Rita Skrevet 28. mai 2002 #21 Del Skrevet 28. mai 2002 Neida Waco....ditt IRL angår ikke meg så mye. Det som virkelig angår meg er mitt eget IRL. Hva du (anonyme) bedriver her er jo i høyeste grad er det jeg forholder meg til. Kun det. Treffer jeg deg på Baronen, kan jeg jo alltids gi deg en på tygga, men det blir jo IRL. Men Kola'n min får du så aldeles ikke. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 28. mai 2002 #22 Del Skrevet 28. mai 2002 Behandlingen norske kvinner som involverte seg med tyske soldater under krigen er et av de flaueste kapitlene i norsk etterkrigshistorie. Nei, jeg er ikke historieløs. Mange tyske soldater som tjenestegjorde i Norge under krigen var helt ordinære menn som hatet nazismen like mye som "gode nordmenn" gjorde. Å stemple en gruppe kvinner som "tøser" og sympatisører for eventuelle kjærlighetsforhold - eller bare et nummer for den del - på tvers av samfunnets "grenser" og normer, samt uthenging av deres etterkommere, barna, er lavmål. Selvsagt kan man ta omstendighetene og tidsepoken i betraktning. Likevel - "oppgjøret" i ettertid vitnet om omtrent like liten respekt for menneskeverd som nazismens konsentrasjonsleire gjorde. Waco: kjærlighetsforhold på tvers av palestiner/israeler-konflikten er ikke sjeldent, flere av mine beste venner er israelere. Helt vanlige ungdommer som deg og meg; noe av det de ønsker seg aller mest er ingenting annet enn fred i hjemlandet sitt. _________________ Vibeke 1212[ Dette Innlegg er endret av: Vibeke den 2002-05-28 23:54 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 28. mai 2002 Forfatter #23 Del Skrevet 28. mai 2002 Vibeke, jeg er fullstendig klar over det. Men jeg snakker om at det var demoraliserende for frigjørinskampen for mange norske menn å vite at søstera beriket seg i leiligheten til en SS-løytnant som akkurat hadde sendt en gjeng jøder som hadde gjemt seg på loftet, forstår du nå hva jeg mener? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 28. mai 2002 #24 Del Skrevet 28. mai 2002 Det at det var demoraliserende at kvinner involverte seg med tyskere under krigen i det hele tatt er vel en stor del av grunnlaget for behandlingen "tyskertøsene" fikk. Behandlingen var i så måte et bidrag til å opprettholde mennesker ondskap og behov for å tråkke på andre; jeg gjentar meg selv; det minner om nazismen jævligste sider i seg selv.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 28. mai 2002 Forfatter #25 Del Skrevet 28. mai 2002 Vibeke jeg er uenig med deg. Du forstår enda ikke hva jeg mener. Jeg må nok forklare tydeligere. Det ville vært demoraliserende for en mostandsmann fra Kompani Linge å vite at familiens kvinner hadde forelsket seg i tyskere, når han var på en av sine sabotasjeoppdrag for å gjenvinne Norges selvstendighet. Nå forstår du vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 28. mai 2002 #26 Del Skrevet 28. mai 2002 Jeg får igjen gjenta meg selv; mange av tyskerne som oppholdt seg i Norge under krigen var helt vanlige menn som hatet det nazismen stod for på lik linje med vanlige nordmenn, sabotører og motstandsfolk. Både kvinner og menn i norske rekker fant fort ut at den gjennomsnittlige tyske soldaten var akkurat som dem selv. _________________ Vibeke 1212[ Dette Innlegg er endret av: Vibeke den 2002-05-29 00:37 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 28. mai 2002 Forfatter #27 Del Skrevet 28. mai 2002 Vibeke, dersom russerne på østfronten og amerikanerne på normandie hadde hatt de holdningene du har nå, så hadde vi alle snakket tysk idag. Skremmende tanke. Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 28. mai 2002 Forfatter #28 Del Skrevet 28. mai 2002 La meg legge til, for jeg er jammen ikke helt sikker på om du forstår meg enda. I en krig er det forbudt å tenke med følelser. Hvorfor? Fordi at når fiendens sniperrifle er siktet mot deg, bør man skyte først. Ikke gi dem blow-job slik som tyskertøsene. Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 28. mai 2002 #29 Del Skrevet 28. mai 2002 Jeg står fortsatt for det jeg har skrevet over her. Forøvrig har jeg aldri vært tilhenger av krig som løsning på noen slags konflikt. Ei heller tror jeg på oppgjør i etterkigstid der man henger ut en gruppe kvinner for "feile følelser" mens konflikten pågikk; involvert med menn som tenkte slik som den gjengse nordmann gjorde under krigen. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zena Skrevet 29. mai 2002 #30 Del Skrevet 29. mai 2002 Kjærligheten spør dessverre aldri om moral! Kjærligheten spør heller aldri om din nasjonalitet, dine holdninger og religiøse overbevisning. Det er for enkelt å komme etterpå å fortelle at "det der're skulle du ikke ha gjort!!", når Amor er ute med skyteredskapet sitt....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2002 #31 Del Skrevet 29. mai 2002 waco, har du virkelig ikke fått med deg det i historien at det var menn som bestemte at kvinner ikke skulle være med i krigen? Og ikke skyld på oss, kanskje vi ikke er disponert for den type arbeid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 29. mai 2002 #32 Del Skrevet 29. mai 2002 waco, hva er du du vil med dette? De som gjorde dette har (de fleste) fått unngjelde så det holder (LENGE!!!) så hva er poenget? Nei, la oss heller diskutere noe annet: Jeg synes detvar umoralsk av Judas å selge Jesus til fienden! HVorfor har ingen snakket/tenkt på DET før??? Umoralsk og råttent gjort, hvorfor forstår ingen det? Waco..... Nei, jeg gidder ikke..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2002 #33 Del Skrevet 29. mai 2002 Jeg leser uttrykk som "kjærligheten spør aldri om moral* og "tyskermennene mente akkurat som den gjengse nordmann". Tror jaggu det samme ville ha skjedd den dag i dag jeg om norge hadde blitt okkupert igjen når man hører hva enkelte damer her klarer å lire av seg for å forsvare handlingen disse jentene gjorde. Alt en fiende trenger å gjøre når han forsøker å okkupere norge er å gå bort til damene å si "Jeg er motstander av denne krigen, jeg elsker deg" også er de straks akseptable som sengepartner for norske jenter når kjærestene er sendt ut til fronten for å offre livet for landets frihet. Waco..... nå er jeg helt enig med deg..... jeg var enig i at dette gamle ikke var noe å trekke frem igjen..... men ser jo nå at det samme faktisk vil kunne skje igjen med tankegangen og måten "enkelte" av jentene her forsvarer de motbydelige handlingene som ble begått. Hilsen en som er flau på sine medsøstres vegne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 29. mai 2002 #34 Del Skrevet 29. mai 2002 Siste anonyme som er flau på andres vegne i denne saken; Du behøver ikke være flau på mine vegne. Når jeg har noe å være flau for, klarer jeg det utmerket godt alene. Akkurat når det gjelder behandlingen noen damer fikk i etterkrigstid fordi de hadde involvert seg med tyskere - så synes jeg det er flaut. Meningen min om det er jeg stolt av, står inne for 100% og er slett ikke flau over. Vi burde etter min mening ta en kikk på historien for nettopp å unngå slik uthenging i framtiden. På samme måte som historien kan lære oss om hva nazismen kan gjøre med folk, hva det innebærer for menneskeverdet - en fullstendig mangel på det. Dine spådommer om at dette nok kan skje igjen behøver du ikke gå lengre enn til Israel for å få bekreftet; som nevnt tidligere i tråden. Krig og konsekvensene av det er ikke noe en kan løse med svart/hvitt-tenking. Svart/hvitt-tenkning er ofte en forløper for krigen, derimot...12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2002 #35 Del Skrevet 29. mai 2002 Oki Vibeke..... så en mann som beordres til fronten og riskere sitt liv i kamp, han må i tillegg akseptere og godta at hans kone kanskje forelsker seg i fienden han slåss i mot? Hallo, hvorfor skal man i det hele tatt slåss for friheten til sitt eget land? Alle de som kommer hit og skal ta landet vårt er jo snille og elskverdige..... da kan man jo heller stå med lua i hånden og vinke til de år de kommer, ta de vel i mot og leve i harmoni med hverandre da.... så norsk jenter blir fornøyde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 29. mai 2002 #36 Del Skrevet 29. mai 2002 Litt fakta om "Tyskertøsene" (som det forøvrig var mellom 40 og 50 000 av - mens flere hundre tusen ARBEIDET for tyskerne med produksjon av varer og tjenester disse trengte for å fortsette krigen): Variasjonen i forholdene var stor: Alt fra en liten uskyldig flirt, og kjæresteforhold av forskjellig varighet, til de ca. 1000 kvinnene som giftet seg med og fulgte sine tyske menn tilbake til et Tyskland i ruiner. Et sted mellom 40 000 og 50 000 norske kvinner blir anslått å ha hatt et forhold til en tysk soldat eller offiser. Minst 9000 barn ble resultatet av forholdene. Mange av disse barna har hatt en traumatisk oppvekst fordi far tilhørte okkupasjonsmakten. Kvinnene ble sterkt fordømt både under og etter krigen for sitt "seksuelle landssvik". I frigjøringsdagene ble mange av kvinnene utsatt for overgrep med seksualiserte undertoner, med klipping av håret som gjennomgående innslag. Det å ha et forhold til en tysk mann var ikke kriminalisert som landssvik. Til tross for dette ble mellom 3000 og 5000 av kvinnene internert i egne leire i perioden fra frigjøringen og helt frem til april 1946. Den offisielle begrunnelsen for interneringen var behovet for å unngå smitte av kjønnssykdommer, samt å verge kvinnene for publikums reaksjoner. Mange av kvinnene opplevde nok interneringen som en ikke-hjemlet straff. --- Er det ikke på tide å la disse menneskene - kvinner OG barn - være i fred nå? De har fått sin straff - og det så det holder - av sneversynte MENN (og kvinner) i flere 10-år. Finn på noe annet du ikke liker med kvinner Waco - du har jo oseaner å ta av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 29. mai 2002 #37 Del Skrevet 29. mai 2002 Litt av poengene mine i min argumentasjon tidligere i tråden har vært at: Flere av de menneskene som kom hit som okkuperende makt hadde slett ikke ønsker om sin rolle som okkupasjonsmakt i det hele tatt. Dette ble skrevet som en vinkling for å kanskje bedre forstå at slike forhold på tvers av partene i en krig faktisk forekommer.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 29. mai 2002 Forfatter #38 Del Skrevet 29. mai 2002 Poenget var at jeg skulle bevise at damer tenker med følelser og ikke fornuft. Selv hater jeg krig og terror. Og jeg mener at tiden er moden for at vi tenker i nye baner.... jeg blir både redd og skremt av konflikten angående kashmir. MEN; Jeg hadde blitt ennå mer forbanna dersom en lillesøster av meg hadde hekket i teltet til Bin Laden!! Det handler om å motivere de menneskene som prøver å ødelegge ditt eget land og folk. Og ifølge deres retorikk er hun i sin fulle rett til det.... pga "kjærligheten som går på tvers av landegrenser osv".... Forstår dere nå hva jeg mener? Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 29. mai 2002 #39 Del Skrevet 29. mai 2002 Waco, vi kan være enige i en ting: Du føler vi ikke forstår deg. Om du leser Sissans innlegg (en gang til) forstår du gjerne hva jeg mener om uthenging av kvinnene du startet denne tråden om. Og siden vi ikke er tilhengere av verken krig eller terror begge to; så går det an å tenke seg at mange av menneskene som var og er deltagende i krig den dag i dag, faktisk tenkte og tenker på samme måte som oss.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå