Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2004 #1 Del Skrevet 13. februar 2004 Vi har et barn i barnehage(privat) som er litt over ett år. Barnet vårt har det nesten alltid bra i barnehagen og trives stort sett bra. Nå har det seg slik at avdelingsleder på avdelingen til barnet vårt har ymtet frempå at vi burde ha barnet vårt der litt færre timer i uken. Det betyr færre enn 8 timer pr dag. Årsaken til det er at de mener at barnet vårt savner foreldrene sine innimellom - og av den grunn kan være litt trist av og til. Nå skal det sies at vi leverer alltid en time etter at barenhagen har åpnet og henter alltid en time før den stenger. Dette er noe vi har vært veldig nøye på å få til! Samt at vi har barnet vårt hjemme ved hver ledig mulighet og henter alltid før 8 timer har gått dersom vi har litt ledig tid. Ved sykdom har det aldri vært noe spørsmål om å ikke ha henne hjemme. Jeg blir ganske fortvilet. Hvordan bør jeg best mulig forholde meg til barnehagens forespørsel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 13. februar 2004 #2 Del Skrevet 13. februar 2004 Ville spurt de om de kunne betale regningene som hoper seg opp om en ikke får inn penger til å betale de. Alle har ikke muligheten til å være hjemme, og det burde en slik person vite. Er det slik at de gjerne vil ha full betaling for barn som helst er der minst mulig? Kan jo faktisk begynne å lure. På den andre siden spiller en time fra eller til liten rolle for så små barn, og det burde en person med den stillingen vite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laina Skrevet 13. februar 2004 #3 Del Skrevet 13. februar 2004 Kanskje de burde prøve å ta seg ekstra av dette lille barnet, da? Sønnen min går i barnehage. Han har nettopp fylt ett år, og har nettopp begynt i bh. I hans bh er de veldig flinke til å se barnas behov. Og han stortrives der. De er flinke til å formidle hvordan dagen hans har vært. Hva han har gjort, hvor lenge han sover, hvor mye han spiser, om han har vært sutrete, oppmerksomhetssyk, selvstendig osv osv. Hvordan er det i "deres" bh? Et lite barn savner selvfølgelig foreldrene sine, men savnet vil jo bli mye mindre om barnet får nok oppmerksomhet. Jeg vet at dette ikke alltid er så lett. Alle barna har jo krav på å få dekket sine behov, og om et barn krever mer, vil det jo gå ut over de andre barna. Men jeg syns allikevel det er på sin plass at bh prøver å jobbe med dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 13. februar 2004 #4 Del Skrevet 13. februar 2004 Barnehagepersonalet ville ikke si dette dersom det ikke har vært grundig diskutert på avdelingen. Jeg syns du skal be om å få en foreldresamtale, sørg for at du har med deg barnets andre forelder og be også om at styrer er med. Da er dere to parter fra "hver side" og da er det alltid lettere å bli enige..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gotthard Skrevet 13. februar 2004 #5 Del Skrevet 13. februar 2004 om du går hjeme mens barnet er i bhg så ville det hvert gunstig for barnet med korte dager , men ellers er de fleste bhg forståelsesfulle når det gjelder slik. i min bhg er det unger som er der fra 7 til 5 pga foreldrenes arbeidssted osv , noen unger blir grinete men det betyr ikke at det bestandig er pga foreldrene , unger blir slitne av og hvere i bhg også. vanligvis så er dette noe man ikke sier til foreldre om det ikke er en grunn til det , man sier ikke slik for og slippe unna noen unger liksom. om du mener du blir behandla dårlig så be om en sammtale med styreren i barnehagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 13. februar 2004 #6 Del Skrevet 13. februar 2004 i min bhg er det unger som er der fra 7 til 5 Dette er ulovlig. Max oppholdstid for barn i bhg er ni timer og et kvarter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2004 #7 Del Skrevet 13. februar 2004 Det finnes faktisk mange barnehager der ute som ikke burde hatt lov til å drive bhg i det hele tatt. Noen som jobber i bhg burde heller aldri gjort dette. Da min sønn var ett år begynte han i det jeg vil kalle en transittbarnehage ( bhg har 9 plasser og det ene året mitt barn gikk der var det innom 36 barn og 5 ansatte ) Den ene av de ansatte fikk til slutt sparken fordi hun gjentatte ganger brøt taushetsplikten sin. Hun kunne finne på å si f.x den j***a drittungen der orker jeg bare ikke hun er så bortskjemt at det er til å spy av, til andre foreldre. Da sønnen min var 14 mnd ble jeg kalt inn til ekstern foreldresamtale til førskolelærer som kunne gjøre meg oppmerksom på at jeg burde tenke litt etter om sønnen min kanskje kunne ha adhd. Jeg spurte om å få innsyn i observasjonspapirene, men de hadde ikke noen. Vel jeg var ganske sikker på at min sønn ikke hadde adhd så jeg bestemte meg for bare å se gjennom fingrene med denne uheldige hendelsen. 3 mnd etterpå var det foreldresamtale og i mellomtiden hadde bhg fått ny førskolelærer ( denne førskolelæreren drev da og videreutdannet seg til spesialpedagog ) og igjen fikk jeg spørsmålet om adhd. Denne gangen begynte jeg å bli litt mer usikker og bestemte meg til slutt for å gi mitt samtykke til at ppt ble koblet inn. To uker senere kunne førskolelæreren si at nå hadde hun lest litt mer om adhd og kunne fastslå at min sønn ikke led av dette. Det var ikke snakk om å beklage hendelsen eller noen ting. Med den uttalelsen skulle alt være greit. Jeg kan dra frem ett hav av uttallige situasjoner fra denne bhg, men jeg er ikke interessert i det, men kan fortelle om utfallet av alle disse tingene som skjedde der: Jeg tok barnet ut av barnehagen da jeg gikk ut i permisjon med nr to, da hadde han hatt halv plass i fire mnd. Vi har nå flyttet til en anne del av landet og har nå begynt i en kommunal barnehage etter enda en runde i privat bhg ( sluttet der fordi det ble bedre for barna som slapp å være borte 12 timer av dagen på grunn av reisevei ) Så til deg Tex: Kan du fortsatt si at barnehager ikke sier ting de ikke har grunnlag for???? Hilsen ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 13. februar 2004 #8 Del Skrevet 13. februar 2004 Barnehagepersonalet ville ikke si dette dersom det ikke har vært grundig diskutert på avdelingen. Jeg syns du skal be om å få en foreldresamtale, sørg for at du har med deg barnets andre forelder og be også om at styrer er med. Da er dere to parter fra "hver side" og da er det alltid lettere å bli enige..... Jeg synes du er temmelig naiv her Tex, for det finnes faktisk mennesker som ikke passer å jobbe i en barnehage. Det samme gjelder i skolen og andre steder. Blir litt feil å si at personalet har diskutert dette grundig uten at du kjenner personalet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 14. februar 2004 #9 Del Skrevet 14. februar 2004 Ok, jeg skal være enig i at mange mennesker sier og gjør ting de ikke burde. Men det store flertall av utdannet personell oppfører seg faktisk pent og kan og er glad i jobben sin. Det er derfor fullt mulig å forholde seg til dem på en ok måte. Og en foreldresamtale er å anbefale, og det bør som sagt være to stykker fra hver part der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 14. februar 2004 #10 Del Skrevet 14. februar 2004 Dette er ulovlig. Max oppholdstid for barn i bhg er ni timer og et kvarter. Å, det visste jeg ikke, men det var godt å høre. Tenker ofte på at de som jobber i bhg har 7.5 timers dag, mens noen barn er der mye lenger.. Vi voksne blir jo så slitne etter vår jobb, hva må ikke barna bli etter bhg?! De har vel heller ikke mulighet for å "gå på pauserommet" slik de fleste voksne har i sine jobber.. Ang dette med hva bhg personalet sier til foreldrene: Jeg tenker også som Tex, at det ligger tanke og vurdering bak en slik uttalelse.. (det finnes jo uprofesjonelle mennesker, også blant bhg ansatte, men man bør vel ikke gå ut ifra at de er i flertall?!..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2004 #11 Del Skrevet 14. februar 2004 Dette er nok ikke enestående. Jeg synes det er bra at slike tilfeller kommer ut. Om det er av ren ondskap eller bare generell dårlig formidlingskunnskap kan man jo spørre seg om; de burde lære seg å fomidle meldinger på en skikkelig måte! Jeg ville nok bedt om et skikkelig avklaringsmøte, og gjerne ha tatt med meg noen. Jeg tror dessverre at noen misbruker den "makten" de tror de har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gotthard Skrevet 14. februar 2004 #12 Del Skrevet 14. februar 2004 alltid to soder av samme sak veit dere , er mor eller far hjemme mens barnet er i barnehagen?i så fall kunne det kansje vert en fordel om barnet blei levert seint og henta tidlig en dag i uke eller noe? kansje det er en vurdering bak dette , kansje den som sa det har mye utdanelse og har et solid grunnlag for og si det..de fleste sier ikke slik uten grunn veit dere. klart det er noen som burde holdt kjeft noen ganger også , folk burde kansje byttet jobb , og selv om tex tydeligvis mener bare folk med utdanelse er glade i jobben sin og oppfører seg bra eller kan se hvordan et barn har det , så ser du faktisk fort i en barnehage hva et barn trenger (som oftest) og vi som jobber i bhg gjør det vi kan for barna "våre". et av problemene (personlig mening)er at foreldrene alltid veit best ,,vi kan se feil som blir gjort men kan ikke si noe om det da det vil såre foreldrene osv. vi har en gutt som er på grensen til hyperaktiv , han har nuggati og sjokokuler til frokost , nuggati og sjokokuler til frukt , han tygger på sjokolade når han kommer og han får alltid en kjærlighet når mor henter ,, men om vi prøver og si til mor at hun kansje burde kutte ned på sukker i maten så blir hun sur og sier vi er frekke som bryr oss om slik... i de fleste bhg er det et dokument som skal liggwe til grunn for en foreldresamtale som er utenom den vanlige , men når det er noen råd til foreldrene så er det vel mere på hva vi ser.. i min bhg sier vi til foreldrene at om det er et problem så blir du innkalt til foreldresamtale , om ikke så får du bare et hint eller råd om hva som skjer... og tex , jeg har et parr damer på jobb som ikke er utdanet til noe , men førskolelærerene spør de stadig om råd , det fordi de har en utrolig erfaering med barn , og den kan hverken du eller jeg lese oss til... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 15. februar 2004 #13 Del Skrevet 15. februar 2004 selv om tex tydeligvis mener bare folk med utdanelse er glade i jobben sin og oppfører seg bra eller kan se hvordan et barn har det Hvordan kan du si at jeg mener det??? :o Selvom du er ufaglært barnehageassistent må du ha såpass kunnskap om barn at du vet om de har det bra der eller ikke?? Eller følte du deg truffet av noe jeg har skrevet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 15. februar 2004 #14 Del Skrevet 15. februar 2004 Jeg må også si at jeg tenker litt som Tex. I utgangspunktet tror jeg overhode ikke at personalet i barnehagen gjør dette for at mor skal føle seg utilstrekkelig. Det er langt mer sannsynlig at de kontakter mor ang dette fordi de er oppriktig bekymret og ønsker finne ut hva barnet reagerer på - fordi barnet nok er mer lei eller frustrert enn de andre barna. Jeg syns det er viktig å sette pris på at barnehagepersonalet tar kontakt med foreldrene for å diskutere disse tingene, fremfor at de konkluderer selv uten å ha pratet med foreldrene først. Det er leit at mor tar det personlig og føler det handler om henne - men personlalet i barnehagen har faktisk ikke så mange andre ting å gjøre dersom de føler barnet ikke har godt av det. Det handler ikke om å fordømme mor fordi hun jobber mye, men om å informere mor om hvordan barnet har det. Jeg syns jeg hører dere om det var omvendt. Om det var slik at dere fant ut at barnet deres ikke trivdes og ingen sa det. Da hadde dere hylt opp om det og. Skulle ønske folk var litt mindre i forsvar og hadde litt mer tillit til at de som jobber med barna demmes faktisk prøver så godt de kan. Og til mor - jeg håper du ikke tar dette personlig, og heller hører hva barnehagen har å si. De vil helt sikkert bare informere deg fordi de er bekymret for barnet ditt. Det er ikke ment som kritikk til deg, men som samarbeid og informasjon fordi du tross alt er barnets foreldre og den som har det endelige ansvaret. Atmi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 15. februar 2004 #15 Del Skrevet 15. februar 2004 Når barn er syke hos oss tar vi en vurdering. har barnet feber ringer vi og sier at barnet må hentes har barnet kastet opp sier vi at barnet må hentes i noen tilfeller, hvis barnet er lite aktiv, har dårlig matlyst, ikke feber men du ser tydelig at ungen er trøtt, utilpass og ikke seg selv, ringer vi og ber foreldrene selv vurdere. De vet best selv hvordan barnet har hatt det kvelden før, natten og morgenen. Vi sier fex han er sånn og sli, nå er det sovetid. Skal vi legge han eller hva vil du? Skal vi fex ringe deg når han våkner? Vi lar foreldrene selv avgjøre i tvilstilfeller, sålenge vi ser at barnet kan være i bhg ut dagen. Men det er faktisk barnehagen som har det avgjørende ordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2004 #16 Del Skrevet 15. februar 2004 Synes vi foreldre må tåle noen konstuktive råd og tips fra de som jobber i barnehagen.... Selv om det kan være vondt eller vanskelig å høre. Skal jo ikke så mye til for å såre et morshjerte De er jo tross alt mer sammen barnet ditt i løpet av uken enn du er selv... Åtte timer hver dag i fem dager. Så de bør jo ha grunnlag for å komme med slike påstander. Kanskje dette er en periode for barnet ditt, der savn etter mor og far preger dagene akkurat nå. Kanskje dere kan ta ut en eller to feriedager i uken noen uker fremover? Kanskje ting blir bedre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nuske77 Skrevet 15. februar 2004 #17 Del Skrevet 15. februar 2004 Jeg synes det ble veldig mye kritikk til barnehagen her. Jeg vet at kommuniksjonen mellom foreldre og barnehagen er viktig for barnes ved og vel igjennom dagene. Jeg mener at barnehagepersonalet skal ha sin fulle rett til å gi beskjeder til foreldrene dersom de ser/merker ting som de reagerer på. Det som er avgjørende er måten tingene blir lagt frem. Det er stor forskjell om en blir fortalt at "i dag var ungen din slik eller sånn, h*n bruker ikke være det. Ville bare gi beskjed til deg." Fremfor at en får slengt det samme budskapet i ansiktet og står igjen med følelsen av at en er en dårlig mor/far. Uansett kommunikasjonen er gjensidig og jeg har tror på at og foreldrene må ta ansvar her. Fortell ting i barnehagen. Hendelser osv som vil påvirke ungens oppførsel denne dagen. Dette vil jo og lette personalets dag. Det er mennesker som aldri skulle jobbet i barnehage, det er mennesker som aldri skulle fått unger - men det er ikke flere her enn i resten av verden som er i feil jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gotthard Skrevet 15. februar 2004 #18 Del Skrevet 15. februar 2004 Ok, jeg skal være enig i at mange mennesker sier og gjør ting de ikke burde. Men det store flertall av utdannet personell oppfører seg faktisk pent og kan og er glad i jobben sin. Det er derfor fullt mulig å forholde seg til dem på en ok måte. det var ikke ment slik sikkert , jeg bare reagerte litt på det.. det har ikke så mye og si om du er pedagog eller ei , du klarer og se det meste om du er flink i jobben din , fordelen med og ha en pedagogisk utdanelse er at du veit om flere måter og hjelpe på , flere sykdommer (ad/hd , tourette syndrom osv) og kan derfor agere over et større spekter. så det var ikke personlig ment tex.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gundel Gaukeley Skrevet 15. februar 2004 #19 Del Skrevet 15. februar 2004 Vi har et barn i barnehage(privat) som er litt over ett år. Barnet vårt har det nesten alltid bra i barnehagen og trives stort sett bra. Nå har det seg slik at avdelingsleder på avdelingen til barnet vårt har ymtet frempå at vi burde ha barnet vårt der litt færre timer i uken. Det betyr færre enn 8 timer pr dag. Årsaken til det er at de mener at barnet vårt savner foreldrene sine innimellom - og av den grunn kan være litt trist av og til. Nå skal det sies at vi leverer alltid en time etter at barenhagen har åpnet og henter alltid en time før den stenger. Dette er noe vi har vært veldig nøye på å få til! Samt at vi har barnet vårt hjemme ved hver ledig mulighet og henter alltid før 8 timer har gått dersom vi har litt ledig tid. Ved sykdom har det aldri vært noe spørsmål om å ikke ha henne hjemme. Jeg blir ganske fortvilet. Hvordan bør jeg best mulig forholde meg til barnehagens forespørsel? Tror du virkelig barnehagen ville si slikt uten at det var en reell problemstilling? Tror du at de sier at din lille ettåring savner foreldrene sine bare for å få deg til å føle at du ikke strekker til? Da tror jeg at jeg hadde byttet barnehage! Men dersom du mener at du allerede har barnet ditt i en ok barnehage så burde du kanskje høre på hva de har å si og prioritere litt annerledes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2004 #20 Del Skrevet 15. februar 2004 Det der med at barnehagen ikke sier om det ikke er grunn for det...Kanskje ikke, men de er noen ganger litt vel raske med å trekke konklusjoner og å spørre om de skal sette i gang tiltak også da. Dessuten synes jeg at slike bekjeder bør bli gitt på en ordentlig måte slik at man fikk all informasjon i første omgang, og slapp å gå rundt å lure. Det er kanskje ikke beste tidspunkt å ta opp slike ting ved henting/bringing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå