Gå til innhold

BatTerilader -hvilken?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Digital!

Jeg har kjøpt meg digitalkamera i dag, og har forstått det slik at oppladbare batterier er et must. Men hva slags batterilader velger jeg, hva skal jeg se på?

Jeg er blitt fortalt at batteriene bør ha min 1800 mA. Men hva med selve laderen? Er denne brukbar, eller er den dyrere enn nødvendig?

Alt av tips blir satt pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Trur ikke det har så mye å si hvilken lader du velger... Jeg er ikke en ekspert på dette da altså.

Men ja, oppladbare batterier er "et must", for man bruker ganske mange, dersom man bruker kameraet en del.

Min samboer bruker kamera på fotballkamp. Da tas det MASSER av bilder altså, kameraet er selvsagt på hele tiden. Han bytter batterier i pausen. Det sier seg selv, når han tross alt er på alle hjemmekampene til Brann og en og annen bortekamp, at de oppladbare betteriene ble ganske fort inntjent i forhold til å kjøpe nye hele tiden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med å kjøpe en litt dyrere batterilader enn den du viser, tror den kostet rundt 500 på Clas Ohlsson for noen år siden.

Det som laderen bør ha er en utladefunksjon. Det var viktig på de gamle NiCd (Nikkel kadmium) batteriene, for ellers "husket" batteriet hvor mye det hadde ladet seg ut, og ble tomt på samme sted etter opplading. For å kunne utnytte hele kapasiteten på batteriet er det derfor viktig å tømme det helt. Moderne metallhydrid (Ni-MH) batterier skal vistnok ikke ha samme hukommelsen, men det skader ihvertfall ikke å tømme batteriet helt før det lades på nytt.

Dersom du skal bruke batteriet til digitalkamera anbefaler jeg å kjøpe en lader med hurtigladefunksjon, da er batteriet klart til innsats igjen etter noen få timer og ikke etter 14-15t som en vanlig lader bruker.

Grunnen til at ladere bruker 15t på å lade et batteri er at da trenger de ikke noe spesiell intelligens og kan lade hele tiden med samme strømmen som ca er 1/10 av kapasiteten til batteriet. (et 1800 mAh batterie må altså lades med 180mA i 14-15t) De intelligente laderne merker når batteriet er fullt og går da over på vedlikeholdslading.

En intelligent lader er en investering som vil forlenge levetiden til batteriene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...