Gå til innhold

"Blir å..." - dialekt, eller hva?


Thorn

Anbefalte innlegg

Syns jeg ser oftere og oftere at folk "blir å" gjøre ulike ting. Har merket meg at det blir skrevet en del her på forumet, men har ikke noen reelle eksempler å vise til akkurat nå. Jeg tenker på noe a la "jeg blir nok å reise til Oslo i morgen" eller "jeg blir å male rommet hvitt". For meg ville det vært naturlig å skrive "jeg kommer til å" eller "jeg vil nok". Hvor kommer dette fra? Er det dialekt, eller er det rett og slett en ny (i hvert fall for meg) måte å formulere seg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sånn vi sier på min dialekt, men jeg tror ikke det er vanlig/riktig å bruke det skriftlig.

Endret av Agathe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev det senest i en tråd for litt siden. Har i grunn alltid sagt det, vet ikke hvorfor, faller seg bare naturlig. Har muligens noe med dialekt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nordlending og for meg er det en naturlig ting å si, men ikke en naturlig ting å skrive ;)

Anonym poster: e24084a88dea66b9bbba77dddfb12dd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har å gjøre med dialekt. Jeg er selv fra vestlandet og det kunne aldri falt meg inn før å formulere meg slikt. Etter å nå ha bodd noen år på østlandet tar jeg meg selv i å kunne formulere meg slik. Men om det er akkurat østlandskdialekt som er påvirkningen kan jeg ikke si med sikkerhet, da jeg har hengt mye med venner med dialekter fra hele Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det sier vi i hedmark også

Anonym poster: 09846005a54b24ede2b86f45eefeaff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg blir å forbinde det med nordlendinger :)

Jeg også. Jeg får nordnorske dialekter i hodet mitt bare jeg leser det. :fnise: Men morsomt å se at det finnes i andre dialekter også, da lærte jeg noe nytt i dag. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også. Jeg får nordnorske dialekter i hodet mitt bare jeg leser det. :fnise: Men morsomt å se at det finnes i andre dialekter også, da lærte jeg noe nytt i dag. :)

Haha samme her! Jeg syns det er søtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar det stammer fra en dialekt, men nå har det plutselig blomstret opp og blitt populært også på østlandet. Tror ikke jeg hadde hørt dette uttrykket før for maks et par år siden, men nå tar det av her også.

Anonym poster: 08e8a81d88a40502fd811566b6546bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Og også en av de mest effektive måtene å avsløre en nordlending. ;)

Hehe, enig. Hver gang jeg ser slike formuleringer, tenker jeg at jeg har med en nordlending å gjøre. :)

Jeg ser at en del her sier at det også finnes i trøndersk og i hedmarksdialekter, men det tror jeg ikke på, sånn uten videre. Jeg kjenner ganske godt til begge disse dialektene, og jeg er helt ukjent med at det skal forefinnes der. Så dersom det finnes trøndere eller hedmarkinger som ytrer seg på den måten, må dette være noen helt nymotens greier, er min umiddelbare reaksjon. Men jeg lar meg selvfølgelig overbevise om at det motsatte er tilfelle dersom jeg får dette tilstrekkelig dokumentert. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, enig. Hver gang jeg ser slike formuleringer, tenker jeg at jeg har med en nordlending å gjøre. :)

Jeg ser at en del her sier at det også finnes i trøndersk og i hedmarksdialekter, men det tror jeg ikke på, sånn uten videre. Jeg kjenner ganske godt til begge disse dialektene, og jeg er helt ukjent med at det skal forefinnes der. Så dersom det finnes trøndere eller hedmarkinger som ytrer seg på den måten, må dette være noen helt nymotens greier, er min umiddelbare reaksjon. Men jeg lar meg selvfølgelig overbevise om at det motsatte er tilfelle dersom jeg får dette tilstrekkelig dokumentert. :)

Har ikke mulighet for å sende bygdeboerne her til deg, men du må gjerne komme på besøk. Det er et uttrykk som er vanlig dagligtale her og gammel som ung sier det.

"Ei bi å hent`n"

Anonym poster: 09846005a54b24ede2b86f45eefeaff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Har ikke mulighet for å sende bygdeboerne her til deg, men du må gjerne komme på besøk. Det er et uttrykk som er vanlig dagligtale her og gammel som ung sier det.

"Ei bi å hent`n"

Men da dreier det seg om nord i Nord-Trøndelag, eller? Eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest loren

Jeg er fra Innherred i Nord Trøndelag opprinnelig, og der har jeg aldri hørt noen si det. Det er jo forholdsvis langt sør i fylket, så hva som forekommer lenger nord vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke noe for det, men syns det er grusomt irriterende når folk skriver det.

Det, og "tisse seg ut" gjør meg av en eller annen grunn ufattelig irritert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da dreier det seg om nord i Nord-Trøndelag, eller? Eller er jeg helt på jordet?

Nord-østerdalen.

Anonym poster: 09846005a54b24ede2b86f45eefeaff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall vanlig i enkelte av de nordnorske dialektene. Jeg som bergenser finner det helt unaturlig, og både sier og skriver alltid: "jeg kommer til å/ jeg skal".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...