Gå til innhold

Styrketrening for rygg

ElleVille

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg sliter litt med å få "tak på" ryggen under styrketrening.

Det vil si - jeg vet ikke hvilke øvelser som er hensiktsmessige.

Trener nedtrekk for øverste del, og noe annet for korsrygg, men er usikker på hvordan jeg får belastet selve ryggen ordentlig.

Føler det er litt feil forhold mellom mage/rygg, at det blir litt lite styrke i ryggen i forhold.

Noen som har tips?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei!

For å trene ryggen kan du trene sittende kabelroing eller maskin roing. Håper det hjalp litt!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Amanda!

Hva mener du med "selve ryggen"? Mener du musklene knuttet til ryggsøylen, eller musklene som styrer armene, de som skaper V-formen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så er vel basis-ryggøvelser sakt kabelroing (rett rygg!), nedtrekk bredt grep, nedtrekk smalt grep (trekk ned bak nakken), og rygghev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Lasse, jeg har ikke peiling på hvilke muskler jeg mener...

Det vil si, jeg vet ikke hva de heter.

Det er musklene "rett bak" magemusklene på en måte, kanskje øverst i korsryggen og helt opp til skulderbladene?

Hva alle musklene heter er for meg en gåte, og jeg vet jeg er dårlig på forklaring, men sånn er det å være uvitende. icon_wink.gif

Kan jo prøve litt nedtrekk bak ryggen, kabelroing - men hva er rygghev?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Amanda!

Det er jo greit det, trenger ikke vite latiske navn på alt mulig....

Du mener vel de som er knuttet til selve ryggsøylen. Deres arbeidsoppgave er å strekke ut ryggen, det er mange av dem, men trenes på samme måte, og da er rygghev best. Rygghev er når du ligge rpå magen og strakker deg LITT (!) opp, hold og ned igjen. Gå opp, og strekk deg ut gjennom hodet på en måte.... Det er den øvelsen som mange ruller oppover på for å skåne ryggen. Jeg lærte på kurs av fysioterapauter at man skal ha rett rygg for å ikke ha belast. på mellomvirvlene - det er der man får prolaps nemlig, derfor rett rygg.

Var det forståelig, vanskelig å bare forklare i teorien.... Si ifra dersom dette ble for diffust, så prøver vi igjen!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah - er det denne øvelsen der du spenner fast beina til et apparat, og ligger med overkroppen "utenfor"?

Eller ligger du på gulvet?

Takk for tålmodigheten. icon_wink.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

icon_smile.gif

Ja begge deler,men apparat er bra!

Bare husk: rett rygg opp, stopp når kroppen er helt rett fra hoften (strekk linje fra låra rett opp til skuldrene) hold et par sek, ned igjen. Ikke slipp deg rett ned heller, jevn og sakte fart opp og ned

icon_smile.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Lasse den 2002-05-30 07:46 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...