Gå til innhold

Hvor mange kontoer har du

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har 3. Brukskonto, regningskonto og sparekonto. Sparekontoen blir lite brukt, da jeg er lærling. Vi sparer til å gjøre noe med 2. etasjen på huset men det sparer vi på samboers sparekonto.

Brukskontoen handler jeg bensin, mat og diverse av, og på regningskontoen har jeg penger til avtalegiroer o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to brukskontoer

en kredittkonto

en høyrentekonto

bsu

sparekonto

Anonym poster: 9ac30d365dbc5d2a8d2db70ab129fc5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg vitsen med så mange kontoer? Hva skal man f.eks. med en regningskonto?

Selv har jeg tre:

Vanlig konto (her kommer lønnen inn, kortet er koblet til denne og regningene betales herfra, automatisk trekk over til sparekonto for å dekke boliglån)

Sparekonto (her betales lånet fra, så mannen min overfører halvparten av lånekostnadene hit hver måned, min halvdel overføres fra den vanlige kontoen samme dagen, og dagen etterpå trekkes beløpet herfra for å betale lånet. Ellers overfører jeg som regel en sum hit når lønnen kommer, og innimellom det som blir til overs)

BSU

Jeg vet ikke helt hvorfor lånet må en tur innom sparekontoen min, men jeg tror det er fordi vi er forpliktet til å spare 1000 kr i måneden for å få de beste lånevilkårene. Dette satte banken opp da vi tok opp lånet.

Anonym poster: 4ac1c740fbdb05f1bfd1f0632022cfc1

Høres rart ut at lånet trekjes fra en sparekonto siden den vanligvis har kun 12 gebyrfrie uttak i året. Gjør du ekstra uttak utenom nedbetaling på lånet betaler du jo unødvendig mye i gebyrer.

Jeg har regningskonto nettopp fordi jeg ikke vil overstige de gebyrfrie uttakene på sparekontoen. Ofte har jeg penger som skal brukes til noe spesielt slik at jeg ikke ønsker at de står på brukskontoen, men siden de etterhvert skal brukes har det ikke noe for seg at de står på brukskontoen.

Jeg har tre egne kontoet; brukskonto, regningskonto og spareko to. Sammen mef mannen har jeg også en sparekonto til junior, samt felles sparekonto og regningskonto (som lånet blir trukket fra).

Endret av Sol79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut at lånet trekjes fra en sparekonto siden den vanligvis har kun 12 gebyrfrie uttak i året. Gjør du ekstra uttak utenom nedbetaling på lånet betaler du jo unødvendig mye i gebyrer.

Den eneste begrensningen på sparekonto i bankene som gir høyest rente er at man ikke kan ha bankkort knyttet til dem.

Anonym poster: 6d9f0174bfab2be170cfa25d51ac9612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan noen forklare meg vitsen med så mange kontoer? Hva skal man f.eks. med en regningskonto?

Selv har jeg tre:

Vanlig konto (her kommer lønnen inn, kortet er koblet til denne og regningene betales herfra, automatisk trekk over til sparekonto for å dekke boliglån)

Jeg oppdaget the hard way at det ikke var så lurt å ha samme konto som visakonto og regningskonto. Kortet mitt ble skimmet i utlandet, og banket sperret hele kontoen. Dermed ble heller ikke regningene trukket, i tillegg til at jeg ikke fikk brukt kortet. Etterpå måtte jeg gjøre om alle mine avtalegiroer fra en ny konto. Så nå har jeg en lønns/regningskonto, og en visakonto utenom. I tillegg kommer sparekonti, som jeg veksler mellom i takt med renteendringer.

Anonym poster: fae9f87d046e045aea21c25d8835fb39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bsu

Brukskonto (alle utgifter som ikke er bolig)

Sparekonto

Boligkonto, alt av utgifter, strøm, forsikring, avgifter, lån, buffer dersom noe tar kvelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne innsigelsen hadde jeg også, men trekkene til betaling av lån går utenom disse 12 uttakene. :) Jeg hadde Postbanken, nå forandret til DnB.

Jeg oppdaget the hard way at det ikke var så lurt å ha samme konto som visakonto og regningskonto. Kortet mitt ble skimmet i utlandet, og banket sperret hele kontoen. Dermed ble heller ikke regningene trukket, i tillegg til at jeg ikke fikk brukt kortet. Etterpå måtte jeg gjøre om alle mine avtalegiroer fra en ny konto. Så nå har jeg en lønns/regningskonto, og en visakonto utenom. I tillegg kommer sparekonti, som jeg veksler mellom i takt med renteendringer.

Det hadde jeg ikke tenkt over. Takk for svaret, da bør kanskje jeg også tenke over å forandre dette etter ferien.

Anonym poster: 4ac1c740fbdb05f1bfd1f0632022cfc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngvildSF

Jeg har to forskjellige banker, hvorav kontoene er fordelt slik:

Brukskonto

Regningskonto

Sparekonto beregnet på plutselige utgifter/ferie, korttidssparing

BSU

Sparekonto med høy rente. Dette er langtidssparing til bolig. Setter over fra den andre sparekontoen etter hvert som den fyller seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Nordax finans

Og en norsk sparekonto

og i tillegg brukskonto hvor renten er lav.

BSU er ikke aktuelt da jeg eier bolig allerede.

Anonym poster: 5211cd6859a423758feb43da2f8e6823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 kontoer:

- 1 lønningskonto.

- 2 sparekontoer.

- 1 BSU- konto.

Samboeren min og jeg har 3 kontoer som vi disponerer sammen:

- 1 regningskonto.

- 1 matkonto.

- 1 "Babykonto" hvor vi setter inn likt beløp, og kjøper utstyr til vår kommende baby :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får lønna på en "fordelingskonto". Der går noe til

Regningskontoen (Ca 40%) Alt trekket ved avtalegiro/efaktura

Brukskontoen (Ca 40%) Her får jeg 20% hver 14dag.

Sparekontoen ( Ca 20%)

Fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en høyrentesparekonto i en annen bank enn den jeg bruker til vanlig. Det overføres penger dit automatisk hver måned. Dette gjør jeg fordi jeg får høyere rente der, pluss at jeg synes det er greit å ha en sparekonto adskilt fra den banken jeg bruker til vanlig. Da blir det ikke like fristende å "låne" litt av sparekontoen i trange tider.

Ellers har jeg en brukskonto (der kommer lønna inn), en regningskonto (overfører fra brukskontoen) og en korttidssparing. Høyrentesparekontoen i den andre banken skal helst ikke røres. Der sparer jeg til større ting som barnas konfirmasjon og større ferier pluss en buffer. Korttidssparingen er til mindre viktige ting som man måtte ønske underveis, som konsertbilletter, langhelger eller småmøbler.

Anonym poster: cdc7c978726fc923f1aa15324730a3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

1. Lønnskonto. Lønn kommer inn, mat, regninger, utgifter ut.

2. Sparekonto. Fører over ca 1 gang i mnd. Har den fortsatt låst, så får ikke tatt ut penger.

3. Utgiftskonto. Fører over en sum i mnd for utgifter til bil når jeg trenger det. (Rep og forsikring)

4. BSU. Har ført over noen tusen pr mnd.

5. Felles kredittkort med samboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er vitsen med flere sparekontoer hvis man ikke deler de med noen? Man kan jo like godt sette penger på en konto og få saftig rente av den som å sette penger rundt om og få mindre renter rundt om.

Anonym poster: 013e132ea4dddf0734c281e511eab8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne innsigelsen hadde jeg også, men trekkene til betaling av lån går utenom disse 12 uttakene. :) Jeg hadde Postbanken, nå forandret til DnB.

Dere er vel klar over at antall gebyrfrie trekk varierer sterkt fra bank til bank? 12 uttak er jo bare tilfeldigvis det dere har, ikke noe som gjelder alle banker. Noen konti har færre uttak, mange har ingen begrensninger i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med flere sparekontoer hvis man ikke deler de med noen? Man kan jo like godt sette penger på en konto og få saftig rente av den som å sette penger rundt om og få mindre renter rundt om.

Vitsen ved å ha mange er at man raskt kan flytte over pengene med en gang en annen bank får høyere rente. Har man mer enn to millioner på konto (luksusproblem), bør man fordele pengene på flere banker pga begrensningen i sikringsfondet. Men bortsett fra det, har jeg ikke inntrykk av at de fleste som svarer her fordeler pengene utover. Man flytter bare hele summen hvis man får et bedre rentetilbud et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Har faktisk fem kontoer, synes det er bedre å fordele pengene på flere steder, da har jeg mer oversikt :Nikke:

Er forøvrig lærling, og må ha stålkontroll for ikke å sprekke budsjettet...

Brukskonto (Mat, regninger, bensin, husholdningsartikler osv..)

Sparekonto bil (Setter av "service-penger", penger til dekk, uforutsette ting osv)

Reisekonto (Hiver inn "smårusket" på slutten av mnd, sparer til flytur hjem til mamma på besøk<3 )

Sparekonto

BSU

Anonym poster: 9d683c6d5d8fbaa306f98c36bfa20fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...