Gå til innhold

Fylt svinefilet

:-) anna

Anbefalte innlegg

Svinefilet kan fylles med mye godt

Skjer opp en svinefilet på langs... slik at du kan brette den opp legg fyll inne i den, og bind den sammen med husholdningstråd slik at fyllet holder seg på plass.

Ideellt sett bør man lage stekeskorpe på fileten i stekpanne først.

(For å stenge inne kraften i kjøttet) Men det kan være litt traurig med fyll og greier, og det går greit uten også.

Helstek den i stekeovn på 200 grader.

Fyll:

Salvie og revet parmesanost.

Fyll2

Stek sjampinjong når den er nesten ferdigstekt ha i svisker som er delt opp. Stek litt til det safter seg ørlite... ha i en liten skvett fløte slik at det samler seg litt... (Blir det for mye av dette fyllet er det bare å servere resten ved siden av)

Serveres med poteter av et eller annet artig slag... hjemelaga potetstappe, råstekte potetbåter, hasselbackpotetet...

Og grønnsaker etter smak... (sukkererter, sjampinjong, stekte tomater...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Skrållan - ikke innlogget

Ååååå svinefilet er så godis! En variant jeg har brukt mye er å fylle fileten med en eller annen blåmuggost (norzola/roquefort/blåcastello e.l.) - ikke altfor mye ellers blir smaken litt for dominerende. Ruller sammen, fester med coctailpinner, freser i stekepanne, krydrer med hva vi måtte finne på der og da.... Ruller bacon rundt og steker videre i ovn. Server gjerne med ovnstekte poteter og ratatouille.... Mmmmmmm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest Valmue i.i.

Poirot, jeg har laget varianter av denne oppskriften flere ganger og steketiden har variert fra 15-drøye 20 min. minutter, avhengig av tykkelsen på fileten.

Skjær et lite snitt og sjekk, svinefilet kan godt være lett rosa, men IKKE rød.. Lykke til - det smaker utrolig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Poirot

Anna: Denne står på programmet i dag. Hvor mye parmesan bør jeg ha i hver filet? Tenkte jeg skulle bruke basilikum isteden for timian. (Kanskej det er godt med litt hakket tomat inni også?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna: Når du bruker soppfyll, da mener du at du steker kjøttet en stund først, før du har i fyllet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enda enklere å fylle kjøttet med ting hvis du bruker spekkejern. Da lager du et hull tvers igjennom kjøttstykket fra ende til ende.

Da har du fortsatt hele stekeflater og slipper dette med hyssing eller cocktailpinner for å holde kjøttet sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Anna:

I dag blir det fylt svinefilet, med parmesan og fersk basilikum, med bacon surret rundt. Løk/tomatsalat og pommes noisettes. Vi skal ha foreldrene over på planlegge bryllup-middag.

Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...