AnonymBruker Skrevet 24. juli 2012 #1 Skrevet 24. juli 2012 på blant annet FB, og ellers, når folk f.eks skriver status der de kommer med gåtefulle bemerkninger - som "hvorfor?;(", "nettopp kommet hjem fra sykehus" osv... Det venlige er å skrive årsak i tillegg, men ofte gjør man det ikke. ligger det et slags oppmerksomhetsbehov der? behov for et eller annet? søke sympati? har sosiale medier tatt over den sosiale biten så mye at folk begynner å søke etter oppmerksomhet eller bekreftelse eller whatever på FB ved å skrive slike kryptiske beskjeder. Er vi blitt sosialt "avstumpet"? Anonym poster: 93beb5443badd7215d503932864c751f 3
Gjest Herr Heftig Skrevet 24. juli 2012 #2 Skrevet 24. juli 2012 De vil at man skal stille spørsmål. Det samme skjer i normale samtaler der folk sier: h*n/jeg kom hjem fra sykehuset igår. Da er det meningen at noen skal spørre om hvorfor h*n var der.
Honnikorn Skrevet 24. juli 2012 #3 Skrevet 24. juli 2012 Jeg stiller aldri det spørsmålet. Resultatet er en laaang merkelig stillhet med de venter på at jeg skal svare slik det er forventet. *ler* 10
Bernardette Skrevet 24. juli 2012 #4 Skrevet 24. juli 2012 De verste er de som, til oppfølgingsspørsmålet "Hvorfor har du vært på sykehus?" svarer "Nei DET kan jeg ikke skrive her på veggen min". *remove friend* 8
Muscae Skrevet 24. juli 2012 #5 Skrevet 24. juli 2012 Men så vil de jo ikke svare når man spør! "Orker ikke ta det på face" er det du får til svar når du spør. Det er så TÅPELIG at jeg finner ikke ord! De er kun ute etter oppmerksomhet rundt sin egen person, og gidder ikke å informere de bekymrede (nysgjerrige?) personene som sitter rundt om kring om hva som foregår. Da kan man like godt la være å si noe i første omgang.. 8
Gjest Minpin Skrevet 24. juli 2012 #6 Skrevet 24. juli 2012 (endret) Regner med at de som legger ut sånt vil ha oppmerksomhet. Mange skriver jo for å få ting ut, men hvis man vil holde det privat publiserer man det jo ikke på internett (og i hvertfall ikke på facebook hvor alle som leser det vet hvem du er). Edit: Jeg har også lurt på hvorfor de publiserer slike statuser hvis de ikke kan svare på spørsmål om det det gjelder. De vil vel kanskje at man skal bli bekymra og mase. Ikke vet jeg. Ignorerer alltid sånt. Endret 24. juli 2012 av Minpin
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2012 #7 Skrevet 24. juli 2012 Har en slik venn på fb som skriver kryptisk nesten hele tiden. Ofte flere ganger daglig. Personen skriver at h*n "hater falske folk" eller "blir så j... skuffa over enkelte! osv. Hvem sikter h*n til? Og så skrives det oppdateringer om at "det har skjedd noe, og er så lei meg" osv Men å skrive hva det dreier seg om? Neihei, det gjør vedkommende ikke. Det er lenge siden jeg sluttet å spørre, og jeg begriper ikke hvorfor andre gidder å gjøre det. "Hva skjer a ???" Ikke noe svar. Andre gir trøsteklemmer eller støtter opp under meldinger om falske folk. "Drit i sånne folk, de er ikke noe å samle på"! osv. Dermed får h*n akkurat den oppmerksomheten h*n er ute etter. Blir så irritert på det der. Tror jeg kommer til å skjule denne personens statusoppdateringer snart. Anonym poster: 126c314a0f2dc8096d454682c55734b1 5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #8 Skrevet 25. juli 2012 på blant annet FB, og ellers, når folk f.eks skriver status der de kommer med gåtefulle bemerkninger - som "hvorfor?;(", "nettopp kommet hjem fra sykehus" osv... Det venlige er å skrive årsak i tillegg, men ofte gjør man det ikke. ligger det et slags oppmerksomhetsbehov der? behov for et eller annet? søke sympati? har sosiale medier tatt over den sosiale biten så mye at folk begynner å søke etter oppmerksomhet eller bekreftelse eller whatever på FB ved å skrive slike kryptiske beskjeder. Er vi blitt sosialt "avstumpet"? Anonym poster: 93beb5443badd7215d503932864c751f Det er bare på fb folk gjør slikt. Ekponeringsbehovet er så stort blant folk. Har sett oppdateringer som er helt blåst. Legger ut om antattt lidelse,hvor j...dårlige legene er, hvor dritt sykepleierne er. Paienten hyler fra 1. innleggesestime at hun vil på spesialsykehus. Nekter å ta smertestillende. Skal anmelde leger, og har aldri trodd at hun skulle gå på politivakta når hun er på sykehus. Så likte hun ikke svaret fra sykepleier...da legger hun ut om hvor bedriten de er, er de bedre enn meg kansje? jeg har jobbet påxxx og jeg har jobbet på xxxx (arbeide uten utdanning) jeg tjente bedre enn de, så kom ikke her og fortell meg eventyr. Personen skulle ha vært skjermet mot seg selv, og fratatt all mulighet til å komme seg på nett. Man ser hvor nivået ligger. Så etterlyser hun sitt voksne barn, og hvis ikke barnet gir livstegn fra seg, så vil barnet bli etterlyst av politiet. Jeg ble målløs. Går det an? Så får vi vite en diagnose....så legger hun ut om hvor mye hun røyker der inne. Jeg gremmes Anonym poster: ad57836a0833364b6c9715c2e3da3516 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #9 Skrevet 25. juli 2012 Det er bare på fb folk gjør slikt. Ekponeringsbehovet er så stort blant folk. Har sett oppdateringer som er helt blåst. Legger ut om antattt lidelse,hvor j...dårlige legene er, hvor dritt sykepleierne er. Paienten hyler fra 1. innleggesestime at hun vil på spesialsykehus. Nekter å ta smertestillende. Skal anmelde leger, og har aldri trodd at hun skulle gå på politivakta når hun er på sykehus. Så likte hun ikke svaret fra sykepleier...da legger hun ut om hvor bedriten de er, er de bedre enn meg kansje? jeg har jobbet påxxx og jeg har jobbet på xxxx (arbeide uten utdanning) jeg tjente bedre enn de, så kom ikke her og fortell meg eventyr. Personen skulle ha vært skjermet mot seg selv, og fratatt all mulighet til å komme seg på nett. Man ser hvor nivået ligger. Så etterlyser hun sitt voksne barn, og hvis ikke barnet gir livstegn fra seg, så vil barnet bli etterlyst av politiet. Jeg ble målløs. Går det an? Så får vi vite en diagnose....så legger hun ut om hvor mye hun røyker der inne. Jeg gremmes Anonym poster: ad57836a0833364b6c9715c2e3da3516 I utgangspunktet så gir eller diskuterer jeg aldri diagnoser, ettersom jeg ikke er utdannet helsepersonell, men når jeg leser dette, så er i allefall jeg ikke i tvil, det må være en diagnose som ligger til grunn og ikke ordinær eksponeringsbehov. Jeg er også målløs, fortsetter hun å legge ut slike statuser? Anonym poster: 93beb5443badd7215d503932864c751f
-Ishtar- Skrevet 25. juli 2012 #10 Skrevet 25. juli 2012 Jeg har merket det samme. Enkelte sjekker inn på sykehus eller andre steder der de som leser skjønner at her har det skjedd noe potensielt alvorlig. Typisk at de ikke gir noen forklaring. Det er et oppmerksomhets behov som jeg finner en smule smakløst. Spesielt hvis det gjelder noe som kan bekymre folk unødvendig. 1
Waikiki Skrevet 25. juli 2012 #11 Skrevet 25. juli 2012 Det er jo helt tydelig et oppmerksomhetsbehov.
Miah Skrevet 25. juli 2012 #12 Skrevet 25. juli 2012 Det finnes mange oppmerksomhetssyke mennesker på Facebook. Folk som legger til alle de møter, folk som konstant bytter profilbilde, legger ut statuser... synes også mange kunne ha spart seg for å skrive ting på andres vegger, type "kommer du bort snart eller??", eller "gleder meg til i morgen!. Å skrive det på melding? Jadda, gjør det du, men hvorfor skal du gidde å skrive det på veggen? For meg skriker det et søken etter oppmerksomhet. Leste en undersøkelse i BT for en stund siden. Den fortalte at folk som hyppig oppdaterer statusen sin pån Facebook, og som ofte skifter profilbilde, skårer høyere på sosiale forstyrrelser enn de som ikke gjør det. Tips: fjern folk. Er ikke galt i å legge til nye folk på Facebook, men man bør av og til ta en titt på vennelisten og fjerne folk. Spesielt de som irriterer livskiten ut av folk... 1
Tabris Skrevet 25. juli 2012 #13 Skrevet 25. juli 2012 Jeg svarer konsekvent aldri på slike hintestatuser på FB. Det er noe av det verste jeg vet, og jeg begriper ikke at folk eier så lite verdighet og skamvett at de fortsatt skriver slike statuser. 2
Gjest Raindrops Skrevet 25. juli 2012 #14 Skrevet 25. juli 2012 Jeg har merket det samme. Enkelte sjekker inn på sykehus eller andre steder der de som leser skjønner at her har det skjedd noe potensielt alvorlig. Typisk at de ikke gir noen forklaring. Det er et oppmerksomhets behov som jeg finner en smule smakløst. Spesielt hvis det gjelder noe som kan bekymre folk unødvendig. Jeg hater når folk sjekker inn på et sykehus, spesielt når de skriver et eller annet krypitsk i tillegg. Kan de ikke for pokker si hva det gjelder/at det ikke er alvorlig.
Gjest Fairydust Skrevet 25. juli 2012 #15 Skrevet 25. juli 2012 "Fyyyy faen, jeg er sååå trist. Noe helt forferdelig har skjedd. Men IKKE spør meg hva det er.... Jeg vil ikke snakke om det!!!" Ja, det er et behov for oppmerksomhet liggende bak en slik statusoppdatering. Personen ønsker jo helt tydelig å få oppmerksomhet, og at folk skal lure på hva som er galt med personen. Gjerne også spørre, på tross av at personen bak statusoppdateringen har sagt at han ikke vil prate om det. Det er vel et lite kodeord for hjelp, se meg. Jeg er her liksom, tenk på meg, gi meg oppmerksomhet.
Gjest Leopard Skrevet 27. juli 2012 #16 Skrevet 27. juli 2012 Oppmerksomhetssyke folk finnes det nok av. Statusoppdateringer som "Skjønner ikke at folk kan være så dumme! Er det mulig?" hvorpå noen kommenterer "Hva skjer?" og som blir oppfulgt med noe ala "Sier det på melding". Tull og fjas. Jeg priser meg lykkelig over at det finnes en "Fjern fra venner" knapp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå