Gå til innhold

Jeg er arbeidsøkene og trenger tips


Lille Rosin

Anbefalte innlegg

Jeg har på følesen at de fleste jobber går igjennom venner og bekjente :roll: . Det er bare en brøkdel av ledige jobber som blir utlyst i media. Jeg er nå arbeidsøkenede og trenger noen tips.

Jeg har oppsøkt potensielle arbeidsgivere i distriktet.

Har satt meg opp på vikarbyråer

Ringt og søkt på diverse stillinger

Noen orginale tips? Kanskje det er noen arbeidsgivere inne her som kan gi meg noen tips på hva de ser på hos en potensiell arbeidstaker.

Jeg er 31 år mamma til 2, utadvent og arbeidsom ikke kresen når det gjelder jobb. ( kan heller ikke være det da jeg ikke har annen utdannelse en videregående)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk jobb gjennom vikarbyrå og det virket nesten som om jeg måtte få et bein innenfor, slik at husket meg neste gang det dukket opp en stilling.

Jeg fikk også inntrykk av at det er stor forskjell på byråene. Service og oppfølging var absolutt best gjennom de små byråene.

I mitt tilfelle, så sto jeg registrert LENGE før noe skjedde. Men da jeg var aktuell til et vikariat (som jeg ikke fikk) var det mye lettere.

Prøv å få til en samtale hos alle vikarbyråene. Få dem til å huske deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søker alt fra butikkjobber til kontormedarbeider stillinger.

Takk Lea, det skal jeg prøve å få en ordentlig samtale med alle vikarbyråa. Kanskje lurt å minne dem på at jeg fortsatt er ledig med jevne mellomrom :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chica i.i.

De vikarbyråene jeg har vært i kontakt med har hatt en tendens til å "glemme" meg føles det ut som. Flere ganger når jeg tok kontakt med de, og "minnet de på meg" fikk jeg et oppdrag!

Så - det jeg fant ut er at det holder ikke å registrere seg hos et vikarbyrå og kun dra på intervju der. Man må stadig kontakte de og vise at man er interesert. Når de får inn et oppdrag har de kanskje 50 kandidater som passer til den jobben. Så når jeg ringte akkurat mens de holdt på å finne noen til et oppdrag, fikk jeg oppdraget.

Lykke til med jobbsøkingen, og stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sekretæren

Jeg hadde lyst på forandring, å hoppe av yrket mitt. Så jeg kontaktet Manpower og fikk en samtale der, tenkte at de kunne hjelpe meg å se hva slags andre jobber jeg kunne få med min utdanning og erfaring. Var inne til samtale, og jeg nevnte spesifikke firmaer jeg kunne tenke meg å jobbe i, samt at jeg hadde en grense for hvor langt ned i lønn jeg kunne gå.

Fikk tilbud om å bli med på "søke-jobb-kurs" en kveld hos dem, og gikk på det bare for å "vise meg fram" siden jeg kunne alt de tok opp på kurset (likevel var det jo nyttig å få en repetisjon på det).

Så hørte jeg ikke noe mere på flere måneder, men så ble jeg permittert pga nedgangstider i bransjen min. "Hipp hurra", tenkte jeg og gikk på Manpower igjen. Der huska de meg (!! etter et halvt års tid) og beklaget at de ikke hadde noe til meg, men med oppsigelsestid som jeg jo hadde så var det vanskelig.... Straks mer positivt da, at jeg var ledig og kunne ta et oppdrag på kort varsel. Ny samtale for å se om noe hadde endra seg siden sist.

Jeg hadde ingen papirer på hva jeg kan på data, så jeg fikk tilbud om å ta tester hos dem. Var et par dager der og tok tester i word og excel, slik at vi fikk se hvilket nivå jeg var på. Fulgte opp med kursdag i excel (de hadde tester og kurs på cd-rom, så jeg fikk et rom med datamaskin hos dem hvor jeg satt og gjorde disse tingene).

Helt til å begynne med fikk jeg et tilbud som telefonselger, men lønna var så dårlig at jeg tjente faktisk mer på arbeidsled.trygd (hadde maks trygd da), så jeg takka nei.

Jeg tok kontakt med dem hver uke, stakk innom eller ringte og spurte etter jobb (det var en på byrået som sa jeg burde gjøre det). Etter noen uker ble jeg dessuten så lei av å gå hjemme at jeg sa at jeg senka kravene og tok nå hva som helst, bare jeg fikk noe å gjøre, "for nå blir jeg tullete av å gå hjemme".

Så - etter et par måneder - dukka det opp en sekretærjobb som jeg da fikk. Heldigvis også bedre betalt enn trygden... og her ble jeg. Gikk over til fast stilling etterhvert. Bra!

Dette var min oppskrift på hvordan få seg jobb i vikarbyrå: Vær der, ta tester og kurs som de har, selv om du kanskje har det fra før, så blir du litt kjent med de som jobber der og blir husket når det kommer inn oppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...