Gå til innhold

Andelsleil det samme som borettslag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått svar på min søknad om startlån, og det står at jeg ved kjøp av selveier kan kjøpe en bolig til inntil kr 1.5 mill inkl omkostninger.

Så står det videre at hvis jeg kjøper bolig i borettslag så kan jeg kjøpe en bolig til inntil kr 1.2 mill inkl omkostninger og med max 3000 kr i fellesutgifter i mnd.

Spørsmålet er... Andels og aksjeleiligheter, går det inn under borettslag eller er det noe annet? Jeg sitter og ser på andelsleilgheter men det står ingenting om at det er borettslag... Jeg er litt forvirret... Andels og aksjeleiligheter kan det også være selveierleilighet i reg. sameier, eller er sameier kun for selveiere?

Håper noen kan hjelpe :sminkedokke:

Anonym poster: 72865b17b34b54d6820bc051f9d7f9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ingen som vet om andels- eller -aksjeleilighet blir regnet som borettslagsleilighet eller om det er noe helt annet?

Anonym poster: 72865b17b34b54d6820bc051f9d7f9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Andelsleilighet er borettslagsleilighet.

Aksjeleilighet er jeg ikke sikker på, men det er jo litt samme prinsipp/ordning så jeg vil tro det også går under den rammen på 1,2 mill. du har blitt gitt.

Endret av Cuntzilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andelsleilighet er borettslagsleilighet.

Aksjeleilighet er jeg ikke sikker på, men det er jo litt samme prinsipp/ordning så jeg vil tro det også går under den rammen på 1,2 mill. du har blitt gitt.

Søren også :/

Men tusen takk for svar :smilyblomst:

Anonym poster: 72865b17b34b54d6820bc051f9d7f9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Bare hyggelig!

Gratulerer med lån og lykke til i boligjakten. Du burde ha nok til å finne et fint lite krypinn :)

Med mindre du hadde tenkt å bo sentralt i Oslo eller Stavanger, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig!

Gratulerer med lån og lykke til i boligjakten. Du burde ha nok til å finne et fint lite krypinn :)

Med mindre du hadde tenkt å bo sentralt i Oslo eller Stavanger, hehe.

Jeg er fra og bor i Bergen sentrum, så utsiktene er dessverre svært labre... Søkte i et par andre kommuner først men fikk avslag da de kun tar imot søknad på konkrete boliger og ikke forhåndsgodkjenning... Tenkte å bosette meg et annet sted enn i den vanskelige storbyen, men den planen gikk altså i vasken.

Jeg leier nå en toroms til 10.500 i mnd med delt bad,

uten å få bostøtte,

og kommunen som forøvrig brukte 4 mnd!!! på å behandle søknaden min, mener jeg kun greier å betjene et lån på 6500 kr mnd. Det er merkelige beregningsregler de arbeider etter...

Det er jaggu ikke lett å få seg bolig i dette landet...

Brukte to år på å finne utleieleilighet også fordi jeg har katt og lav inntekt...

Regner med å bruke minst like lang tid på å finne en bolig jeg har råd til.

Kanskje man heller skulle kjøpe bolig i Spania. Der står jo hele landsbyer tomme...

På tide det begynnes å bygge litt boliger i Norge også, hvis ikke går det helt galt til slutt... Da er det ikke bare romfolket som telter i skogen, men sosialklienter, uføretrygdede og studenter også...

Anonym poster: 72865b17b34b54d6820bc051f9d7f9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cuntzilla

Bergen er en stor kommune da, med litt tålmodighet så finner du sikkert en bolig utenfor sentrum til den prisen.

Boligjakt er ikke noe enkelt nei, men nå har du kommet over det vanskeligste hinderet allerede med å få deg startlån. Å lete etter bolig tar tid og er vanskelig for alle uansett budsjett, men til slutt så ender man som oftest opp med riktig sted til riktig pris =)

Hang in there!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen er en stor kommune da, med litt tålmodighet så finner du sikkert en bolig utenfor sentrum til den prisen.

Boligjakt er ikke noe enkelt nei, men nå har du kommet over det vanskeligste hinderet allerede med å få deg startlån. Å lete etter bolig tar tid og er vanskelig for alle uansett budsjett, men til slutt så ender man som oftest opp med riktig sted til riktig pris =)

Hang in there!

Thanks :) Nå virker det som det blir "billigere" jo nærmere sentrumskjærnen man kommer, for nesten alle ett og toromsleilighetene ligger her.. Helst ville jeg bodd landlig, men der ligger alle millionvillaene og borettslagsleilighetene, og det finnes ikke en eneste borettslagleilighet i hele bergen kommune til under 1.2 mill. I tillegg har man ikke lov til å by over takst med startlån. Så jeg tror faktisk (utrolig nok) det vil være lettere å finne et sted å bo i sentrum til den prisen enn utenfor selv om jeg helst kunne tenkt meg å bo på landet :)

Anonym poster: 72865b17b34b54d6820bc051f9d7f9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ikke kunne by over takst med startlån så lenge du holder deg innenfor det du har fått som maxlån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ikke kunne by over takst med startlån så lenge du holder deg innenfor det du har fått som maxlån?

Kommunen begrunner det med at de har pant i eiendommen. Hvis lånetaker ikke betaler lånet og det blir tvangssalg så kan kommunen risikere å tape diferansen mellom taksten og vinnerbudet. Forstår regelen men det gjør det jo umulig å kjøpe noe i det hele tatt. Alt blir solgt langt over takst den siste jeg såg på gikk 600.000 over takst. De fleste småleilighetene gjør det fordi det er så mange om beinet. Det var over 60 stk som satt seg på liste... Det som har irritert meg mest i boligprosessen er at jeg havner i budrunde med hushaier og taper, og så kort tid etterpå så ligger leilighetene ute på leiemarkedet til blodpriser. Det er så urettferdig. Det burde vært høyere renter på utleie av boliger hvis man eier og leier ut mer enn 3 boenheter. Hvis ikke så MÅÅÅ den gamle husleiereguleringsloven komme inn igjen.

Anonym poster: 72865b17b34b54d6820bc051f9d7f9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere leiligheter i din prisklasse, et kjapt søk på finn så kommer jeg frem til 9 borettslag og 9 selveierleiligheter som kan være aktuelle for deg. Så ikke klag over at det ikke finnes i hele Bergen kommune, for det gjør det.

Anonym poster: 0a8c608390fc7a49c84f67c7fbea7569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere leiligheter i din prisklasse, et kjapt søk på finn så kommer jeg frem til 9 borettslag og 9 selveierleiligheter som kan være aktuelle for deg. Så ikke klag over at det ikke finnes i hele Bergen kommune, for det gjør det.

Anonym poster: 0a8c608390fc7a49c84f67c7fbea7569

Jeg klager ikke, jeg sier det som det er. Jeg sitter daglig og søker og sorterer boliger på Finn så jeg har full oversikt over hva som finnes på markedet akkurat nå. Du leste nok ikke teksten godt nok. Det finnes andelsleiligheter hvor totalprisen er under 1.150.000,- men ingen som har felleskostnader under 3000 kr i mnd som er grensen kommunen har gitt meg. Startlånet begrenser også kjøp av selveierleilighet med at de krever at leiligheten skal ha eget soverom. Alkove er ikke godkjent som soverom.

Anonym poster: 72865b17b34b54d6820bc051f9d7f9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...