marielle171 Skrevet 23. juli 2012 #1 Skrevet 23. juli 2012 Vi har blitt gravid med donorsæd og det jeg lurer på er hva slags ting barnet kan lure på når den er eldre. Hva ville dere ha visst om donoren hvis dere hadde hatt en donorfar? Vi har bilder og vet hva han jobber med etc, men hva slags andre ting ville dere ha visst hvis dere hadde hatt en donorfar?
marielle171 Skrevet 23. juli 2012 Forfatter #2 Skrevet 23. juli 2012 ingen? Poenget er at jeg kan få kontakt med donoren og kan stille disse spørsmålene slik at ungen vet mer om donoren når han er eldre.
Frøken eple Skrevet 23. juli 2012 #3 Skrevet 23. juli 2012 I utgangspunktet hadde jeg villet vite ALT. Men så, etter å ha fått vite det, kanskje jeg ikke hadde villet vite det likevel. Litt på samme måte som hvordan man lurer på hvorfor foreldrene skilte seg. ;-) Men sykdommer (arvelige), hvordan han ser ut (ligner vi), hvorfor donerte han sperm er tre ting jeg kommer på i farten. 1
Bluegreen Skrevet 23. juli 2012 #4 Skrevet 23. juli 2012 ingen? Poenget er at jeg kan få kontakt med donoren og kan stille disse spørsmålene slik at ungen vet mer om donoren når han er eldre. Jeg ville helt klart være mest interessert i helsehistorie, om det er noe barnet er spesielt utsatt for fra den biologiske "farsiden". Gratulerer med graviditet!
marielle171 Skrevet 23. juli 2012 Forfatter #5 Skrevet 23. juli 2012 I utgangspunktet hadde jeg villet vite ALT. Men så, etter å ha fått vite det, kanskje jeg ikke hadde villet vite det likevel. Litt på samme måte som hvordan man lurer på hvorfor foreldrene skilte seg. ;-) Men sykdommer (arvelige), hvordan han ser ut (ligner vi), hvorfor donerte han sperm er tre ting jeg kommer på i farten. Takk for svar! Akkurat disse tingene vet jeg om donoren. Jeg ville helt klart være mest interessert i helsehistorie, om det er noe barnet er spesielt utsatt for fra den biologiske "farsiden". Gratulerer med graviditet! Jeg vet om det er arvelige sykdommer i familien. Jeg tenkte også på hva slags personlighe, kanskje t han er, hva slags barn han var (rolig, aktiv etc)
Frøken eple Skrevet 23. juli 2012 #6 Skrevet 23. juli 2012 Jeg vet om det er arvelige sykdommer i familien. Jeg tenkte også på hva slags personlighe, kanskje t han er, hva slags barn han var (rolig, aktiv etc) Det er jo forsåvidt interessant, ja. Arver man noe personlighet også? Uten at man blir påvirket via miljø...
Gjest meg Skrevet 23. juli 2012 #8 Skrevet 23. juli 2012 Jeg ville ha ønsket å vite hvordan han er som person, hvordan stemmen hans høres ut, hva slags humor han ar, hvordan det er å snakke med ham ofte og kjenne ham, alle hverdagstingene - kort sagt, jeg ville ønsket å ha nær kontakt med ham gjennom hele oppveksten.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2012 #9 Skrevet 23. juli 2012 Gratulerer Hvordan var han som barn? Hvordan er han nå? Var han stille, gjorde han fantestreker? Var han omtenksom? Hva er han kjent som? Den trivlige karen med gode historier? Den stille og snille? Den høylydte midtpunktet? Hvordan han var på skolen, både fag og sosialt, hva likte/misslikte han? Hva var han flink til i barndommen, ungdomsstiden og voksen alder? Interesser. Yndlingsmat, drikke, musikk, filmer. Yndlingsfarger? Vet han om meg? Tenker han på meg? Hva slags drømmer hadde han? Hvilke eventyr har han opplevd? Hvor har han vært og hva har han gjordt? Spesielle historier om han som "lever" i hans vennegjeng og familie, både fra barndom og voksen alder.. Den var nå det jeg kom på... Mye ting som jeg gjerne ville vist om min pappa... Og som jeg håper min datter kan få svar på av sin biologiske.... Lykke til! Anonym poster: 3c1e5ee1f0231fa0e98a29a74df6d66e
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2012 #10 Skrevet 24. juli 2012 Hvorfor ha en liksompappa når det tydelig er donoren som er mest interessant? En mann som runker i en kopp har lite å tilby et menneske 20 år etterpå...Og neppe noe ønske om det heller. Mannen som tar på seg farskapet er liksom bare en bifigur... uviktig, den som skal ha all jobben og betale for det. Mens han venter på at barnet hans skal bli voksent og gå for å finne sin "virkelige" familie..
auto Skrevet 24. juli 2012 #11 Skrevet 24. juli 2012 Dere legger alt for mye vekt på gener og arv. Barn er ikke kopier av forelderene sine. Jeg feks er totalt forskjellig både i utseendet og personlighet i forhold til foreldrene mine. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2012 #12 Skrevet 24. juli 2012 Hvorfor ha en liksompappa når det tydelig er donoren som er mest interessant? 2 mødre? Anonym poster: 465f871ff12490af1ef8f0bef84fea34
jomfrua Skrevet 25. juli 2012 #13 Skrevet 25. juli 2012 Vi har blitt gravid med donorsæd og det jeg lurer på er hva slags ting barnet kan lure på når den er eldre. Hva ville dere ha visst om donoren hvis dere hadde hatt en donorfar? Vi har bilder og vet hva han jobber med etc, men hva slags andre ting ville dere ha visst hvis dere hadde hatt en donorfar? Jeg undres litt. Du er en mor og spør som om du er barnet. Du kan ikke vite hva ditt barn vil komme til å ønske å vite. Så kos dere med foreldreskapet og la barnet selv når det er gammelt nok stille spørsmålene som har betydning. 2
marielle171 Skrevet 25. juli 2012 Forfatter #14 Skrevet 25. juli 2012 Hvorfor ha en liksompappa når det tydelig er donoren som er mest interessant? En mann som runker i en kopp har lite å tilby et menneske 20 år etterpå...Og neppe noe ønske om det heller. Mannen som tar på seg farskapet er liksom bare en bifigur... uviktig, den som skal ha all jobben og betale for det. Mens han venter på at barnet hans skal bli voksent og gå for å finne sin "virkelige" familie.. hmm.. lesing er tydeligvis ikke din sterkeste side. Tror ikke jeg har nevnt noen steder om en far. Ellers syns jeg innlegget ditt er litt dumt så jeg reagerer ikke på resten. Jeg undres litt. Du er en mor og spør som om du er barnet. Du kan ikke vite hva ditt barn vil komme til å ønske å vite. Så kos dere med foreldreskapet og la barnet selv når det er gammelt nok stille spørsmålene som har betydning. Selvfølgelig spør jeg som om jeg er barnet, jeg prøver jo å sette meg inn i barnets situasjon. Og poenget med at jeg vil stille noen spørsmål til donoren nå er fordi jeg kan få svar på det nå. De er ikke sikkert at barnet eller jeg har en mulighet seinere å spørre donoren. Så jeg vil kunne gi svar på noen spørsmål hvis barnet stiller dem. Feks om helsehistorien, hvordan han ser ut og kanskje litt om personligheten hans. 1
Silfen Skrevet 25. juli 2012 #15 Skrevet 25. juli 2012 Jeg ville spurt om han kunne laget et lite hefte, med bilder, informasjon, historier. Det er uvurderlig. Selv om barn er glad i den forelderen de har, så vil de som oftest undres over ting som mangler eller er annerledes.
lalaB Skrevet 25. juli 2012 #16 Skrevet 25. juli 2012 Jeg tror at helsehistorien er viktig for din del, og ikke noe ungen kommer til å spørre etter. Men det kan jo hende at h*n er nysgjerrig på hvordan han ser ut og hvorfor han valge å være donor. 1
marielle171 Skrevet 25. juli 2012 Forfatter #17 Skrevet 25. juli 2012 Jeg ville spurt om han kunne laget et lite hefte, med bilder, informasjon, historier. Det er uvurderlig. Selv om barn er glad i den forelderen de har, så vil de som oftest undres over ting som mangler eller er annerledes. Jeg vil helst ikke at han skal skrive noen veldig personlige ting som historier. For jeg er veldig redd for at barnet skal se på han som en slags farsfigur og det er han jo ikke. Jeg skriver en slags dagbok nå der jeg skriver ned all informasjon jeg har fått og får fra donoren. Jeg har bilder av ham og barna hans, informasjon om sykdommer i hans familie, hva han liker, hvordan han var som barn, hva han syns er viktig i livet, hva han ville bli da han var et barn, hva han likte og mislikte på skolen etc. Jeg ser for meg at jeg gir denne dagboken til barnet når han blir 16 eller 18 eller når han er klar for det. Og hvis det kommer spørsmål før den tid kan jeg og samboer svare på dem. Men jeg vil ikke at barnet i ung alder (før 16/18) skal se et bilde av donoren og begynner å fantasere om at de skal møtes en dag etc. Jeg tror at han kommer til å fantasere litt alikevel, men at det blir for personlig hvis han vet hvordan donoren ser ut og hvordan donoren er.
Sinner Skrevet 25. juli 2012 #18 Skrevet 25. juli 2012 Det som er litt skummelt er at hvis dere får vite for mye om personlighet,interesser og slike ting så kan dere gå rundt og se donoren i alt barnet foretar seg gjennom oppveksten istedet for å fokusere på at det er mannen din som er faren. Helse er det eneste jeg har villet visst, eventuelt utdannelse. Så skulle et eventuelt barn få velge selv når han/hun ble voksen nok til å ville vite mer.
Silfen Skrevet 25. juli 2012 #19 Skrevet 25. juli 2012 Hvorfor ikke være ærlig og klar med barnet fra det er født? Det er STOR forskjell på å ha informasjon, bilder og historier tilgjengelig og det å ha en fars/morsfigur i donoren. Dersom man gjør det til normalen fra fødsel av, så gjett hva det er? Nettopp, HELT normalt. Jeg skal love deg at bilder, historier og sånt ikke spiller noen rolle i annet enn å gi et barn en helhet når det er i en familiekonstellasjon er annerledes enn normalen.
marielle171 Skrevet 25. juli 2012 Forfatter #20 Skrevet 25. juli 2012 (endret) Det som er litt skummelt er at hvis dere får vite for mye om personlighet,interesser og slike ting så kan dere gå rundt og se donoren i alt barnet foretar seg gjennom oppveksten istedet for å fokusere på at det er mannen din som er faren. Helse er det eneste jeg har villet visst, eventuelt utdannelse. Så skulle et eventuelt barn få velge selv når han/hun ble voksen nok til å ville vite mer. Vel, det er sant, men det var ikke mulig å ha en anonym donor uansett så vi vet en del om donoren allerede. Og selv tenker jeg at for barnet sin del er det viktig å vite litt mer om donoren enn kun høyde og hårfarge. Hvorfor ikke være ærlig og klar med barnet fra det er født? Det er STOR forskjell på å ha informasjon, bilder og historier tilgjengelig og det å ha en fars/morsfigur i donoren. Dersom man gjør det til normalen fra fødsel av, så gjett hva det er? Nettopp, HELT normalt. Jeg skal love deg at bilder, historier og sånt ikke spiller noen rolle i annet enn å gi et barn en helhet når det er i en familiekonstellasjon er annerledes enn normalen. Hm, kanskje du har rett Silfen. Jeg skal tenke på det. Vi kommer uansett til å fortelle barnet at han har en donorfar, og være ærlig om det etc. Men jeg bare tviler på om vi skal vise bilder etc når han fortsatt er ung. Det hadde vært best å komme i kontakt med donorbarn og spørre hva de hadde ønsket;) Endret 25. juli 2012 av marielle171
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå