Gå til innhold

Om å begrense barns matinntak

Anbefalte innlegg

Gjest Basic73
Skrevet

Vi er en normalt slank familie med normalt kosthold. Mest sunt, noe usunt, lørdagsgodt-regel, "alt med måte" osv.

Har en 9 årig jente som jeg det siste halvåret har hatt gjentatte "diskusjoner" med for å begrense hennes inntak av usunn mat. Har stoppet henne i å spise for mye når det blir servert "godsaker" i forskjellige sosiale sammenhenger - som jo i enkelte perioder er flere ganger i uken! I siste selskapet stoppet jeg henne etter 3 pølser m/lompe, 1 brødskive, brus, is og 2-3 brownie stykker..! Hun blir sur når jeg sender henne "blikket" og sier mildt at "nå er det nok mat", og begynner å "diskutere" hvorfor hun ikke får lov til å ta bare ett stykke brownie til osv.. Jeg går derfor stadig i gang med å forklare henne at mere usunn mat/dessert enn det hun allerede har dyttet i seg ikke er bra for kroppen hennes, at det ikke er sunt osv. Jeg fokuserer overhodet ikke på vekt, men hun har for lengst plukket opp at det til syvende og sist er vekten hennes jeg er redd for.... Er redd for hva mine stadige formaninger kan føre til mtp kroppsfokus og spiseforstyrrelser...

Hun er idag veldig slank og fin, men hun har lagt på seg det siste halvåret pga av stadige bursdagsfeiringer, besøk, avslutninger og ferier. Hun begynner å bli i en alder hvor hun stadig er ute på ting sammen med andre, uten oss, hvor vi ikke lenger bestandig kan kontrollere hva og hvor mye hun spiser. Hennes beste venninne er overvektig, og hver gang hun er på besøk der er det bare å forsyne seg i skuffer og skap, og forsåvidt sunne middager (fisk og poteter) etterfølges med digre dessert posjoner. Jeg ser ikke hvordan vi skal unngå alle bursdager, både skole og i familien, alle avslutninger/sosiale aktiviteter i forbindelse med skole og fritid hvor det skal serveres pølser og kaker osv. Jeg føler det blir helt feil å nekte mine barn og forsyne seg av serverte godsaker når alle andre spiser og koser seg.

Jeg er voksen og kan begrense meg selv, men føler det er mitt ansvar som mor å begrense mine barn for å unngå dårlig vaner og overvekt. Men jeg kan ikke forvente at en 9 åring som hygger seg sammen med andre, uten oss, styrer sitt matinntak selv - selvfølgelig spiser hun det som blir servert. Ofte har hun "dårlig samvittighet" med et lurt glimt i øye for det hun har spist når hun kommer hjem, fordi hun har mine formaninger friskt i minne.... Det er ofte det første hun forteller når hun kommer hjem, at "mamma, jeg har spist masse sjokoladepudding til dessert hos XXX". Og så blir hun veldig oppgitt når jeg setter igang med formaningene...

Syns dette er et vanskelig tema. Noen som tenker på det samme?

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Så lenge hun ikke er overvektig, og dere har et sunne kosthold hjemme så syns jeg fokuset ditt er helt feil. La hun nå spise fem pølser om hun er sulten, og to browniesstykker i bursdag.

Slutt med formaninger! Det virker ødeleggende. Hvorfor skal hun ha dårlig samvittighet fordi hun har spist sjokoladepudding?

For meg virker det som om du har et overdrevent og usunne forhold og fokus til mat.

Endret av Magdalene
  • Liker 13
Skrevet

I bursdagsselskaper så syns jeg unger skal få spise det de måtte ønske og hvor mye de vil. Så får de heller ta konsekvensene av vondt i magen etterpå.

Det blir også helt feil mener jeg å være formanende over unger når det kommer til mat. Det virker gjerne bare mot sin hensikt og de ender opp med å få et dårlig forhold til mat.

Fortsett heller å lære barna å spise normalt gjennom å lage sunn mat, la barna få delta i matlagingen og være gode eksempler gjennom handling fremfor formanende ord. (forklare er noe helt annet enn å formane, og det å forklare barna at man lager og spiser sunn mat fordi man vil ta vare på kroppen sin er bra)

• Liker 8
Gjest Basic73
Skrevet

Hun er jo ikke overvektig idag, men hun kan jo fort bli det hvis det stadig er uunngåelige hygge-settinger der alle spiser pølser, is og kaker? Hvordan unngå dette? Men jeg tenker jo det samme ang "formaninger", at det kan skape et dårlig forholdt til mat...vil jo ikke det... Jeg bare syns det er for sent å "hanke inn" når/hvis vekten allerede begynner å øke... tenker forebyggende.. Greit å la barna kose seg i bursdager, men som sagt så er det jo kos flere dager i uken i perioder, og til slutt spiser barna mer usunt enn sunt...

Skrevet

enig med deg. Min datter er overvektig, og vi sliter med akkurat det samme, det å begrense inntaket uten å gjøre det til en stor sak.. prøver å være naturlig og trygg og hjelpe henne på en postiv måte.

Men det er ikke lett..

Lykke til stå på.

(ps, vi fikk hjelp av helsesøster)

• Liker 1
Gjest NozMonster
Skrevet

Så lenge hun ikke er overvektig, og dere har et sunne kosthold hjemme så syns jeg fokuset ditt er helt feil. La hun nå spise fem pølser om hun er sulten, og to browniesstykker i bursdag.

Slutt med formaninger! Det virker ødeleggende. Hvorfor skal hun ha dårlig samvittighet fordi hun har spist sjokoladepudding?

For meg virker det som om du har et overdrevent og usunne forhold og fokus til mat.

man kan jo lett bli feit innvendig selvom man ikke blir det utvendig. Det er minst like skummelt for helsa det!!

Hvorfor skal hun ha dårlig samvittighet fordi hun har spist sjokoladepudding? - det er jo ikke snakk om at hun bare har spist det, men det er vel mer snakk om mengden av det! - at hun tydeligvis får det i hytt og pine utenom bursdager og feiringer hos denne bestevenninnen...

Jeg hadde ikke likt det, helt på samme måte som deg TS. Kanskje du bør forklare datteren din nøye og ærlig hvorfor du ikke vil la henne spise all denne usunne maten? forklare hva det gjør med henne innvendig, uten å fokusere på vektoppgang og fedme. Det vil jeg ihvertfall ikke tro er særlig lurt for barn skal ikke tenke på slike ting. Og kanskje hun til og med sier direkte til bestevenninen sin at hun er feit..

Jeg tror barn har lettere for å forstå et Nei om de vet hvorfor det er nei.. oppmuntre henne med frukt og nøtter om hun vil ha flere kakestykker enn 2 for.eks..

• Liker 3
Gjest annemor30
Skrevet

Det er da ikke nødvendig at en 9 åring får forsyne seg fritt selv i bursdag,vedkommende skal jo lære at det er greit å spise kake men ikke HELE kaka,jeg støtter deg jeg TS og gjør det samme her,jeg er veldig redd for at mine barn skal bli overvektige for det er grusomt!

Gjest Violetta
Skrevet

I bursdag går det jo an å fokusere på folkeskikk i stedet for vekt. Greit nok at man forsyner seg til man er mett, men det er ikke greit å være grådig. En annen ting er om man nyter maten og ikke bare hiver innpå for å få mest mulig. Om man spiser seinere rekker man å kjenne at man er mett.

• Liker 5
Gjest Magdalene
Skrevet

man kan jo lett bli feit innvendig selvom man ikke blir det utvendig. Det er minst like skummelt for helsa det!!

Om de har et gjennomført sunt kosthold i hjemmet, så er det ikke farlig å spise sjokoladepudding hos venninnen en gang i uken, eller kaker og pølser i bursdag.

Overfokusering på mat kan være direkte skadelig.

Å barn skal ikke ha dårlig samvittighet for at de har spist sjokoladepudding, eller liknende. Om mor stadig gir datteren dårlig samvittighet for hva hun har spist kam det heller føre til at datteren spiser i skjul. Er det noe bedre?

• Liker 4
Gjest Basic73
Skrevet

Jeg er enig i at overfokusering på mat er skadelig - vil ikke dit med noen av døtrene mine.. Men poenget er at det sjelden blir med den ene dagen i uken hvor hun spiser usunn mat - enten hos andre, i forbindelse med sosiale sammenhenger eller faktisk hjemme hos oss! Vi koser oss jo med fredags-taco i likhet med resten av Norge, og da spiser jenta nesten like mye som sin far! Og tanken på at hun har spist feks pølser hos venninnen igår, på skoleavslutningen dagen før, og på familiebursdagen noen dager før der igjen gjør at jeg føler for å bremse henne! Hun spiser jo bare det hun blir servert, hvilket er helt normalt.

Og hvordan skal jeg forklare henne hvorfor hun ikke "får lov"/bør spise godteri, kjeks, chips, dessert når hun er borte, uten oss? En snakket om at man kan fokusere på manerer istedet for mat; at man kan forsyne seg litt èn gang, og det er kanskje en god tanke...

Og hvordan unngå disse obligatoriske settingene hvor det blir servert usunn mat?

Skrevet

Jeg tror det blir vanskelig for deg å "nekte" henne å spise usunn mat når hun er på besøk dessverre... Blir det servert sjokolade er det nok fryktelig vanskelig for en 9åring og følge foreldrenes ønsker... Hva med å ta en prat med foreldrene dit hun skal på besøk?

• Liker 1
Gjest NozMonster
Skrevet (endret)

Om de har et gjennomført sunt kosthold i hjemmet, så er det ikke farlig å spise sjokoladepudding hos venninnen en gang i uken, eller kaker og pølser i bursdag.

Å barn skal ikke ha dårlig samvittighet for at de har spist sjokoladepudding, eller liknende. Om mor stadig gir datteren dårlig samvittighet for hva hun har spist kam det heller føre til at datteren spiser i skjul. Er det noe bedre?

nei, selvfølgelig er ikke det bedre, men det er jo ingen selvfølge at bevissthet rundt mat=spising av usunne matvarer i skjul heller....

jeg ser fler her bruker ordet "overfokusering", men det er en stor forskjell på hva TS skriver om og hva hun har fått i svar, og "overfokusering" ..... det er jo mangel av kunnskap om mat som har ført til denne verdensepidemien som stiger og stiger... jeg tror ihvertfall at det bare er positivt å lære barn i ung alder at kaker og sjokoladepudding selvfølgelig er godt og greit å spise, men at det spises i mindre mengder enn hva man egentlig ofte har lyst til..

Endret av NozMonster
AnonymBruker
Skrevet

Nå skriver TS at det er ofte snakk ombåde 2 og 3 dager i uka hvor det blir svært mye kaker, brus, pølser og godteri. Husk at jenta er såpass grådig at hun spiser 3 pølser, 3 stykker med browniekake, is og brus osv til moren rett og slett må si at nå er det nok. Dette er da virkelig dobbelt så mye som en voksen kvinne kunne finne på å kose seg i festlig lag, og langt mindre spise slike mengder en eller flere ganger hver eneste uke frem til noen stopper en??

Spiser man slik flere ganger i uka sier det seg selv at man vil risikere både hjerte-og karsykdommer, diabetes og generell overvekt i framtida. Og denne jentas grunnlag for et sunt kosthold, disiplin og tankegang i fht mat legges jo NÅ.

Kjære TS; pass på et sunt kosthold og mye aktivitet hjemme (f eks fotturer i fjell og skoger eller å besøke innendørs badeland/padle elvekano i helgene, det er MYE mer kos enn mange tror!). Ikke for at man ikke skal bli tykk, men for at man skal kunne leve lenge og unngå unødvendige lidelser som overvekt, diabetes, hjerte- og karsykdommer osv.

Anonym poster: f12580dcdb93556057e2274beb92b95e

Anonym poster: f12580dcdb93556057e2274beb92b95e

• Liker 1
Skrevet

Vet du.. om du bare påpeker hva og hvor mye hun spiser hele tiden vil det bryte ned selvtilliten hennes. tro meg, min far var sånn mot meg. Jeg spiste bare enda mer for å irritere. og hver gang jeg var hjemme alene gikk jeg gjennom kjøkkenskapene og fryseren på rekordfart bare for å lete etter noe godt å spise. Jeg ble faktisk gal av å ha sånne personer etter meg som skulle rette på meg! men dette er noe som kommer til å gå seg til etterhvert, alle barn er sånn.

• Liker 5
Gjest NozMonster
Skrevet

Vet du.. om du bare påpeker hva og hvor mye hun spiser hele tiden vil det bryte ned selvtilliten hennes. tro meg, min far var sånn mot meg. Jeg spiste bare enda mer for å irritere. og hver gang jeg var hjemme alene gikk jeg gjennom kjøkkenskapene og fryseren på rekordfart bare for å lete etter noe godt å spise. Jeg ble faktisk gal av å ha sånne personer etter meg som skulle rette på meg! men dette er noe som kommer til å gå seg til etterhvert, alle barn er sånn.

:riste:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres såpass mye ut at noe må gjøres, iallfall. Først og fremst høres hun grådig ut utenfor eget hjem. Dette handler litt om oppdragelse å gjøre. Jg ble lært opp til at det var uhøflig å forsyne seg flere ganger hos andre, iallfall folk jeg ikke kjente så godt. Jeg spiste såklart mye pizza hos bestevenninnen min, men jeg stod ikke og maste om mer kake i en skolebursdag. Jeg har aldri forsynt meg grovt av mat hos andre, det gjorde jeg bare hjemme. Borte behersket jeg meg, og tok som regel én porsjon og et stykke kake. Husker en gang vi fikk lov til å ta vår andre lille brusflaske i en bursdag, det syntes vi alle var helt fantastisk og vi følte vi fråtset i guddommelig overflod. :)

Anonym poster: 2eb8cd7f77583bcde2b086606a28c5ff

Gjest kittycat
Skrevet

Går jenta på noe fotball elns? for jeg har alltid vært et kakemonster, en grådig liten unge som kan spise snop hele tiden, MEN også aktiv. Ble mer sløv med årene både med trening og spiste litt usunt. Men var helt normalvektig, bare litt valpefett og former.

Når du nevnte at hun i et besøk hadde spist 3 pølser, en skive, brus og 3 stk brownies skjønner jeg ikke helt problemet. Hun er normalvektig sant? Om du føler hun blir påvirket av venninnen som er overvektig er det noe anent. Hun må få kose seg i bursdagsbesøk så lenge hun ikke er skikkelig opptatt av mat fordi hun MÅ ha eller er grådig overfor andre. Forskjell på å føle man må spise mye eller spise mye for det er dritgodt ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror faktisk det her er en sak du må ta med helsesøster eller legen til datteren din. Helsesøster skal være å finne både på skolen til datteren din og på helsestasjonen for barn og unge.

Skrevet

Som en skrev ovenfor her kan det være lurt å fokusere på høfligheten når man er hos andre. Lære seg det fine i å si "Neitakk" eller at man er forsynt.

Jeg husker at mine foreldre lærte oss opp til at dersom man ble bydd noe godt som ikke stod framme på bordet så skulle vi fint si "Nei takk - du trenger ikke finne noe." - og i selskaper der ting ble sendt rundt bordet trengte vi ikke å forsyne oss hver gang noe gikk rundt.

Du kan jo si at det er høflig å smake på alle/ mange av kakene som serveres, men i så fall ikke så mange av hver? Ellers vet jeg mange fokuserer på hull i tennene, det kan også være en måte å ikke fokusere på vekt..

Gjest NozMonster
Skrevet

Går jenta på noe fotball elns? for jeg har alltid vært et kakemonster, en grådig liten unge som kan spise snop hele tiden, MEN også aktiv. Ble mer sløv med årene både med trening og spiste litt usunt. Men var helt normalvektig, bare litt valpefett og former.

Når du nevnte at hun i et besøk hadde spist 3 pølser, en skive, brus og 3 stk brownies skjønner jeg ikke helt problemet. Hun er normalvektig sant? Om du føler hun blir påvirket av venninnen som er overvektig er det noe anent. Hun må få kose seg i bursdagsbesøk så lenge hun ikke er skikkelig opptatt av mat fordi hun MÅ ha eller er grådig overfor andre. Forskjell på å føle man må spise mye eller spise mye for det er dritgodt ;)

som jeg skrev tidligere i tråden- det er jo ikke bare farlig for evt overvekt, men for blant annet helsen hennes!

om du tetter blodårene dine med drit og mater koleserolnivået i skumle høyder, så kan du bare trene så mye fotball du vil...........det hjelper lite!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...