Gå til innhold

Bli 100 % vegetarianer?

Fremhevede innlegg

Gjest Candy Pie
Skrevet

Jeg har tenkt, etter at jeg leste en tråd her inne om dyremishandling osv

at jeg faktisk kanskje har lyst til å bli en ordentlig vegetarianer.

I dag spiser jeg ikke kjøtt, fisk eller kylling. Men spiser egg, melk, gelatin ( nå skrev jeg riktig!) og animalske oljer / fett osv

Altså, ikke noe "rent" kjøtt, men alikevel.

Det er flere grunner til at jeg ønsker dette, blandt annet så har jeg i dag et veldig usunt kosthold, og er mye trøtt og urolig, vet ikke om dette har noe med kostholdet å gjøre, men kan ikke se bort i fra det, siden jeg umulig kan ha fått i meg alt viktig av vitaminer osv ( har spist som jeg gjør nå i litt over 10 år)

Er det noen her som er 100 % vegetarianere? Er det noe spesielt jeg må være obs på? Burde jeg få tatt noen blodprøver hos legen?( har ikke gjort det så lenge jeg kan huske, er 19 år nå) Og hvordan unngå å bli "lurt" ? Det er bare noen måneder siden jeg fant ut at smågodt inneholdt ting i fra dyr f.eks hadde jeg visst dette for 10 år siden hadde jeg kuttet ut det da. Hadde jeg visst at hønsa ikke hadde det noe bra, hadde jeg ikke brukt egg i pannekaker osv heller. Men jeg ser ikke vitsen i å ikke spise kjøtt, så lenge jeg fortsatt spiser ting som kommer i fra dyr, om dere skjønner. Å begynne å spise kjøtt igjen er uaktuelt. Jeg har prøvd, men måtte spytte det ut igjen. Brakk meg og det føltes fullstendig feil.

Er det noen som har tips å komme med? Kom gjerne med erfaringer og råd til hvordan jeg skal spise fram over, og hva som jeg kanskje ikke ville trodd inneholdt egg eller gelatin, men som faktisk gjør det :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mener du veganer?

Anonym poster: 3302e90192c0fc794f3d5e17222bd608

• Liker 3
Gjest Pheel
Skrevet

Mener du veganer?

Forskjell på vegetarianer og veganer, ja. Ifølge TS er hun jo alt vegetarianer.

Gjest Candy Pie
Skrevet

Veganer, vegetarianer...

Jeg har bare lyst til å kutte ut alt som kommer i fra dyr, og jeg går ut i fra at det er masse jeg ikke har tenkt på en gang, som inneholder f.eks egg eller melk.

Fant en grei side hvor det var diverse lister med hva som ikke inneholdt gelatin i alle fall. Så Nidar også hadde en slik side. Jeg er usikker på hvordan jeg faktisk skal få til dette, en ting å tenke på dette nå, men det blir noe annet å gjennomføre dette - for resten av livet.

Ser for meg at melk og egg blir verst, men jeg så klart villig til å ofre noe for dette også, for å si det sånn.

Virker som det er mange på kg som er flinke med kosthold og diverse, så kanskje det er noen som har tips til hva jeg kan erstatte melk osv med. Og hva jeg må tenke på om jeg spiser ute.

Jeg fant noe greier om soyakjøtt. Vurderer å skaffe det, har noen her smakt det?

Gjest Pheel
Skrevet

Har smakt soyaburgere, de var iallefall gode. :-)

Men det eksisterer da sikkert egne forum for dette? Der du kan lese deg opp mye på emnet, og sikkert få enda flere svar.

Finnes mye soyaprodukter, moren min har laktoseintoleranse, så blitt vant til å drikke soyamelk eller laktoseredusert melk da jeg enda bodde "hjemme".

En billig kokebok: http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8278220964

En blogg med mange oppskrifter: http://vegetarbloggen.com/

Skrevet

Her vil jeg gjerne følge med :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Melk kan du fint lage selv, den kjøpte melka smaker veldig utvannet synes jeg. og skal man begynne å kjøpe smakstilsatt melkeerstatning med masse sukker og kakao i blir det fort ganske usunt.

Jeg har vel smakt det meste av det som finnes på markedet av ren nysgjerrighet, og den jeg liker best er vel rismelk, selv om også den er ganske utvannet.

Mandelmelk skulle jeg gjerne ha prøvd, men jeg har ikke sett at den selges noen steder og jeg har ikke somlet meg til å lage selv. Men den høres veldig god ut :spise: Og så velger man jo vanninnhold selv.

Gjest Candy Pie
Skrevet

Takk for svar !:)

Jeg skal ut til mandag å skaffe diverse ting. Blir godt med en "ny start" på en måte.

Kanskje vi kan skaffe noen høner her hjemme? Men nå vet jeg ikke hvor lenge jeg blir boende hjemme da, blir sikkert ikke alt for lenge...

Da kunne jeg spist hjemmelagde bakevarer i alle fall. Vi har hatt høner før, og det var koselig det. Synes det er synd at akkurat de ( alle andre dyr også forsåvidt ) skal ha det så vondt, bare pga vi skal ha mat.

Her hadde de fått løpt fritt i hagen og dødd av alderdom :)

Men inntil videre får jeg finne erstatninger. Jeg har tenkt en del på det før, men aldri virkelig bestemt meg, men denne gangen blir det sånn.

Kan jo tross alt spise det aller meste som før, bare denne gangen skal jeg gå inn for å bli sunn også :)

Jeg mistenker at kostholdet mitt kan være årsaken til diverse greier.

Da skal jeg prøve rismelk i alle fall. Jeg liker verken egg eller melk alene, men bruker det i bakevarer og sauser osv. Så kommer sikkert ikke til å merke så veldig stor forskjell, men jeg vil kanskje få bedre samvittighet :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si at havremelka er bedre enn rismelk, men kan jo hende at det er bare vanesak. ;) Jeg drikker heller ikke ren havremelk, men bruker i kaffe og i bakeverk, i supper bruker jeg havrefløte.

Bra å begynne på "nytt" liv! Og jo da, du skal merke at du skal få mere energi ut av det også. Det vi putter i oss har sammenheng med hvordan vi føler oss.

Det som angår å spise ute - det begynner å bli utvalg av ting der ute også. i verste fall er jo det salater å spise. ;) Hos venner og bekjente spiser jeg som regel det jeg får, vil ikke plage dem med mine matvarer (jeg er ikke veganer, men har kutta ut melk, egg, all kjøtt bortsett fra hvit kjøtt, sukker, all mel bortsett fra spelt, så det blir jo litt vanskelig å tilrettelegge for andre når deg ikke er så opptatt av det samme).

Selv har jeg blitt mere og mere opptatt av det med råw food. Har ikke satt meg sånn riktig inni det, men ihvertfall det å lage saft av grønne grønnsaker/salater har jeg tenkt å få til! Det må jo være sunt og gi masse energi, tenker jeg.

Lykke til!

Anonym poster: c6176d1c3274dbb3be71af008f16ee9f

Skrevet

Kjøper du økologiske egg, så har de hønene som legger de eggene det mye bedre enn andre, de får også gå ute.

Har og hørt at kune som gir økologisk melk og har det bedre.

Men ellers finnes det som de andre sier alternative produkter som soyamelk, rismelk og havremelk. Selv synes jeg søyamatfløten er kjempegod i matretter. Desverre tåler ikke jeg soya.

Skrevet (endret)

Soyamelk passer godt til matlaging, dvs. middager hvor man ellers ville brukt melk (sauser og gryter, f.eks). Rismelk har en mer søtlig smak, og jeg synes derfor den passer bedre til grøt og desserter. Men det er smak og behag, du må se selv hva du foretrekker.

Det finnes mange soyaprodukter som er gode - Hälsans Kök har mange gode burgere, pølser og annet. Gode butikkkjeder som Meny, Ultra, Helgø og Obs/Extra ha ofte bedre utvalg av vegetarmat. Du kan også kjøpe en del på http://www.kinsarvik.no/default.aspx. Jeg har kjøpt derfra flere ganger, og vil absolutt anbefale dem. (Nei, jeg er ikke sponset. ;) ).

Her er det også mange gode tips: http://veg-veg.no/vegan/ Her de f.eks en liste over sjokolade, snacks og godteri som er veganske.

Du kan selvsagt også lage vegansk mat selv, uten soyaprodukter. Gryteretter, pizza og pasta er f.eks retter som er svært enkle og lage veganske, og kan varieres i det uendelige.

Som veganer bør du passe på og få i deg nok B12, og bør kanskje vurdere å ta en B12-sprøyte hos legen. Gode proteinkilder for en veganer er f.eks bønner, linser, nøtter og avokado.

Håper dette hjalp noe. :)

Endret av Tabris
  • Liker 2
Gjest Candy Pie
Skrevet

Tak for mye bra svar !

Blir å kjøpe noe forskjellig melk osv i morgen!

Håper bare ikke det blir noen "problemer" med dette, bor enda hjemme så må prøve å finne ut en måte for hvordan jeg kan få til dette uten at det går ut over de andre, men er uansett jeg som lager middagen hver dag så finner en måte :)

Jeg skal til legen snart for å ta noen blodprøver, er mye slapp og urolig og humøret er ikke alltid så bra, går på antidepressiva, men har begynt å tenke litt mer på at kanskje faktisk kostholdet har skylden i mye, om ikke alt, så en del. Har aldri vært sunn, og merker at humøret ofte synker etter å ha spist, og jeg blir ganske nervøs og nedfor av sukker. Så det er på tide og legge sjelen i dette nå!:)

Er også "glad" for at jeg må kutte ut det meste av godtet jeg spiser, for det har ofte en kontroll på meg. Og da spiser jeg lite mat, og heller mye godt - hver dag. Men om det blir "forbudt" å spise det, så kommer jeg ikke til å gjøre det. Må bare bestemme meg for at SÅNN er det.

Ute får jeg unngå å spise, er jo strengt tatt ikke nødvendig heller. På besøk er jeg sjeldent, så om jeg en dag får servert noe så får jeg bare si det som det er? Alle jeg kjenner er klar over at jeg ikke spiser kjøtt, fisk og kylling og det har aldri vært noe problem :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare advare deg Candy Pie om at HITLER var 100% vegetarianer også! Han utgav seg også for å være en dyrevenn og miljøverner, han opprettet mange nasjonalparker i Tyskland. Total avholdsmenneske var han også.

Noe å tenke på!

Anonym poster: 56e42f5fc30c1611a4d43cd53c78a5cf

• Liker 1
Gjest Candy Pie
Skrevet

Jeg verken drikker eller røyker, og skal nå bli veganer. Jeg er også veldig, veldig glad i hundene mine, oioi

Men jeg er faktisk snill. Skal ikke gasse ihjel mange mennesker liksom:P

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som du er åpen for å fortsette å spise for eksempel egg og melk dersom du VET at dyrene har hatt det bra?

Om du ikke har absolutte motforestillinger mot alle animalske produkter er det nok mindre arbeid å finne "etisk forsvarlig" egg og melkeprodukter enn å måtte bygge et rent vegansk kosthold fra bunnen av...

Særlig når det gjelder egg er det mange bønder som har høner til "hobbybruk". Godt mulig du finner noen nær der du bor, og da kan du jo selv se hvordan dyrene har det. Melk er det verre å kjøpe direkte fra bonden, men det finnes steder som selger ost fra egne kyr. Jeg ville uansett vært mer bekymret for B12 og proteiner enn kalsium, for sistnevnte kan du få gjennom andre kilder enn melkeprodukter. Uansett er det mye å passe på om du velger å gå over til et rent vegansk kosthold, og de fleste veganere må så vidt jeg vet få tilskudd av enkelte vitaminer og mineraler for ikke å bli syke.

Anonym poster: a42b6907515edab5364d9bf2842efb64

Skrevet

Jeg er 100% vegeterianer, og 99% veganer. En sjelden gang får jeg i meg ørlite grann melk/egg hvis jeg er borte hos noen, men det er svært sjeldent. Jeg lager aldri mat med animalsk, og jeg tar ikke tilskudd som inneholder gelatin.

Det er FANTATISK! For meg er det en blanding av etikk og helse, og jeg klarer ikke se for meg at jeg noensinne kommer til å spise kjøtt i gang. Bare tanken gjør meg dårlig :)

• Liker 2
Skrevet

Går selv mer og mer over til å kutte ut animalske produkter. Good for us! :tronderbart:

Dette er ting jeg syns er godt:

- Soyapølser. Finnes hos meny.

- Vegetarburgere. Kan også kjøpes hos meny. Jeg liker de med texmex-smak.

- Soyayoghurt. Meny, meny, meny! Smaker litt rart for seg selv, men sammen med nøtter, frukt og kornblanding er det supert! Liker det bedre enn vanlig yoghurt.

- Rismelk og soyamelk. Soyamelk smaker også litt rart, men merker det ikke hvis jeg spiser det med andre ting.

- Kikerter er genialt! Bruk det i stedet for kjøtt når du f.eks. skal lage spaghetti! Jeg tar en boks hakkede tomater, masse pizzakrydder og en boks kikerter - steker/koker det, og har fullkornspaghetti ved siden av. Nam!

- Tofu. Kan kjøpes på innvandrerbutikker.

Jeg elsker også denne bloggen:

http://www.menhvaspiserduegentlig.com/

• Liker 1
Skrevet

Du bør absolutt begynne å ta B12-tilskudd!

Og sørge for å være litt ute i solen om sommeren så du får nok D-vitamin. Om vinteren kan det være lurt å ta D-vitamin tilskudd.

Kan også være lurt å ta omega3-tilskudd (algeolje, ikke fiskeolje hvis du skal unngå alt animalsk!), men dette er ikke strengt tatt nødvendig. Hvis du ikke tar - pass på at du får i deg omega3 fra f.eks linfrø og valnøtter.

http://www.vegansamfunnet.no/ Her er diverse interessante artikler

Mange oppskrifter:

http://veganmisjonen.blogspot.no/

http://www.veganeren.com/

Skrevet

Sånn i forhold til tilskudd og erstatning til animalsk: En vegeterianer (som da ikke spiser kjøtt, fisk, fugl) som har et variert kosthold, trenger ikke ta tilskudd av B-12 eller noe annet. En veganer som ikke rører noe animalsk, må ta tilskudd av B-12. Alle, uansett kosthold, bør ta d vitamin og omega 3.

En veganer må også sørge for å få i seg de essensielle aminosyrene, min beste kilde til det er hamp. Smaker nydelig i salat/supper, evnt man kan bruke pulver for å ha i smoothies.

Jeg kjøper aldri soyaprodukter, generellt ikke ferdigmat. Jeg lager burgere av kikerter, gryter, supper, pizza, salater, pasta (spelt), bruker rismelk eller mandelmelk (lager gjerne mandelmelk selv), hummus (funker til så mye, både som dressing, pålegg, i wraps osv). Quinoa, linser, bønner, det er et hav av lekre ingredienser i et vegansk kosthold. Og selvsagt alle de deilige grønnsakene :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...