Gå til innhold

Boliglån: Hvor mye hadde du turt å låne med denne økonomien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

kjæresten og jeg er nylig ferdigutdannet, og vi kikker nå på leiligheter. Foreløpig har ingen av oss jobb, så boligkjøp må nok vente litt til, men vi snuser litt på hva vi kan ha råd til. Veldig greit å orientere seg litt.

Derfor lurer jeg på hvor høyt boliglån dere hadde turt/ønsket å ta opp med:

800 000,- i årlig bruttoinntekt, (samlet)

500 000,- i egenkapital (samlet)

500 000,- i gjeld hos lånekassen (samlet)

1 barn i barnehagealder, og gjerne et til om noen år.

Vi ønsker ikke å bo for alle penga, men vil ha det romslig. Med romslig mener jeg f.eks. ikke spare inn på maten, én årlig ferietur, mulighet til litt impulsiv handling, og på sikt: kanskje en bil. Foreløpig vil vi helst klare oss uten bil i en del år til.

Håper noen har lyst til å svare på dette - dette er jo et helt nytt område for oss. :)

Anonym poster: e685700a7dc86f5b7f26a0abc984dd05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når vi legger opp budsjett hvor vi tar opp lån 3 ganger inntekt - uten egenkapital, så har vi egentlig ikke råd til bil.

Altså; vi kunne nok kjøpt en, men det blir veldig trangt å bruke den som normalt.

Vi har ca like mye gjeld som dere hos Lånekassa.

Vi kommer til å ta opp såpass mye i lån rett og slett fordi det ikke er boliger som rommer 2 barn under den prisklassen :)

Altså rundt 2,7 mill - daregner jeg 900 000 samlet inntekt.

Da kan vi ikke gjøre ting helt ut av det blå utfra budsjettet jeg har brukt.

Anonym poster: 540eabef01ed3e6a0b66521bc4bd3205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 500.000 i egenkapital kan dere maks få låne 3,3 mill etter regelen om 15 % egenkapital. Søk på lånekalkulator på nettet og se hvor mye det blir i måneden ettersom hvor lang nedbetalingstid dere setter, og se om dere har råd til det. Et SIFO-budsjett kan jo også være greit å fylle ut for å gi dere litt bedre oversikt over faste utgifter.

Regner med dere leier i dag? Hvor mye betaler dere i husleie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tommelfingerregel er 2,5 ganger årsinntekten, så med andre ord max 2 mill i lån. Jeg ville kanskje hatt litt midre lån enn det om jeg var dere og ville ha det litt romslig.

Anonym poster: 1b644a1d9c460d8698998bfdf692166b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med dere leier i dag? Hvor mye betaler dere i husleie?

Takk for svar alle sammen. :)

VI har lekt oss med lånekalkulatorer og sånne ting, men lurer hvordan det oppleves i dagliglivet, om jeg kan si det sånn.

Vi eier per i dag, det hadde jo vært greit å nevne.

Lån på 1 mill, og fellesgjeld på 1,2. Sammen med husleie har dette ført til en kostnad på ca. 11 500,- per mnd. Vi har klart å betjene dette lånet ved hjelp av leieinntekter. EK vil komme fra salg av denne leiligheten, og er derfor bare et forsiktig anslag.

Ellers har vi bare hatt inntekt fra lånekassen (+ barnetrygd) og ikke hatt ekstrajobb ved siden av de siste årene pga. barn og lite tid. Vi er mao. vant til å leve nokså stramt - og så stramt ønsker vi ikke å leve nå når vi er ferdige med studiene.

Anonym poster: e685700a7dc86f5b7f26a0abc984dd05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når jeg i startinnlegget skrev helt nytt område, siktet jeg til at vi nå har langt høyere økonomi enn tidligere. Burde jo selvsagt skrevet at selve eie-delen ikke er ny for oss :sprettoy:

Anonym poster: e685700a7dc86f5b7f26a0abc984dd05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En tommelfingerregel er 2,5 ganger årsinntekten, så med andre ord max 2 mill i lån. Jeg ville kanskje hatt litt midre lån enn det om jeg var dere og ville ha det litt romslig.

Anonym poster: 1b644a1d9c460d8698998bfdf692166b

øøh, vi tjener 600 000, med 2,5 mill i lån, og vi lever ROMSLIG. Reiser 4 ganger i året, griner ikke på nesa av å spise ute og spiser rent kjøtt til hver kjøttmiddag. Kjøper relativt dyre klær og sko også.

Anonym poster: 4f98cfb9dd2a0cc59c1411686b043450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øøh, vi tjener 600 000, med 2,5 mill i lån, og vi lever ROMSLIG. Reiser 4 ganger i året, griner ikke på nesa av å spise ute og spiser rent kjøtt til hver kjøttmiddag. Kjøper relativt dyre klær og sko også.

Anonym poster: 4f98cfb9dd2a0cc59c1411686b043450

Hver sin definisjon. Jeg hadde definitivt ikke følt at jeg hadde det romslig med 600' i inntekt og 2,5 mill i lån.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

øøh, vi tjener 600 000, med 2,5 mill i lån, og vi lever ROMSLIG. Reiser 4 ganger i året, griner ikke på nesa av å spise ute og spiser rent kjøtt til hver kjøttmiddag. Kjøper relativt dyre klær og sko også.

Anonym poster: 4f98cfb9dd2a0cc59c1411686b043450

Og hvor høy rente har dere?

Hvor lang nedbetalingstid?

Hvor mye sparer dere i måneden?

Hvor mange barn har dere, og hvor gamle er de? (eldre barn, større utgifter)

Hvor store utgifter har dere ved siden av boliglånet (billån, studielån, kredittkort)?

OG hva er din definisjon på romslig?

Alt dette, pluss litt til, avgjør hvor romslig økønomien er med et boliglån.

Vi har en noe høyere samlet inntekt enn dere, og et lavere boliglån, men vi kan ikke reise 4 ganger i året, spise ute flere ganger i måneden, og kjøpe dyre klær og sko.

Våre faste utgifter (boliglån, studielån, forsikring, data/telefon, strøm og kommunale avgifter) tar 40% av inntekten.

Andre utgifter (mat, kontingenter, klær/sko, helseutgifter (lege, tannlege, briller/linser) tar en like stor andel av inntekten, altså 40%.

Vi sparer 10 % av lønnen hver mnd. Denne sparingen dekker bufferkonto (3 mnd inntekt i tilfelle sykdom eller arbeidsledighet), ekstraordinært vedlikehold på hus, "ny" bil når nåværende må byttes ut, og ferietur.

Da har vi 10% av lønnen igjen, og disse forsvinner i det "store sluket".

Til trådstarter: Jeg ville ikke lånt mer enn 2,5 ganger inntekt (samlet med huslån, billån og studielån).

Renten er lav i dag, men den kommer til å stige etterhvert. Hvor høyt den kommer til å stige er umulig å spå, men jeg har opplevd en boligrente på 13 %, og det kan skje igjen, selv om det ikke er forventet de første årene.

Anonym poster: f7c8823d6af0ab8eab0fcc7deae65522

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har for tiden 700 000 i samla inntekt, 3 barn og 2 biler. Vi har boliglån på 1,25 mill, billån på 100 000, studielån på 390 000. Altså lån på 1,74. Månedlige låneutgifter er 12 000,og det er nok for oss. Vi sparer ca 4000 i mnd,og alt annet går til hus,klær og mat. Vi har det romslig, men ville ikke hatt det noe trangere. Om 1 år er bruttolønna vår økt med 150 000,og da skal vi justere løpetida på boliglånet. Jeg kunne lånt et par hundre tusen til, men jeg liker å vite at økonomien vår er bunnsolid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg tar til meg alle råd! :)

Anonym poster: e685700a7dc86f5b7f26a0abc984dd05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...