marielle171 Skrevet 27. juli 2012 Forfatter #41 Skrevet 27. juli 2012 Jeg forstår det slik at barnets biologiske far vet hvem dere er og dere vet hvem biologisk far er. Er det rett? Ja, vi har laget og undertegnet en kontrakt med en advokat tilstedet så dette er ordnet.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2012 #42 Skrevet 27. juli 2012 Han har ingen rettigheter:) Men barnet da, har han rettigheter?
Silfen Skrevet 27. juli 2012 #43 Skrevet 27. juli 2012 Ja, med åpen donor har barnet rett til informasjon om biofar når barnet er 18 år. Et barn har, etter barnekonvensjonen, rett til å kjenne sitt opphav. Dette dekkes her. Med privat åpen donor har man de muligheter man ønsker, men barnet har rett til sine to foreldre, som i dette tilfellet vil være to mødre. Ellers syns jeg det virker som om Marielle ønsker å gjøre det beste for sin sønn og derfor stiller de spørsmål hun gjør.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2012 #44 Skrevet 27. juli 2012 Er donoren åpen for å møte gutten når han blir stor tenåring/voksen? Barn vil vel ofte ønske så mye informasjon som mulig. Samtidig er jeg i tvil om hvor godt det er å vite masse om et menneske man ikke skal møte eller ha noen relasjon til. Informasjonen dere kan tilby vil vel uansett være ganske filtrert? Jeg tror personlig jeg ville vært forsiktig med å lage et for detaljert bilde av donoren. Det kan lett bli idealisert, da hverken barnet eller dere har så mye mulighet til virkelig kontakt? Jeg tror jeg ville fokusert på opplysninger om utseende, eventuelle særegne talenter og kanskje yrke. Utvalgte fortellinger og smakebiter om oppvekst/familieforhold/sinnelag etc. etc. ville jeg vært redd for skulle ytterligere forsterke barnets nysgjerrighet. Det er ikke noe galt med nysgjerrighet, men om den ikke kan tilstrekkelig forløses før barnet er stort ville jeg vært bekymret for at informasjonen skulle medføre mer frustrasjon enn glede... Jeg vil anbefale å finne forum for donorfamilier/adoptivfamilier/surrogatfamilier. Du finner garantert flere engelskspråklige, om det ikke er så stor aktivitet på norske forum. Gratulerer med graviditeten, og lykke til. Anonym poster: 2377e1f1da6213a472f71c78ad62ab61 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2012 #45 Skrevet 27. juli 2012 Jeg ville visst hvorfor han gjorde det han gjorde. Om han ikke vil ha noen kontakt med meg i det hele tatt? Regner med han ikke vil det, men hvorfor? Anonym poster: a4c169304842731d39aea8a7b9c57c61
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2012 #46 Skrevet 27. juli 2012 Med privat åpen donor har man de muligheter man ønsker, men barnet har rett til sine to foreldre, som i dette tilfellet vil være to mødre. Ellers syns jeg det virker som om Marielle ønsker å gjøre det beste for sin sønn og derfor stiller de spørsmål hun gjør. Ja, men den ene moren er jo bare en stemor. Han får jo ikke noen mulighet til å ha kontakt med den ene av de biologiske foreldrene sine. Dette vil være et savn og et svik.
Silfen Skrevet 27. juli 2012 #47 Skrevet 27. juli 2012 Nei. En medmor er en mor på lik linje med biomor.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2012 #48 Skrevet 27. juli 2012 Det ville jeg også ha lurt på. "Hvorfor bryr ikke faren min seg om meg?" Dette vet vi kan gå utover selvfølelsen til mange adoptivbarn og skilsmissbarn. Jeg ville visst hvorfor han gjorde det han gjorde. Om han ikke vil ha noen kontakt med meg i det hele tatt? Regner med han ikke vil det, men hvorfor? Anonym poster: a4c169304842731d39aea8a7b9c57c61
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2012 #49 Skrevet 27. juli 2012 Det er din mening. Nei. En medmor er en mor på lik linje med biomor.
marielle171 Skrevet 27. juli 2012 Forfatter #51 Skrevet 27. juli 2012 Ja, men den ene moren er jo bare en stemor. Han får jo ikke noen mulighet til å ha kontakt med den ene av de biologiske foreldrene sine. Dette vil være et savn og et svik. Stemor?? Nei, det heter medmor. Som silfen sier er medmor på lik linje som den biologiske mora. Hvis man adopterer et barn er man også mor og far og ikke stemor og stefar. Stemor er noe helt annet.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2012 #52 Skrevet 27. juli 2012 Det ville jeg også ha lurt på. "Hvorfor bryr ikke faren min seg om meg?" Dette vet vi kan gå utover selvfølelsen til mange adoptivbarn og skilsmissbarn. Det ville jeg også ha lurt på. "Hvorfor bryr ikke faren min seg om meg?" Dette vet vi kan gå utover selvfølelsen til mange adoptivbarn og skilsmissbarn. Dette tror jeg kommer veldig an på hvordan saken legges fram for barnet. Barnet HAR to foreldre, men halvparten av det genetiske materialet stammer fra en annen. Det er naturlig at man er klar på at donor ikke er en far som fedrene i barnehagen, men kun genetisk opphav... Anonym poster: 2377e1f1da6213a472f71c78ad62ab61
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2012 #53 Skrevet 28. juli 2012 Dette tror jeg kommer veldig an på hvordan saken legges fram for barnet. Barnet HAR to foreldre, men halvparten av det genetiske materialet stammer fra en annen. Det er naturlig at man er klar på at donor ikke er en far som fedrene i barnehagen, men kun genetisk opphav... Anonym poster: 2377e1f1da6213a472f71c78ad62ab61 Om barnet vil savne og lengte etter å se sin biologiske far (eller mor) tror det kommer veldig ant på barnets personlighet. Og personligheten bunner mye ut fra genetikk, ikke bare hvordan ting legges fram. Noen bryr seg overhode ikke hvem som er biologisk mor og far mens andre vil ha en evig lengsel etter etter å finne ut hvem genene deres kommer fra,bli kjent med personen, finne ut hva de har arvet, om de har biologiske halvsøsken, osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå