Gå til innhold

Hvorfor er DU en ignorant "dyremishandler"?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg forstår meg ikke på dere som bruker pels og andre produkter fra dyr. Jeg kan forstå de som spiser kjøtt, men virkelig, pels? Dere som kjøper elfenben? Haitenner?

Er det fordi dere ikke bryr dere, eller fordi dere er uopplyste?

Jeg kan starte med meg selv. Jeg kjøper ingen animalske klesprodukter eller andre ting laget av dyr, rett og slett fordi jeg elsker dyr og mener det er uetisk. Ikke syns jeg det er fint heller.

Hvorfor går dere i dyreparker og på delfinshow, klapper tigre som er dopet ned og lar aper i lenker sitte på skuldrene deres? Er det fordi det er morsomt, og at dere lukker øynene for det som skjer, eller vet dere ikke at dyrene har det vondt?

Jeg er ingen gal dyreverner som kaster blod på pelskåper, men jeg er engasjert, og rett og slett nysgjerrig på hvorfor det er så ekstremt mange som gjør dette..

Endret av Adegami
  • Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er skoene og vesken dine laget av?

Anonym poster: d7d7f55d774619396fd2dfc908c57671

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er skoene og vesken dine laget av?

Anonym poster: d7d7f55d774619396fd2dfc908c57671

Typisk. Er det det eneste argumentet "dere" har?? Aldri sett sko og vesker av stoff?

Anonym poster: 21e659ad88fb8e510edb94e77e9b9d01

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Eksempelet med dyrehager er tåpelig. de dyra har det som regel godt.

Anonym poster: a020615683aeee6cdb6da383975a9c12

• Liker 5
Gjest Minde09
Skrevet

Jeg er snill med dyr, bruker ikke pels og boikottet sirkus for mange år siden. Godkjente dyrehager er helt ok for meg.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Pels fra rovdyr er totalt uaktuelt. Skinnfeller fra gressetere, som er slaktet for kjøtt, er greit. Til og med fellen etter en hest jeg kjente. Men hun fikk en flott og verdig avslutning på livet uten stress.

Produkter fra dyr, skal være så etiske som mulig for min del. Både kjøtt og lærprodukter.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Er vegetarianer og har tidligere vært veganer, så jeg vil påstå at jeg er veldig bevisst på hva jeg putter i meg, hva jeg går med av klær, hva slags underholdning jeg velger å støtte osv.

Men er det en ting jeg er lei av, er det folk som skal hetse folk som IKKE er sånn som deg. Ja, jeg skjønner at du er engasjert - det er jeg også, men vær så snill! Å indirekte dømme folk som du gjør her kommer IKKE til å få dem over på din side. Jeg er enig i det du sier at jeg ikke vil at folk skal støtte industrier som ikke behandler dyr etisk riktig, men å OPPLYSE folk vil være mye bedre enn å snakke nedsettende til dem.

Det distansierer folk fra det du prøver å gjøre - nemlig å få dem til å bli mer bevisst. Så vær så snill, jeg skjønner at intensjonen din er god, men prøv å ikke forhåndsdøm folk som gjør det du selv mener er feil.

Edit: Skrivefeil.

Endret av Samosa
  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok en ignorant "dyremishandler". Jeg aner ikke om sminkeproduktene mine er testet på dyr eller ikke. Jeg elsker å spise kjøtt. Jeg synes skinn er flott, og pels er fint. Jeg har ingen anelse om hvorfor det er galt å samle på haitenner..

Jeg er kanskje uopplyst, men jeg har heller ingen interesse av å finne ut av hvorfor dette er så "galt". Jeg synes det er gøy å gå i dyreparken, og se på så mange rare dyr som finnes.. Men der stopper det. Jeg er ingen dyreelsker, og er egentlig ikke så interessert i dyr noe videre.. Er jeg dermed et dårlig menneske?

Anonym poster: 8b962a6ed2d76c1a13ce4e98a0062be7

• Liker 2
Gjest Minpin
Skrevet

Hadde det ikke vært for at jeg ville blitt nødt til å erstatte dritten så hadde jeg glatt kasta rødmaling på folk med pelskåper. Mennesker som gir faen i at dyr blir sperra inne, torturert og drept for at de skal "se bra ut" er avskum.

Gjest Fairydust
Skrevet (endret)

Pels fra dyr som skal allerede skal slaktes og bli brunt i matproduksjon, har jeg ingenting imot. Et saueskinn eller et elgskinn er det ingenting galt i. Disse dyrene blir drept på humane måter, og deler av dyret skal allikevel brukes så da er det like greit å bruke hele dyret.

Men jeg er enig.. folk er idiotiske og ignorante. Det finnes dyreparker som verdsetter dyr og som tar imot dyr som trenger menneskenes hjelp. Dyreparker der dyrene har det tipp-topp, og får alt de trenger, og har nok mark og skog å bevege seg i. Dyreparker der dyrene ikke ville skjønt at de bodde inngjeredet, hadde det ikke vært for dyrepasserne som kommer hver dag og ser til dem. Men det er langt mellom disse parkene. De fleste dyreparkene bryr seg om pengene til turister og ikke dyrs velferd. Drar til Egypt kan du få sjansen til å ri på en kamel eller et esel, men tenk deg om 2 ganger før du gjør det. Mange av disse dyrene lever i helt forjævlige kår og opplever dyremishandling. Er du 150 kg og skal ri på et lite esel, kan du vel se for deg at eselet neppe har det så godt med deg på ryggen. Har du tenkt deg en tur til et land som tilbyr show der tyrefekting er temaet, bør du tenke godt over hva det dyret egentlig gjennomgår.

Det er ikke vanskelig å få øye på dyremishandling om man bare åpner øynene. Dessverre lever de fleste i blinde når det kommer til dyrs velferd. Man mottar mange stygge kommentarer og kritikk fra folk om man er engasjert i dyrevelferd, dessverre. "Ehh hvorfor prater du om dylevelferd - skoene dine er sikkert lagd av skinn uansett!" - NEI skoene mine er ikke laget av skinn. Skoene mine er laget av tøy eller plast. So fuck you. Man er ikke en "besserwisser" bare fordi man bryr seg. Om mennesker som bryr seg skal fortsette å bli beskyldt for å være falsk og two-faced, vil det gå til helvete med denne verdenen. "Tror du ikke folk brukte dyr til å lage ting før da?" - jo, det vet jeg at de gjorde. Men de opprettet ikke pelsdyrfarmer med smådyr som blir forbrent, og slått. Dessuten har tidene forandret seg. Vi er ikke lenger avhengige av dette, fordi vi kan lage falske versjoner som fungerer like godt.

Endret av Fairydust
  • Liker 8
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

er det ikke straffbart å kjøpe elfenben??

• Liker 1
Gjest Minpin
Skrevet

Jeg er nok en ignorant "dyremishandler". Jeg aner ikke om sminkeproduktene mine er testet på dyr eller ikke. Jeg elsker å spise kjøtt. Jeg synes skinn er flott, og pels er fint. Jeg har ingen anelse om hvorfor det er galt å samle på haitenner..

Jeg er kanskje uopplyst, men jeg har heller ingen interesse av å finne ut av hvorfor dette er så "galt". Jeg synes det er gøy å gå i dyreparken, og se på så mange rare dyr som finnes.. Men der stopper det. Jeg er ingen dyreelsker, og er egentlig ikke så interessert i dyr noe videre.. Er jeg dermed et dårlig menneske?

Jeg for min del synes ikke du er noe særlig til menneske hvis du rett og slett driter i hvordan andre levende skapninger blir behandlet. Du trenger ikke være en dyreelsker for å unngå å støtte smerten som blir påført dem.

Gjest Minpin
Skrevet

Eksempelet med dyrehager er tåpelig. de dyra har det som regel godt.

Anonym poster: a020615683aeee6cdb6da383975a9c12

De blir tvunget til å leve en annen plass enn der de hører hjemme. Nøyaktig hvordan er det godt for dem?

Skrevet

De blir tvunget til å leve en annen plass enn der de hører hjemme. Nøyaktig hvordan er det godt for dem?

Behøver det nødvendigvis å bety at det er så vondt for dem..?

Jeg er enig i det som bl.a. Fairydust skriver over her. Jeg liker ikke tyrefekting eller slikt jeg heller, er sterkt imot dyremishandling, og jeg er kjempeglad i dyr. Selvfølgelig, jeg vet at det ikke er alle dyreparker i verden som behandler dyrene bra, og dette støtter jeg ikke. Men godkjente dyrehager er ok for meg, da dyrene faktisk blir behandlet godt der!

Bruker ikke pels eller skinn jeg heller, da jeg har sett mange dokumentarer/bilder av mishandlede og torturerte dyr på pelsdyrfarmer osv. Det er helt grusomt! Men det kan ikke sammenlignes med en godkjent dyrehage hvor dyrene har det bra.

• Liker 3
Skrevet

Pels fra rovdyr er totalt uaktuelt. Skinnfeller fra gressetere, som er slaktet for kjøtt, er greit. Til og med fellen etter en hest jeg kjente. Men hun fikk en flott og verdig avslutning på livet uten stress.

Produkter fra dyr, skal være så etiske som mulig for min del. Både kjøtt og lærprodukter.

Enig!:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg for min del synes ikke du er noe særlig til menneske hvis du rett og slett driter i hvordan andre levende skapninger blir behandlet. Du trenger ikke være en dyreelsker for å unngå å støtte smerten som blir påført dem.

Ja, huff, jeg er et forferdelig menneske.. Alle de andre gode kvalitetene mine svinner henn pga denne ene tinge.. Og dere dyreelskere må også skjønne at ikke alle mennesker er født med I <3 dyr - syndromet heller..

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Dyrehager er viktig. Fordi de bevarer utryddingstruede dyrearter og avler på disse, slik at de ikke dør helt ut. Flere land samarbeider med dyrene og sender avlsdyktige dyr til hverandre, for at det ikke skal bli innavl og for at de kan avle videre på sunne og friske dyr. Det finnes til og med de dyrehager, som sender tilbake dyr der de hører hjemme. Men det er en vanskelig prosess.

Til de som ikke bryr seg; skal ikke tvinge dere til å bry dere, men prøv gjerne å tilegne dere litt mer lærdom på hva som egentlig skjer. Jeg mener bestemt at dyrevelferd skal inn i læreplanen på barneskolen. Det burde være en elementær lærdom. Lære hvordan et dyr tenker, føler og handler, og hvordan vi mennesker påvirker dyrene rundt oss. De er nødt til å leve med oss, så da skylder vi de i det minste et så OK liv som vi kan gi de og at vi har en viss forståelse for hva et dyr er. Vi er prisgitte disse dyrene hver dag, så vi bør også respektere de.

• Liker 11
Skrevet

Ja, huff, jeg er et forferdelig menneske.. Alle de andre gode kvalitetene mine svinner henn pga denne ene tinge.. Og dere dyreelskere må også skjønne at ikke alle mennesker er født med I <3 dyr - syndromet heller..

Absolutt, folk brenner for / engasjerer seg i forskjellige ting, og har forskjellige meninger.

Jeg mener ikke at folk som bruker pels osv er forferdelige mennesker, og har ingen fordommer mot dem overhodet. At jeg ikke bruker ekte pels f.eks er noe jeg velger for meg selv. Synes virkelig ikke at fler hadde hatt vondt av å engasjere seg og lære litt mer om hva som skjer med dyr rundt om i verden, men jeg klikker ikke mentalt og kaster rødmaling på pelskåper på gata osv, mener heller ikke at folk som bruker pels er avskum.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Du er kanskje ikke noe dårlig menneske, men du er ignorant. Du velger å ikke vite. Men siden du lever av dyr, så bør du også ta til deg en viss form for lærdom. Uten dyra, så ville ditt liv vært helt annerledes. Fortjener du å leve av dyr når du ikke vil vite av de eller respektere de?

Må ikke være hjærtehjærtesmilefjæs til alt av dyr, men en viss respekt er et minimum.

• Liker 13
Gjest Fairydust
Skrevet (endret)

Du trenger ikke "I <3 dyr" for å bry deg om LEVENDE SKAPNINGER som bor sammen med oss på denne jorden. Du trenger ikke være en dyreelsker, vegetarianer eller ha et spesielt syndrom for å skjønne at levende vesen fortjener den samme respekten som oss mennesker. Det virker som at du ikke forstår at dyr er veldig lik oss. De puster, de tenker, de handler, de lever. Forskjellene mellom mennesker og dyr er store, og vi er selvfølgelig på toppen av næringskjeden, men dyr gir oss grunnlaget for dette livet. Har du aldri hatt et kjæledyr? For ville dyr er akkurat like fantastiske som kjæledyr. Og de fortjener den samme respekten.

elephfav.jpg

For å illustrere mitt poeng vedlegger jeg dette bildet av en elefantfamilie.

Elefanter er beskrevet som fantastiske skapninger, fordi de er regnet som svært intelligente. Og sosiale ikke minst! Ser du at den lille elefantungen holder faren i halen? Dette er vanlig for elefanter å gjøre når de går i flokken sin. Det er det samme som når oss mennesker holder hender. Det er tegn på at "vi holder sammen", "vi er en familie". Og det er vist at elefanter sørger når en annen elefant i flokken dør. Akkurat som oss mennesker. Interessant, sant?

Elefanter er på grunn av sin intelligens, blant annet brukt i tivolier. En elefant kan veie 10 tonn. Se for deg en 10 tonns tung elefant som blir fraktet i en trailer fra by til by, for å gjøre triks foran en gjeng hylende unger. Elefantens opprinnelse er i Asia og i Afrika... Man trenger ikke å "I <3 dyr" for å skjønne at denne elefanten ikke har en dritt å gjøre på sirkus i Norden.

Det er ikke bare sirkus som dyremishandler elefanter. Elefanter har såkalte støtteben, elfenben. Elfenben er veldig verdifullt på det grusomme samlemarkedet. Folk betaler ufattelige summer for å få tak i disse benene. Nå er det forbudt å handle elfenben. Dette er på grunn av de som jakter på elefanter på elfenben gjør _hva som helst_ for å få tak i. Elefantene blir ofte fanget, skutt eller slått for å få de ned på bakken. Deretter sager de av støttebenet uten at elefanten har noe bedøvelse. Må de drepe elefanten gjør de det. Så det som skjer er enten at 1) elefanten får saget av støttebenet som den TRENGER til å utføre de vanlige oppgavene den har, og den går skadet rundt og lider fordi den er såret etter "inngrepet, eller 2) den blir drept.

1172640879555_389.jpg

Så si meg.... Trenger du å være en dyreelsker for å skjønne at dette er GALT? At det er galt å mishandle, slå, skade, såre, ødelegge og drepe dyr bare for å få tak i noe høyst unødvendig som f.eks. et elfenben. Om du ikke forstår det mangler du en solid andel empati.

Endret av Fairydust
  • Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...