Gå til innhold

Ydmykhet - det å forvente

Anglofil

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest tråden angående frekkhetens nådegave ble jeg litt ettertenksom ift dette med ydmykhet. Dette henger jo ofte sammen, folk som forventer at ting skal være sånn og slik uten evne til å være ydmyk. Jeg lager tråden for å ikke avspore andre tråden.

Hva er det egentlig som får folk til å være så egoistiske?

La meg ta et eksempel. Jeg tok fly med Norwegian fra Oslo til London. Ingen lang tur, men jeg valgte å spandere på meg en setereservasjon. Dette koster litt ekstra, men da får man velge den plassen man vil ha.

Etter at jeg hadde satt meg ned i mitt sete kom en familie på tre, mor, far og barn. Jeg satt innerst ved vinduet. Moren og barnet ble sittende ved siden av meg, faren på samme rad, men på andre siden av midtgangen. Barnet kommenterer at faren ikke sitter ved dem, og moren ser ned på barnet og sier "men damen bytter helt sikkert med pappa", før hun stirret intenst på meg. Jeg måtte beklage, og sa at setet hadde jeg betalt for og ønsket å sitte der. Moren til barnet ble skikkelig sur, og faren sa høylydt "det er ikke alle som er like generøse" til barnet.

Jeg ble ganske sint over kommentaren, men valgte å holde kjeft, orket ikke drama på en så kort flyreise.

Ja, jeg kunne gitt fra meg flysetet, men jeg valgte setet for en grunn, OG jeg er sånn: spør man pent "unnskyld, har du muligheten til å bytte flysete med mannen min", så hadde jeg kanskje sagt ja. Men jeg tolererer ikke folk som blir sure og forventer noe som de i utgangspunktet ikke har rett på i det hele tatt.

Hvor er ydmykheten? Hva er det som får mennesker til å være så frekke? Kjenner de ikke sin besøkelsestid?

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, ja, min tanke er: hvordan kan man egentlig få seg til å forvente noe man ikke har krav på i utgangspunktet? Virker som enkelte rett og slett har vanskeligheter med å se sin egen oppførsel utenfra. Hvis de hadde vært i min situasjon er jeg neimen ikke sikker på om de ville gitt vekk sitt sete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien du snakker om, hadde nok ikke med i beregningen at du hadde reservert setet, og så på det å bytte med faren som en «uskreven regel». Når du imidlertid hadde reservert setet, er utgangspunktet noe annet.

Vel, ja, helt sikkert. Men nå var dette bare et eksempel på hva jeg mener, ikke nødvendigvis det jeg mener å diskutere. :)

Poenget er: hvordan kan man egentlig få seg til å forvente noe man ikke har krav på i utgangspunktet? Det være seg et flysete eller hva det nå måtte være. F.eks enkelte kunder som ringer i raseri og krever at deres produkt skal fikses NÅ, selv om det er de som selv om som har glemt å betale regningen (de de åpent også innrømmer dette).

Det fatter ikke jeg. For meg er det mangel på ydmykhet og respekt. Det spiller ingen rolle hva man har regnet med i utgangspunktet, poenget er at man kan ikke forvente noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har du svaret.

Tror nok ikke det bare er meg som mener dette, ihvertfall ikke etter å ha lest tråden jeg referer til. Der er det ganske enstemt ift hva som er frekt og ikke, med noen unntak selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er slik at de ikke kan gjøre det beste ut av situasjonen slik den er. Hva ville det vel ha kostet mor og far å bytte seter iblant slik at barnet hadde begge sittende med seg?

Det er så mange som er frekke som bare f.. i dag. Alt dreier seg om hva de mener og vil bestemme om andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, folk er forskjellige, men noen mangler virkelig normal folkeskikk.

Mulig denne historien er litt of topic, men nevner den likevel;

For et par år siden var jeg i Sverige for å handle. Skulle kjøre noen timer etter at handelen var over, og skulle derfor bare en rask tur innom Godisfabrikken før jeg satte meg i bilen.

Fant det jeg skulle ha, og stilte meg i kø. Dette tok dessverre litt tid, i og med at damen foran meg i køen var av den vrange sorten. Hun skulle kjøpe en 2 kilos boks med sjokolade, og ble mildt sagt rasende da mannen i kassa satte boksen oppå vekta og slo den inn; for dama skulle jo selvfølgelig ikke betale for boksen sjokoladen lå i! Derfor mente hun at hun kunne gå inn igjen i butikken og velge seg godteri for minst 10 kr, som en "erstatning" for boksen hun måtte betale for. Når hun i tillegg klarte å slenge ut av seg at "svensker er så jævla gjerrige", ja da ble jeg direkte flau på hennes vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige,som er nevnt over.....

Folk er produkter av sine omgivelser og hvilke opplevelser/kår de vokser opp

under.Dette med folkeskikk foreks. er nok noe som har blitt mer og mer

'slappere' med årene,det er folk som blir foreldre idag som ikke har ett grunnlag

overhodet for å bli dette,de vet ikke første tingen om hva det vil si å oppdra

barn,å lære det grunnleggende verdier og folkeskikk rett og slett.

Dette ser en tydelige eksempler på i arbeidslivet med hvor slappe enkelte

er i forhold til jobben sin,sykmelder seg i hytt og pine for de ikke gidder å jobbe osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en nært familiemedlem som jobber i service-bransjen og hun har sagt til meg at service-innstillingen hennes er avhengig av hvordan kunden er overfor henne.

En kunde som krever, selv om kunden i utgangspunktet har rett på dette kravet det fremstilles, på en frekk måte, på en lite ydmyk måte - får akkurat kun den servicen de har krav på og ingenting mer.

En kunde som derimot fremsetter sitt krav på en vennlig måte, og forklarer på en hyggelig måte hva som er problemet og hvorfor kravet fremsettes og har ellers en grei innstilling overfor den som skal hjelpe kunden, oppnår alltid mer service enn det som i utgangspunktet skal gis.

F.eks så var det en klage på et problem knyttet til en vare - den kunden som oppførte seg som en brølape, oppnådde ikke annet enn at varen ble inn til en tilgodelapp og ingenting mer (kunden krevde å få penger igjen, men det er slik at noen steder så får du en tilgodelapp i steden) , mens en annen kunde som oppførte seg, og var vennlig, oppnådde mer enn brølapen for hun fikk en helt ny vare, OG i tillegg tilgodelapp!

Så moralen er: det nytter å te seg som folk og ikke som en idiot.

Anonym poster: 17846a54a8940cd6b14d27d12a32dfbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk er forskjellige gir IKKE folk grunn til å forvente at andre skal rette seg etter dem når de ikke oppfører seg i utgangspunktet. Det er bare drittsekkoppførsel, iallfall når de lærer ungene sine at å være rævhol er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser det samme i trafikken også. Drit i å bruke blinklys, folk har ikke noe med hvor jeg skal alikevel. Eller kaster fra seg søppel alle steder. Det er ikke sjelden jeg finner oppvaskmaskiner, madrasser, store søplesekker osv. i grøfter, skråninger og lignende. Og jeg holder til en snau kilometer unna en gjenbruksstasjon hvor man får levert søpla gratis! Heeeelt utrolig.

Mange er rett og slett tankeløse og ganske alene i verden, og det er lite som provoserer meg mer. Det er egoismen som rår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er sårt når familie og venner forventer at jeg skal stille opp når de trenger en håndstrekning. Synd at de ikke forventer det samme av seg selv når jeg en sjelden gang trenger hjelp.

Anonym poster: 15f63c6cbb3744da0d4e502922e45ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål!

Selv får jeg så mye mer ut av dagen om jeg oppfører meg positivt mot de andre rundt meg.

Det er så lite som skal til for å få et trivelig samfunn.

Synd at folk ikke ser det...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest tråden angående frekkhetens nådegave ble jeg litt ettertenksom ift dette med ydmykhet. Dette henger jo ofte sammen, folk som forventer at ting skal være sånn og slik uten evne til å være ydmyk. Jeg lager tråden for å ikke avspore andre tråden.

Hva er det egentlig som får folk til å være så egoistiske?

La meg ta et eksempel. Jeg tok fly med Norwegian fra Oslo til London. Ingen lang tur, men jeg valgte å spandere på meg en setereservasjon. Dette koster litt ekstra, men da får man velge den plassen man vil ha.

Etter at jeg hadde satt meg ned i mitt sete kom en familie på tre, mor, far og barn. Jeg satt innerst ved vinduet. Moren og barnet ble sittende ved siden av meg, faren på samme rad, men på andre siden av midtgangen. Barnet kommenterer at faren ikke sitter ved dem, og moren ser ned på barnet og sier "men damen bytter helt sikkert med pappa", før hun stirret intenst på meg. Jeg måtte beklage, og sa at setet hadde jeg betalt for og ønsket å sitte der. Moren til barnet ble skikkelig sur, og faren sa høylydt "det er ikke alle som er like generøse" til barnet.

Jeg ble ganske sint over kommentaren, men valgte å holde kjeft, orket ikke drama på en så kort flyreise.

Ja, jeg kunne gitt fra meg flysetet, men jeg valgte setet for en grunn, OG jeg er sånn: spør man pent "unnskyld, har du muligheten til å bytte flysete med mannen min", så hadde jeg kanskje sagt ja. Men jeg tolererer ikke folk som blir sure og forventer noe som de i utgangspunktet ikke har rett på i det hele tatt.

Hvor er ydmykheten? Hva er det som får mennesker til å være så frekke? Kjenner de ikke sin besøkelsestid?

Hei Yvonne

Gjetter at du sliter med aldri så lite snev av dårlig samvittighet for at du ikke byttet plassene?

Drit i det, du trenger ikke alltid ta hensyn og være flink! Du var i din fulle rett, du hadde betalt for det, og i tillegg var hun lite ydmyk!

Hadde anndre gjort det for deg? og anyway: hva får man igjen for å være så samvittighetsfull og flink pike....

nei, bare slapp av

Anonym poster: 783dcb804839dfb6c6bab19f497b29e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Yvonne

Gjetter at du sliter med aldri så lite snev av dårlig samvittighet for at du ikke byttet plassene?

Drit i det, du trenger ikke alltid ta hensyn og være flink! Du var i din fulle rett, du hadde betalt for det, og i tillegg var hun lite ydmyk!

Hadde anndre gjort det for deg? og anyway: hva får man igjen for å være så samvittighetsfull og flink pike....

nei, bare slapp av

Anonym poster: 783dcb804839dfb6c6bab19f497b29e4

Nei, faktisk i dette tilfellet fikk jeg ikke dårlig samvittighet. Kjenner jeg meg selv rett ville jeg kanskje fått det hvis faren i historien ikke hadde sagt det han sa, men etter det han lirte av seg klarte jeg ikke annet enn å bli helt matt. Det er ikke akkurat slik at jeg frarøvet dem noe, og jeg tviler på at guttungen, som jeg tenkte først og fremst på, led noen nød, tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...