Gå til innhold

Er toppetasjer alltid best?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, jeg vil påstå at toppetasje ikke alltid er best. Dog avhenger det så klart av hva man legger i "best".

Riktignok kommer man opp fra bakken med følgene mindre gatestøy, ikke støy fra nabo i etasjen over, som oftest mer lys, m.m. Men dersom man bor i 4-5-6 etasje uten heis så drar det så absolutt ned. Tenke seg til alt man skal bære opp og ned daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor i 3. og dermed øverste etasje av en lavblokk fra slutten av 50-tallet. Over meg har vi tøreloft og et par boder for de som bor i oppgangen, og jeg hører det utrolig godt hvis noen går oppe! Men det er heldigvis ikke alt for ofte, og det går jo bare noen der oppe når de henger opp og henter klær. Til vanlig hører jeg svært lite fra naboene mine, har aldri hørt noe fra de som bor på sidene, men de bor i en annen oppgang, og jeg tror det er ekstra godt isolert mellom oppgangene (noe med å stenge mellom oppgangene dersom det skulle oppstå brann osv.). Hører heller ikke noe fra de som bor under til vanlig, men i går hadde hun fest, og det hørte jeg GODT! Men det skjer bare en sjelden gang, så det overlever jeg. Hører også når døren inn til oppgangen blir lukket igjen, den smeller litt, men det tror jeg også er fordi min inngangsdør oppe ikke er spesielt god med tanke på isolering. Men din egen inngangsdør kan du jo skifte ut dersom du ønsker det (i allefall kan jeg det her...). Er veldig fornøyd med å bo i øverste etasje. Har heldigvis ikke mer enn 3 etasjer å gå opp, jeg satte en grense på 3.etasje, dersom det ikke er heis i bygget. TENK om du må skifte ut kjøleskapet ditt! Jeg og pappa bar kjøleskapet mitt opp tre etasjer, og det var TUNGT! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og pappa bar kjøleskapet mitt opp tre etasjer, og det var TUNGT! ;-)

Moderne kjøleskap veier da ikke så mye... Du får trene litt mer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bodde i en ny blokk. hørte ikke de ved siden av (kun naboer på en side.) men hørte de over. kunne høre hva de prata om til tider. men det var greit nok.

bodde i en litt eldre blokk,da hørte jeg de over men de lagde mange rare lyder så når jeg skulle sove pleide jeg å gjette hva de holdt på med. ommøblere,leke med jojo å sånne ting. jeg fikk meg en ny måte å sove på . og trafikken fikk jeg rett i øre da jeg sov. det var mer slitsomt.

bodd i rekke hus. da hørte jeg babyen til naboen hele tida. å på den andre siden bodde en kjeftsmelle kjerring som ropte å kjefta .

bo i et gammelt hus naboen under meg hører når jeg går i trappa opp.

har bodd i et helt nytt rekkehus i midten ,DET var supert. hørte ingen naboer og de hadde unger alle sammen. var nesten ingen bilstøy heller.

Anonym poster: 11d69cb509c7ce18823dbdb8730cc2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne kjøleskap veier da ikke så mye... Du får trene litt mer :P

Hehe, det var et moderne kjøleskap, hadde vel ikke giddet å dra med meg et gammelt kjøleskap opp i leiligheten? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne kjøleskap veier da ikke så mye... Du får trene litt mer :P

Tull!

Jeg har et par år gammelt kjøleskap, et fulldigitalt fra Siemens. Det er 200 cm høyt og veier i følge manualen 80 kg netto. Jeg og min far er storvokste (185cm og muskler) og slet relativt godt med dette i trappen opp til 2. etasje.

Tungt nok i massevis når man har få steder å få ordentlig løftetak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempeglad i min toppetasje-leilighet, selv om det er mange trapper :) Utrolig deilig å slippe tramping, støvsuging og misting av ting og tang i gulvet, fra leiligheten over. Lyst og fint er det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeglad i min toppetasje-leilighet, selv om det er mange trapper :) Utrolig deilig å slippe tramping, støvsuging og misting av ting og tang i gulvet, fra leiligheten over. Lyst og fint er det også!

I hvilken etasje bor du i da?

Jeg var på visning til en leilighet i 5.etg. uten heis...

Takst var 2.190.000,-, den ble solgt for 2.720.000,-......

Dette var i Oslo, betyr det at folk er sååå desperate etter leiligheter i toppetasjen at de godtar å by over 500.000,- over takst. Eller kan det være fordi dette var i Oslo og absolutt alt går over takst?

Jeg hadde ikke ventet meg en slik pris på denne lieligheten iallefall. Håper det er mulig å finne en leilighet som ikke går for så mye over taksten...

Anonym poster: 834f60ebd316aeb67b3270cfb77d22d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilken etasje bor du i da?

Jeg var på visning til en leilighet i 5.etg. uten heis...

Takst var 2.190.000,-, den ble solgt for 2.720.000,-......

Dette var i Oslo, betyr det at folk er sååå desperate etter leiligheter i toppetasjen at de godtar å by over 500.000,- over takst. Eller kan det være fordi dette var i Oslo og absolutt alt går over takst?

Jeg hadde ikke ventet meg en slik pris på denne lieligheten iallefall. Håper det er mulig å finne en leilighet som ikke går for så mye over taksten...

Anonym poster: 834f60ebd316aeb67b3270cfb77d22d4

Er ikke så oppdatert på prisene akkurat nå, men høres ut som den leiligheten var feiltaksert, eventuelt har megler brukt lokkepris (sleipt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RamaLama

Jeg har bodd øverst i ei gammel blokk, og der hørte man kun ting som foregikk i gangen. Der var det gang på to sider av leiligheten og nabo på ene siden. Naboene og vi hørte aldri hverandre, kun i gangen. Men det var mye trafikkstøy, for det var i sentrum.

Jeg har også bodd midt i ei blokk fra 2005. Der hørte vi absolutt ingenting. Ikke fra de over, eller to ved siden av. Kun om vi hadde opp vinduet ut til de åpne gangene.

I tillegg har jeg bodd i 1.etg i ei 50-talls blokk (mamma som bor der). Det er ikke heis, så det er skikkelig dritt at jeg fikk disponere boden i 6. etg. Vi hører en nabo i samme etasje, og MYE til naboen over. Nå har de gange som elefanter, ofte fest og høres ut som de ommøblerer minst en gang i uka. Har sendt inn ca. 5 klager til styret og banket på sikkert 12 ganger. Håper de blir kastet ut snart, er ikke normalt å lage så mye støy..

Så konklusjonen min er at hvis du vil ha lite støy bør du kjøpe en blokkleilighet av nyere dato, ca. midt i etasjene. Du må kanskje betale mer / kjøpe en liten leilighet, men det er kanskje verdt det mtp støy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd i blokk fra 70-tallet, og var ikke særlig plaget av støy. Det jeg evt hørte, kom utenfra og når jeg hadde vindu åpent. Det var spesielt noen naboer, som alltid hadde vinduet åpent og som i tillegg snakket (eller ropte) veldig høyt, det var ganske plagsomt. Ellers hørte vi det når noen brukte slagbor, men det hører man uansett hvor i blokken min bor.

Ville nok foretrukket å bo høyere oppe (jeg bodde på gateplan), men det var nå det jeg hadde råd til da. Uansett, så trivdes jeg veldig godt der, så det var en fin måte å komme inn på boligmarkedet på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser etter leilighet i disse dager og ser at det er få topp- og endeleiligheter til sags i min prisklasse.

Jeg har ikke råd til leiligheter i nybygg, så det vil mest sansynlig bli en leilighet i blokker fra 50-tallet. Disse har jo ikke den beste isoleringen kanskje, og det kan jo bli ganske sjenerende med en aktiv nabo i overetasjen? Vil jeg høre de over trampe over gulvene, miste ting i gulvet, støvsuge o.l. veldig godt?

Jeg sover utrolig lett og har ADHD, så blir fort irritert over lyder. Er derfor nervøs for unødvendig mengde bråk, dersom jeg skulle kjøpe en leilighet som ikke lå i toppetasjen...

Hva er dine erfaringer?

Anonym poster: 834f60ebd316aeb67b3270cfb77d22d4

Den er kansje rehabilitert siden 50 tallet? Skiftet dører?

Har bodd i slik leilighet selv, og regn med lys, uansett blokk. Min erfaring er at voksne folk ikke vil i toppen, tungt med bæreposer osv. Du slipper iallefall tråkket forbi din dør.

Vi isolerte vår mot naboen. La på plater,og isolerte.

Anonym poster: eb71cc738eb280b65ad0ca76bb4fca58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i øverste etasje (3.) i en blokk bygd i 1970. Jeg hører kun naboen vegg i vegg når det krangles med tenåringsdøtre eller at favorittlaget i fotball skårer. Jeg hørte at naboen banket kone i en leilighet skrått under meg. Hverdagslyder hører jeg aldri. Det er lytt ut til gangen, men det er pga dårlig isolerte dører. De skiftet dører i blokka der mamma bor og da hørte man absolutt ingenting fra gangen.

Anonym poster: ab8e1ae620d177accdfae1ffc3982d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser etter leilighet i disse dager og ser at det er få topp- og endeleiligheter til sags i min prisklasse.

Jeg har ikke råd til leiligheter i nybygg, så det vil mest sansynlig bli en leilighet i blokker fra 50-tallet. Disse har jo ikke den beste isoleringen kanskje, og det kan jo bli ganske sjenerende med en aktiv nabo i overetasjen? Vil jeg høre de over trampe over gulvene, miste ting i gulvet, støvsuge o.l. veldig godt?

Jeg sover utrolig lett og har ADHD, så blir fort irritert over lyder. Er derfor nervøs for unødvendig mengde bråk, dersom jeg skulle kjøpe en leilighet som ikke lå i toppetasjen...

Hva er dine erfaringer?

Anonym poster: 834f60ebd316aeb67b3270cfb77d22d4

Jeg bor i en blokk fra sent på 1960-tallet. Den er laget av betong.

Jeg har akkurat begynt i ny jobb hvor jeg jobber nattskift. Naboen har akkurat funnet ut at hans nye hobby er å snekre i hjemmet, hvorav det for det meste går i å drille. I betongvegg. Om du ikke er klar over det, så lager det svært mye lyd. Jeg bor nesten øverst, men likevel litt "midt i". Han som er hobbysnekker bor på tvers av gangen fra meg.

Naboer bråker, det er det jeg kan si. Beklager om jeg er litt ør. Med 4 timer søvn på 3 dager, går ting litt i surr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chariot

Jeg bor i en blokk fra sent på 1960-tallet. Den er laget av betong.

Jeg har akkurat begynt i ny jobb hvor jeg jobber nattskift. Naboen har akkurat funnet ut at hans nye hobby er å snekre i hjemmet, hvorav det for det meste går i å drille. I betongvegg. Om du ikke er klar over det, så lager det svært mye lyd. Jeg bor nesten øverst, men likevel litt "midt i". Han som er hobbysnekker bor på tvers av gangen fra meg.

Naboer bråker, det er det jeg kan si. Beklager om jeg er litt ør. Med 4 timer søvn på 3 dager, går ting litt i surr.

ooops, det hadde jeg glemt å nevne.... Sjarmen når en eller anna nabo blir bitt av oppussingsbasillen med betongbor!!! Den lyden bærer veldig godt i en blokk. Har flytta inn en oppussingsfreak TO oppganger bortenfor meg og det høres....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg bor i en blokk fra 50 tallet. Her er det svært lite lytt. Jeg hører naboene når de går i gangen og eventuelt hvis noen har veldig mange folk på balkongen sin.

Det jeg hører mest nå sommerstid er de som går og prater ute.

Her er det forøvrig forbudt å grille med annet enn elektrisk grill på balkongene. På tross av at det er et forholdsvis ungt "klientell" her så er det veldig fredelig. De verste bråkmakerne har vært de som leier, og de har styret blitt kvitt etter skikkelig klagebehandling.

Man kan godt bo i en traffikert gate så lenge stuen er mot gaten og soverommet mot bakgården - slik har jeg bodd flere plasser nå og blir ikke forstyrret selv om det er sentralt strøk.

Har også bodd midt i sentrum og der var det duster som ringte på dørene om natten. Men siden dette var en høyblokk og ingen av mine venner ville gjort dette uten å ringe først så ignorerte jeg spetakkelet.

Jeg skvetter veldig av ringeklokken her. Men det er fordi jeg ikke er vandt med besøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bor i en blokk fra 50 tallet. Her er det svært lite lytt. Jeg hører naboene når de går i gangen og eventuelt hvis noen har veldig mange folk på balkongen sin.

Det jeg hører mest nå sommerstid er de som går og prater ute.

På tross av at det er et forholdsvis ungt "klientell" her så er det veldig fredelig. De verste bråkmakerne har vært de som leier, og de har styret blitt kvitt etter skikkelig klagebehandling.

Jøsses. Har det på akkurat samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: glemte å sitere det jeg skulle...så never mind! ;)

Endret av rotekopp1989
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lenger opp, jo bedre, etter min mening. Har selv bodd i 3. etasje (av 4). Dette var nybygg da, men vi hørte aldri lyder fra de over. Anbefaler også å bo i enden, da slipper du folk som går forbi døra osv. hele tiden. Men jeg synes det er oversiktlig og bo høyt, og det er nok nesten garantert mindre støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo se om du kan finne ut hva slags mennesker som bor i blokka, barnefamilier bråker mere enn gamle damer på 90.

Ikke hvis gamlemor hører dårlig og setter morgenandakten på radio på for full guffe klokken 07:30 :lol:

Anonym poster: 0ad0310a02978b7e1ffd82cf8c64c705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...