Gjest Gagaen Skrevet 20. juli 2012 #21 Skrevet 20. juli 2012 Finns ikke tvil ; jeg hadde levert det til politiet uten og åpne og se hvor mye som var inni en gang . Tenk om du sporet opp eieren og han påsto at det var mer i lommeboken enn det som er når du leverer den ... Via politiet er mer trygt ja Her i bygda så kan man få igjen om man mister en 200lapp på butikken . for alle kjenner alle og man vet hvem som har vært på butikken den dagen Så og ta noe slik sjøl , er ingen vits
Tropic Skrevet 20. juli 2012 #22 Skrevet 20. juli 2012 Hadde jeg funnet ut hvem eier var hadde jeg ringt vedkommende for å levere tilbake, hadde det bare vært penger uten mulighet til å finne eier hadde jeg levert det til politiet. Er alt for ærlig til å gjøre noe annet. Finner jeg derimot en 100-lapp på gata tar jeg den nok bare, da er det umulig å finne eieren, og ingen drar til politiet for å etterlyse en 100-lapp de har mistet. Men, 10 000 er alt for mye til å bare beholde selv.
Vanvidd Skrevet 20. juli 2012 #23 Skrevet 20. juli 2012 Jeg har funnet, og beholdt, en tohundrelapp på gaten. Men 10.000 kr i en lommebok hadde jeg ikke hatt samvittighet til å beholde.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2012 #25 Skrevet 21. juli 2012 Hvem som har 10000 i lommeboken nå til dags da? Det er vel stort sett kun slike gamle pensjonister som ikke har månedspensjonen sin i bank? Hadde aldri hatt samvit til å beholde de pengene. Ville oppsporet eier eller gått til politiet. Ikke verdt summen av pengene og gå rundt med frykt og vont i maven. Anonym poster: 09d398d29a66e86a47cc0154c0a2aa1d
QueenOfTheSidewalk Skrevet 21. juli 2012 #26 Skrevet 21. juli 2012 Jeg har levert ca 15.000 (rakk ikke å telle, for måtte løpe etter eieren) tilbake. Følte meg veldig bra etterpå 1
Gjest meh Skrevet 21. juli 2012 #28 Skrevet 21. juli 2012 Hadde nok beholdt pengene og levert eventuelle kredittkort/førerkort til politiet, anonymt. Høres sikkert uetisk ut, men er da et ærlig svar, finnerlønn på maks 10% som politiet operer med er ikke fullt så fristende.
-Jiinxs- Skrevet 21. juli 2012 #29 Skrevet 21. juli 2012 (endret) Levert den tilbake, hadde ikke likt å brukt pengen til noe andre på den måten. Kanskje om det kun var 100,- uten noen form for ID inni lommeboken, så hadde jeg beholdt pengene. Evt gitt de bort eller noe slikt. Hadde ikke betydd noe om jeg var fattig fra før av. Jeg hadde ikke likt å brukt de pengene. Det var SURT å ikke få noe finnerlønn da, spesielt med tanke på at man egentlig har "krav" på det. Hvor har du lest at man har "krav" på finnerlønn? Nevermind, visste ikke at politiet holder på med 10% greiene. Edit: Har selv mistet lommeboken min, og ikke faen om noen tok kontakt med meg. Selv om jeg er sikker på at jeg mistet den utenfor der jeg bor, så jeg antar at den idioten som ikke leverte den tilbake, vet og ser meg til tider... Stress med å få nye kort og sperre visa korte mitt.. Endret 21. juli 2012 av -Leon-
Aldrisur Skrevet 21. juli 2012 #30 Skrevet 21. juli 2012 Var i en bruktbutikk, dere vet en sånn sjappe med masse gamle bøker,møbler, kopper og kar. Får plutselig øye på en lommebok som ligger oppå en stabel med bøker. Den er oppslått og jeg kan se at den er temmelig innholdsrik. En tjukk bunke med pengelapper flasher mot meg, og det i en periode av livet mitt der "tjukke pengebunker" er et heller sjeldent syn. Ser meg rundt - er det noen her som kan ha lagt den der? Men det var bare en kunde i butikken, og det var meg + ekspeditøren som drev og puslet med noe borte ved kassadisken. Jeg kjente formelig djevelen på venstre skulder og engelen på høyre. Skal jeg bare ta den, stikke hele sulamitten i veska og late som ingenting? Jeg kan jo bare ta ut pengene og la resten ligge? Jeg kan ta hele lommeboka, deretter ta pengene og sende restene tilbake til lommebokeier? Etter å ha veiet for og imot en stund, hadde jeg så hjertebank at dersom noen hadde sagt bø, hadde jeg helt sikkert dødd på stedet. Til slutt hadde jeg skremt meg sjøl såpass at jeg valgte å ta lommeboka og levere den til mannen bak disken. Ved nærmere ettertanke, ville jeg nok valgt å ta den med, finne ut hvem som eide den for så og levere den til rette eier, evt. levert den til politiet. Håper jeg aldri noensinne finner en lommebok stinn av pengesedler igjen! 2
-Jiinxs- Skrevet 21. juli 2012 #31 Skrevet 21. juli 2012 Roald Frydenlund mistet 10.000 kroner fra biltaket. :plystre:
HedvigR Skrevet 21. juli 2012 #32 Skrevet 21. juli 2012 Hadde ringt eller levert til politiet. Selvfølgelig, å bare ta pengene er jo fristende, men jeg får lett skyldfølelse hvis jeg gjør noe galt, og ser på det å ta pengene som rent tyveri.
yes2yes Skrevet 21. juli 2012 #33 Skrevet 21. juli 2012 Jeg hadde gitt pengene til eieren eller politiet sporenstreks, først og fremst fordi jeg er redd fristelsen kunne blitt stor ellers, eller at eieren skulle gått for lenge med bekymring i sjelen over såpass mye penger. Selv mistet jeg en god sum ei gang, og det føltes forferdelig å 'vite' at den var borte, heilt frem til jeg faktisk fant den i gjen utenfor garasjen dagen etter. Jeg hadde vist mistet lommeboka selv, men allikevel hadde gleden vært like stor, om så større, om ei anna hadde hjulpet til på forhånd.
Gjest gjest17 Skrevet 22. juli 2012 #34 Skrevet 22. juli 2012 En gang fant jeg 40 pund på gulvet på et teater i London. De leverte jeg til de som jobba der. Har også fått ca. 7000 kroner ved en feil en gang, som sannsynligvis ikke ville oppdages, men dette sa jeg også ifra om. Selv om det gjorde veldig vondt da jeg er en lus fattig student, og fikk ikke annet enn "takk" tilbake. Jeg hadde nok prøvd å spore opp eieren, men det hadde vært vondt. Hvordan kan det gjøre vondt å gi tilbake noe som i utgangspunktet ikke var ditt? 1
SemperFi Skrevet 22. juli 2012 #35 Skrevet 22. juli 2012 Fant en lommebok med over 10 000 i når jeg var 16-17. Jeg fant nummeret til damen som hadde tatt ut feriepenger, ringte henne og leverte vesken. Jeg sa nei til finnerlønn på 1000,- men ja til en kopp te og skyss hjem.
CathFoto Skrevet 22. juli 2012 #36 Skrevet 22. juli 2012 Jeg har funnet lommebok med penger flere ganger, og har alltid fått levert den inntakt til eier, en gang sendte jeg den til studiestedet til vedkommende da jeg ikke fant noe mobilnummer. Jeg har mistet lommeboken min en gang da jeg var 18 år og hadde 1700,- til kjøretime i den, fikk den igjen. Finner jeg 100,- løst på bakken tar jeg den, finner jeg 100,- i en lommebok så leverer jeg den da det er mulig å oppspore eieren. Hadde jeg funnet et større beløp i en konvolutt e.l.(står om innimellom i avisen)så hadde jeg levert det til politiet. Man vet selv hva man synes er rett og galt og bør leve etter det uavhengig om man er fattig student eller ei.
Gjest Linaria Skrevet 22. juli 2012 #37 Skrevet 22. juli 2012 Hvordan kan det gjøre vondt å gi tilbake noe som i utgangspunktet ikke var ditt? Noen måtte jo peke på det éne snevet av egoisme i innlegget mitt. Jeg ville selvfølgelig levert det tilbake fordi det var det rette, og jeg visste at det ikke var mitt, men jeg hadde jo tenkt over hva jeg hadde behøvd pengene til. Jeg er fattig student og behøver penger til mat, førerkort, leie osv. Derfor hadde det vært vondt.
FantasDick Skrevet 22. juli 2012 #38 Skrevet 22. juli 2012 Jeg har levert tilbake lommebøker med en del penger i, har ikke samvittighet til å ta pengene. Hadde nok fristet å ta 10k, men hadde ikke gjort det. Mista lommeboka mi en gang, den ble levert tom inn på politistasjonen. Jeg hadde tatt ut en del penger i minibanken, og så mista jeg hele lommeboka og da jeg fikk den igjen var den altså helt tom. Da var jeg skuffa over det mennesket som hadde tatt seg bryet med levere den inn til politiet, men robbe den først, liksom. Ved en feil i banken fikk jeg plutselig 120k på kontoen min, og innen jeg oppdaget det hadde jeg dessverre brukt litt av pengene.. Ringte banken og forklarte det, og jeg trengte ikke betale tilbake. Var selvsagt litt fristet da også (men må betale tilbake senere), men det eneste rette var å si fra.
Binta Ba Skrevet 22. juli 2012 #39 Skrevet 22. juli 2012 Jeg og en annen fant en lommebok med 5000kr, og masse bankkort i. Eieren var ikke barebare å få tak i, og vi kunne virkelig trengt de pengene. Men vi leverte tilbake. Hadde jeg derimot funnet en lommebok med mye penger i og INGEN kontaktinfo..jeg hadde beholdt pengene. Beklager.
betrayed Skrevet 22. juli 2012 #40 Skrevet 22. juli 2012 (endret) Jeg gidder ikke gjøre meg selv så prektig. Når jeg var 13 år eller noe, fant jeg en lommebok med 15.000 og leverte den tilbake, men det var fordi det var KORT i den. Hadde ALDRI gjort det om jeg fant en lommebok med kun 15.000 kr. Dårlig samvittighet/god samvittighet spiller for meg ikke så stor rolle når det betyr at jeg kan leve med mer enn det dobbelte av min lønn. PS: Forresten... Kanskje jeg hadde tatt den likevel. Endret 22. juli 2012 av betrayed
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå