Thalassos Skrevet 23. juli 2012 #1 Skrevet 23. juli 2012 Jeg holdt på å drukne for noen år siden, og etter det har jeg hatt helt angst for å bade på dypt vann. Det går helt greit å være i vannet så lenge jeg kan stå (vann opp til magen), og jeg kan gjerne svømme, men med en gang jeg kommer på dypt vann, får jeg helt panikk. JEG er ikke redd for noe, men kroppen stritter imot. Jeg hyperventilerer og får helt panikkangst. Det er utrolig hemmende, siden jeg elsker å bade, og min største drøm er å dykke, spesielt med haier. Det går helt greit å bade i dype basseng og lignende, det er havet som gjør meg redd. Noen som har erfaringer med dette? Har vurdert hypnose, men det er så dyrt, og jeg vet ikke helt om jeg tror på det eller virkningen. Tar imot alle tips med åpne armer! Det nytter ikke å si "det er ikke noe å være redd for, bare bad", for jeg er helt klar over det, det er som sagt kroppen min som stritter imot..
Minya Skrevet 23. juli 2012 #2 Skrevet 23. juli 2012 Jeg har ikke opplevd å nesten drukne, men jeg har en slags form for selektiv vannskrekk. Dvs, jeg bruker alltid veldig lang tid på å komme meg uti, og om noen spruter på meg i den prosessen, går jeg rett opp på land og blir der. Jeg får panikk hvis jeg får vann over hodet når jeg ikke skal få det, som feks hvis jeg står til livet eller skuldrene i vann, eller hvis jeg svømmer. Men det er helt ok å dukke under vann hvis jeg først har bestemt meg for å dukke under. Jeg får også panikk hvis jeg plutselig ikke kan sette beina under meg hvis jeg er litt lenger ute enn jeg hadde beregnet, eller det plutselig er en grop ned der jeg hadde tenkt å sette beina. Det er forferdelig plagsomt, men du må enten ta tiden til hjelp eller bruke flytehjelpemidler. Hypnose hadde kanskje ikke vært så dumt, men det viktigste er at du lærer kroppen på nytt at det ikke er livsfarlig å bade. Enten ved terapi eller å "bare hoppe i det". Jo flere ganger du utsetter deg selv for noe du er redd for, jo bedre blir det i mange tilfeller. Men da i kontrollerte former og med assistanse. Allier deg med en stor kompis eller noen som kan hjelpe hvis du får panikk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå