sammarbeide der hesten virkelig må stole på sin rytter. Og rytter må derfor også være uhyre nøye på at denne tilliten ikke blir brutt.

Feltrittbanen under OL var teknisk snill. Hinderene var enkle hele veien. Men banen var fysisk tung og løpe igjennom. Så det var en trygg bane der sikkerheten var satt i høysete.

PS: I dag begynner dressuren. Det er nærmere dyreplageri enn feltritt dessverre. Den sporten er ute å kjører litt. Heldigvis rir Siril sin Dorina på en veldig myk og fin måte.

Åhh, når er det dressur, og på hvilken, kanal om du vet?

Siril er fantastisk flink! En av de tidligere " store" flinke jentene vi så opp til i stallen jeg hang når jeg var mindre! Hadde vært morro å se:)<br /><br /> Anonym poster: 9ce3fa8ae29016b889ae4b0659c514e2

AnonymBruker
Skrevet

Det er da mer dyreplageri å ikke bruke hestene til noen ting!

De er avlet frem til diverse formål, akkurat som hundene, og de trives med å bli brukt aktivt!

Hadde en gammel spranghest når jeg var yngre, og han ble helt i hundre hvis han så et hinder, eller andre hester som hoppet :)<br /><br /> Anonym poster: 9ce3fa8ae29016b889ae4b0659c514e2

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet (endret)

Siril skal ri lokal tid 1300 fredag. Siril har jeg sansen for. Jeg vet hun jobber hesten pent hjemme på egen bane også. Ikke som enkelte ryttere, som omtrent prøver å knekke nakken på hesten utenom konkurransene. Det er dessverre mer dyreplageri i dressuren. Mye harde hender og hard sporebruk. Spranghestene får nok gjennomgå litt de også, men røskt og riv i kjeften dessverre. Men det skinner jo godt igjennom hvem som ikke kan ri sympatisk og hvem som kan. Man blir ikke best ved å være hard og urettferdig mot hesten.

Geir Gulliksen har f.eks ingen ting i OL å gjøre så godt han ikke er kvalifisert. Jeg synes synd på hans hester.

Endret av Belle Gunnes
AnonymBruker
Skrevet

Siril skal ri lokal tid 1300 fredag. Siril har jeg sansen for. Jeg vet hun jobber hesten pent hjemme på egen bane også. Ikke som enkelte ryttere, som omtrent prøver å knekke nakken på hesten utenom konkurransene. Det er dessverre mer dyreplageri i dressuren. Mye harde hender og hard sporebruk. Spranghestene får nok gjennomgå litt de også, men røskt og riv i kjeften dessverre. Men det skinner jo godt igjennom hvem som ikke kan ri sympatisk og hvem som kan. Man blir ikke best ved å være hard og urettferdig mot hesten.

Geir Gulliksen har f.eks ingen ting i OL å gjøre så godt han ikke er kvalifisert. Jeg synes synd på hans hester.

Tusen takk!

Jeg har kanskje vært litt for lite rundt på forskjellige ridesentre, for der jeg var og der Siril også var så var det lite riv og røsk og feil sporebruk, og d var det på den tiden stort sett dresurhester, og mange hester og ryttere i toppsjiktet.

Derimot var det en hel del hestepassere som skulle tøffe seg og som manglet grunnopplæringen som saget og sparket med en gang eieren var ute av synsvinkel, og hvor det viktigste var at hesten bøyde nakken (spesiellt hestepasseren til Siril, huff)... Men disse har ikke fortsatt med hester heldigvis:)

<br /><br /> Anonym poster: 9ce3fa8ae29016b889ae4b0659c514e2

Skrevet

At dyr brukes til unødvendige formål for å tjene oss mennesker ser jeg på som plageri av dyrets verdi, om så ikke vold alltids er inkludert. Enkelte dyr har vist sin behjelpelighet igjennom tidene ved å fungere som transportmidler, voktere og matvarer for oss, men det er absolutt ingen nytte eller nødvendighet i at hester skal løpe om kapp med mennesker i vogn på sleip, mens et helt publikum har satt sine penger på dens presentasjon.

Hester liker for eksempel å springe og være i flokk, men når hele seansen foregår innad i et menneskekonstruert bygg med bånd rundt seg og menger med mennesker på sidelinja som roper og heier, så synes jeg ikke akuratt at man kan si man gjør noe godt for hesten. Da er det heller rytteren det står på, og dyreplageri er det nok ikke, men personlig misliker jeg slik bruk av dyr for underholdning uansett.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

At dyr brukes til unødvendige formål for å tjene oss mennesker ser jeg på som plageri av dyrets verdi, om så ikke vold alltids er inkludert. Enkelte dyr har vist sin behjelpelighet igjennom tidene ved å fungere som transportmidler, voktere og matvarer for oss, men det er absolutt ingen nytte eller nødvendighet i at hester skal løpe om kapp med mennesker i vogn på sleip, mens et helt publikum har satt sine penger på dens presentasjon.

Hester liker for eksempel å springe og være i flokk, men når hele seansen foregår innad i et menneskekonstruert bygg med bånd rundt seg og menger med mennesker på sidelinja som roper og heier, så synes jeg ikke akuratt at man kan si man gjør noe godt for hesten. Da er det heller rytteren det står på, og dyreplageri er det nok ikke, men personlig misliker jeg slik bruk av dyr for underholdning uansett.

Skal vi utrydde hestene her i landet da? Eller hva. Mener du? Skal de bare daffe rundt dagen lang?

Hester er ikke villdyr, og har aldri vært det, ikke i noe større grad enn hundene. Er det feil å gå tur med hunden i bånd, drive sporsøk, lydighet, aguility osv også da eller? ..selv om hundene elsker det..<br /><br /> Anonym poster: 9ce3fa8ae29016b889ae4b0659c514e2

Skrevet

Selvsagt skal vi ikke begå dyremord her til lands, men i en ideell verden så kunne vi stoppet 'eierskap' over andre vesener når denne generasjonens dyr ble borte. I den moderne verden i dag(hvor vi neppe trenger dyr til annet enn produksjon av mat og plagg, og selv det kan diskuteres) ser jeg ikke andre enn egoistiske grunner til å opprettholde dyrehold, om så dette ikke gjelder de minst industrialisete landene.

Nå har vi i århundrer temmet og utviklet mang en rase av ulver og andre kjæledyr som neppe klarer seg på egenhånd i naturen med det første, men det betyr ikke at jeg synes det er greit at vi i utgangspunktet begrenser dyrets frihet til å strekke seg innefor våre fire vegger. Det vi har lært 'våre' dyr nå er hvordan de skal tilpasse seg best våre premisser og våre ordre, og med det i tankene er verken skjønnhetskonkuranser for dyr eller lydighets-tvang noe som er av verdi for andre enn oss selv.

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Vi har allerede "voldtatt" alle dyr og deres levevilkår, så da må vi ta vare på de. Så da får vi gjøre det beste ut av dette og heller la dyrene være til glede for oss. Og om vi gleder oss med dyrene, så er dyrene så lite hevngjerrige at de heller er flinke til å glede seg sammen med oss.

Disse hestene du ser, er i hovedsak veldig lykkelige dyr. Noen hester føler lykke når de får konkurrere, mens andre er mer lykkelige sammen med flokken sin i en stor hage. Det er like stor forskjell på disse dyrene, som det er på oss mennesker.

Samme med hunder. En jakthund trives ikke med et sofaliv, men elsker livet om den får gjøre det den liker og kan. Samt at en pekineser ikke ville likt seg ute på fjellet kavende igjennom lyngen på jakt etter en skutt fugl men gi den en sofa og en armkrok så er den lykkelig. Så en fornuftig person med litt vett i behold, vet å gjøre det beste for sitt dyr og utnytte dens kvalifikasjoner til dens glede.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle som behandler hestene sine godt, men det må man gjøre for å komme til OL. En hest som ikke har det bra, vil ikke klare å prestere på det nivået.

Jeg synes det er mye verre å ha hesten i en boks 20 timer i døgnet og en knøttliten paddock de siste 4, samt å la hester spise seg kraftig overvektige er mye verre enn å starte sprang..

Anonym poster: 87b8be15dd71d7f0c824580e0bb614c8

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal vi ikke begå dyremord her til lands, men i en ideell verden så kunne vi stoppet 'eierskap' over andre vesener når denne generasjonens dyr ble borte. I den moderne verden i dag(hvor vi neppe trenger dyr til annet enn produksjon av mat og plagg, og selv det kan diskuteres) ser jeg ikke andre enn egoistiske grunner til å opprettholde dyrehold, om så dette ikke gjelder de minst industrialisete landene.

Nå har vi i århundrer temmet og utviklet mang en rase av ulver og andre kjæledyr som neppe klarer seg på egenhånd i naturen med det første, men det betyr ikke at jeg synes det er greit at vi i utgangspunktet begrenser dyrets frihet til å strekke seg innefor våre fire vegger. Det vi har lært 'våre' dyr nå er hvordan de skal tilpasse seg best våre premisser og våre ordre, og med det i tankene er verken skjønnhetskonkuranser for dyr eller lydighets-tvang noe som er av verdi for andre enn oss selv.

Men da spør jeg deg igjen, mener du at vi skal utrydde hester? Jeg snakker ikke om å drepe dem!

Eller skal vi slippe de fri og la de øke og formere seg fritt i skog og mark?<br /><br /> Anonym poster: 9ce3fa8ae29016b889ae4b0659c514e2

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det er ikke alle som behandler hestene sine godt, men det må man gjøre for å komme til OL. En hest som ikke har det bra, vil ikke klare å prestere på det nivået.

Jeg synes det er mye verre å ha hesten i en boks 20 timer i døgnet og en knøttliten paddock de siste 4, samt å la hester spise seg kraftig overvektige er mye verre enn å starte sprang..

Anonym poster: 87b8be15dd71d7f0c824580e0bb614c8

Det er like ille å la en aktiv hest stå ute i en hage uten å bli brukt også. De liker variasjoner og å få utfordringer i hverdagen de også, og kjeder seg lett om de bare går å suller rundt. Kjenner til flere hester, som misstrives som pensjonister etter et langt og aktivt "arbeidsliv". Som ser langt etter de andre kjørehestene, eller konkurransehestene, som skal ut på jobb.

Alle kan misshandle dyra sine. Og mange gjør dette av ren uvitenhet også. De tror de er snille, men bommer big time. Skal man ha med dyr å gjøre, så skal man ha evnen til å svelge kameler - til og med strihåra på tvers.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mange av de hestene som deltar på f.eks feltritt synes det er helt ok. Det jeg synes er verre, er at disse hestene kommer til å få dårligere livskvalitet i løpet av få år pga skader og overbelastning, og det faktum at de må være med på lange reiser over hele verden, f.eks om bord i et fly, for å konkurrere. Utrolig stressende liv for et dyr.

Endel av utstyret som brukes i konkurranser er også direkte dyreplageri, som f.eks Innspenning som tvinger hesten til å bøye nakken. Burde vært ulovlig!<br /><br /> Anonym poster: ea54c27a18b20a17fd0a3382ba0bbc93

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mange av de hestene som deltar på f.eks feltritt synes det er helt ok. Det jeg synes er verre, er at disse hestene kommer til å få dårligere livskvalitet i løpet av få år pga skader og overbelastning, og det faktum at de må være med på lange reiser over hele verden, f.eks om bord i et fly, for å konkurrere. Utrolig stressende liv for et dyr.

Endel av utstyret som brukes i konkurranser er også direkte dyreplageri, som f.eks Innspenning som tvinger hesten til å bøye nakken. Burde vært ulovlig!<br /><br /> Anonym poster: ea54c27a18b20a17fd0a3382ba0bbc93

Hvorfor det da? Det er jo hjelpemidler for å få hester til å gå riktig slik at den bruker ryggen og muskulaturen riktig! Det er vel bare bra?<br /><br /> Anonym poster: 9ce3fa8ae29016b889ae4b0659c514e2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...