Gå til innhold

Tips til en student!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Gjest Anuket

Jeg skal flytte til utlandet pga studier og kommer mest sannsynlig til å være uten jobb en periode, og kun leve på Lånekassen sine penger. Etter utallige tråder her inne på KG hvor andre hevder de klarer fint fint å leve på de pengene uten jobb, og være sosial i tillegg er det på tide å få testet disse teoriene ut.

Så til dere som har klart dere bare på stipend og lån fra lånekassen, fyr løs med deres beste tips! :smilyblomst:

Det er i midlertidig et par ting å ta i betrakting: Jeg har cøliaki og reagerer på laktose, og husleien min er på 4000 i mnd. Dermed kan jeg ikke spise alt av billige produkter dessverre. Men jeg tar imot alle tips dere har, og ser hvordan det går :tommelopp:

På forhånd tusen takk :takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest RamaLama

Hvilket land skal du studere i? Jeg regner med at matpriser er lavere enn i Norge nesten uansett hvor du skal, så du har vel et godt utgangspunkt uansett :)

Når legen mente at jeg hadde cøliaki og var laktoseintolerant fikk jeg betalt en fast sum i måneden fra Nav, som skulle dekke mellomlegget fra billig kost til dyre spesialprodukter. Dette er ti år siden, så jeg vet ikke om det er likedan nå, men det kan være verdt å sjekke?

Ellers er det lurt å gå etter kilopris, og heller lage 3x det du tenker å spise og fryse ned resten, evt. spise det de neste to dagene. Vær sosial i tillegg og lag middag sammen med venner der alle spleiser. Passer du på å stille hybelen til disposisjon skal du ikke se bort i fra at restene blir igjen i kjøleskapet ditt. Bak brød selv, lag mat fra bunnen (kan være restaurantpriser er lik hjemmelaget dit du skal, så det kan jo gå an å skeie ut). Ikke kjøp drinker på byen, bli så full som du ønsker før du drar ut. Byttelån klær med venninner, ikke kjøp nye. Salg er lov;) Om du skal bo på hybel er det greit å starte med å låse inn maten din først som sist. Om de andre lurer på hvorfor så sier du bare at "du alltid har gjort det". Blir verre å forklare det om du begynner etter 4 mnd med samboerskap. Ta også med alle toalettsaker på rommet ditt. Kjøp/få brukte møbler. Kjøp sykkel i stedet for å bruke kollektivtrafikk, om det er mulig. Bruk studentrabatt for det det er verdt. Kjøp flybilletter hjem flere måneder i forveien.

Var det noe nyttig der? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anuket

Det har jeg :Nikke: Jeg får 1800 i mnd fra NAV pga cøliakien, jeg har hovedsakelig tenkt å bruke dette på å få tilsendt brød fra Norge, da jeg har funnet svært lite glutenfritt i Danmark, selv om jeg skal prøve meg på å bake selv :)

Newbiepie: Takk for mange flotte råd! :blomst: Byttelåne klær med venninner var slettes ikke en dum ide! Det har jeg faktisk ikke hørt at noen har holdt på med før heller :)

Flere tips tas imot med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1800 kroner i måneden for å få tilsendt brød fra Norge? Virker utrolig mye, uansett om det er fritt for ting du ikke tåler? Jeg har en brødbakemaskin som er som himmelen... setter timeren, og våkner til varmt, ferskt brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anuket

1800 kroner i måneden for å få tilsendt brød fra Norge? Virker utrolig mye, uansett om det er fritt for ting du ikke tåler? Jeg har en brødbakemaskin som er som himmelen... setter timeren, og våkner til varmt, ferskt brød.

Ikke bare brød selvfølgelig, men også knekkebrød, mel, fiberhusk, frokostblandinger, supper, saus osv og så må jeg også betale for frakt. Jeg akter ikke å la foreldrene mine betale for frakten og alt det jeg tåler.

Jeg skal bake selv en del, men i og med at jeg ikke har verdens største fryser her - så passer det greit å få en del brød som er vakumpakket, da de kan holde seg gode i romtemperatur en god stund. Seks små fiberbaguetter fra Semper koster 69 kr per pakke. Jeg spiser mer enn seks små baguetter iløpet av en uke på lesesalen. Hvis jeg skal ha 20 slike pakker feks er jeg oppe i 1380 kr på bare det. Så ferdig lagd brød, glutenfritt er ikke billig.

Har du andre gode tips?

Endret av Anuket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du sikker på at du fortsatt vil få støtte av Nav etter at du flytter? Som nordmann i DK skal du bostedregistreres , og blir derfor "utvandret" fra Norge.

Anonym poster: 935d5e98a0769a8e1627174f0906a8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Kutt ned på forbruket av glutenfrie varer og spis mer salat, egg, hjemmelagede supper osv. Å spise mindre brød handler for det meste om vane, og spesielt du har mye å spare der. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor du skal, så har nok folk allergier der også. Om du ser deg litt rundt finner du nok billigere versjoner enn å få det tilsendt fra Norge... virkelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp kaffe/ te på universitetet, men ha stående i skapet ditt. Samme med mat, ta med matpakke ikke kjøp i kantina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anuket

Kjøp fiberhusk på iherb!

http://www.iherb.com...-oz-680-g/21133

De har andre glutenfrie varer der og ;)

Denne "nachosen" er kjempe god:

http://www.iherb.com...-oz-170-g/11119

Oi! Takk for gode tips, der var det mye å hente! :Nikke:

Er du sikker på at du fortsatt vil få støtte av Nav etter at du flytter? Som nordmann i DK skal du bostedregistreres , og blir derfor "utvandret" fra Norge.

Anonym poster: 935d5e98a0769a8e1627174f0906a8e5

Ja jeg har sjekket, man har fremdeles rett på støtten. Heldigvis :)

EDIT: Jeg kan skrive litt mer om det i tilfelle noen andre lurer: Når man skal studere i Norden, er man pliktig til å melde flytting til folkeregisteret - dette blir gjort når man feks registrerer flytting til Danmark. Det blir automatisk oppdatert i det norske folkeregisteret. Men hvis man fremdeles får støtte fra Lånekassen, er man fremdeles medlem av folketrygden i Norge (dvs. retten til støtte fra NAV) selv om man bor i et annet nordisk land. Dermed skal støtten fra NAV komme. Det er ikke permanent flytting jeg holder på med, det er maks for 2 år :)

Kutt ned på forbruket av glutenfrie varer og spis mer salat, egg, hjemmelagede supper osv. Å spise mindre brød handler for det meste om vane, og spesielt du har mye å spare der. :-)

Jeg spiser heldigvis ikke mye brød, men det er litt nødvendig synes jeg. Men ja salater, egg osv til lunsj er gode tips :) Spørsmål: jeg liker å ha dressing i salaten, men har du noen tips til noen som holder seg godt i en sekk iløpet av en dag feks? :klo:

Uansett hvor du skal, så har nok folk allergier der også. Om du ser deg litt rundt finner du nok billigere versjoner enn å få det tilsendt fra Norge... virkelig.

Jeg har vært en god stund her nå, og dessverre er Danmark markert som et uland når det gjelder cøliaki. Jeg har meldt meg inn i danske forumsider angående dette, og det er ikke mye å finne. Men jeg har funnet noen ting her og der, men tipper det meste kommer etter hvert når jeg blir bedre kjent i området :)

Men det er ikke alle land som er så frempå som Norge og Sverige på dette ennå. :sjenert:

Det er faktisk dyrere med glutenfritt her enn hjemme.

Ikke kjøp kaffe/ te på universitetet, men ha stående i skapet ditt. Samme med mat, ta med matpakke ikke kjøp i kantina.

Takk for tips :)

Endret av Anuket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg har sjekket, man har fremdeles rett på støtten. Heldigvis :)

EDIT: Jeg kan skrive litt mer om det i tilfelle noen andre lurer: Når man skal studere i Norden, er man pliktig til å melde flytting til folkeregisteret - dette blir gjort når man feks registrerer flytting til Danmark. Det blir automatisk oppdatert i det norske folkeregisteret. Men hvis man fremdeles får støtte fra Lånekassen, er man fremdeles medlem av folketrygden i Norge (dvs. retten til støtte fra NAV) selv om man bor i et annet nordisk land. Dermed skal støtten fra NAV komme. Det er ikke permanent flytting jeg holder på med, det er maks for 2 år :)

Ah, jeg er ikke lånekassen-student, og derav ingen rettigheter i folketrygen.

Kan jeg spør hvor i DK du skal? Synes du hadde fått ei ganske okei husleie.:)

Anonym poster: 935d5e98a0769a8e1627174f0906a8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anuket

Ah, jeg er ikke lånekassen-student, og derav ingen rettigheter i folketrygen.

Kan jeg spør hvor i DK du skal? Synes du hadde fått ei ganske okei husleie. :)

Anonym poster: 935d5e98a0769a8e1627174f0906a8e5

Odense :) Jeg hadde egentlig sett for meg noe litt rimeligere, men leiligheten er ganske bra og fin. Stort og lyst rom. Så er fornøyd med det. Får bare bli flinkere til å spare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Odense :) Jeg hadde egentlig sett for meg noe litt rimeligere, men leiligheten er ganske bra og fin. Stort og lyst rom. Så er fornøyd med det. Får bare bli flinkere til å spare ;)

Med alt forbruk inkludert? Så vil jeg påstå at 4000 er veldig bra!

Anonym poster: 935d5e98a0769a8e1627174f0906a8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anuket

Med alt forbruk inkludert? Så vil jeg påstå at 4000 er veldig bra!

Anonym poster: 935d5e98a0769a8e1627174f0906a8e5

Det er ikke vaskemaskin i leiligheten eller bygget så jeg må bruke vaskeri, jeg tror kanskje det blir rett over 4000 i mnd med strømmen. Jeg skal se om jeg får boligstøtte også, det hadde vært fint! Bor du og i Danmark? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vaskemaskin i leiligheten eller bygget så jeg må bruke vaskeri, jeg tror kanskje det blir rett over 4000 i mnd med strømmen. Jeg skal se om jeg får boligstøtte også, det hadde vært fint! Bor du og i Danmark? :)

Hvis vann, varme og evt. gas er inkl. så er det en god pris:)

Ja det gjør jeg, i Aalborg.

Anonym poster: 935d5e98a0769a8e1627174f0906a8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...