Gå til innhold

Hvor mange kontoer har du

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mange kontoer, i forskjellige banker har du og hva bruker du de til?

Hvor mye overfører du dit, lar du pengene stå?

Jeg har;

BSU, overfører litt i mnd - men håper å få den fullt opp av litt ekstra overføringer.

Brukskonto, lønn kommer inn og går ut igjen til kjøp

Regningskonto, overfører en viss sum i mnd. Alt går ut igjen til regninger

Sparekonto, overfører en viss sum i mnd og prøver å la være å røre de

Vurderer nå å skaffe meg en konto til, med sparing til tantebarn (evnt, egne barn) og en felles konto med samboer.

Er dette mye, eller greit?

Anonym poster: a86a705d9fa4cf7b2b44b3072f1f8fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er nok med 4. Selv har jeg 3 (egentlig 4): brukskonto, BSU, BSU 2 og vanlig sparekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

jeg har en bsu, en brukskonto (som jeg også betaler regninger fra) og en sparekonto, der det går både inn og ut. men mest inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 6 kontoer:

- Lønningskonto

- Regningskonto

- Sparekonto

- Boliglånskonto

- Mastercard

- Brukskonto i tidligere bank. Står noen få kroner der, for å opprettholde forbindelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange kontoer, i 8-9 forskjellige banker. De fleste banker har bare høy rente på innskudd en kort stund, så når de blir dårlige flytter jeg pengene igjen. Til vanlig tillegg har jeg BSU i en bank, lønn/kort og litt sparepenger i en annen (på to forskjellige kontoer) og resten av sparepengene i en tredje. Det er bare å starte så mange du vil, nå som man kommer inn overalt med BankID og det blir fyllt ut på selvangivelsen automatisk er det ikke noe stress.

Anonym poster: 6d9f0174bfab2be170cfa25d51ac9612

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1 konto, samboeren min har en konto (vi disponerer hverandres) og sammen har vi ett kredittkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. BSU

2. BSU 2.0

3. Regningskonto

4. Brukskonto ("lommepenger")

5. Mat/ husholdningskonto

6. Sparekonto til pensjon

7. Sparekonto til uforutsette utgifter/ investeringer.

Ingen kredittkort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brukskonto

- BSU

- BSU 2.0

- To høyrentekontoer i to forskjellige banker

- Ulike kredittkort

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere konti kan være smart, men det er en ting man skal ha i bakhodet dersom pengene starter å vokse til litt mer betydelige beløp: Renten avhenger ofte av saldo.

I mange banker er det altså slik at man får bedre rente dersom saldo (beløpet man "har på bok") er over en gitt sum, f.eks. 100.000. Dersom man har tre konti med 40.000 på hver, så vil man altså kanskje kunne få bedre rente hvis man slo dette sammen til en konto med 120.000. Her må man selvfølgelig sjekke opp med sin egen bank hvilke vilkår man har.

PS: Når bankene reklamerer med sparekonto hvor man får "beste rente fra første krone", så betyr dette at renten ikke avhenger av saldo; og det vil således være et godt valg for sparere som enn så lenge ikke har de helt store beløpene å vise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere konti kan være smart, men det er en ting man skal ha i bakhodet dersom pengene starter å vokse til litt mer betydelige beløp: Renten avhenger ofte av saldo.

I mange banker er det altså slik at man får bedre rente dersom saldo (beløpet man "har på bok") er over en gitt sum, f.eks. 100.000. Dersom man har tre konti med 40.000 på hver, så vil man altså kanskje kunne få bedre rente hvis man slo dette sammen til en konto med 120.000. Her må man selvfølgelig sjekke opp med sin egen bank hvilke vilkår man har.

PS: Når bankene reklamerer med sparekonto hvor man får "beste rente fra første krone", så betyr dette at renten ikke avhenger av saldo; og det vil således være et godt valg for sparere som enn så lenge ikke har de helt store beløpene å vise til.

Det var dette jeg fant ut, og kvittet meg med alle "småkontoene" mine. Har nå ett stort beløp på én høyrentekonto.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loren

Jeg har;

Brukskonto

Regningskonto

En konto for de litt større regningene (Lånekassen, årsavgift osv) der jeg setter inn litt pr mnd

Sparekonto

BSU

Sparekonto til sønnen min

En konto jeg disponerer i samarbeid med far til sønnen min til bhgregning ++ hvor vi begge setter inn en sum pr mnd da ingen av oss betaler bidrag til den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en brukskonto som brukes til alt

En sparekonto

En BSU-konto

Alt er i en bank, føler det er litt mer oversiktelig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BSU med 50 000, en høyrente konto med 80 000, en brukskonto med varierende innhold, og en vanlig sparekonto med 40 000. Men sistnevnte er i en annen bank enn de andre for å ikke være så lett tilgjengelig, og den har ligget som "krisepenger" i 10 år:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukskonto, der lønna kommer og mine "lommepenger" står.

Sparekonto/konto der jeg setter av ekstra feriepenger, ekstra lønn, penger som ikke skal være buffer eller spares med annet konkret formål.

Bsu.

Felles regningskonto med mannen.

Felles konto der vi setter av månedlige beløp til klær, katte-ting, babyutstyr og diverse annet.

Felles matkonto.

Felles buffersparekonto med mannen.

En gammel sparekonto i en annen bank, der jeg har 150 kr som har stått i 7 år, som jeg aldri husker å avvikle.

Har kun kort på min brukskonto og matkontoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 konti:

Lønnskonto som er = brukskonto tilknyttet minibankkortet.

Overfører til øvrige konti når lønna kommer inn:

Regningskonto - 14 000 hver mnd

Sparekonto - 5 000 + hver mnd

Huskonto - 1000 hver mnd

Har 1 kredittkort som mer eller mindre alltid er i 0,alså ingen kredittkort-gjeld.

Anonym poster: ef8d740c8ae427f9032733f0c971d88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Cessie

Jeg har en konto der lønna kommer inn og mine personlige regninger blir betalt fra. Har kort tilknyttet den kontoen.

Og så har jeg en sparekonto der jeg setter inn et lite beløp hver måned.

I tillegg har vi en felleskonto der vi betaler inn et bestemt beløp hver måned til fellesutgifter. Bruker f.eks. Trumf Visa når vi handler mat, og den regningen blir betalt fra felleskontoen.

Alle disse kontoene er i samme bank som vi har huslånet i.

Synes det er mer enn nok å holde rede på.

Tidligere hadde jeg også BSU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det lureste for meg, blir å spare til barn/tantebarn i egen sparekonto?

Hvordan gjør dere det med felles matkonto? Har en av dere kontoen, så overfører begge dit og begge har kort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cessie

Så det lureste for meg, blir å spare til barn/tantebarn i egen sparekonto?

Hvordan gjør dere det med felles matkonto? Har en av dere kontoen, så overfører begge dit og begge har kort?

Vi bruker Trumf Visa når vi handler mat (kortet brukes kun til det), og regningen betales fra felleskontoen. Vi har ikke kort knyttet direkte til den kontoen, men vet om flere som har det. Kontoen må stå i et navn, og så må vedkommende fylle ut et skjema for at den andre skal få tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...