Gå til innhold

noen som kan tegnspråk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Wolfmoon

Jeg bruker tegnspråk, men jeg er ikke sikker på hva du mener med tegn-til-tale?

Om du spør om jeg (og andre tegnspråkbrukere) bruker korrekt (norsk) fra tale til tegn (altså ord for ord-tegn), så er svaret ja.

Anonym poster: 93389f875e547db3c637c6ce05aaf4c3

Tegn-til-tale går også ofte under navnet tss, tegn som støtte. Da bruker man enkelttegn for å støtte opp om norsk tale, ofte hos folk med downs eller rett og slett døvblitte som ikk kan ts godt nok.

Man bruker tegn, men siden man ikke bruker gramatikken fra ts så kaller man det naturligvis ikke ts heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker tegnspråk, men jeg er ikke sikker på hva du mener med tegn-til-tale?

Om du spør om jeg (og andre tegnspråkbrukere) bruker korrekt (norsk) fra tale til tegn (altså ord for ord-tegn), så er svaret ja.

Man bruker tegn for å understreker poenget når man snakker til brukere. Jeg jobber på skole med en elev som er sterkt hørselshemmet++, og der bruker vi tegn-til-tale. Et eksempel kan være at læreren sier at det er frimiunutt, og viser med hendene tegnet for friminutt eller ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegn-til-tale går også ofte under navnet tss, tegn som støtte. Da bruker man enkelttegn for å støtte opp om norsk tale, ofte hos folk med downs eller rett og slett døvblitte som ikk kan ts godt nok.

Man bruker tegn, men siden man ikke bruker gramatikken fra ts så kaller man det naturligvis ikke ts heller :)

Jeg kan ikke så mye om de ulike kategoriene inne tegnspråk, selv om det burde vært naturlig for meg, men angående det med grammatikk, så bruker jeg også grammatikk når jeg "snakker" på tegnspråk. Dvs: jeg bøyer verb.

Prater aldri slikt som "du sulten?" på ts, jeg mener det er fornærmede overfor meg ettersom jeg forlanger at folk skal prate korrekt norsk til meg,akkurat som det skal være, og jeg forlanger at man bøyer verbene også - korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det het døvespråk, ikke tegnspråk? :klo:

Anonym poster: f513499425de32b6593de3e436fb4225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri kall det døvespråk. Kun tegnspråk.

Ville du ha likt om norsk ble omtalt som kebabnorsk eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg kan ikke så mye om de ulike kategoriene inne tegnspråk, selv om det burde vært naturlig for meg, men angående det med grammatikk, så bruker jeg også grammatikk når jeg "snakker" på tegnspråk. Dvs: jeg bøyer verb.

Prater aldri slikt som "du sulten?" på ts, jeg mener det er fornærmede overfor meg ettersom jeg forlanger at folk skal prate korrekt norsk til meg,akkurat som det skal være, og jeg forlanger at man bøyer verbene også - korrekt.

Fornærmende å bruke tegnspråkets egen gramatikk? :klo:

Jeg finner det underlig og synes kanskje at du både bør lese historie og gramatikk. Og det er flere komponenter i "sulten du" enn de to tegnene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden det tydeligvis er brukere her inne som kan noe om tegnspråk, lurte jeg på en ting. Er ordene man bruker til tegn-til-tale de samme som brukes i tegnspråk?

Har brukt tegn-til-tale mye, og det er ofte egenprodusert som noen sier her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg finner det underlig og synes kanskje at du både bør lese historie og gramatikk. Og det er flere komponenter i "sulten du" enn de to tegnene.

Jeg må si meg enig i wolfmoon her. Det er vanskeligere å forstå budskapet om man skal blande tegnspråk med norsk. Tegnspråk er et eget språk akkurat som norsk er et eget språk.

Ville bli rart om jeg plutselig skulle begynne å snakke slik:

Hello hvordan are du doing?

Satt på spissen, men det er slik det blir om man bruker tegnspråk, men absolutt skal bruke norsk grammatikk.. Det blir ikke logisk.

Tegn til tale er noe helt annet da bruker man gjerne tegn (av og til hentet fra tegnspråk) og sier hvert eneste tegn til hvert norske ord.

Det er egentlig en veldig tungvint måte å kommunisere på og mange velger å bruke et tegn (ofte den som snakker) velger det mest meningsbærende tegnet på tegnspråk og resten på norsk tale. Litt som eksemplet med friminutt.

Læreren kan si: Nå er det friminutt (tegn), husk å ta på dere jakke (tegn) og lue.

Eleven kanskje bare oppfatter: friminutt

og tar ikke på seg jakke og lue. Fordi som de fleste skoler jeg har vært på, blir gjerne støynivået ganske stort når alle skal ut.

Ofte mister de hørselshemmede innholdet og må gjette seg til resten, eventuelt hullene i det som blir sagt. Dermed er det duket for ganske mange komiske misforståelser og ikke alltid at det er så komisk for den det gjelder.

I tillegg ser jeg at mange bruker tegnene i feil kontekst, det er ikke bare å kopiere et tegn. For ett tegn kan ha mange betydninger når man setter de inn i andre sammenhenger, du kan risikere å fornærme folk;)

Men all ære til de som prøver å lære seg tegnspråk slik som den skal læres og for at man prøver. Ingen forventer at man skal bli ekspert over natten og mange hørselshemmede er vant til at folk prøver seg fram. De hjelper gjerne på rett spor. Men det er fornærmende for meg at man absolutt skal beholde norsk og klusse til med mitt språk (tegnspråk)..

Anonym poster: c8aa7b9a7ad0a810863073e9fabea368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bedre enn deg, siden jeg er døv og er tegnspråk-bruker. Tegnspråk har samme grammatikk som norsk, og når jeg "prater" tegnspråk, så bøyer jeg verbene slik man gjør på norsk, jeg "prater" ord for ord, altså jeg "prater" helt likt som på norsk på tegnspråk.

F.eks når jeg diskuterer politikk med min bror, da argumenterer jeg for hvorfor Venstre har et godt partiprogram, og om man skal snakke muntlig norsk så ville man sagt noe sånt som "Venstre får min stemme fordi de har et godt miljøpolitikk og...." Og slik snakker jeg også på TS, helt nøyaktig likt, ord for ord.

Jeg anser de andre "med"døve som prater tegnspråk der de herper norsk språk, og grammatikk ved å si "Venstre få min stemme, flott miljøpolitikk derfor" eller noe sånt, for å være mindre smarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Jeg vet bedre enn deg, siden jeg er døv og er tegnspråk-bruker. Tegnspråk har samme grammatikk som norsk, og når jeg "prater" tegnspråk, så bøyer jeg verbene slik man gjør på norsk, jeg "prater" ord for ord, altså jeg "prater" helt likt som på norsk på tegnspråk.

F.eks når jeg diskuterer politikk med min bror, da argumenterer jeg for hvorfor Venstre har et godt partiprogram, og om man skal snakke muntlig norsk så ville man sagt noe sånt som "Venstre får min stemme fordi de har et godt miljøpolitikk og...." Og slik snakker jeg også på TS, helt nøyaktig likt, ord for ord.

Jeg anser de andre "med"døve som prater tegnspråk der de herper norsk språk, og grammatikk ved å si "Venstre få min stemme, flott miljøpolitikk derfor" eller noe sånt, for å være mindre smarte.

Seriøst??? Pardon my French, men dette er bare bullshit. Jeg er og døv, født døv, gått på døveskole og har tegnspråk som mitt morsmål, norsk som mitt andrespråk, men skiller bevisst på de to språkene, sammen med hørende som ikke kan tegnspråk snakker jeg norsk med norsk grammatikk, sammen med mine døve venner snakker jeg tegnspråk med TS grammatikk. Er akkurat på samme måte som jeg snakker engelsk til engelske/amerikanske, prøver å ha god uttale og rett grammatikk da.

Og til verbbøyning, enkelte sterke verb bøyes med munnen, ja, men man legger ikke til et fortidstegn som man gjorde på søtti- åttitallet, som f.eks 'gikk-før' Og å si at en som 'herper norsk grammatikk' på tegnsråk er mindre smart sier mer om deg enn om 'grammatikkherperen' Og jeg ville fått hodepine av å se en som bruker tegn for hvert eneste norske ord når man kan gjøre det enkelt, men likevel overbringe samme budskap, ville vært som å lese en norsk tekst som er oversatt til engelsk, ord for ord, men uten tanke på grammatikk. Som dette:

'and to verb bending, some strong verbs are bending with mouth, yes, but one lay not to a pasttimesign like one did on seventy-eighty number like for example 'went before' And to say that one who'ruin norwegian grammar' on sign language is lesser smart say more about you than the 'grammar ruiner' og etcetera (sorry voldtekt av engelsken, men regner med at folk ser poenget) Tegnspråk og norsk er to ulike språk, med ulik grammatikk, og ja, TS låner elementer fra norsk siden storsamfunnet er norsk, slik norsk og låner ord/uttrykk fra engelsk. Men TS er fortsatt et eget språk med egen grammatikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Neineinei!!!

I det minste spør du, bare lov meg at du ikke kaller tegnspråk for døvespråk framover. Please?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst??? Pardon my French, men dette er bare bullshit. Jeg er og døv, født døv, gått på døveskole og har tegnspråk som mitt morsmål, norsk som mitt andrespråk, men skiller bevisst på de to språkene, sammen med hørende som ikke kan tegnspråk snakker jeg norsk med norsk grammatikk, sammen med mine døve venner snakker jeg tegnspråk med TS grammatikk. Er akkurat på samme måte som jeg snakker engelsk til engelske/amerikanske, prøver å ha god uttale og rett grammatikk da.

Og til verbbøyning, enkelte sterke verb bøyes med munnen, ja, men man legger ikke til et fortidstegn som man gjorde på søtti- åttitallet, som f.eks 'gikk-før' Og å si at en som 'herper norsk grammatikk' på tegnsråk er mindre smart sier mer om deg enn om 'grammatikkherperen' Og jeg ville fått hodepine av å se en som bruker tegn for hvert eneste norske ord når man kan gjøre det enkelt, men likevel overbringe samme budskap, ville vært som å lese en norsk tekst som er oversatt til engelsk, ord for ord, men uten tanke på grammatikk. Som dette:

'and to verb bending, some strong verbs are bending with mouth, yes, but one lay not to a pasttimesign like one did on seventy-eighty number like for example 'went before' And to say that one who'ruin norwegian grammar' on sign language is lesser smart say more about you than the 'grammar ruiner' og etcetera (sorry voldtekt av engelsken, men regner med at folk ser poenget) Tegnspråk og norsk er to ulike språk, med ulik grammatikk, og ja, TS låner elementer fra norsk siden storsamfunnet er norsk, slik norsk og låner ord/uttrykk fra engelsk. Men TS er fortsatt et eget språk med egen grammatikk.

Pøh, jeg er døv selv, og jeg bruker tegnspråk akkurat som jeg vil, og vil jeg bruke ord for ord-tegn, og å bøye ord i riktig tidsadverb, så gjør jeg det og ignorerer de som måtte sutre over mine valg. Enten "hører" de på meg og bærer over med seg at jeg bruker korrekt ord for ord-tegn slik man ville snakket på norsk og/eller skrevet på norsk, eller så får de bare la det være. Jeg tilpasser meg ikke andre, og hva all verdens skoler, lærere (som gjerne er hørende og som på frekt vis gjør seg til talsmann på mine vegne), tolker, medstudenter måtte si om meg (og andre som gjør slik som jeg) og min måte å snakke på, anser jeg for å være respektløse. Jada, så lull dere i deres rosa boble-verden og fly rundt og tro at alle tenker slik som dere og bruker ts slik dere vil. Never! Jeg bestemmer selv hvordan jeg snakker og jeg driter i å få aksept eller godkjennelse av noen, jeg kjører mitt eget løp iht ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Det må du for all del gjøre, AB, men da må du jo oppleve en god del misforståelser hvis du sier at du er tegnspråkbruker. For det er du strengt tatt ikke.

Og kall det hva du vil, men ingen av oss er enige med deg.

(Og jeg håper virkelig at du er et troll, og at jeg aldri trenger å møte deg som bruker noen gang).

Ellers helt enig med Pærecider her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du for all del gjøre, AB, men da må du jo oppleve en god del misforståelser hvis du sier at du er tegnspråkbruker. For det er du strengt tatt ikke.

Og kall det hva du vil, men ingen av oss er enige med deg.

(Og jeg håper virkelig at du er et troll, og at jeg aldri trenger å møte deg som bruker noen gang).

Ellers helt enig med Pærecider her.

Jeg er ingen troll, men et menneske med et handicap (døvhet), og jeg har aldri hatt noen problemer med tolkene jeg har brukt - vi har god dialog og når jeg sier at jeg foretrekker at de oversetter (eller tolker) så er det ønskelig at de bruker ord-for-ord, og ikke utelate noe, så langt det er mulig. Aldri noe problem, har faktisk "spesial-utplukkede" tolker som passer til mine behov, så jeg håper virkelig jeg aldri møter deg (om det er tolkeutdanning du holder på med) som tolk, du høres virkelig ut som en som ville hatt svære problemer med en bruker som helst vil ha korrekt oversettelse/ tolkning og ikke på "døvespråket", men slike gjennomskuer jeg fort siden kroppsspråk er en viktig kommunikasjonsmiddel for oss som ikke hører, så jeg ville ha tatt deg vekk relativt kjapt.

Og jeg er mer tegnspråkbruker enn deg, i og med at jeg har brukt tegnspråk i 24 år (mao hele livet), ikke mindre, bare fordi du har lært på skolen at sånn og sånn er tegnspråk og ikke er tegnspråk - jeg ER tegnspråkbruker selv om jeg begår den dødssynden å bruke ord for ord tegn, samt bøying. Hvem er dere til å si at jeg ikke er tegnspråkbruker? Makan til frekkhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg har ingenting i mot TSS som kommunikasjonsform, men nei, det er ikke tegnspråk.

Det at du sier at man ødelegger norsk grammatikk når man snakker tegnspråk viser jo helt klart og tydelig at du ikke ser på tegnspråk som et eget språk, så hvorfor er du så opptatt av å kalle deg tegnspråkbruker :klo:

Og for å være helt ærlig, du kan rakke ned på tolkestudiet alt du vil, men jeg stoler mer på en professor i tegnspråk når jeg skal vurdere hva som er tegnspråk eller ikke, enn deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest pærecider

Pøh, jeg er døv selv, og jeg bruker tegnspråk akkurat som jeg vil, og vil jeg bruke ord for ord-tegn, og å bøye ord i riktig tidsadverb, så gjør jeg det og ignorerer de som måtte sutre over mine valg. Enten "hører" de på meg og bærer over med seg at jeg bruker korrekt ord for ord-tegn slik man ville snakket på norsk og/eller skrevet på norsk, eller så får de bare la det være. Jeg tilpasser meg ikke andre, og hva all verdens skoler, lærere (som gjerne er hørende og som på frekt vis gjør seg til talsmann på mine vegne), tolker, medstudenter måtte si om meg (og andre som gjør slik som jeg) og min måte å snakke på, anser jeg for å være respektløse. Jada, så lull dere i deres rosa boble-verden og fly rundt og tro at alle tenker slik som dere og bruker ts slik dere vil. Never! Jeg bestemmer selv hvordan jeg snakker og jeg driter i å få aksept eller godkjennelse av noen, jeg kjører mitt eget løp iht ts.

Bruk gjerne tegn slik du ønsker, om det er med norsk, engelsk eller kinesisk grammatikk, er ingen som nekter deg det, men ikke gi villedende informasjon til folk som spør. Jeg kan godt skrive dialekt her, men sier ikke at det er standard norsk. TS og norsk er to ulike språk med ulik grammatikk, om du ønsker å blande er din sak, men da må du og respektere at andre velger å holde de to språkene strengt adskilt. Og jeg kan ikke respektere noen som ser ned på en som velger å bruke TS med full tegnspråkgrammatikk. Og som wolfmoon sier, håper inderlig du er et troll.

Endret av pærecider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Jeg har ingenting i mot TSS som kommunikasjonsform, men nei, det er ikke tegnspråk.

Det at du sier at man ødelegger norsk grammatikk når man snakker tegnspråk viser jo helt klart og tydelig at du ikke ser på tegnspråk som et eget språk, så hvorfor er du så opptatt av å kalle deg tegnspråkbruker :klo:

Og for å være helt ærlig, du kan rakke ned på tolkestudiet alt du vil, men jeg stoler mer på en professor i tegnspråk når jeg skal vurdere hva som er tegnspråk eller ikke, enn deg.

Og attpåtil er vel nevnte professor døv også :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg faktisk du er ganske frekk.

Anonym poster: 0f9f8ca1199e6dd894192edca42a5dbc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for all del, hør på en hørende professor som aldri har levd livet som døv, kan ingenting om det å være døv, og kun har lest til seg kunnskaper som jeg personlig anser for å være tøv, enn på en døv person som har mer erfaring, har praktisert tegnspråk, vet hvordan det ikke er å høre.

Når jeg er døv, og har tegnspråk som første"språk", da kaller jeg meg tegnspråkbruker og det gjør jeg så mye jeg bare vil. Ingen andre skal komme hit og si at nei, nei, det er ikke tegnspråk når det er tegnspråk. Når en bruker hendene for å kommunisere, så er det tegnspråk, samme hvor mye du påstår det ikke er det bare fordi jeg foretrekker å "snakke" akkurat som på norsk på ts.

Og jo, jeg står inne for at jeg mener at når døve blir opplært i å bruke ts på en merkelig måte, som å forkorte setninger til det absurde ("du sulten?" "du lyst med meg ut?" "Venstre best politikk, derfor jeg stemme dem" osv...). Og resultatet viser seg i det skriftlige språket, mange døve klarer ikke å skrive korrekt norsk og bøye verbene i riktig tidsadverb fordi de ikke vet hvordan de skal "oversette" fra TS til norsk. Det verste jeg har sett av skriftlige feil hos døve, er at fortid og nåtid og fremtid blir blandet sammen i en salig suppe...f.eks vet jeg om en som presterte å skrive "jeg var min mamma hos og spiser middag, fisk og det er godt. Jeg liker så fisk godt. Best hvis ha hvit saus med oppi fatet"....what? Jeg bare :hakeslepp:

Og jeg er overhodet ikke i tvil om at det er det hersens nymotens ts med korte setninger med tøvete sammensetninger av ord, i en salig suppe av presens og preteritum.... har skylden for døves generelt dårlige språk (nå sier jeg at jeg ikke er god i norsk, men jeg kan i det minste forskjellen på fortid og nåtid tidsadverb og jeg kan bøye verb) Og hvorfor det? Takket være min mor som var tilfeldigvis var nabo med en tolk, og etter at hun fikk meg, så kjente hun godt til hvilke språklige utfordringer døve har, og hun nektet meg konsekvent å forkorte setninger, som å si slikt som "du dra nå"?, jeg måtte fullføre setninger, hun lærte meg å bøye verb, forskjellen på bruk av nåtid og fortid osv og mamma var forresten selv tegnspråk-lærer til andre foreldre av døve barn (og hun var også fungerende tolk i "krisesituasjoner") så jeg er meget klar over at hadde det ikke vært for at mamma var engasjert og tidlig skjønte at språket kunne bli en utfordring om jeg ikke fikk riktig opplæring, så kunne jeg endt opp som den jenta med det dårlige språket.

Så derfor griner jeg inni hjertet mitt når jeg leser om oppblåste professorer som TROR han vet mer om livets realiteter og tegnspråk enn en døv og enn en mamma som har måttet jobbe mye for at datteren skulle få "inn med morsmelka" gode språkferdigheter. En professor, jeg ler meg i hjel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...