Armitage Skrevet 30. juli 2012 #21 Skrevet 30. juli 2012 TS. Du er litt dumsnill. Din mor hadde ikke hatt tilgang på pengene dine om du ikke hadde gitt henne det. Skift passord på nettbanken og slutt å gi henne penger. Flytt ut og hør med NAV og husbanken om du kan få noe støtte derfra. Du klarer deg nok bare du prøver. Økonomien din blir jo ikke noe bedre av atdu bor hjemme. Er du uheldig så kan moren din finne på å ta opp lån eller skaffe ting på kreditt i ditt navn etterhvert som spilleavhengigheten hennes går enda mer over styr. 4
jomfrua Skrevet 30. juli 2012 #22 Skrevet 30. juli 2012 Men jeg har ikke rettigheter eller privatliv på det rommet heller. Det er nesten slik at jeg ikke får sitte på do i fred. Ja, jeg har planer om å flytte nå. Men poenget er at hun har krevd husleie også i de periodene hvor jeg ikke har vært i stand til å jobbe. Hun fikk meg til å ta opp et studielån slik at jeg skulle ha litt ekstra når jeg studerte. Men jeg endte opp med denne operasjonen jeg snakket om, og ble sengeliggende akkurat passe lenge, slik at jeg ikke fikk fullført studiene. Og i stedet for å la lånet stå på en konto sånn at jeg kunne tilbakebetale det, så forsvant det i "husleie" - eller spillepenger til mor. Anonym poster: c9121584511471ab3ee1a7dbb0d95633 Du er 20 år og myndig. Du velger selv å bo hjemme - så det er jo ditt valg. Eller du flytter og får din egen frihet. Da vil du nok fort se hvilke fordeler det er ved å bo hjemme. Du fokuserer mye på det som er galt og lar ikke en tanke gå til fordelene du har: Billig husleie, gratis mat, møbler osv.......... Er du misfornøyd - så flytt 2
LukaFrost Skrevet 30. juli 2012 #23 Skrevet 30. juli 2012 1. Du må ikke la moren din ha tilgang til nettbanken din, eller noe som helst annnet på nett. 2. Jeg anbefaler deg å flytte på hybel. Selv om økonomien er like trang som hybelen er det noe som er ditt. Noe som du er herre over. 3
ViljaH Skrevet 30. juli 2012 #24 Skrevet 30. juli 2012 Hvorfor lar du din mor ha tilgang på nettbanken din? Bytt passord idag og du har allerede ryddet opp i stort problem med at hun forsyner seg. At din mor trenger dine penger for å klare sine utgifter inkl røyk og gambling, er ikke ditt problem. Hun får sette tæring etter næring som andre når du er ute. Flytt. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #25 Skrevet 30. juli 2012 Du er 20 år og myndig. Du velger selv å bo hjemme - så det er jo ditt valg. Eller du flytter og får din egen frihet. Da vil du nok fort se hvilke fordeler det er ved å bo hjemme. Du fokuserer mye på det som er galt og lar ikke en tanke gå til fordelene du har: Billig husleie, gratis mat, møbler osv.......... Er du misfornøyd - så flytt Ja, jeg har selv valgt å bo hjemme ettersom jeg har vært meget syk og ikke har hatt muligheten til å tjene penger hele veien. Trodde også det var en billig løsning. Det er kanskje en dårlig unskyldning for latskap - jeg burde vel ha flyttet for lenge siden, blitt kastet ut for ikke å ha betalt husleie, flyttet igjen, tapt penger, og så videre. Nå må dere ikke tro at min mor er et monster. På alle andre områder enn med penger, så er hun ganske flott. Men penger er også grunnen til at mine foreldre ble skilt, så det er et tydelig problem der. TS. Du er litt dumsnill. Din mor hadde ikke hatt tilgang på pengene dine om du ikke hadde gitt henne det. Skift passord på nettbanken og slutt å gi henne penger. Husker ikke lenger grunnen til at hun fikk koden min, det var en eller annen grunn som på den tiden virket svært fornuftig. Hun har hatt koden siden jeg fikk nettbank. Men så snart jeg fikk meg jobb etter å ha vært syk byttet jeg likegreit bank. Anonym poster: c9121584511471ab3ee1a7dbb0d95633
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #26 Skrevet 30. juli 2012 Ja, jeg har selv valgt å bo hjemme ettersom jeg har vært meget syk og ikke har hatt muligheten til å tjene penger hele veien. Trodde også det var en billig løsning. Det er kanskje en dårlig unskyldning for latskap - jeg burde vel ha flyttet for lenge siden, blitt kastet ut for ikke å ha betalt husleie, flyttet igjen, tapt penger, og så videre. Nå må dere ikke tro at min mor er et monster. På alle andre områder enn med penger, så er hun ganske flott. Men penger er også grunnen til at mine foreldre ble skilt, så det er et tydelig problem der. Husker ikke lenger grunnen til at hun fikk koden min, det var en eller annen grunn som på den tiden virket svært fornuftig. Hun har hatt koden siden jeg fikk nettbank. Men så snart jeg fikk meg jobb etter å ha vært syk byttet jeg likegreit bank. Anonym poster: c9121584511471ab3ee1a7dbb0d95633 Hvis du har vært/ er for syk til å jobbe så har du vel krav på økonomisk bistand av ett eller annet slag? Tror du burde undersøke med Nav og legen din. Anonym poster: 2ca90b33a626666169cefbc070fcf8a4 4
Gjest annemor30 Skrevet 30. juli 2012 #27 Skrevet 30. juli 2012 Snakk med moren din,forklar at du gjerne betaler for deg,for det kunne du jo gjøre når du tjener penger,men ikke 2000;) 1000 kanskje og lag regler!! KREV at du skal ha rommet for deg selv,hun må banke på hvis hun skal inn og ikke la henne få tilgang til konto/nettbank! Når poden her skal ut i lære må han betale 1000-1500 pr mnd(kommer ann på hva han får i lønn) for å bo her,MEN de pengene setter vi inn på sperret konto/BSU til han skal flytte hjemmefra,da skal han få de igjen;) Håper han setter pris på det;)
xinnia Skrevet 30. juli 2012 #28 Skrevet 30. juli 2012 Regner med at moren din tar seg av alt som trengs til husholdningen? slik som mat, husleie,strøm, tlf, internett, hvitevarer osv.? 2000 i mn for alt dette ER billigere enn å bo på hybel-så din mor sponser deg allerede med masse, og hva hun gjør i sitt hus-vel det må du faktisk enten godta eller flytte ut! Dersom faren din mener at din mor er så dårlig mor- så regner jeg med at han stiller opp å hjelper deg? 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #29 Skrevet 30. juli 2012 Regner med at moren din tar seg av alt som trengs til husholdningen? slik som mat, husleie,strøm, tlf, internett, hvitevarer osv.? 2000 i mn for alt dette ER billigere enn å bo på hybel-så din mor sponser deg allerede med masse, og hva hun gjør i sitt hus-vel det må du faktisk enten godta eller flytte ut! Dersom faren din mener at din mor er så dårlig mor- så regner jeg med at han stiller opp å hjelper deg? Strøm, tv og internett er inkludert i leia, telefonen min betaler jeg selv, og mat/husholdningsartikler er jeg med på å betale. Uansett spiser jeg veldig lite, og jeg er i grunn veldig sjeldent hjemme. Hvis du leser lenger opp i tråden så vil du veldig snart skjønne at min far er fraværende. Jeg vet ikke en gang hvilket land han er i for øyeblikket. Så jeg forstår ikke hva han har med saken å gjøre. Og han har aldri sagt at min mor er en dårlig mor, det er hun ikke, han reagerer bare på det med å kreve at jeg skal betale. Og som jeg sa i HI; Jeg har ingen problemer med å hjelpe til å betale såfremt jeg bor hjemme, men som sagt så har jeg veldig lyst til å flytte, og jeg tjener for øyeblikket ganske dårlig. Anonym poster: c9121584511471ab3ee1a7dbb0d95633
Sign Skrevet 30. juli 2012 #30 Skrevet 30. juli 2012 Hvorfor har din mor tilgang på nettbanken din? Det lurer jeg også på. Sørg for at den tilgangen stenges øyeblikkelig
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #31 Skrevet 30. juli 2012 Det er greit nok at du skal betale litt for å bo hjemme. Men hvis hun skal stille krav, skal du det også. Privatliv. Respekt. Langsiktig plan over livet ditt. Det siste punktet må du finne ut av selv. Kan du ikke for eksempel se for deg at du flytter ut neste sommer? Er du blitt frisk? Kan du skaffe deg en liten deltidsjobb? Kan du sjekke om du har krav på noe bostøtte og lignende? Anonym poster: a7c6638896401ef600abd299656e903c
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #32 Skrevet 30. juli 2012 Det er greit nok at du skal betale litt for å bo hjemme. Men hvis hun skal stille krav, skal du det også. Privatliv. Respekt. Langsiktig plan over livet ditt. Det siste punktet må du finne ut av selv. Kan du ikke for eksempel se for deg at du flytter ut neste sommer? Er du blitt frisk? Kan du skaffe deg en liten deltidsjobb? Kan du sjekke om du har krav på noe bostøtte og lignende? Anonym poster: a7c6638896401ef600abd299656e903c Kommer ikke til å bli frisk, men jeg blir bedre. Har en langsiktig plan, og har en viss peiling på hva jeg skal gjøre, jeg mangler bare midler til å gjøre det. Har en deltidsjobb som gir meg 5000 kr mnd, hvorav 2000 går i husleie og minst 1000 av det i regninger = 2000 på sparekonto + brukspenger til f.eks mat og diverse ting vi trenger hjemme. Har planer om å finne en jobb som ikke er like utmattende, slik at jeg kan jobbe litt mer og dermed tjene mer. Planen er å flytte innen 2013, altså iløpet av høsten/vinteren. Spurte nav om jeg hadde muligheten for å få noen form for støtte for et år siden, men det nektet de ettersom jeg er/var student. Men har planer om å prøve på nytt nå, i det minste til hjelp med å komme i gang med å flytte. Anonym poster: c9121584511471ab3ee1a7dbb0d95633
Solbærsaft Skrevet 30. juli 2012 #33 Skrevet 30. juli 2012 Min far bor i alle andre land enn i norge. Han er bare her en liten tur en gang i året for ikke å miste uføretrygden Egentlig så er jeg ikke så sikker på hvor han egentlig bor.. Eller hva han gjør. Anonym poster: c9121584511471ab3ee1a7dbb0d95633 Jeg er enig med de fleste andre her: Flytt ut, selv om det er i en billig hybel, og få nye koder til nettbanken din. Når det gjelder faren din, så bør du opplyse han om at han ikke lenger har pliktig medlemskap i folketrygden, og derfor ikke lenger har automatisk rett på penger fra staten. Dersom man er ute av Norge i 6 mnd per år i to påfølgende eller mer, så mister man det pliktige medlemskapet. Da må man tegne frivillig medlemskap. Dette er noe man må søke om, og evt må få innvilget. Be han sjekke ut folketrygdloven neste gang du hører fra han .
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #34 Skrevet 30. juli 2012 Nå vet ikke jeg hvor i landet du bor, ts, men endel plasser kan man få leid et lite rom i et kollektiv eller en studenthybel for 2-3000,-. Da er somoftest strøm, internett, kabel osv inkl. Mat o.l. sier du jo at du betaler utenom, så da blir det jo det samme... Høres også ut som du har krav på noe fra Nav siden du har vært/er syk/tjener lite. Kanskje du bør bestille deg time hos en veilleder der? Anonym poster: 4525671b30b555292a27c53ab0c3ed5d
Gjest Hvit Skrevet 30. juli 2012 #35 Skrevet 30. juli 2012 Kjære deg ts. Dette er helt klart ikke greit. Slik jeg har forstått det er du alvrolig syk, i tillegg til at du sliter med psyken. At du får bo hjemme, bør være en selvfølge. Når en sitter et liv til jord, må en ta ansvar for det, det fører med seg også seinere i livet. At din mor krever husleie er greit nok. Men da burde du i det minste få ha ditt eget rom i fred. At hun har gått på nettbanken din og tatt 2/3 deler av lønningen/ feriepengene dine er helt forkastlig, det går rett og slett ikke an. Jeg forstår at det er vanskelig å ta dette opp med mor. Finn deg derfor en plass å bo. Så snakker du med henne og forklarer henne hvorfor du faktisk gjør dette og råd henne til å skaffe hjelp for spillingen/ pengeproblemene sine. Du får det nok bedre da. Om du er syk, skal du få hjelp fra staten. Selv flyttet jeg hjemme fra da jeg var 19, og har alltid vært veldig bestemet på å klare meg selv. Det klarer du også om du vil!
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #36 Skrevet 30. juli 2012 Kom deg ut. Kan du jobbe fulltid? Eller har du mål om å studere fulltid? Eller er du såpass redusert grunnet sykdom at du må gjøre noe halvveis? I så fall har du sannsynligvis krav på hjelp. Men jeg tror faktisk du er såpass ressurssterk at du ikke trenger hjelp fra NAV, du trenger bare å komme deg vekk fra en ressursspisende mor. Du er 20 år gammel. Du trenger et privatliv. Du forsvarer moren din ved at bortsatt fra pengene så er hun ok. Det er irrelevant. Ingen friske mennesker logger seg inn på sin myndige datters nettbank og stjeler masse penger. De lyver heller ikke om at de har betalt pengene tilbake. Det er ikke akkurat så vanskelig å sjekke om man har fått penger på konto eller ei, det er ingen skjønnssak. Det er svarthvitt. Anonym poster: 28ab707bd7610d695196603149b4184a 4
Sweetfrombergen Skrevet 30. juli 2012 #37 Skrevet 30. juli 2012 Jeg synes det er ikke nokke gale å hjelpe foreldre med husleie når du er 20 hvis du bor med de. Men du kan ta kontakt med din lokale Nav kontore og søke om økonomisk støtte fra de. Kanskje da skal du ha et bedre råd og kan flytte for godt.
xinnia Skrevet 30. juli 2012 #38 Skrevet 30. juli 2012 Strøm, tv og internett er inkludert i leia, telefonen min betaler jeg selv, og mat/husholdningsartikler er jeg med på å betale. Uansett spiser jeg veldig lite, og jeg er i grunn veldig sjeldent hjemme. Hvis du leser lenger opp i tråden så vil du veldig snart skjønne at min far er fraværende. Jeg vet ikke en gang hvilket land han er i for øyeblikket. Så jeg forstår ikke hva han har med saken å gjøre. Og han har aldri sagt at min mor er en dårlig mor, det er hun ikke, han reagerer bare på det med å kreve at jeg skal betale. Og som jeg sa i HI; Jeg har ingen problemer med å hjelpe til å betale såfremt jeg bor hjemme, men som sagt så har jeg veldig lyst til å flytte, og jeg tjener for øyeblikket ganske dårlig. Anonym poster: c9121584511471ab3ee1a7dbb0d95633 Siden din far reagerer på det- da regner jeg med at han trår til med sin del av forsørger rollen fortsatt? Men dersom din mor har sagt at det er greit at du kan bo hjemme- så sant du betaler kr 2000, hva er problemet da? Du sier at du har rett til ett privatliv dersom du skal betale for deg, men det har vel strengt tatt din mor også vel?, Har din mor råd til å fortsette å forsørge deg? Du krever privat liv- det fortjener din mor også. Og hva hun bruker sine penger på-det er hennes greie- akkurat som med deg:-)
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #39 Skrevet 30. juli 2012 Saken er den at jeg har bodd hjemme helt til nå (er 20) av praktiske årsaker. Har vært veldig syk og har gått gjennom et par operasjoner med følgende depresjoner. Jeg har også vært student, uten mulighet til å hverken fullføre studiene eller jobbe heltid. Dette får meg til å høres veldig lat ut, men det ligger veldig mye i dette med sykdom, operasjoner og depresjoner. Min mamma har ikke hatt noe i mot at jeg bor hjemme, siden jeg aldri har vært spesielt kravstor hverken i forhold til mat, pengebruk eller noe annet, og hun liker å ha meg hjemme. Men etter min første operasjon fikk jeg en del sykepenger fra jobben, samt feriepenger da jobben ble lagt ned. Noe som førte til at jeg satt med en ganske solid sum på konto når jeg kom meg på bena igjen. Min mor logger da inn på min nettbank og forsyner seg av 2/3 av denne summen, uten å spørre. Hun påstår at hun har tilbakebetalt disse pengene, men jeg har ikke sett snurten av dem. Nå krever hun også 2000 kr i husleie for at jeg bor hjemme. Det skulle naturlig nok ikke ha vært et problem, men jeg tjener knapt nok 5000 kr i måneden, og prøver å spare opp til å flytte i egen leilighet og å ta lappen til bil, noe som er litt vanskelig med 3000 kr, når store deler av den summen går til regninger og andre nødvendigheter i huset. I tillegg har jeg overhodet ingenting å si hjemme. Mamma kan plutselig brase inn på rommet mitt og ommøblere, jeg har null privatliv, og ingen rettigheter. Jeg har spurt, krevd, gått ned på knær, og bedd om at hun skal slutte å røyke inne. Det stinker, og jeg blir fysisk dårlig av det, men hun vil ikke. I tillegg til dette blir hun sint hver gang jeg er syk (som følger av sykdommen). Det er veldig lite far med i bildet, men hver gang han dukker opp blir han like sjokkert over at hun krever penger fra meg. Jeg har ingen problemer med å hjelpe henne med å betale regninger når det skurrer med pengene, men er det riktig av henne å kreve det? La meg også legge til at hun bruker en enorm mengde penger på røyk, pluss at hun har et gamblingproblem. - Hvordan skal hun kunne overleve når jeg flytter ut? Ettersom at hun har gjort seg så avhengig av å ha disse pengene for å betale regningene når hun selv har spilt bort alt hun hadde til overs? Anonym poster: c9121584511471ab3ee1a7dbb0d95633 Anonym poster: c9121584511471ab3ee1a7dbb0d95633 Hva din mor bruker penger på(røyk) har du ingen ting med. Uansett hvor du bor, så må du betale for deg. Du er voksen, myndig. Selv om de tjener lite, så kan du ikke bo på andre for å spare. Har du det vanskelig for å klare deg å bo,leve,kontakt nav. Hvilke problemer din mor vil få om du flytter....det er ikke ditt problem. Hvorfor din mor har tilgang til din nettbank? Skift passord. Bli voksen og flytt. Ikke legge skylden på det som har vært med sykdommer osv Anonym poster: 8464224b321922e1a9daca366f19f1e5 1
Gjest BettyBoop Skrevet 4. august 2012 #40 Skrevet 4. august 2012 Hva din mor bruker penger på(røyk) har du ingen ting med. Uansett hvor du bor, så må du betale for deg. Du er voksen, myndig. Selv om de tjener lite, så kan du ikke bo på andre for å spare. Har du det vanskelig for å klare deg å bo,leve,kontakt nav. Hvilke problemer din mor vil få om du flytter....det er ikke ditt problem. Hvorfor din mor har tilgang til din nettbank? Skift passord. Bli voksen og flytt. Ikke legge skylden på det som har vært med sykdommer osv Anonym poster: 8464224b321922e1a9daca366f19f1e5 Moren hennes bruker TS sine penger på røyk. Jeg hadde aldri krevd at mitt barn skulle betale husleie i sitt eget hjem som hun selv har vokst opp i og som jeg selv hadde valgt å lage.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå