Gå til innhold

Borteboerstipend


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Har noen av dere prøvd å få borteboerstipend til videregående skole basert på den delen av regelen som sier at det må være "andre forhold som gjør at en ikke kan bo sammen med foreldre"?

Jeg har nemlig vurdert å søke på grunnkurs igjen til høsten, etter å ha vært ut og inn av videregående et par ganger. Jeg fyller 20 snart, og dette er siste året jeg har rett til skoleplass.

MEN det er en ting som er avgjørende for hvorvidt jeg kan gå på skole igjen, og det er at jeg ikke kan bo med foreldrene mine. Jeg bor for meg selv nå, og det er ikke aktuelt å flytte tilbake. Det er ingen "direkte" grunn for at jeg ikke kan bo der - foreldrene mine er greie og oppegående folk - men jeg vet at hvis jeg bor med dem, kommer jeg ikke til å gjennomføre skoleåret. Det har skjedd begge gangene jeg har prøvd meg på vgs før, og det kommer til å skje hvis jeg prøver igjen. Det har vel mest å gjøre med forventningspress fra deres side, kombinert med min heller ustabile psyke.

Jeg tror ikke det er særlig lurt å jobbe ved siden av skolen, siden jeg har merket at jeg ligger ganske langt bak i de fleste fag - jeg husker ikke noe særlig av det jeg lærte det siste året på ungdomsskolen, og jeg kommer til å trenge å jobbe mye med skolearbeidet ved siden av skolen. Da står man igjen med borteboerstipend, som jeg vel egentlig ikke kvalifiserer til.

Kravet for denne typen borteboerstipend er at man har dokumentert fra en psykolog, sosialkontoret eller PP-tjenesten at man ikke kan bo hjemme og hvorfor. Er grunnene mine gode nok? Det er jo mer enn relevant nok for meg - hvis jeg må bo hjemme KLARER jeg ikke å gå på skole, og jeg VIL gjennomføre dette nå - men er det nok? Eller er det bare en sånn "ta deg sammen, du kan hvis du vil" greie?

Og hvem skal jeg kontakte for å finne ut av dette?

Argh. Så mange regler og så mye liten skrift. Jeg begynner å mistenke at skolesystemet har innført en slags Kafka-reform siden sist jeg var borti det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

så merkelig, da jeg gikk på vgs fikk man borteboerstipend hvis man bodde hjemmefra (eks på internatskole el.l.). Du er jo 20 år, en alder da mange naturlig bor for seg selv.

Har litt problem med å følge argumentasjonen din; Du sier at du er nødt til å bo alene for å fullføre skolen og at det er pga dine foreldre du har misslyktes to ganger før. Du skriver også at dine foreldre er "greie og oppegående folk", at det ikke er noe i veien med dem. Du skriver også at du har psykiske problemer, dermed er det vel heller deg og dine følelser det "er noe i veien med" og ikke dine foreldre. Kan du være så sikker på at alt vil bli så annerledes mht skolegang hvis du ikke bor hjemme? Du sier at dette skoleåret vil kreve mye av deg, vil det virkelig være lettere for deg å gjennomføre et slikt tøft år samtidig som du skal bo for deg selv, eller i kollektiv jamfør bo med dine foreldre?

Dette er ikke ment for å dømme deg, det kan godt hende det er slik du sier, at du ikke klarer å fullføre medmindre du ikke bor med dine foreldre, men slik du legger det fram her har i allefall jeg vanskelig for å se logikken, og min umiddelbare tanke er at du legger skylden på dine foreldre (som det ikke er noe galt med) for at du ikke har fikset skolen, og at du lurer deg selv til å tro at alt vil bli så mye lettere og bedre bare du kommer vekk fra dem. Jeg ville vært litt redd for at nissen flytter med på lasset og at dine problemer i fht å fullføre skolen ligger et helt annet sted enn hos dine foreldre.

Uansett: Lykke til, håper alt ordner seg og at du fikser skolen denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du vet hvilken skole du skal gå på kan du prøve å snakke med en rådgiver der. Rådgiveren er vel en slags kontaktperson eller "forlenget arm" for PPT. I alle fall vet jeg at rådgiverne på skolen der jeg gikk kunne gå god for at man måtte bo borte "av andre grunner". Det var ikke nødvendig å snakke med PPT/andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det er ikke foreldrene mine som er problemet eller grunne til at jeg har sluttet tidligere, det er jeg ganske klar over. Jeg vet at problemet ligger hos meg, og at det er godt mulig skoleforsøket går dårlig selv om jeg bor for meg selv. Problemet er mer i retning av at JEG har problemer med skolen, og å måtte forholde meg til foreldrene mine og deres forventninger og velmente råd/innblanding legger et ekstra press på meg og blir ofte "dråpen" som gjør at jeg... ja... slutter å fungere, sånn omtrent.

Kort og godt; jeg er redd for å mislykkes og skuffe dem igjen. Derfor vil jeg helst ikke måtte forholde meg til dem hver dag. Helst vil jeg ikke at de skal vite at jeg går på skole engang.

Man kan få stipend hvis skolen ligger langt vekke, men for å kvalifisere for det må jeg flytte fra byen jeg bor i, og det vil jeg ikke.

Fra lanekassen.no:

Når du ikke bor sammen med foreldrene dine, kan du få bostipend hvis ett av disse kravene er oppfylt:

- Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet ditt

- Reisetiden mellom hjemmet og skolen er minst tre timer tur-retur

- Det er særlige forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skole

OBS! Kravene er de samme om du er over eller under 19 år.

Fyller du ikke ett av kravene ovenfor må du velge Ja (bor hjemme) selv om du bor for deg selv.

Jeg vet ikke hvilken skole jeg kommer til å havne på - jeg vurderer å folkeregistrere meg som "uten fast bolig" for å unnå å havne på den skolen som ligger nærmest der jeg bor nå - men kanskje jeg kan prøve den skolen jeg gikk på for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk borteboer stip på vgs og var naboen til mamma.. Bodde hjemme første året, ingen stipend. Gikk på skole 60 mil unna - fikk stipend 2 år. Tredje året flyttet jeg tilbake og mamma og jeg ble nesten naboer og fikk stipend. Og kunne sikkert bodd hjemme men hadde fått meg samboer de året jeg bodde borte.. da var jeg 19 år.. (fikk 3000 og et eller annet i mnd. Du vil få sum tilsvarende 2000kr i mnd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Ta kontakt med PPT i kommunen, be om en samtale. Kanskje de kan hjelpe deg :wink:

ved nærmere ettertanke: Siden det er vgs, bør du muligens heller kontakte PPT i fylket. Det er jo de som har med vgs å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Katarine

Jeg fikk borteboerstipend da jeg gikk på videregående for et par år siden, og da på grunnlag av kaotiske forhold hjemme som gjorde at jeg ikke kunne bo der uten at det gikk katastrofalt utover skolearbeid og psyke. Da hadde jeg gått til psykolog hos PPT og denne hadde skrevet psykologerklæring til Lånekassen. Vet ikke hvor enkelt det er å få borteboerstipend på denne måten, men du bør absolutt prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...