Gå til innhold

Kjøpe leilighet i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen tips?

Kan bare finne meg en leilighet nå har jeg fått beskjed om i banken, problemet er bare at jeg hører folk er ville når det kommer til leiligheter i Oslo...?

Meglere som opererer med lokkepriser, og leiligheter som går hundrevis av tusen over takst?!

Hvor mye må man regne med å måtte gi over takst for en leilighet på for eksempel Røa? Majorstuen? Frogner?

Det er jo greit nok at leilighetene ligger ute for en viss pris på finn, men hvis dette er veldig langt fra reelt kan jo dette bli litt vrient..

Noen her som har vært med på morroa i det siste? :)

Anonym poster: c27cbfbb732428b4c8fe9137fb64ed12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest puffy

Det kommer ann på hvor i Oslo du vil bo. Jeg bor på Frogner og det er en del dyrere enn f eks Sagene, Thorsov, Grunerløkka etc. Fordelen med Frogner er at det er et rolig og trygt område. Boligprisene i Oslo er veldig høye per dags dato, du sier ikke så mye om hvor mye du skal kjøpe for, hvordan nabolag du er ute etter etc. Men prisene varierer som sagt veldig mye. Venninnen min kjøpte seg for eksempel leilighet på Bjølsen til langt under pris som på Frogner.

Jeg tror det er noen leiligheter, men ikke alle som går hundrevis av tusen over takst. Flere av mine venner har begynt å kjøpe seg leiligheter nå og de har betalt ca det som var prisen i utgangspunktet, hvertfall ikke mer enn 100.000 over.

Jeg vil anbefale deg Sagene/Thorsov hvis du er ute etter litt mer plass til litt mindre penger, der er det veldig fint og rolig og ikke minst ikke langt fra Majorstuen etc. Tror det går busser stort sett hele tiden. Ellers er jeg veldig fornøyd med å bo på Frogner, synes Majorstua eller St. Haugen også er fint!

Lykke til, spennende med ny leilighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på hvor i Oslo du vil bo. Jeg bor på Frogner og det er en del dyrere enn f eks Sagene, Thorsov, Grunerløkka etc. Fordelen med Frogner er at det er et rolig og trygt område. Boligprisene i Oslo er veldig høye per dags dato, du sier ikke så mye om hvor mye du skal kjøpe for, hvordan nabolag du er ute etter etc. Men prisene varierer som sagt veldig mye. Venninnen min kjøpte seg for eksempel leilighet på Bjølsen til langt under pris som på Frogner.

Jeg tror det er noen leiligheter, men ikke alle som går hundrevis av tusen over takst. Flere av mine venner har begynt å kjøpe seg leiligheter nå og de har betalt ca det som var prisen i utgangspunktet, hvertfall ikke mer enn 100.000 over.

Jeg vil anbefale deg Sagene/Thorsov hvis du er ute etter litt mer plass til litt mindre penger, der er det veldig fint og rolig og ikke minst ikke langt fra Majorstuen etc. Tror det går busser stort sett hele tiden. Ellers er jeg veldig fornøyd med å bo på Frogner, synes Majorstua eller St. Haugen også er fint!

Lykke til, spennende med ny leilighet :)

Tusen takk for svar! Sikter mest mot majorstuen/frogner/st.haugen, men med et maksbeløp på 3 mill er jeg redd det kan bli litt lite?

Vil ha en pen leilighet, og jeg skal ha minst ett soverom!

Anonym poster: c27cbfbb732428b4c8fe9137fb64ed12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest puffy

Tusen takk for svar! Sikter mest mot majorstuen/frogner/st.haugen, men med et maksbeløp på 3 mill er jeg redd det kan bli litt lite?

Vil ha en pen leilighet, og jeg skal ha minst ett soverom!

Anonym poster: c27cbfbb732428b4c8fe9137fb64ed12

Du kan absolutt finne deg en fin leilighet på Frogner/Maja/St.Haugen for 3 mill! Jeg personlig hadde valgt St.Haugen eller Majorstua :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan absolutt finne deg en fin leilighet på Frogner/Maja/St.Haugen for 3 mill! Jeg personlig hadde valgt St.Haugen eller Majorstua :)

Med ett soverom altså? :) Det er ikke aktuelt med seng i stuen ;)

Har sett på Røa også, hva tror du om det?

Anonym poster: c27cbfbb732428b4c8fe9137fb64ed12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da hadde jeg valgt Majorstuen, grunnet kollektivtilbudet, rett og slett. Det er nemlig ikke spesielt bra hverken på Frogner eller St. hanshaugen. Mangler t-bane, og busser og trikker blir jo stående i samme køer som alle bilene i rushen.

Anonym poster: 0b6fceec15e30a691e28a7eac106e41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest puffy

Med ett soverom altså? :) Det er ikke aktuelt med seng i stuen ;)

Har sett på Røa også, hva tror du om det?

Anonym poster: c27cbfbb732428b4c8fe9137fb64ed12

Med ett soverom ja :) Det burde så absolutt være mulig! Tok en titt innom Finn og fant flere til rett under 3 mill, rundt 2,7-8-9 på Frogner, Majorstua og St.Haugen. Røa er veldig greit, sentralt og rolig område. Har en venninne som bor der og hun klager ikke :) Røa, Thorsov, Grefsen etc er absolutt steder å anbefale, litt utenfor sentrum, men ikke mer enn 10-15 minutter og det er veldig bra kollektivt som går ofte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest puffy

Da hadde jeg valgt Majorstuen, grunnet kollektivtilbudet, rett og slett. Det er nemlig ikke spesielt bra hverken på Frogner eller St. hanshaugen. Mangler t-bane, og busser og trikker blir jo stående i samme køer som alle bilene i rushen.

Anonym poster: 0b6fceec15e30a691e28a7eac106e41f

Enig her, jeg bor på Elisenberg og det går nesten aldri trikk.. Hver halvtime eller noe. På Majorstua har du jo t-banen også, som går stort sett hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ett soverom ja :) Det burde så absolutt være mulig! Tok en titt innom Finn og fant flere til rett under 3 mill, rundt 2,7-8-9 på Frogner, Majorstua og St.Haugen. Røa er veldig greit, sentralt og rolig område. Har en venninne som bor der og hun klager ikke :) Røa, Thorsov, Grefsen etc er absolutt steder å anbefale, litt utenfor sentrum, men ikke mer enn 10-15 minutter og det er veldig bra kollektivt som går ofte.

Jeg har sett på de leilighetene selv, men så hører jeg som sagt så mye om de leilighetene som går for flere hundre tusen over takst... (Det er jo bare å slenge seg på en budrunde så ser man fort hvor det ender).... Vil bare tenke så realistisk som mulig ;)

Anonym poster: c27cbfbb732428b4c8fe9137fb64ed12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest puffy

Jeg har sett på de leilighetene selv, men så hører jeg som sagt så mye om de leilighetene som går for flere hundre tusen over takst... (Det er jo bare å slenge seg på en budrunde så ser man fort hvor det ender).... Vil bare tenke så realistisk som mulig ;)

Anonym poster: c27cbfbb732428b4c8fe9137fb64ed12

Hmm, skjønner :) Jeg har som sagt ikke hørt så mye at de har gått flere hundre tusen over takst og jeg har en del venner som har begynt å kjøpe seg leiligheter i de områdene nå. Men kanskje de bare har hatt flaks :) Du kan jo begynne med å dra på visninger på disse forskjellige stedene da, også byr du på de du liker best og ser om de går langt over takst! Masse lykke til :) Visninger og kjøp er spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, skjønner :) Jeg har som sagt ikke hørt så mye at de har gått flere hundre tusen over takst og jeg har en del venner som har begynt å kjøpe seg leiligheter i de områdene nå. Men kanskje de bare har hatt flaks :) Du kan jo begynne med å dra på visninger på disse forskjellige stedene da, også byr du på de du liker best og ser om de går langt over takst! Masse lykke til :) Visninger og kjøp er spennende!

Hm, jeg håper du har rett! :) Så fort fellesferien er over nå, regner jeg med at utvalget tar seg opp, så finner jeg nok noe jeg vil trives i etterhvert ;)

Takk for god hjelp, kanskje vi ses på Frogner, hehe :D

Anonym poster: c27cbfbb732428b4c8fe9137fb64ed12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest puffy

Hm, jeg håper du har rett! :) Så fort fellesferien er over nå, regner jeg med at utvalget tar seg opp, så finner jeg nok noe jeg vil trives i etterhvert ;)

Takk for god hjelp, kanskje vi ses på Frogner, hehe :D

Anonym poster: c27cbfbb732428b4c8fe9137fb64ed12

Gjør det! Og bare hygggelig :) Du får si fra hvis det blir Frogner, så sees vi jo! :smilorange:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bare hoppe inn og advare deg litt :) Vi var med på karusellen nå i vår, og det var ikke særlig lett. Vi hadde akkurat samme maksgrense som deg, 3 mill, og vi fant ut at det aller meste (som var fint, i fine områder) til den prisen gikk til mellom 150-400 000 over takst. I tillegg krever de fleste banker at taket ditt skal være inkludert fellesgjelden til leiligheten, og mange borettslagsleiligheter i Oslo har fellesgjeld på 150-300 000, som reellt gjør at leiligheten maks kan koste 2,7 mill.

I tillegg kommer du ikke særlig langt uten lang OBOS-ansinnietet, da veldig mange borettslag er OBOS. Vi vant tre budrunder som ble tatt fra oss på forkjøp etter noen dager.... Og vi har ansinnietet fra 1986....

Etter fire måneder hadde vi endelig flaks, og fikk kjøpt en leilighet på Grefsen til 2,7 som ikke ble tatt fra oss på forkjøp.

Ikke meningen å ta fra deg håpet, men forbereder deg på at det ikke bare er enkelt om dagen :)

Anonym poster: 61f1f69a5354423359c4c48da5d12c8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare hoppe inn og advare deg litt :) Vi var med på karusellen nå i vår, og det var ikke særlig lett. Vi hadde akkurat samme maksgrense som deg, 3 mill, og vi fant ut at det aller meste (som var fint, i fine områder) til den prisen gikk til mellom 150-400 000 over takst. I tillegg krever de fleste banker at taket ditt skal være inkludert fellesgjelden til leiligheten, og mange borettslagsleiligheter i Oslo har fellesgjeld på 150-300 000, som reellt gjør at leiligheten maks kan koste 2,7 mill.

I tillegg kommer du ikke særlig langt uten lang OBOS-ansinnietet, da veldig mange borettslag er OBOS. Vi vant tre budrunder som ble tatt fra oss på forkjøp etter noen dager.... Og vi har ansinnietet fra 1986....

Etter fire måneder hadde vi endelig flaks, og fikk kjøpt en leilighet på Grefsen til 2,7 som ikke ble tatt fra oss på forkjøp.

Ikke meningen å ta fra deg håpet, men forbereder deg på at det ikke bare er enkelt om dagen :)

Anonym poster: 61f1f69a5354423359c4c48da5d12c8f

Fryktelig urettferdig!!! :( Får følge med på selveierleilighetene da... :)

Edit: Og der røyk anonymiteten :D

Endret av -Alva-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var med på karusellen nå i vår, og det var ikke særlig lett. Vi hadde akkurat samme maksgrense som deg, 3 mill, og vi fant ut at det aller meste (som var fint, i fine områder) til den prisen gikk til mellom 150-400 000 over takst.

Da må du lete etter leiligheter som ligger 150-400K under det du søkte på opprinnelig, vet du.

I tillegg krever de fleste banker at taket ditt skal være inkludert fellesgjelden til leiligheten

Jeg skjønner ikke problemet. Finn.no og andre viser jo totalpris inkl. fellesgjeld, og det sier seg selv at du må se på hele beløpet. Det vil si at hvis en leilighet koster 2 millioner og det er en fellesgjeld på 1 million, så er det reelle kjøpebeløpet du må se for deg 3 millioner.

Endret av jabx
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da må du lete etter leiligheter som ligger 150-400K under det du søkte på opprinnelig, vet du.

Jeg skjønner ikke problemet. Finn.no og andre viser jo totalpris inkl. fellesgjeld, og det sier seg selv at du må se på hele beløpet. Det vil si at hvis en leilighet koster 2 millioner og det er en fellesgjeld på 1 million, så er det reelle kjøpebeløpet du må se for deg 3 millioner.

Jeg, TS, spurte hva man kan forvente når man skal kjøpe i Oslo, og jeg fikk ett svar...? Kom ned fra den høye hesten din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig urettferdig!!! :( Får følge med på selveierleilighetene da... :)

Edit: Og der røyk anonymiteten :D

Jepp, det er ikke alltid lett!! Vi bød på et par selveierleiligheter vi også, men de blir jo også dyrere pga 2,5% avgift, pluss at da må man plutselig stå for svære oppussinger av balkonger, vinduer osv selv... Tryggere med borettslag sånn sett. Lykke til!! :)

Anonym poster: 61f1f69a5354423359c4c48da5d12c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du lete etter leiligheter som ligger 150-400K under det du søkte på opprinnelig, vet du.

Jeg skjønner ikke problemet. Finn.no og andre viser jo totalpris inkl. fellesgjeld, og det sier seg selv at du må se på hele beløpet. Det vil si at hvis en leilighet koster 2 millioner og det er en fellesgjeld på 1 million, så er det reelle kjøpebeløpet du må se for deg 3 millioner.

Øhh... Hva skjer med holdningen? :) Jeg forklarte bare hva som var den reelle situasjonen for oss. jeg har ikke klaget på noe som helst.

Anonym poster: 61f1f69a5354423359c4c48da5d12c8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhh... Hva skjer med holdningen? :) Jeg forklarte bare hva som var den reelle situasjonen for oss. jeg har ikke klaget på noe som helst.

Og jeg forklarte bare at hvis man åpenbart leter i feil prisklasse så må man bite i det sure eplet og finne noe billigere... Hvis alle leilighetene man byr på går langt over prisantydning, så viser det at prisantydningene i markedet er kunstig lave, og da må man også ta det med i beregningen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...