AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #1 Del Skrevet 30. juli 2012 Da jeg byttet legesenter var jeg 60 % sykemeldt pga en kronisk sykdom. På det nye legesenteret fikk jeg ikke forlenget sykemeldingen min da at de mente de ikke kunne forlenge en sykemelding som var skrevet ut av en annen lege. De kunne heller ikke gi meg time for og få en ny da legen min hadde permisjon og vikar hadde de vist ikke. Det endte med at jeg måtte begynne og jobbe fult noe jeg selvfølgelig ikke klarte. Gikk i ca 3 uker før jeg kollapset og var nesten sengeliggende. Legen var fortsatt i permisjon så de kunne ikke hjelpe meg. Sjefen min gav meg to alternativ, slutt eller gå ned til 40 % siden jeg ikke klarte og gjøre jobben min. Så jeg valgte og gå ned til 40 %. Det jeg lurer på, kan jeg gå på nav og be om sykepenger for de 60% jeg ikke kan jobbe? Har dokumentasjon på at jeg er syk. Anonym poster: eb6e9fb14ffae8e613bc7c2e5bba7a63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #2 Del Skrevet 30. juli 2012 Naturligvis kan du ikke det. Du må ha en lege til å sykemelde deg. Anonym poster: bb568957ddd25b42a32c2647bdb96aa2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #3 Del Skrevet 30. juli 2012 For øvrig har du drete på draget, siden du nå har valgt å gå ned til kun 40% stilling, og dermed aldri vil kunne få sykepenger for resterende 60%. For du har jo frivillig valgt å kutte stilling og lønn fra 100% til 40%, og sykepenger skal dekke ufrivillig inntektstap grunnet sykdom. Anonym poster: bb568957ddd25b42a32c2647bdb96aa2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tropic Skrevet 30. juli 2012 #4 Del Skrevet 30. juli 2012 Oida, du skulle aldri gått ned til 40%, nå har du ingen rettigheter. Du vil ikke få dekket inn de 60% du har mistet, fordi dette er noe du har gjort selv uten en lege. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie1 Skrevet 30. juli 2012 #5 Del Skrevet 30. juli 2012 Var ikke noe sjakktrekk å gå ned til 40 % stilling. Men, dersom du i utgangspunktet hadde en kontrakt på 100 % kan ikke sjefen din forlange at du skal gå ned til 40 % stilling. Dette bør du ta opp med de! Du vil heller ikke kunne få sykepenger fra NAV uten at du har en sykemelding fra lege. Dersom du var så dårlig at du ikke kunne gå på jobb så kan man jo også dra på legevakta og forklare saken der at du ikke fikk kommet deg til din fastege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mildrid Skrevet 30. juli 2012 #6 Del Skrevet 30. juli 2012 Da går man til en annen lege, man lar seg ikke pille på nesen på den måten. Nav betaler ikke ut noe som helst uten at du har de rette papirene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #7 Del Skrevet 30. juli 2012 Uff legekontoret har fått deg opp i ei suppe Håper virkelig du på en eller annen måte kan kreve å få tilbake de 100% fra arbeidsgiveren din. Noen arbeidsgivere er veldig trege med å gi ny kontrakt, har du allerede skrevet under på at du går ned til 40% ? Av og til kan det jo være en fordel at arbeidsgiver er tregere enn en full snegle. Håper det ordner seg for deg. Det legekontoret fortjener smekk på lanken, de kan for ¤#"& ikke forsvinne ut i lange permisjoner uten å skaffe vikar! Anonym poster: 26e7d5d7e46da854875cedf4ad7c6324 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #8 Del Skrevet 31. juli 2012 Regnet med jeg hadde gjort ei jævlig tabbe ja, så da får jeg ta konsekvensene av det. Har aldri hatt kontrakt på 100 %, bare jobbet tilsvarende. Har kontrakt som ekstrahjelp på 20 %. Ja, har vært bare rot med det legekontoret så angrer sikkerlig på at jeg byttet dit. Har papirer på at jeg er syk fra en privat lege, men det hjelper vel ikke i forhold til nav? Men takk for svar TS Anonym poster: eb6e9fb14ffae8e613bc7c2e5bba7a63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 31. juli 2012 #9 Del Skrevet 31. juli 2012 Men en fastlege skal alltid ha en vikar ved fravær. Hvis ikke, skal de be deg kontakte legevakten. Legekontoret kan ikke bare fraskrive seg ansvaret for deg på denne måten. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #10 Del Skrevet 31. juli 2012 Dersom du var så dårlig at du ikke kunne gå på jobb så kan man jo også dra på legevakta og forklare saken der at du ikke fikk kommet deg til din fastege. Ringe legevakta, men siden det ikke var akutt sykdom fikk jeg beskjed om å kontakte fastlegen. Forklarte at jeg ikke fikk komme til fastlegen min, men fikk som svar at det ikke var deres problem og beskjed om å ta det med fastlegekontoret. Anonym poster: eb6e9fb14ffae8e613bc7c2e5bba7a63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #11 Del Skrevet 31. juli 2012 Men en fastlege skal alltid ha en vikar ved fravær. Hvis ikke, skal de be deg kontakte legevakten. Legekontoret kan ikke bare fraskrive seg ansvaret for deg på denne måten. Det trodde jeg også, men tydeligvis kan de det. Og som jeg skrev over ville heller ikke legevakten hjelpe meg. Så følte meg veldig maktesløs på det tidspunktet og akkurat da følte jeg at jeg ikke hadde noe valg annet enn å jobbe mindre, men ser jo nå at det var veldig dumt. TS Anonym poster: eb6e9fb14ffae8e613bc7c2e5bba7a63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #12 Del Skrevet 31. juli 2012 Hvis den oprinnelige kontrakten din var på 20% så hadde du jo aldri fått sykemeldig for 60% uansett. Her har du driti deg ut, og du kan ikke komme i ettertid. Anonym poster: 6393533088bc77567387cdb39b24ce3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mildrid Skrevet 31. juli 2012 #13 Del Skrevet 31. juli 2012 Når man jobber som vikar får man jo sykemelding som vanlig og får da utbetalt tilsvarende av lønnen man har. Når jeg var sykemeldt (50%) fra min vikarjobb fikk jeg da femti prosent av gjennomsnittslønnen de siste ettellerannet månedene, så det er jo bare å få sykemelding og så ta det med Nav derifra. Reglene er ganske greie på det punktet, har man ikke fast jobb så får man sykepenger likevel. Men man må ha en sykemelding først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 31. juli 2012 #14 Del Skrevet 31. juli 2012 Det anonymbruker #12 sier er feil, det er ikke kontrakten det går på, det er hvor mye du faktisk har jobbet og skulle ha jobbet om du var frisk. Mitt råd er å komme deg til lege og få sykemelding om du er så syk. Om du får en vikar for fastlegen eller går til en privat spiller ingen rolle. Den private koster litt mer, men du får time raskt og kan dermed gå til sjefen din og si at du har misforstått avtalen deres, at du har skjønt at du har gjort ting i litt feil rekkefølge og så ber du han ta i mot sykemeldinga og dokumentere at hadde du vært frisk så skulle du ha jobbet fullt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2012 #15 Del Skrevet 1. august 2012 Mitt råd er å komme deg til lege og få sykemelding om du er så syk. Om du får en vikar for fastlegen eller går til en privat spiller ingen rolle. Den private koster litt mer, men du får time raskt og kan dermed gå til sjefen din og si at du har misforstått avtalen deres, at du har skjønt at du har gjort ting i litt feil rekkefølge og så ber du han ta i mot sykemeldinga og dokumentere at hadde du vært frisk så skulle du ha jobbet fullt. Er såpass lenge siden jeg gikk ned til å jobbe 40% at det går ikke å si jeg missforstod. Og jeg kan ikke reise til en lege og få sykemelding for den delen av stillingen jeg ikke jobber heller. Anonym poster: eb6e9fb14ffae8e613bc7c2e5bba7a63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mildrid Skrevet 1. august 2012 #16 Del Skrevet 1. august 2012 Nei, vis du ikke vil gjøre noe aktivt for å få sykemelding så får du heller ikke penger 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2012 #17 Del Skrevet 1. august 2012 Nei, vis du ikke vil gjøre noe aktivt for å få sykemelding så får du heller ikke penger Anonym poster: eb6e9fb14ffae8e613bc7c2e5bba7a63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2012 #18 Del Skrevet 1. august 2012 Nei, vis du ikke vil gjøre noe aktivt for å få sykemelding så får du heller ikke penger Altså hva mener du jeg skal gjøre da? Gå til legen og be han sykemelde meg fra de 60% jeg ikke jobber? Regner med det ikke er mulig. Anonym poster: eb6e9fb14ffae8e613bc7c2e5bba7a63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2012 #19 Del Skrevet 1. august 2012 Har du forklart NAV hvordan det hele henger sammen? Absolutt alt, fra A til Å? Om du ikke kommer noen vei der heller og du trenger pengene er mitt eneste råd at du tar deg en 100% jobb, jobber til du stuper og får sykemelding hos lege (du har selvfølgelig sørget for at du har tilgang til et oppegående legekontor innen den tid). Ikke en ideell løsning, det skal jeg være helt enig i. Men må man så må man. Anonym poster: 26e7d5d7e46da854875cedf4ad7c6324 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2012 #20 Del Skrevet 1. august 2012 Har du forklart NAV hvordan det hele henger sammen? Absolutt alt, fra A til Å? Om du ikke kommer noen vei der heller og du trenger pengene er mitt eneste råd at du tar deg en 100% jobb, jobber til du stuper og får sykemelding hos lege (du har selvfølgelig sørget for at du har tilgang til et oppegående legekontor innen den tid). Ikke en ideell løsning, det skal jeg være helt enig i. Men må man så må man. Anonym poster: 26e7d5d7e46da854875cedf4ad7c6324 Har prøvd og forklare alt til Nav ja, fikk med meg noen papirer som ikke var relevant i det hele tatt og beskjed om å lese det. Så vurderer å prøve igjen en gang til. Har vært inne på tanken ja, men har ikke hatt samvittighet til å gjøre det. Men har snart ikke andre valg.. Anonym poster: eb6e9fb14ffae8e613bc7c2e5bba7a63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå