Kittykat Skrevet 4. august 2012 #41 Skrevet 4. august 2012 (endret) Saken er den at jeg har bodd hjemme helt til nå (er 20) av praktiske årsaker. Har vært veldig syk og har gått gjennom et par operasjoner med følgende depresjoner. Jeg har også vært student, uten mulighet til å hverken fullføre studiene eller jobbe heltid. Dette får meg til å høres veldig lat ut, men det ligger veldig mye i dette med sykdom, operasjoner og depresjoner. Min mamma har ikke hatt noe i mot at jeg bor hjemme, siden jeg aldri har vært spesielt kravstor hverken i forhold til mat, pengebruk eller noe annet, og hun liker å ha meg hjemme. Men etter min første operasjon fikk jeg en del sykepenger fra jobben, samt feriepenger da jobben ble lagt ned. Noe som førte til at jeg satt med en ganske solid sum på konto når jeg kom meg på bena igjen. Min mor logger da inn på min nettbank og forsyner seg av 2/3 av denne summen, uten å spørre. Hun påstår at hun har tilbakebetalt disse pengene, men jeg har ikke sett snurten av dem. Nå krever hun også 2000 kr i husleie for at jeg bor hjemme. Det skulle naturlig nok ikke ha vært et problem, men jeg tjener knapt nok 5000 kr i måneden, og prøver å spare opp til å flytte i egen leilighet og å ta lappen til bil, noe som er litt vanskelig med 3000 kr, når store deler av den summen går til regninger og andre nødvendigheter i huset. I tillegg har jeg overhodet ingenting å si hjemme. Mamma kan plutselig brase inn på rommet mitt og ommøblere, jeg har null privatliv, og ingen rettigheter. Jeg har spurt, krevd, gått ned på knær, og bedd om at hun skal slutte å røyke inne. Det stinker, og jeg blir fysisk dårlig av det, men hun vil ikke. I tillegg til dette blir hun sint hver gang jeg er syk (som følger av sykdommen). Det er veldig lite far med i bildet, men hver gang han dukker opp blir han like sjokkert over at hun krever penger fra meg. Jeg har ingen problemer med å hjelpe henne med å betale regninger når det skurrer med pengene, men er det riktig av henne å kreve det? La meg også legge til at hun bruker en enorm mengde penger på røyk, pluss at hun har et gamblingproblem. - Hvordan skal hun kunne overleve når jeg flytter ut? Ettersom at hun har gjort seg så avhengig av å ha disse pengene for å betale regningene når hun selv har spilt bort alt hun hadde til overs? Anonym poster: c9121584511471ab3ee1a7dbb0d95633 Anonym poster: c9121584511471ab3ee1a7dbb0d95633 Vet du, jeg hadde overhodet ikke betalt et rødt øre i husleie. For den har jo hun allerede fått, når hun tok over halvparten av pengene DINE på DIN konto. Så jeg hadde ikke gitt henne noe som helst pga det. Hun stjal faktisk penger av deg.... Røyking kan du ikke nekte henne i hennes hjem. Du kan spørre, men hvis hun ikke gidder, så er det ikke så mye du kan gjøre med det. Men jeg hadde krevd at hun lot mitt rom være i fred og gitt meg privatliv på mitt rom. Hvs hun vil ommøblere, så må hun spørre deg først, eller vente til du flytter ut. Noe annet er rett og slett bare frekt. Ja, det er hennes hus, men ditt rom er ditt rom og ingen andre har noe på ditt rom å gjøre. Jeg hadde flyttet ut, steng tilgangen til min konto på nettbanken og eventuelt krevd tilbake pengene som ble stjelt fra meg. Det er sånne ting som dette som skaper konflikter mellom familie.... Men som sagt, jeg hadde ikke betalt et øre til henne pga pengene hun stjal..... Endret 4. august 2012 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 4. august 2012 #43 Skrevet 4. august 2012 Moren hennes bruker TS sine penger på røyk. Jeg hadde aldri krevd at mitt barn skulle betale husleie i sitt eget hjem som hun selv har vokst opp i og som jeg selv hadde valgt å lage. hennes pengerpå røyk? Det er husleiepenger. Om jeg bruker min leietakers husleiepenger til meg,på å gi de til røde kors, røyker de opp,kaster de ut av vinduet, det har han ingen ting med. Anonym poster: 8464224b321922e1a9daca366f19f1e5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2012 #44 Skrevet 4. august 2012 Det enkle er det beste: flytt ut! Anonym poster: 3aef4c83c4a835af0d3adbe170ae2a74
Gjest BettyBoop Skrevet 4. august 2012 #45 Skrevet 4. august 2012 hennes pengerpå røyk? Det er husleiepenger. Om jeg bruker min leietakers husleiepenger til meg,på å gi de til røde kors, røyker de opp,kaster de ut av vinduet, det har han ingen ting med. Anonym poster: 8464224b321922e1a9daca366f19f1e5 Alt for dyre husleiepenger, hun krever en husleie som dattra ikke har råd til samtidfig som kjerringa spiller bort sine egne penger. Hun utnytter dattra si. 1
Gjest Reza08 Skrevet 4. august 2012 #46 Skrevet 4. august 2012 Dette her med din mor høres rett og slett sykt ut. Når du har hatt en så vanskelig tid, og fortsatt sliter med noe av det, er det helt idioti av henne å være så nazi på dette. Du arbeider deltid, det viser at du har innsatsvilje til å klare deg selv, og det burde være mer enn nok for din mor. At hun stjeler penger fra deg, nekter deg privatliv, er ikke akseptabelt, og dette burde du slå hardt ned på. I mine ører er dette helt uhørt. Jeg hadde aldri godtatt dette. Litt bidrag her og der blir noe annet, men hvis det blir slik, er ikke det noe som hører hjemme noe sted. Å la barna sine få bo hjemme uten bokostnader burde være en selvfølge. Fort deg ut derfra, det tror jeg er den beste løsningen for begge parter. Du får ditt eget liv å rå over, mens hun kan bruke tida på røyking og pengespill til krampa tar henne.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #47 Skrevet 5. august 2012 Ser noen her har litt problemer med å forstå det jeg skriver, så jeg kan utdype det litt mer. 1. jeg har planer om å flytte, men slik markedet er i dag så krever det en liten slump penger for å kunne bo noen steder. Og slik situasjonen er i dag så har jeg visse problemer med å kunne spare opp penger til f.eks depositum før jeg har skaffet meg ny jobb. 2. jeg har INGEN problemer med å hjelpe mor med husleie/regninger. I forhold til hva jeg hadde måttet betale hvis jeg skulle bo for meg selv, er 2000 kr ingen ting. Men, nå kommer problemet; Min mor har satt seg selv i stor gjeld, og sliter ofte med å få endene til å gå rundt, fordi hun bruker store deler av pengene sine til å gamble i stedet for å betale ned gjelda si. Derfor er hun nå avhengig av å ha disse 2000 kr jeg betaler hver mnd for å kunne .. vel, hva enn det er hun bruker pengene til. Hadde hun i stedet brukt pengene sine på å betale ned gjelda, så kunne jeg godt ha gitt henne hele lønna mi uten å blunke. 3. Dette med røykinga hadde ikke trengt å være et problem hvis hun hadde kunnet ta litt hensyn. Når jeg dupper av på sofaen, så får jeg praktisk talt astmaanfall når jeg våkner, fordi hun sitter nesten oppå meg og røyker som en skorstein. Hun også ganske tett oppi meg og røyker selv når jeg spiser. Dette på tross av at vi har veranda en halv meter unna "godstolen" - Hadde hun kunnet stå i verandadøra og sett på TV imens jeg spiste/sov/hva enn, så hadde alt vært i orden. Jeg kunne tilogmed ha oversett det faktum at alt jeg eier stinker av røyk. 4. Den kontoen hun tok penger fra inneholder ca 94 kroner, ettersom jeg byttet bank det øyeblikket jeg innså at pengene hun tok aldri kom til å komme tilbake. - Hun har ikke passord til den nye kontoen/banken.. 5. Noen her hevder at jeg ikke har rett på privatliv fordi jeg bor hjemme, og at min mor skal ha mer privatliv; Hun har så mye privatliv hun bare orker, da jeg tilbringer det meste av tiden jeg er hjemme på rommet. Det er ikke min feil at hun velger å komme inn til meg. Og rommet mitt skal i teorien være mitt rom, da jeg også betaler for å bo der. Dessuten prøver jeg å være minst mulig hjemme. Er det noe mer her jeg burde sette mer lys på? Anonym poster: c9121584511471ab3ee1a7dbb0d95633
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2012 #48 Skrevet 5. august 2012 Er det noe mer her jeg burde sette mer lys på? Anonym poster: c9121584511471ab3ee1a7dbb0d95633 Slapp av! De negative reaksjonene du har fått er bare høyreideologiske spasmer. Noen mener faktisk at eieren skal ha alle rettighetene, og du som avkom og husleiebetaler ikke skal ha noen rettigheter i det hele tatt, annet enn den i ditt nåværende tilfelle meningsløse og intetsigende retten til å flytte. Du får bare si til dem at du ikke kan spise frihet, men til gjengjeld kan du spise liberalister.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #49 Skrevet 5. august 2012 Det høres jo ikke ut som om hun har tenkt å betale deg tilbake pengene hun har tatt fra deg. Jeg synes du skal sette opp et regnestykke der du viser til beløpet hun har tatt fra deg, og trekker fra 2 000 kr pr. måned i husleie. Da ser du (og hun når du overleverer oversikten til henne) hvor mange måneder frem i tid du ikke kommer til å betale husleie. For det har du jo i prinsippet allerede betalt (gjennom pengene hun har tatt fra deg). Så setter du mer penger på sparekontoen din. Så vil det til slutt gå opp i opp. Du må da bare være flink til i den perioden å ikke hjelpe henne med å betale flere regninger enn du ellers gjør. Så du får spart de ekstra kronene. HUN må merke på SIN lommebok/konto at hun nå må snu på kronene for å få endene til å møtes. Vanskelig kan det nok være, men tror det kan være den eneste muligheten du kan ha for å "få tilbake" pengene dine. Anonym poster: 54d84185ff266dfc2b780c6bfd114aae 1
Armitage Skrevet 6. august 2012 #50 Skrevet 6. august 2012 Ser noen her har litt problemer med å forstå det jeg skriver, så jeg kan utdype det litt mer. 1. jeg har planer om å flytte, men slik markedet er i dag så krever det en liten slump penger for å kunne bo noen steder. Og slik situasjonen er i dag så har jeg visse problemer med å kunne spare opp penger til f.eks depositum før jeg har skaffet meg ny jobb. 2. jeg har INGEN problemer med å hjelpe mor med husleie/regninger. I forhold til hva jeg hadde måttet betale hvis jeg skulle bo for meg selv, er 2000 kr ingen ting. Men, nå kommer problemet; Min mor har satt seg selv i stor gjeld, og sliter ofte med å få endene til å gå rundt, fordi hun bruker store deler av pengene sine til å gamble i stedet for å betale ned gjelda si. Derfor er hun nå avhengig av å ha disse 2000 kr jeg betaler hver mnd for å kunne .. vel, hva enn det er hun bruker pengene til. Hadde hun i stedet brukt pengene sine på å betale ned gjelda, så kunne jeg godt ha gitt henne hele lønna mi uten å blunke. 3. Dette med røykinga hadde ikke trengt å være et problem hvis hun hadde kunnet ta litt hensyn. Når jeg dupper av på sofaen, så får jeg praktisk talt astmaanfall når jeg våkner, fordi hun sitter nesten oppå meg og røyker som en skorstein. Hun også ganske tett oppi meg og røyker selv når jeg spiser. Dette på tross av at vi har veranda en halv meter unna "godstolen" - Hadde hun kunnet stå i verandadøra og sett på TV imens jeg spiste/sov/hva enn, så hadde alt vært i orden. Jeg kunne tilogmed ha oversett det faktum at alt jeg eier stinker av røyk. 4. Den kontoen hun tok penger fra inneholder ca 94 kroner, ettersom jeg byttet bank det øyeblikket jeg innså at pengene hun tok aldri kom til å komme tilbake. - Hun har ikke passord til den nye kontoen/banken.. 5. Noen her hevder at jeg ikke har rett på privatliv fordi jeg bor hjemme, og at min mor skal ha mer privatliv; Hun har så mye privatliv hun bare orker, da jeg tilbringer det meste av tiden jeg er hjemme på rommet. Det er ikke min feil at hun velger å komme inn til meg. Og rommet mitt skal i teorien være mitt rom, da jeg også betaler for å bo der. Dessuten prøver jeg å være minst mulig hjemme. Er det noe mer her jeg burde sette mer lys på? Anonym poster: c9121584511471ab3ee1a7dbb0d95633 Hvorfor må du ha en god slump med penger for å flytte? Hvis du gidder å sette deg inn i ting, så får man faktisk hjelp på nav og fra husbanken til depositum og husleie. Slutt å lag unnskyldninger for å ta tak i ditt eget liv. Det er jo bare du som kan gjøre noe med ting du er misfornøyd med. Ellers så har jeg sympati for situasjonen din TS og jeg synes moren din ikke er helt god som utnytter deg økonomisk. Men du må faktisk gjøre noe selv om du virkelig vil at ting skal bli bedre. 1
Jade Skrevet 6. august 2012 #51 Skrevet 6. august 2012 Når moren din skylder deg penger (de hun stjal/"lånte"), så kan hun selvsagt ikke kreve penger av deg. Hun kan ta husleie, men da trekker du det selvsagt bare fra summen hun har "lånt" av deg.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2012 #52 Skrevet 6. august 2012 Hvorfor må du ha en god slump med penger for å flytte? Hvis du gidder å sette deg inn i ting, så får man faktisk hjelp på nav og fra husbanken til depositum og husleie. Slutt å lag unnskyldninger for å ta tak i ditt eget liv. Det er jo bare du som kan gjøre noe med ting du er misfornøyd med. Ellers så har jeg sympati for situasjonen din TS og jeg synes moren din ikke er helt god som utnytter deg økonomisk. Men du må faktisk gjøre noe selv om du virkelig vil at ting skal bli bedre. Åh.. Det visste jeg ikke. Sist gang jeg snakka med nav fikk jeg beskjed om at jeg ikke har rett på hjelp fordi jeg er student. Anonym poster: c9121584511471ab3ee1a7dbb0d95633
AnonymBruker Skrevet 6. august 2012 #53 Skrevet 6. august 2012 Åh.. Det visste jeg ikke. Sist gang jeg snakka med nav fikk jeg beskjed om at jeg ikke har rett på hjelp fordi jeg er student. Anonym poster: c9121584511471ab3ee1a7dbb0d95633 Men du er da ikke student nå for tiden? Anonym poster: 3aef4c83c4a835af0d3adbe170ae2a74
Armitage Skrevet 6. august 2012 #54 Skrevet 6. august 2012 (endret) Åh.. Det visste jeg ikke. Sist gang jeg snakka med nav fikk jeg beskjed om at jeg ikke har rett på hjelp fordi jeg er student. Anonym poster: c9121584511471ab3ee1a7dbb0d95633 Jobber ikke du deltid da? NAV kan gi depositumsgaranti om man ikke har mulighet til fremskaffe disse pengene selv. Forklar situasjonen for dem om hvorfor du ikke kan bo hjemme. Du må vel ha rett på en form for ytelse om du har lav inntekt fordi du ikke kan jobbe heltid pågrunn av operasjonen du har hatt? Og man kan søke om hjelp til å dekke deler av husleien fra husbanken i kommunen der du bor om man har lav inntekt. Det er lurt om du gjør litt research på slike ting selv også og ikke bare godtar hva en saksbehandler på nav sier. Mange av de kjenner ikke ordentlig til lovverket engang. Det er selvopplevd. Endret 6. august 2012 av Armitage
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå