Gå til innhold

Er kvinner bedre enn menn?


Steinar40

Anbefalte innlegg

Tidligere fikk jenter/kvinner en bedre oppdragelse enn det gutter/menn fikk.

Er det noe igjen av dette i dag?

Inntrykket mitt er ihvertfall at det ikke er så veldig stor forskjell på hvordan jenter og gutter oppdras i dag. Dvs at oppdragelsen ofte er ganske så mangelfull dessverre.

Men fortsatt henger det nok litt igjen av det at vi forventer mer av ei kvinne enn vi gjør av en mann.

Dessuten er menn som regel mer aggressive enn kvinner. Og sånn sett blir kvinner da gjerne oppfattet som bedre enn menn.

Kvinner er jo også mer omsorgsfulle, men det gjelder vel først og fremst overfor sine egne barn? Ellers er vel de fleste kvinner akkurat like ego som de fleste menn?

Hva er dine erfaringer rundt alt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvinner er ihvertfall svært mye mindre kriminelle enn menn og misbruker rusmidler mindre enn menn gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er ihvertfall svært mye mindre kriminelle enn menn og misbruker rusmidler mindre enn menn gjør

Ja, som jeg skrev så er det nok aggressiviteten som ofte skiller menn og kvinner i oppførsel. Selv om det selvfølgelig finnes aggressive kvinner også.

Men foruten dette så er det faktisk vanskelig for meg å se at f.eks kvinner skulle være noe mer omtenksomme enn menn, generelt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes gode og dårlige utgaver av begge kjønn.

Selvfølgelig. Men her tenker jeg på hva som er typisk i tiden angående dette.

Er f.eks kvinner generelt sett mer omsorgsfulle enn menn?

Jeg tror altså at dette i beste fall bare strekker seg til egne barn. Men andre kan jo ha andre erfaringer enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt inntrykk er at de fleste kvinner er mer omsorgsfulle enn de fleste menn, men dette har så vel mye med sosial oppdragelse å gjere som biologiske forutsetninger. Det mannlige kjønn blir ofte oppdratt til å holde en solid fasade på utsiden, men de flere kvinner på sin side kan la hemningene forsvinne og offentlig uttryke seg i gjennom både kropp og ord. Det inntrykket har jeg i alle fall fått bekreftet innad i min egen omgangskrets.

På ein måte føler jeg at mange kvinner er veldig omsorgsfulle ovenfor de som de har kjær i sitt liv, og litt i underkant villige til å vise omsorg ovenfor folk utenfor denne sonen. Det er dermed ikke sagt at de spydige mot 'fremmede' av den grunn, men av erfaring har jeg oftere sett menn stille opp på denne fronten enn det kvinner gjer. Forøvrig føler jeg at menn har et meir balansert omsorgs-felt, hvor de bevisst eller ubevisst ikke gjør stort skille i omsorgen for deres kjære eller 'fremmede'. Det er derimot heller ikke sagt at de er like glad i begge eller at de ville gjort tilsvarende ofringer for begge, men i forhold til kvinner i min krets har jeg oftere opplevd at menn har litt meir balanserte emosjoner i den form for saker.

Jeg har dermed oftere vært vitne til menn som viser omsorg ovenfor fremmede enn det jeg har vært til kvinner, samtidig som jeg sjeldent ser menn vise like mye omsorg som det mange kvinner gjer, så å konkludere med noe i dette spørsmålet blir litt så som så, men det er mine tanker i alle fall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at de fleste kvinner er mer omsorgsfulle enn de fleste menn, men dette har så vel mye med sosial oppdragelse å gjere som biologiske forutsetninger. Det mannlige kjønn blir ofte oppdratt til å holde en solid fasade på utsiden, men de flere kvinner på sin side kan la hemningene forsvinne og offentlig uttryke seg i gjennom både kropp og ord. Det inntrykket har jeg i alle fall fått bekreftet innad i min egen omgangskrets.

På ein måte føler jeg at mange kvinner er veldig omsorgsfulle ovenfor de som de har kjær i sitt liv, og litt i underkant villige til å vise omsorg ovenfor folk utenfor denne sonen. Det er dermed ikke sagt at de spydige mot 'fremmede' av den grunn, men av erfaring har jeg oftere sett menn stille opp på denne fronten enn det kvinner gjer. Forøvrig føler jeg at menn har et meir balansert omsorgs-felt, hvor de bevisst eller ubevisst ikke gjør stort skille i omsorgen for deres kjære eller 'fremmede'. Det er derimot heller ikke sagt at de er like glad i begge eller at de ville gjort tilsvarende ofringer for begge, men i forhold til kvinner i min krets har jeg oftere opplevd at menn har litt meir balanserte emosjoner i den form for saker.

Jeg har dermed oftere vært vitne til menn som viser omsorg ovenfor fremmede enn det jeg har vært til kvinner, samtidig som jeg sjeldent ser menn vise like mye omsorg som det mange kvinner gjer, så å konkludere med noe i dette spørsmålet blir litt så som så, men det er mine tanker i alle fall.

Ja, det er interessante tanker du har der. Det er jo egen kjernefamilie (egne barn og til en viss grad egne foreldre) som er fokuset til de fleste kvinner, og dermed trenger ikke menn å ha samme fokus på dette når hun har det. Og da kan kanskje han se litt mer utad også.

Ellers har ikke jeg noen erfaringer ifra hvordan venninner behandler hverandre i flokken. Naturlig nok.

Men det jeg lurer på er om vist omsorg der bare er det samme som å spille en rolle for å få være med i det gode selskap? Altså fordi det forventes.

Mannfolk er mer som ensomme ulver, og vi forventer lite eller ingen omsorg ifra venner på samme måte tror jeg.

Hva mener du egentlig med: "la hemningene forsvinne og offentlig uttryke seg i gjennom både kropp og ord"?

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Blomsten_

Mitt inntrykk er at de fleste kvinner er mer omsorgsfulle enn de fleste menn, men dette har så vel mye med sosial oppdragelse å gjere som biologiske forutsetninger. Det mannlige kjønn blir ofte oppdratt til å holde en solid fasade på utsiden, men de flere kvinner på sin side kan la hemningene forsvinne og offentlig uttryke seg i gjennom både kropp og ord. Det inntrykket har jeg i alle fall fått bekreftet innad i min egen omgangskrets.

På ein måte føler jeg at mange kvinner er veldig omsorgsfulle ovenfor de som de har kjær i sitt liv, og litt i underkant villige til å vise omsorg ovenfor folk utenfor denne sonen. Det er dermed ikke sagt at de spydige mot 'fremmede' av den grunn, men av erfaring har jeg oftere sett menn stille opp på denne fronten enn det kvinner gjer. Forøvrig føler jeg at menn har et meir balansert omsorgs-felt, hvor de bevisst eller ubevisst ikke gjør stort skille i omsorgen for deres kjære eller 'fremmede'. Det er derimot heller ikke sagt at de er like glad i begge eller at de ville gjort tilsvarende ofringer for begge, men i forhold til kvinner i min krets har jeg oftere opplevd at menn har litt meir balanserte emosjoner i den form for saker.

Jeg har dermed oftere vært vitne til menn som viser omsorg ovenfor fremmede enn det jeg har vært til kvinner, samtidig som jeg sjeldent ser menn vise like mye omsorg som det mange kvinner gjer, så å konkludere med noe i dette spørsmålet blir litt så som så, men det er mine tanker i alle fall.

Har motsatt erfaring. Menn bryr seg kun om familie, mens damer har omsorg for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at menn er mer aggressive henger jo sammen med testosteronnivået, ikke nødvendigvis oppdragelsen.

Jeg så på nyhetene i går at menn står for 90% av alle drap i Norge. Så da er kanskje kvinner bedre?

Anonym poster: f22b8f951cc75e229fff8695f2956bba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også kvinner har mer omsorg for de nærmeste enn fremmede. Grunnen er at dersom kvinner "bryr seg" om fremmede, la oss si mannen på gata, stiller det henne i en sårbar posisjon for utnyttning. Derfor holder de tilbake.

Anonym poster: f22b8f951cc75e229fff8695f2956bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Blomsten_

Jeg tror også kvinner har mer omsorg for de nærmeste enn fremmede. Grunnen er at dersom kvinner "bryr seg" om fremmede, la oss si mannen på gata, stiller det henne i en sårbar posisjon for utnyttning. Derfor holder de tilbake.

Anonym poster: f22b8f951cc75e229fff8695f2956bba

Det er sant, men kvinner er flinke til å bry seg om fremmede barn, eldre og syke. Det er jo en overvekt av kvinnelige sykepleiere, barnehage ansatte, støttekontakter, besøksvenner, barnevaker, lærere osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men at menn er mer aggressive henger jo sammen med testosteronnivået, ikke nødvendigvis oppdragelsen.

Jeg så på nyhetene i går at menn står for 90% av alle drap i Norge. Så da er kanskje kvinner bedre?

Anonym poster: f22b8f951cc75e229fff8695f2956bba

Ja, når det gjelder alvorlig kriminalitet så tror jeg bare at konklusjonen kan bli at kvinner generelt sett er bedre enn menn.

Men jeg tenker her først og fremst på mer normale folk og ulikheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Blomsten_

Ja, når det gjelder alvorlig kriminalitet så tror jeg bare at konklusjonen kan bli at kvinner generelt sett er bedre enn menn.

Men jeg tenker her først og fremst på mer normale folk og ulikheter.

Normale folk er gode folk uavhengig av kjønn!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, men kvinner er flinke til å bry seg om fremmede barn, eldre og syke. Det er jo en overvekt av kvinnelige sykepleiere, barnehage ansatte, støttekontakter, besøksvenner, barnevaker, lærere osv.

Dette er arbeid som de får betalt for. Da blir det litt vanskeligere å påstå at det egentlig dreier seg (bare) om omsorg, i mine øyne.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest _Blomsten_

Dette er arbeid som de får betalt for. Da blir det litt vanskeligere å påstå at det egentlig dreier seg (bare) om omsorg, i mine løyne.

Kvinner i disse yrkene ser ikke på det som kun en jobb, de får lav lønn, men føler de får noe tilbake i form av at de gjør andres liv litt bedre. Når jeg jobbet som støttekontakt f.eks så var det ikke for pengene, da hadde jeg gjort noe mer inntektsbringene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normale folk er gode folk uavhengig av kjønn!

Hva som er å være såkalt "normal" vil kunne variere innenfor vide grenser i begge retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Blomsten_

Hva som er å være såkalt "normal" vil kunne variere innenfor vide grenser i begge retninger.

Der vil unormal også. Var du som begynte å snakke om normale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner i disse yrkene ser ikke på det som kun en jobb, de får lav lønn, men føler de får noe tilbake i form av at de gjør andres liv litt bedre. Når jeg jobbet som støttekontakt f.eks så var det ikke for pengene, da hadde jeg gjort noe mer inntektsbringene.

Ja, du er interessert i det da. På samme måte som at mange menn er interessert i å mekke bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...