AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #1 Del Skrevet 25. juli 2012 Jeg prøver å bruke lånkalkulatorer på nett, men de spør etter forskjellige ting og jeg får ikke noe klart svar. De spør etter husleie, for eksempel, noe jeg ikke skjønner vitsen med, for om man flytter i ny bolig så er det ikke sikkert det er aktuelt, osv. Mannens inntekt 590.000 (og økende) Kvinnens inntekt 380.000 (fast lønn) Hans gjeld 700.000 Hennes "formue" 200.000 (altså sum gjeldsbyrde 500') Hvor mange prosent må man ha i EK? Varierer det fra bank til bank eller er det en fast regel? Vet noen sånn ca hva vi kan få i boliglån på dette? Anonym poster: d9e55e3ca982dce9870590a578a2e5b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadamasa Skrevet 25. juli 2012 #2 Del Skrevet 25. juli 2012 Dere må ha 15% egenkapital. Du kan også sende opplysninger til banker, og be om finansieringsoverslag. Det er kostnadsfritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 25. juli 2012 #3 Del Skrevet 25. juli 2012 deres felles inntekt er lik 970 000 ut fra det du skriver TS, for boliglån har bankene en "generell regel" på max 3 ganger samlet inntekt, altså 2 910 000 for dere, av dette må dere ha min 15% egenkapital som tilsvarer 436 500 kr som et utgangspunkt. Merk dere at annen gjeld nok vil påvirke regnestykket, ting som barnetrygd for eksempel kommer på toppen som inntekt hos noen låneinstitusjoner... Husleie er hvis dere kjøper bolig i eksempelvis bygård o.l der det ofte er en husleige til sameiet i tillegg til selve lånet som skal betjenes, herunder er det spesielle regler for fellesgjeld og andelen av denne som jeg ikke kjenner til.. Billån, studielån og for eksempel forbrukslån vil ha ulik innvirkning på låneevnen sett fra bankenes side. Ett godt råd må være å gå på bankenes nettsider og forsøke se på deres lånekalkulatorer, renter osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 25. juli 2012 #4 Del Skrevet 25. juli 2012 Husleie er et veldig misvisende begrep i denne sammenheng, for det man faktisk betaler er fellesutgifter som inkluderer kommunale avgifter og forsikringer, som et minimum. Det gjelder i all hovedsak for borettslag og sameier, litt avhengig av boligtype. Disse fellesutgiftene (eller "husleie") vil jo ha noe å si på hvor stort lån man kan betjene, derfor skal det legges inn i kalkulatoren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2012 #5 Del Skrevet 27. juli 2012 Snakket med en bank som sa vi måtte ha 25 % i EK fordi vi er over 34 år. Det blir mye når det knapt er små leiligheter til under 2 mill. Anonym poster: d9e55e3ca982dce9870590a578a2e5b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svante Skrevet 27. juli 2012 #6 Del Skrevet 27. juli 2012 Da går du til en annen bank. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå