Gå til innhold

Trenger seriøst hjelp med svigerfar

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Velger å poste dette som anonym, og grunnen skjønner dere snart. På forhånd kan jeg si at kommentarer som "slå opp og finn deg noen andre" kan du spare deg for å komme med : )

Svigerfaren min har vært narkoman. Han er tørrlagt og har vært nykter i flere år. Men han sliter psykisk. Ellers er han en kjempebra mann, veldig fornuftig og rettferdig, og en veldig respektabel mann. Inntil denne hendelsen som forandret hele synet mitt på ham.

Pappa er i USA og mamma skulle ha fest. Der var typen min, faren hans, bestekameraten min og ei venninne av mamma. Utover kvelden ble svigerfar forholdsvis full og begynte å snakke om fortid og var helt utenfor. Det var vel da det egentlig gikk opp for meg hvor store psykiske problemer han egentlig har.

Men det stopper ikke der. Det her er altså første gangen han er hos oss og første gangen han treffer mamma. Når vi kommer inn på kjøkkenet har han rota gjennom alle kjøkkenskapene (alle dørene stod åpne og mamma tok ham på fersk gjerning), og kjøleskapet er snudd på hodet, deriblant flaska til pappa med whisky og sånn(det hadde han drukket opp),

Men det er ikke det verste. I skapet hadde mamma to pakker med røyk, og søstra mi på elleve år hadde gjemt lommeboka si oppå kjøkkenskapene. Det tilsvarer at man ikke ser den uten videre, og der oppi lå det 400 kroner. Alt det her er borte. Svigerfar selv husker ingenting.

Det er litt for tilfeldig at han roter gjennom alle kjøkkenskapene, og så er plutselig det der borte. Han røyker og har dårlig råd, det skal nevnes.

Jeg kjenner at jeg har mistet all respekt for mannen, og hadde det ikke vært for at jeg elsker typen min over alt i verden, hadde jeg snudd på hælen og gått uten å se meg tilbake, men jeg vil virkelig ikke miste ham. Og heldigvis slekter han mer på moren sin.

Problemet er at det her må jeg ta opp med svigerfar, men hvordan? Hvordan kan jeg si det på en pen måte uten at jeg beskylder noen for å stjele?

Anonym poster: f825232ddd323b495993a0d8785a41d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nøyaktig hva er det du ønsker å formidle? Vil du ha pengene tilbake? Da må du jo bare si det rett ut. Hvis du vil at han skal skjerpe seg på generelt grunnlag sier du det, men det tviler jeg på du kommer noen vei med. Det får sønnen ta seg av.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig hva er det du ønsker å formidle? Vil du ha pengene tilbake? Da må du jo bare si det rett ut. Hvis du vil at han skal skjerpe seg på generelt grunnlag sier du det, men det tviler jeg på du kommer noen vei med. Det får sønnen ta seg av.

Jeg ser jo hvordan det sliter på typen min, som begynner å få skikkelig problemer med det der. Jeg vil bare vite om det er han som har tatt pengene, for i så tilfelle vil ikke jeg ha så mye mer med faren å gjøre, og ja, det er pengene til søstra mi på 11, så vil ha dem tilbake, for hu har jo spart dem selv. Aller mest vil jeg han skal skjerpe seg for barna hans sin skyld. Det sliter jo vanvittig på dem. Og typen min, som er den eneste som bor hjemme, blir liksom den som får alt ansvaret. Han sier jo at han ikke bryr seg, men jeg ser jo det helt motsatte. Han er også bare 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. noen som glemte og trykke på anonym-knappen? ;)

Kan være en mulighet for det , ja :gullengel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han husker jo ikke hva han har gjort, sier du. Det er ikke noe du kan si på en pen måte som får han til å endre oppførsel. Disse problemene er mye større enn hva en tenåring kan takle.

Endret av Glynis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han husker jo ikke hva han har gjort, sier du. Det er ikke noe du kan si på en pen måte som får han til å endre oppførsel. Disse problemene er mye større enn hva en tenåring kan takle.

Du har så rett, men hva syns du jeg skal gjøre? Jeg kan jo ikke bare la det her gå? Skal jeg fortelle ham hva han gjorde og sa, og se hva han sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan på ingen måte hverken endre på din svigerfar eller forlange noen innrømmelser fra han.

Ja, det var galt gjort det han gjorde (hvis det var han), å det åpner ikke akkurat for tillitt, men som jeg tidligere sa så er det ikke mye du kan gjøre med det.

Å HALLO, du er 18 år. Hadde en 18 åring kommet å irettesatt meg (jeg er ca 45 år) så hadde ikke hun blitt mye populær i mine øyne.

Som sagt så er det han har gjort forferdelig galt, men skal noen ordne opp i dette får det være din mor, hun som her er den voksne, hun som var vertinne å hadde invitert til fest. Hun som inviterte en tidligere narkoman på fest. DET burde hun aldri ha gjort. Invitere til kaffe og kake, ja, men IKKE fest.

Å en ting kan du like gjerne lære deg først som sist; IKKE MENG DEG MED HVERKEN NARKOMANE ELLER SÅKALTE TIDLIGERE NARKOMANE. Det blir det bare trøbbel av.

Kan ikke kjæresten din bo med andre enn sin narkomane far?

Anonym poster: 635649b6a48d319b4b68dbe0a67c45b3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff da. Dette var veldig leit. :/ Det var skikkelig dårlig gjort av din svigerfar. Tenk å stjele pengene til en lita jente, samt også stjele røyk og whisky - og liksom glemme hva han drev med på kjøkkenet.

Det kan være at han er så deprimert at han ikke fatter at det er feil å gjøre slike ting. Jeg synes at kjæresten din skal ta det opp med faren sin, og si at han skal betale tilbake jenta, eller så tar han selv å legger ut 400 kr, og så kan faren betale ham tilbake. Ikke godta noe "men jeg kan jo ikke huske at jeg har tatt pengene" Si det som det er, at de så at han gikk igjennom skapene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da. Dette var veldig leit. :/ Det var skikkelig dårlig gjort av din svigerfar. Tenk å stjele pengene til en lita jente, samt også stjele røyk og whisky - og liksom glemme hva han drev med på kjøkkenet.

Det kan være at han er så deprimert at han ikke fatter at det er feil å gjøre slike ting. Jeg synes at kjæresten din skal ta det opp med faren sin, og si at han skal betale tilbake jenta, eller så tar han selv å legger ut 400 kr, og så kan faren betale ham tilbake. Ikke godta noe "men jeg kan jo ikke huske at jeg har tatt pengene" Si det som det er, at de så at han gikk igjennom skapene..

Joda, men vi har ingen bevis for at det er han, ingen har sett han tatt noe, eller at han har hatt noe av det etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så rett, men hva syns du jeg skal gjøre? Jeg kan jo ikke bare la det her gå? Skal jeg fortelle ham hva han gjorde og sa, og se hva han sier?

Du skal ikke gjøre noe. Du var ikke vertinne. Det var din mor sin fest. Det var hun som var vertinnen.

Hvis hun har invitert en tidligere narkoman på fest å det har skjedd endel ting som ikke er vanlig i deres verden, men helt normal i den narkomanes verden, så må din mor ta konsekvensene av det.

Hun kan enten snakke med din svigerfar, anmelde han, eller rett og slett ta lærdom av episoden å selv ta tapet denne festen ble.

Å du, ta for all del ikke dette opp med han du. Du vil bare bli sett på som en obsternasig drittunge.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner egentlig ikke hvorfor dere ber en tidligere narkoman på fest. De burde også holde seg unna alkohol fordi de har like lett for å misbruke alkohol og falle tilbake til gamle synder. Mange innrømmer ofte stoff og pillemisbruk, men vil ikke innrømme at de også misbruker alkohol. Fordi alkohol er en mer akseptert form for å ruse seg, så er det mange som har problemer med å se at det faktisk er misbruk når de drikker for mye og blir overstadig beruset. Folk som misbruker andre stoffer eller som har misbrukt andre stoffer, skal også holde seg unna alkohol. Dette har jeg lært på kurs for folk som er i nær relasjon med en rusmisbruker.

Og er det en ting jeg har lært når det gjelder rusmisbruk og familie. Så er det aldri en god ide og sitte å drikke alkohol sammen med familie som ikke kan styre inntaket sitt. Så heretter er det lurt å ikke omgåes svigerfar i sammenhenger hvor det er alkohol i bildet.

Deretter vil jeg si at den planen du har om å få svigerfar til å skjerpe seg er nok lite realistisk. Du kan ikke gjøre noe om han ikke vil det selv. Og hvis han skal kunne skjerpe seg, så må han skaffe seg profesjonell hjelp. Du kan si det til en rusmisbruker hundre ganger. Men de er flinke til å love at de skal skjerpe seg. Det er skjeldent at de gjør det av seg selv. Da må de gå med på avrusning eller annen hjelp. Det lureste man kan gjøre er å vise at man tar avstand fra misbruket deres. Det betyr at dere ikke må tilby eller kjøpe alkohol til eller for ham. Dere burde også holde dere unna ham når han drikker.

Typen din bør flytte ut om det plager ham veldig. Han er jo 18år og kan bo for seg selv. Finnes måter å få hjelp på til å skaffe seg en hybel og penger om han ikke har jobb.

Når det gjelder tyveriet. Hvis dere er sikre på at det er ham, så må dere bare si ifra. Det er ingen fin måte å legge frem dette på. Enten så tar dere det opp, eller så glemmer dere det. Ihvertfall ikke inviter ham hjem noe mer. Ei venninne av meg som var rusmisbruker stjal 3000kr fra meg og forsvant en natt hun fikk overnatte hos meg. Man kan som regel ikke stole på dem når de er ruset.

Hilsen en som vet hvordan det er å leve med en som er rusmisbruker.

Anonym poster: 376de80160d7dcfbbfa3bc741b12b368

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan på ingen måte hverken endre på din svigerfar eller forlange noen innrømmelser fra han.

Ja, det var galt gjort det han gjorde (hvis det var han), å det åpner ikke akkurat for tillitt, men som jeg tidligere sa så er det ikke mye du kan gjøre med det.

Å HALLO, du er 18 år. Hadde en 18 åring kommet å irettesatt meg (jeg er ca 45 år) så hadde ikke hun blitt mye populær i mine øyne.

Som sagt så er det han har gjort forferdelig galt, men skal noen ordne opp i dette får det være din mor, hun som her er den voksne, hun som var vertinne å hadde invitert til fest. Hun som inviterte en tidligere narkoman på fest. DET burde hun aldri ha gjort. Invitere til kaffe og kake, ja, men IKKE fest.

Å en ting kan du like gjerne lære deg først som sist; IKKE MENG DEG MED HVERKEN NARKOMANE ELLER SÅKALTE TIDLIGERE NARKOMANE. Det blir det bare trøbbel av.

Kan ikke kjæresten din bo med andre enn sin narkomane far?

Neida, og det er det som er dilemmaet her. Føler ikke at jeg kan blande meg, men føler ikke at jeg kan la det passere heller. Og jeg tenker ikke å irettesette ham på noen måte, bare fortelle ham akkurat hva som skjedde og se hva som skjer. Skal ikke endre på ham eller i det hele tatt prøve, men jeg vil veldig gjerne at han skal forstå hva han gjør/har gjort.

Og hadde jeg visst at noe sånt kom til å skje, hadde jeg holdt meg langt unna fra begynnelsen av. Men det visste jeg dessverre ikke. Og jeg vil ikke miste typen min for alt i verden,

Moren hans bor i Kragerø, det vil si langt unna her, og han vil ikke flytte tilbake dit, og foreløbig står han uten jobb, og jeg tjener ikke nok til å forsørge oss, ellers hadde jeg dratt ham ut av huset for lengst.

Jeg vet bare virkelig ikke hvordan jeg skal takle det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men vi har ingen bevis for at det er han, ingen har sett han tatt noe, eller at han har hatt noe av det etterpå.

Å likevel beskyldes han for alt dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke hvorfor dere ber en tidligere narkoman på fest. De burde også holde seg unna alkohol fordi de har like lett for å misbruke alkohol og falle tilbake til gamle synder. Mange innrømmer ofte stoff og pillemisbruk, men vil ikke innrømme at de også misbruker alkohol. Fordi alkohol er en mer akseptert form for å ruse seg, så er det mange som har problemer med å se at det faktisk er misbruk når de drikker for mye og blir overstadig beruset. Folk som misbruker andre stoffer eller som har misbrukt andre stoffer, skal også holde seg unna alkohol. Dette har jeg lært på kurs for folk som er i nær relasjon med en rusmisbruker.

Og er det en ting jeg har lært når det gjelder rusmisbruk og familie. Så er det aldri en god ide og sitte å drikke alkohol sammen med familie som ikke kan styre inntaket sitt. Så heretter er det lurt å ikke omgåes svigerfar i sammenhenger hvor det er alkohol i bildet.

Deretter vil jeg si at den planen du har om å få svigerfar til å skjerpe seg er nok lite realistisk. Du kan ikke gjøre noe om han ikke vil det selv. Og hvis han skal kunne skjerpe seg, så må han skaffe seg profesjonell hjelp. Du kan si det til en rusmisbruker hundre ganger. Men de er flinke til å love at de skal skjerpe seg. Det er skjeldent at de gjør det av seg selv. Da må de gå med på avrusning eller annen hjelp. Det lureste man kan gjøre er å vise at man tar avstand fra misbruket deres. Det betyr at dere ikke må tilby eller kjøpe alkohol til eller for ham. Dere burde også holde dere unna ham når han drikker.

Typen din bør flytte ut om det plager ham veldig. Han er jo 18år og kan bo for seg selv. Finnes måter å få hjelp på til å skaffe seg en hybel og penger om han ikke har jobb.

Når det gjelder tyveriet. Hvis dere er sikre på at det er ham, så må dere bare si ifra. Det er ingen fin måte å legge frem dette på. Enten så tar dere det opp, eller så glemmer dere det. Ihvertfall ikke inviter ham hjem noe mer. Ei venninne av meg som var rusmisbruker stjal 3000kr fra meg og forsvant en natt hun fikk overnatte hos meg. Man kan som regel ikke stole på dem når de er ruset.

Hilsen en som vet hvordan det er å leve med en som er rusmisbruker.

Anonym poster: 376de80160d7dcfbbfa3bc741b12b368

Takk for godt svar! Han har profesjonell hjelp i haugetall, men det ser ikke ut til at det hjelper noe spesielt. Det skal nevnes at jeg aldri har sett ham ruset på noe annet enn alkohol. Og heretter skal jeg holde meg unna i de tilfeller! Og inn i mitt hus kommer han ikke igjen, hverken edru eller beruset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...