Gå til innhold

Maten smaker jo ingenting uten salt

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Denne løsningen er mulig noe sær da.. Men jeg har funnet ut at mine smaksløker forveksler salt og sitronsyre lekende lett. Verdt å prøve? Jeg kjøper sitronsyre som vansligvis brukes i baking i små poser, (se står oftest blandt bakevarer i butikken ), og da i form av krystaller. Så strør jeg det på maten med stor forsiktighet. Du trenger ikke mye og det skal litt trening til, har jeg merket, å få riktig mengde. Hjerne min godtar denne smaken som salt og smaksløkene og eieren er lykkelig. ;)

Rasende billig også, så du taper lite på å prøve. Kom på ideen da jeg så jeg trengte mye mindre salt i maten når jeg brukte sitron pepper enn når jeg benyttet vanlig pepper.

Endret av fjærestein
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man trenger ikke å la være å salte maten.

Salt fremhever smakene, fremhever de andre krydderne man bruker osv.

Man trenger heller ikke "lasse" på med andre krydder...da dreper det mye av den naturlige og gode smaken.

Jeg ville heller fokusert på å kutte ut produkter som inneholder mye salt (ferdigmat, junkfood, posemat osv), men fortsatt å salte maten man lager.

• Liker 3
Skrevet

Hva hadde det med saken å gjøre? Det er ingen som påstår at det er et vidundersalt i denne tråden.

Jo, det er det:

Eks himalayasalt er i motsetning til behandlet bordsalt, ikke bleket, oppvarmet, eller endret med kjemikalier eller forurensning. Himalayasalt er også fullsatt med mineraler og sporsstoffer. Saltet kommer i sin naturlige form, uten noen tilsetning. Det er forskjellen.

Når folk har fått det for seg at Himalayasalt er rene mirakelmiddelet, synes jeg det er flott at andre brukere påpeker at det på ingen som helst måte er tilfelle, selv om det måtte være en digresjon.

• Liker 5
Skrevet

Jo, det er det:

Når folk har fått det for seg at Himalayasalt er rene mirakelmiddelet, synes jeg det er flott at andre brukere påpeker at det på ingen som helst måte er tilfelle, selv om det måtte være en digresjon.

Jeg har ikke et sted skrevet at det er rene mirakelemiddelet. Folk må gjerne bruke bleket og behandlet bordsalt hvis de foretrekker det, jeg foretrekker havsalt eller himalaysalt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke et sted skrevet at det er rene mirakelemiddelet. Folk må gjerne bruke bleket og behandlet bordsalt hvis de foretrekker det, jeg foretrekker havsalt eller himalaysalt.

Bleket og behandlet?

Ja det er renset for andre ting enn natriumklorid, men hva mener du med bleket?

• Liker 2
Gjest Lille-pus
Skrevet

Det er helt naturlig at maten smaker mindre i en 14 dagers periode når man reduserer saltmengden i maten.

Og når det har gått en 14 dagers tid så vil maten smake like mye med mindre salt som den gjorde med mye salt.

Helt generelt inntar Nordmenn for mye salt per dag, såfor de fleste er det gunstig fra et helseperspektiv å redusere saltmengden :)

Hold ut i 2 uker, og du vil oppleve at maten begynner å smake igjen, - selv med mye mindre salt enn du brukte før.

Skrevet

Jo, det er det:

Nei, 2Shy påstod ikke at det var vidundersalt. Du har tydeligvis ikke fått med deg hva de som mener at det er et vidundersalt mener. Les artikkelen. Det er enkelte folk som påstår at å drikke saltlake fra himalayasalt vil kurere sykdommer. Det er ikke noe kontroversielt å ville ha rene råvarer. Himalayasalt er mer naturlig enn det blekede bordsaltet som er rent NaCl. Det er en lang vei fra å si at det er mer naturlig og bruk himalayasalt i stedet for bordsalt til spis masse himalayasalt fordi det kurerer sykdommer.

Her er listen over hva de som mener at det er et vidundersalt sier:

1. Det regulerer fordelingen av vannet gjennom hele kroppen.

2. Det bidrar med å skape en helsemessig gunstig pH balanse i dine celler, spesielt i hjernecellene.

3. Det fremmer blodsukkeret helsemessig gunstig og hjelper med å redusere aldersprosessen.

4. Det bidrar til å generere den hydroelektriske energien i kroppens celler.

5. Det hjelper med å fange opp alle matrester som farer gjennom tarmsystemet.

6. Det bidrar med åndedrettet.

7. Det støtter mot bihulebetennelse.

8. Det hjelper mot muskelkramper.

9. Det bidrar med benstyrken.

10. Det reguler også søvnen din – ja, det vil faktisk hjelpe til med en bedre søvn.

11. Det hjelper også til med seksualiteten.

12. Det hjelper også til med blod- og kardannelsen.

13. I samarbeid med vannet er det også essensielt for å regulere blodtrykket.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er en lang vei fra å si at det er mer naturlig og bruk himalayasalt i stedet for bordsalt til spis masse himalayasalt fordi det kurerer sykdommer.

Er det egentlig det? Når 2Shy skriver ting som:

Folk må gjerne bruke bleket og behandlet bordsalt hvis de foretrekker det

virker det ganske klart at hun er blant dem som mener at Himalayasalt i en eller annen grad er bedre for oss.

Artikkelen, som du for øvrig kan spare deg for å late som om jeg ikke har lest, handler ikke kun om at Himalayasalt ikke er fantastisk sunt eller at det det slettes ikke er egnet som et eller annet slags helsemiddel, men også om at det ikke er renere/bedre/eldre enn annet salt fra gruver.

Endret av Era_Vulgaris
  • Liker 2
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Dette saltet er billig på iherb og binder ikke vann til kroppen, og som flere har snakket om er det ikke bleket, og har fortsatt næringsstoffene intakt.

Jeg bruker himalayasalt uten å nøle, i normale mengder.

• Liker 1
Skrevet

Dette saltet er billig på iherb og binder ikke vann til kroppen, og som flere har snakket om er det ikke bleket, og har fortsatt næringsstoffene intakt.

Såklart det saltet der også bilder vann til kroppen, det er jo salt! Og inneholder i bunn og grunn ingen andre næringsstoffer enn nettopp salt.

I likhet med alt annet salt selvfølgelig.

På nettsiden står det vel også noe vakkert om Himalaya og hvor ren naturen var da saltet ble dannet. Nå er det jo allment kjent at himalayasalt ikke kommer fra Himalaya da... Og faktum er vel at det gruvesaltet ble dannet omtrent samtidig med andre saltforekomster i fjell. Det er ikke unikt på noen måte.

Det virker som om folk vil la seg lure.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Salt binder selvfølgelig vann uansett. Salt består av NaCl(natriumklorid). Natriumklorid består av Na+ og Cl- ioner, og dette er et polart molekyl. Vann er også polart. Polart tiltrekkes/bindes til polart.

Dette er grunnleggende kjemi folkens, du hadde det på grunnskolen.

Anonym poster: f36226a5950e52f29c6a7ca58da24ec0

• Liker 7
Skrevet

Er det egentlig det? Når 2Shy skriver ting som:

virker det ganske klart at hun er blant dem som mener at Himalayasalt i en eller annen grad er bedre for oss.

Artikkelen, som du for øvrig kan spare deg for å late som om jeg ikke har lest, handler ikke kun om at Himalayasalt ikke er fantastisk sunt eller at det det slettes ikke er egnet som et eller annet slags helsemiddel, men også om at det ikke er renere/bedre/eldre enn annet salt fra gruver.

Det er ikke snakk om at himalayasalt er bedre enn andre mineralsalter. Himalayasalt var tatt med som et eksempel på mineralsalt, både fra meg og fra 2Shy. Les en gang til.

Hvorfor så aggressiv forresten?

• Liker 3
Skrevet

Du trenger ikke kutte ut salt helt, salt er viktig for å heve smaken i mye mat (og spesielt eggretter, synes jeg). Men hvis du salter mindre generelt, vil du etter hvert kjenne saltsmaken bedre, slik en del har nevnt her. (Og hvis du røyker, kan det være en årsak til at du ikke kjenner smaken så godt).

Himalayasalt er ikke noe sunnere enn vanlig bordsalt. Det inneholder nesten bare NaCl det også, og behandles likt i kroppen. Generelt kan man si at friske, unge nyrer tåler en del salt, men noen er mer saltsensitive og bør ikke ha for mye for blodtrykkets skyld. Har du normalt blodtrykk og ingen nyreproblemer er det med andre ord ingen medisinsk grunn til å kutte ned på salt.

Selv bruker jeg vanlig bordsalt når jeg lager mat, men til salater/kalde retter/tilsetting etter tillaging foretrekker jeg Maldon-salt. Ikke fordi det er sunnere, men jeg synes det gir bedre smak.

Går for denne, samt anbefaler en legesjekk - det kan være en grunn om man hungrer etter salt. Selv er jeg av de som i forhold til normalen "lasser på". Ligger godt under grenseverdiene på kolesterolet, har for lavt blodtrykk og null vannansamlinger, så for min del er det sannsynligvis nødvendig.

Bare for å gi litt motvekt :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er farlig å ikke tilføre kroppen salt!!

Sånt må dere ikke oppfordre til!

Den eneste grunnen til at vi får i oss for mye salt er fordi vi spiser for mye ferdigmat!

Dropp ferdigmat og halvfabrikata, så kan dere salte maten deres så mye dere bare ønsker!

Salt er bra for kroppen!<br /><br /> Anonym poster: 18bd72137af9080532123d74ff5b216e

• Liker 6
Skrevet

Bleket og behandlet?

Ja det er renset for andre ting enn natriumklorid, men hva mener du med bleket?

Saltet har gjennom en raffineringsprosess med kjemisk behandling mistet alle sporelementene og viktige mineraler, og består kun av natriumklorid og tilsetningsstoffer.

• Liker 1
Skrevet

Nei, 2Shy påstod ikke at det var vidundersalt. Du har tydeligvis ikke fått med deg hva de som mener at det er et vidundersalt mener. Les artikkelen. Det er enkelte folk som påstår at å drikke saltlake fra himalayasalt vil kurere sykdommer. Det er ikke noe kontroversielt å ville ha rene råvarer. Himalayasalt er mer naturlig enn det blekede bordsaltet som er rent NaCl. Det er en lang vei fra å si at det er mer naturlig og bruk himalayasalt i stedet for bordsalt til spis masse himalayasalt fordi det kurerer sykdommer.

Her er listen over hva de som mener at det er et vidundersalt sier:

1. Det regulerer fordelingen av vannet gjennom hele kroppen.

2. Det bidrar med å skape en helsemessig gunstig pH balanse i dine celler, spesielt i hjernecellene.

3. Det fremmer blodsukkeret helsemessig gunstig og hjelper med å redusere aldersprosessen.

4. Det bidrar til å generere den hydroelektriske energien i kroppens celler.

5. Det hjelper med å fange opp alle matrester som farer gjennom tarmsystemet.

6. Det bidrar med åndedrettet.

7. Det støtter mot bihulebetennelse.

8. Det hjelper mot muskelkramper.

9. Det bidrar med benstyrken.

10. Det reguler også søvnen din – ja, det vil faktisk hjelpe til med en bedre søvn.

11. Det hjelper også til med seksualiteten.

12. Det hjelper også til med blod- og kardannelsen.

13. I samarbeid med vannet er det også essensielt for å regulere blodtrykket.

Inntak av store mengder salt var faktisk et viktig ledd i hva jeg gjorde for å helbrede meg selv fra alvorlig sykdom. Jeg kan absolutt bekrefte at det har hjulpet meg med søvn og muskelkramper. Jeg hadde store problemer med muskelkramper i mange år, våknet om natten med kramper. Etter jeg begynte med salt er krampene helt borte.

Skrevet

Her ville jeg ha tips til smak på maten uten å bruke så mye salt og så ender det opp med den himalayasatdiskusjonen .. så så jenter ;)

Og til dere som tror jeg ikke skal spise noe salt. Jeg gjør da det, men jeg har vært ram på salt og ønsker å kutte ned.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker en god del hvitløk til å dekke over mangelen på salt, hjelper litt men er selvfølgelig ikke til å unngå at litt salt hadde gjort seg ;)

AnonymBruker
Skrevet

Denne løsningen er mulig noe sær da.. Men jeg har funnet ut at mine smaksløker forveksler salt og sitronsyre lekende lett. Verdt å prøve? Jeg kjøper sitronsyre som vansligvis brukes i baking i små poser, (se står oftest blandt bakevarer i butikken ), og da i form av krystaller. Så strør jeg det på maten med stor forsiktighet. Du trenger ikke mye og det skal litt trening til, har jeg merket, å få riktig mengde. Hjerne min godtar denne smaken som salt og smaksløkene og eieren er lykkelig. ;)

Rasende billig også, så du taper lite på å prøve. Kom på ideen da jeg så jeg trengte mye mindre salt i maten når jeg brukte sitron pepper enn når jeg benyttet vanlig pepper.

Jeg syns også sitronsyre er god som smaksfremehever, men jeg har aldri vurdert å strø det på maten. Ville gjerne ha gjort det, men da skulle det vært mye mer finmalt!

Anonym poster: 5d1c921b1700596192a156094c44a14d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...