Gå til innhold

Hvor mange kontoer har du

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er student, og har:

- brukskonto hvor Lånekassepenger, lønn o.l. kommer inn og husleie og matinnkjøpspenger går ut fra, dette er den kontoen jeg bruker til vanlig (kaller den egentlig "kortkontoen"). Har hatt alt fra 60 000 til 400 kroner på den. Ettersom jeg har god kontroll på pengeforbruket mitt har jeg vanligvis minimum ca 10 000 kroner på den, så jeg slipper å måtte føre over fra andre kontoer hvis jeg skal kjøpe noe dyrt (sykkel, skipakke osv).

- kapitalkonto hvor jeg har sparepengene mine, tror jeg har i underkant av 200 000 kroner nå.

- BSU-konto med én full innbetaling fra i fjor + rentene for denne. Fyller opp med et nytt årsbeløp hvis jeg tjener nok til å få skattefordelen i år også.

Og så har jeg et kredittkort som jeg bruker nå og da (ved bestilling på internett, i utlandet osv), men det er jo ikke en egen konto. Har aldri brukt dette kortet til å betale med fordi jeg ikke har hatt penger, heller kun som en sikkerhet for meg selv.

Dette er altså de kontoene jeg har som student. Det er mulig det vil være hensiktsmessig med flere kontoer om noen år når jeg er ferdigutdannet og virkelig skal spare penger til hus, bil osv., og når jeg får samboer/ektefelle, men det får vi se på da :) Synes det er enkelt med én sparekonto, og når jeg har kontroll på pengene og ikke bruker mye penger bare fordi jeg "vet at jeg har dem tilgjengelig på konto", så ser jeg i alle fall foreløpig ikke behovet for å ha "sperrede" kontoer for ulike ting. Når jeg er student er egentlig målet mest å gå sånn omtrent i null hvert år, eller i verste fall ikke bruke opp alle pengene før jeg er ferdig utdannet. Det gir litt trygghet å ha xx(x) tusen i buffer...

Anonym poster: a84225187dcc71cdb9bf6f10d9cb693a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan skaffer man en ny konto? Har planer om å ha en konto jeg bare bruker til netthandel. Har sparebank 1.

Anonym poster: 303d73e1351f9f0bd396833d67de4247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Jeg har lønningskonto hvor jeg har trekk på de faste regningene mine dagen etter lønningen kommer inn

Så har jeg sparekontoen min

Og så har jeg brukskontoen min hvor jeg har fast trekk fra lønningskontoen innpå en gang i uken.

På den måten vet jeg at det som står på lønningskontoen dagen før lønnen kommer inn kan jeg overføre rett inn på sparekontoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en brukskonto hvor lønna kommer inn, en sparekonto som jeg fyller og tømmer nesten hver måned og en kapitalkonto. I tillegg har jeg tilgang på mannens lønnskonto, regningskontoen vår og vår felles sparekonto (han har visst ikke tilgang til mine kontoer....). Jeg har også tilgang til fleksilånet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alltid det er så moro med de som i sånne tråder må påpeke hvor mye som står på hver enkelt konto! Som om det er det som betyr noe....!<br /><br /> Anonym poster: 21938cc4b3792ae1f66b949365d5b308

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fem:

- 2 brukskontoer med visakort, to ulike banker. En av disse er lønnskonto og der alle regninger betales, den andre er rent hverdagsforbruk og penger overføres hit litt etter behov.

- en brukskonto uten kort. Her setter jeg over penger til utgifter jeg vet kommer, som lån, mastercard osv

- en kapitalkonto, sparer noe fast og noe når jeg har penger til overs.

- bsu-konto. Fyller opp fra kapitalkontoen 1/1 hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lønns- og brukskonto, bufferkonto, felleskonto med samboeren (til felles regninger og daglige utgifter), feriesparingskonto, BSU og en høyrentekonto. I tillegg kommer et par kredittkort og fond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 konti i samme bank:

BSU - sparer hele 20 000 beløpet 1 januar. Overfører penger jeg har spart på andre konti den dagen.

Høyrentekonto - her har jeg en buffer på 300 000. Nå sparer jeg ikke mer her, jeg sparer heller ved å betale ekstra ned på lånet.

Budsjettkonto - her går lønnen inn, og her betaler jeg regningene fra. Samme dag som lønnen kommer overfører jeg penger til andre konti, og betaler ekstra ned på lånet. Så denne kontoen har jeg til vanlig rundt 20 000 på.

Brukskonto - det er denne kontoen jeg bruker til daglig, det er her jeg har kort til. Denne kontoen fyller jeg på den dagen jeg får lønn, slik at jeg har 10 000 kr på kontoen den dagen.

I tillegg har jeg et par kredittkort jeg bruker til netthandel og på reise. Her betaler jeg hele beløpet fra budsjettkontoen ved forfall, slik at jeg aldri betaler renter her.

Anonym poster: 330624998c6536a786c53a31da1a3623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange konti. Lønnskonto har jeg i skandiabanken, det er upraktisk å bytte det ofte pga alle avtalegiroer osv. Men sparekonto bytter jeg uten å nøle etter hvert som bankene endrer renten. Jeg beholder jo de gamle, så det begynner å bli ganske mange konti etter hvert. Selv om de fleste da er tomme.

Anonym poster: fae9f87d046e045aea21c25d8835fb39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt feil første gang jeg såg emnetittelen.

Trodde først det stod;

"Hvor mange kontorer har du" ble rimlig forvirret ;P

Jeg har vel 4.

• Brukskonto
  • BSU
  • Spare
  • Regningskonto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 konti:

Lønnskonto som er = brukskonto tilknyttet minibankkortet.

Overfører til øvrige konti når lønna kommer inn:

Regningskonto - 14 000 hver mnd

Sparekonto - 5 000 + hver mnd

Huskonto - 1000 hver mnd

Har 1 kredittkort som mer eller mindre alltid er i 0,alså ingen kredittkort-gjeld.

Mer eller mindre det samme her, bortsett fra at mine overføringskonti heter

Regningskonto

Feriekonto

Høyrentekonto

Overfører optimistisk hver lønningsdag og ender opp med å måtte overføre tilbake :hoho:

Men jeg prøver (skal sies at alt av automatiske fakturaavtaler går på lønningskontoen, men regningskontoen er kjekk å ha hvis det virkelig kommer store ting)!

Anonym poster: 88c2e5a82287ec401ef5e80b2734e4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en rentejeger og hyppig bruker av Finansportalen.no.

Jeg ar så mange bankkonti at jeg har mistet oversikten. Kanskje rundt 10? Jeg overfører penger til en konkurrende bank, om banken ikke lenger er konkurransedyktig.

Anonym poster: 98f67d1a591e6d10429da347c4810a92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4.

- Brukskonto

- BSU

- Sparekonto til uforutsette utgifter o.l, pluss at jeg setter inn penger der når BSU er "full"

- Sparekonto til ferier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke behov for så mange jeg. Greier meg fint med lønnskonto og sparekonto. Og så har jeg et kredittkort som jeg bruker når jeg vil utsette betalingen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sparekonto hvor jeg setter inn overskuddet hver mnd.

En brukskonto

En huskonto, hvor vi setter inn hver vår sum til utgifter( felleskonto)

En fondskonto,hvor je blir trekt en sum hver mnd,også sparing .

Anonym poster: 2c87a70b858ba821473ebfe5087b509c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan noen forklare meg vitsen med så mange kontoer? Hva skal man f.eks. med en regningskonto?

Selv har jeg tre:

Vanlig konto (her kommer lønnen inn, kortet er koblet til denne og regningene betales herfra, automatisk trekk over til sparekonto for å dekke boliglån)

Sparekonto (her betales lånet fra, så mannen min overfører halvparten av lånekostnadene hit hver måned, min halvdel overføres fra den vanlige kontoen samme dagen, og dagen etterpå trekkes beløpet herfra for å betale lånet. Ellers overfører jeg som regel en sum hit når lønnen kommer, og innimellom det som blir til overs)

BSU

Jeg vet ikke helt hvorfor lånet må en tur innom sparekontoen min, men jeg tror det er fordi vi er forpliktet til å spare 1000 kr i måneden for å få de beste lånevilkårene. Dette satte banken opp da vi tok opp lånet.

Anonym poster: 4ac1c740fbdb05f1bfd1f0632022cfc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnskonto, hvor regninger trekkes fra.

Brukskonto, knyttet til minibank-kortet.

Sparekonto, fast beløp samt mikrospar fra brukskonto går hit, overfører også ekstra om jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har jeg en brukskonto (som også blir brukt til lønn og regninger) og to sparekontoer. Har avsluttet BSU og en konto til bruk i forbindelse av utleie av bolig nylig. Av naturlige årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukskonto, der lønn og lånekassepenger kommer inn. Det meste går vanligvis rett ut igjen.

Sparekonto. Setter bl.a. inn litt av sommerjobblønna og et par tusen fra de store lånekasseutbetalingene i august og januar.

Nyoppstarta BSU-konto. Har fylt opp årets kvote pga veldig gunstig rente i år, skal ikke fylle på mer før jeg kommer i full jobb og får fullt "utbytte" av skattefradraget.

Er student med deltidsjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...